2017-09-10, 20:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Notera att genom att välja mängd vatten i ballasttankarna så kan du få ubåten att i ytläge luta framåt och bakåt. Däremot kommer den ändå att vara stabil i det läget - vilket helt skiljer från hur ubåten beter sig om den har feltrim i uläge.

Jamen dåså, då kan den såklart haft en vinkel i ytläge så tornluckan stått och balanserat, och minsta lilla våg har fått den att slå igen! Detta ligger definitivt inom möjligheternas domäner! Och som sagt, alla bilder man sett så har den en tendens att vara lägre i aktern, av något skäl... Vid första dyket med journalisterna ombord så gick den i kraftig vinkel med aktern före nedåt. Är det helt enkelt något fel i konstruktionen?
Citera
2017-09-10, 20:28
Medlem
Jag tippar snarare på BPD än på NPD, eftersom Madsens vänner menar att han är sensitiv och snäll. I så fall var det hela troligen mer en impulshandling än planerat.
Citera
2017-09-10, 20:29
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Vilka olika versioner har PM gett angående luckan? Framkom det på häktningsförhandlingen? Åklagaren sa ju att PM hade ändrat sin historia flera gånger men advokaten sa att PM bara "justerade" detaljer. Att han halkar kan han fetglömma iaf med tanke på hur tornet ser ut.
http://ekstrabladet.dk/112/madsens-elskerinde-her-er-min-teori/6815620
Citera
2017-09-10, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Jamen dåså, då kan den såklart haft en vinkel i ytläge så tornluckan stått och balanserat, och minsta lilla våg har fått den att slå igen! Detta ligger definitivt inom möjligheternas domäner! Och som sagt, alla bilder man sett så har den en tendens att vara lägre i aktern, av något skäl... Vid första dyket med journalisterna ombord så gick den i kraftig vinkel med aktern före nedåt. Är det helt enkelt något fel i konstruktionen?
Vid första dyket så var vikten i kölen felaktigt positionerad så man hade permanent felvikt som inte trimtankarna räckte till att balansera.

Lite intressant att man tog med sig en bunt folk i ubåten innan man hade gjort den grundbalanseringen av ubåten. Vet inte om det var publicity stunt, men jag tror att PM helt enkelt var för toksugen på skriverier för att ta första svängen i lugn och ro. Slutresultatet blev som när Saab 39 Gripen var ute och lekte jordfräs med TV-nyheterna filmande innan man justerat till programvaran.
Citera
2017-09-10, 20:46
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Vid första dyket så var vikten i kölen felaktigt positionerad så man hade permanent felvikt som inte trimtankarna räckte till att balansera.

Lite intressant att man tog med sig en bunt folk i ubåten innan man hade gjort den grundbalanseringen av ubåten. Vet inte om det var publicity stunt, men jag tror att PM helt enkelt var för toksugen på skriverier för att ta första svängen i lugn och ro. Slutresultatet blev som när Saab 39 Gripen var ute och lekte jordfräs med TV-nyheterna filmande innan man justerat till programvaran.

Hur illa var det egentligen, skulle den ha kunnat slå runt med hela TV-teamet ombord?
Citera
2017-09-10, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Golga
Jag tippar snarare på BPD än på NPD, eftersom Madsens vänner menar att han är sensitiv och snäll. I så fall var det hela troligen mer en impulshandling än planerat.

BPD har förvisso hemska humörsvängningar. Men de saknar det grandiosa samt den självöverskattning som är så typiskt för NPD.

Även de värsta koncentrationslägervakterna kunde vara sensitiva och snälla. Åtminstonde när det kom till att gulla med sina kaniner och små ariska barn. De kunde lägga ner enormt med tid på att vattna sina Orkideer med en liten tesked. Samtidigt som deras fångar svalt ihjäl. Människor är komplexa.
Citera
2017-09-10, 20:48
Medlem
Citat:

När man tittar på detaljer i utförandet, så är det slarvigt och ignorant utfört. Båten är långt ifrån säker, och verkar sjunka i aktern först, som du säger. Dyktankarna fylls manuellt, efter Madsens intuition, detsamma är det när dom blåses vid uppstigning.

