2017-08-25, 17:56
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Ja oja, han gjorde nog det när han var 15.

Känns det verkligen inte lite långsökt? Det har även polisen sagt. Att man inte titta på det vore tjänstefel.
Ja det gjorde han
Citat:
Enligt uppgifter till Aftonbladet åkte Peter Madsen vid tiden för mordet ofta i området där den japanska turisten hittades då han nästan dagligen tog tåget in till Köpenhamn för att träffa kompisar i en lokal på Refshaleön, bara några hundra meter från en av fyndplatserna.

http://www.expressen.se/kvallsposten/uppgift-peter-madsen-befann-sig-i-narheten-av-dar-man-hittade-kroppsdelar-1986/
Citera
2017-08-25, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Fortfarande en fråga till alla!

Vad gjorde Wall på ubåten?

Vad skulle hon skriva för reportage?

Vilken media institution hade beställt hennes intervju??

Hon skulle göra något reportage, det är klart. PM säger t.ex: "Jag kollar inte upp journalister som vill få en intervju" efter att han blivit räddad.
Antagligen har hon sett dokumentären om PM och ansett det vara ett intressant jobb.

Edit: Med tanke på att hon verkar ha vänner i Arild / Båstad eller att hennes föräldrar har sommarstuga där så kanske hon såg det som en möjlighet att förena nytta med nöje? Idk.

Hon var frilansare så hon kan mycket möjligt bestämt sig för att göra detta på egen hand för att sen sälja in reportaget till olika blaskor.
Kanske New York Times, eller The Guardian som hon sålt sina tidigare saker till.
Senast redigerad av chrisemil 2017-08-25 kl. 18:03.
Citera
2017-08-25, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Det går rätt lätt att hissa 55 kg i ett rep. Men inte generellt, utan du ramlar in på ytterligare tilläggskrav.

Står du under och drar i repet, behöver du en roterande trissa att trä repet över, för att inte få enorm friktionskraft som bromsar fast repet - det var detta du fick se i videon där 70kg inte räckte för att både lyfta och övervinna friktionskraften. Finns inte roterande trissa så behövs i stället en runt utformad plåt som dels är blank/hal och dels har väldigt betydande radie, eftersom bromskraften beror av hur snäv radie som repet har.

Står du helt ovanför på en plattform, och har någonting att dra repet runt där du kan förändra böjradien mellan när du drar upp respektive när du vilar, så ligger du också bra till att få upp kroppen. Detta är hur traditionella rep-bromsar fungerar.

Utan möjlighet att vila så blir torn-varianten inte kul eftersom armarna blir spaghetti när de väl råkat ut för mjölksyra.

Och för främre luckan så finns då problemet med hur du undviker att dratta i vattnet eftersom ubåten börjar gunga redan vid väldigt lite sjögång och det blir snorhalt redan vid minsta vattenstänk.

I samtliga fall så får kroppen inte haka i någonstans. Och måste ha rätt vinklar på armar och ben för att gå att trä igenom röret. Som tidigare nämnt - ett kort rör är mycket lättare än ett långt rör om man klättrar igenom röret, eftersom man tillåts spreta med armar och ben ovanför eller nedanför röret. Men när det inte gäller att klättra själv utan att dra upp ett lik, så kan man inte få liket att vara snällt och dra in en arm i fall det behövs. Och uppifrån är det inte lätt att dra lite snett i repet och hoppas att man därigenom lyckas trä armen eller benet förbi.

Så teoretiskt lätt innebär inte praktiskt lätt. Eller ens praktiskt möjligt, utifrån gällande förutsättningar.

Det som skulle kunna vara trivialt utan likstelhet och med en liten vinsch eller rimlig armstyrka blir väldigt snabbt omöjligt.

Runt 33% viktreduktion enligt nedanstående länk är alltså inte att förringa. Det gör en väldig skillnad vad gäller mjölksyra, samtidigt som det inte finns så mycket som kan kroka fast.
http://www.exrx.net/Kinesiology/Segments.html

Vad vi kan konstatera är att det inte är omöjligt, bara jumla svårt.
I tornet finns en avbärarbalk ovanför tornluckan som kan fungera som fäste för block eller talja. (Det har tidigare länkats till en video som visar det.)
Men....
Huruvida kroppen styckats i eller utanför ubåten är inte den springande punkten.
Torson är mer ett problem.
Om kroppen styckats på utsidan, antingen på däck eller i tornet, så är det ganska lätt att hiva delarna överbord.
Men om kroppen styckats inombords?
Hur får man upp den?
Min egen erfarenhet av att lyfta tunga objekt är att det är lättast att använda benmusklerna framför armarna. Så ett par block, ett i avbärarbalken uppe i tornet och ett i stegen så lyfter man lätt sin egen kroppsvikt eller mer därtill.
Huruvida PM hade tillgång till en sådan lösning vet bara han och Köpenhamnspolisen i nuläget.
Citera
2017-08-25, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Så fungerar det inte.. psykopatin är där - personen saknar empati för andra människor och har alla de andra egenskaperna som kännetecknar en psykopat. Det ligger i generna och kan inte ändras.

Men psykopater som håller sig inom samhällets ramar kallas "pro-social psycopaths" (vet inte den svenska benämningen). De anpassar sig till samhällets spelregler och lär sig att bete sig på ett sådant sätt att de fungerar tillsammans med andra människor, men de fejkar fortfarande känslor för andra människor och har lika lite känslomässiga problem att skära halsen av en annan person som vilken som helst psykopat.

http://m.wikihow.com/Spot-a-Pro-Social-Psychopath

Exakt så men jag kunde inte återskapa det så bra som