Det är inte otroligt att fören pekade uppåt, när den bröt vattenytan. Det får vi kanske inte reda på, det beror helt på hur mycket Madsen kommer att berätta i förhör och i rätten. Om han vill hålla liv i "olyckan", behövs en del undersökning kring hur den fungerar, är säkrad/avvägd mm.
Citera
2017-09-10, 21:01
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TCGI
Lite blandade bilder på tornluckan:

Uppifrån, öppen: https://minfil.org/o7q3x5cdbc/Tornlucka_2.jpg

Nerifrån, öppen: https://minfil.org/p4qfx6c2bf/Tornlucka_3.jpg

Nerifrån, stängd: https://minfil.org/qcq8x0c1b3/Tornlucka_4.jpg

Sidovy, stängd: https://minfil.org/tcq8x0c6b2/Tornlucka_5.jpg
På den sista bilden syns tydligt att där inte sitter någon motvikt men bilden är ju från ett tidigt stadium antingen från då ubåten ursprungligen byggdes eller från renoveringen så motvikt kan ju ha tillkommit efter det. Jag har inte sett någon bild där man ser någon motvikt men man ser åtminstone på någon film att man öppnar tronluckan inifrån utan besvär med en hand, det kan indikera att där finns en motvikt.

Citat:
Ursprungligen postat av Smhf
Mkt bra iakttagelse av dig, så tydligen hade KW träffat PM långt innan, hon hade säkert bildat sig en uppfattning om honom redan då, som kanske var positiv och kände sig säker med han.

Ja det är KW hon står bredvid en kille som har armen om henne säkert hennes kille.

Videon är publicerad 22 jan 2017.

Föredraget höll PM okt 2016 står det att läsa.

Raket Madsen har bygget sin egen ubåd eog er nu ved at bygge sin egen rumraket. Han gæstede Kulturtårnets event på SKabelonloftt i oktober 2016.
Produceret for Kulturtårnet på Knippelsbro af Malthe B. K. Merrild.
Men för helvete, det är ju inte hon Det är ju inte ens likt men du kanske tycker alla kvinnor ser likadana ut.

Citat:
Ursprungligen postat av TCGI
(FB) Svenska Kim Wall hittad död sedan danska ubåten UC3 Nautilus havererat (2017-08-11)
Det är bra att skriva några ord om vad man vill ha sagt med sina länkar och inte bara kasta in länkar utan att säga något mer. Jag antar att vi är överens och du håller med om att kvinnan i den där filmen inte är KW och inte ens är lik henne.

Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Tack jättebra med bilder! Första bilden ger intrycket av att den inte viks ner helt i öppet läge utan blir stående vertikalt. Då verkar det faktiskt mer troligt att den kan slå igen. Men det ser också ut som om det finns en balk tvärs över öppningen för uppgången?
Tyvärr tror jag att PM har bra koll på en sak här i världen - sin ubåt! Om han säger att den väger 70 kg och kan ramla i huvudet på någon, så är det nog tyvärr riktigt. Han har nog tänkt igenom det. Även om det är en lögn att det gick till så.
Som jag sagt flera gånger, glöm att den skulle väga 70 kg. Jag var på Marinmuseet i Karlskrona idag och frossade i detaljer på ubåten Neptun. Jag kände bl a på luckorna just med tanke på detta och de var trots sin större diameter inte så tjocka som UC3 Nautilus små luckor skulle behöva vara för att väga 70 kg. Vi snackar en godstjocklek på c:a 30 mm för att komma upp i sådan vikt, det är inte realistiskt alls.

Citat:
Jo men, här har vi ett ytläge:
https://asset-images.tv4play.se/VMan-P392/VMan-P3928115_TF.jpg

Här har vi ett annat:
https://img.gfx.no/2072/2072398/nautilus2.1000x562.jpg

Vad har vi för vinkel där? Och vad har luckan för vinkel?

Man kan självfallet fråga sig hur detta ytläge ser ut om någon ventil till ballasttankarna börjar krångla, något det finns massor av uppgifter om, kanske något sådant som madsen sprang akterut och skulle kolla upp? Har inte tingesten stabiliserats i ytläge så är den fortfarande lika känslig i längsled som om den vore i uläge, det är jag tämligen säker att du håller med om.
Irrelevant då ubåten i båda de lägena är stabil och inte ändrar lutning märkbart för att någon rör sig i ubåten vilket var vad vi diskuterade.

Det finns inte massor av uppgifter om att barlastventilerna började krångla, PM sa att de gjorde det precis när ubåten slutligen sjönk men det har ju beslagits med att vara lögn och det var inget fel på några ventiler utan han öppnade dem med mening.

Citat:
Hur tror du att detta har utspelat sig då? Finns ju inga självklarheter i det här ärendet, även den korrekta versionen, om vi någonsin får veta den, är tvungen att vara långsökt, även den.
Inte tror jag att hon fick något dödligt slag i huvudet av luckan i alla fall. Varför skulle jag tro på det då det dels är fysiskt/fysiologiskt orimligt och dels kommer från PM som verkar vara rena lögnmaskinen?
Senast redigerad av skunkjobb 2017-09-10 kl. 21:04.
Citera
2017-09-10, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
På den sista bilden syns tydligt att där inte sitter någon motvikt men bilden är ju från ett tidigt stadium antingen från då ubåten ursprungligen byggdes eller från renoveringen så motvikt kan ju ha tillkommit efter det. Jag har inte sett någon bild där man ser någon motvikt men man ser åtminstone på någon film att man öppnar tronluckan inifrån utan besvär med en hand, det kan indikera att där finns en motvikt.

Men för helvete, det är ju inte hon Det är ju inte ens likt men du kanske tycker alla kvinnor ser likadana ut.

Det är bra att skriva några ord om vad man vill ha sagt med sina länkar och inte bara kasta in länkar utan att säga något mer. Jag antar att vi är överens och du håller med om att kvinnan i den där filmen inte är KW och inte ens är lik henne.

Som jag sagt flera gånger, glöm att den skulle väga 70 kg. Jag var på Marinmuseet i Karlskrona idag och frossade i detaljer på ubåten Neptun. Jag kände bl a på luckorna just med tanke på detta och de var trots sin större diameter inte så tjocka som UC3 Nautilus små luckor skulle behöva vara för att väga 70 kg. Vi snackar en godstjocklek på c:a 30 mm för att komma upp i sådan vikt, det är inte realistiskt alls.

Irrelevant då ubåten i båda de lägena är stabil och inte ändrar lutning märkbart för att någon rör sig i ubåten vilket var vad vi diskuterade.

Det finns inte massor av uppgifter om att barlastventilerna började krångla, PM sa att de gjorde det precis när ubåten slutligen sjönk men det har ju beslagits med att vara lögn och det var inget fel på några ventiler utan han öppnade dem med mening.

Inte tror jag att hon fick något dödligt slag i huvudet av luckan i alla fall. Varför skulle jag tro på det då det dels är fysiskt/fysiologiskt orimligt och dels kommer från PM som verkar vara rena lögnmaskinen?

Nej, det kanske inte har hänt, men om det är möjligt, måste rätten ha en annan styrkt förklaring om han ska fällas för mer än vållande, eller hur? Det är detta saken gäller, inte om just detta hände KW.....
Citera
2017-09-10, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Bara jag som blir ganska äcklad av älskarinnan som kliver fram nu, till PM:s försvar, tar taktiska bilder där hon tittar längtande på den inburade ubåten och allmänt bara maximerar sin exponering. Citatet
Citat:
- Du kunne finde på at gifte dig med ham, selv om han måtte have parteret Kim Wall?
– Det kan du stole på.
känns bara helt fel på något sätt. Hon skriver ju av allt värde för Kim i det svaret (helt oproblematiskt, Det kan du lita på! liksom), och tidningen ger henne dessutom utrymmet att göra det. Tror kanske inte hennes anhöriga bryr sig just nu, men ändå. Säg att Aftonbladet dragit fram ett ex till Lisa Holms mördare som de paraderar framför något projekt han byggt "han är ju så snäll egentligen, även om han är skyldig så kan vi nog hitta en väg tillbaka"... Usch, nej vet inte.
Citera
2017-09-10, 21:14
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Vad står där då? Är det hans sista version att han snubblar och tappar luckan? Eller är det att han inte vet hur luckan slår igen?
Citera
2017-09-10, 21:18
Medlem
Citat:

Deidre King er forelsket i raketmannen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto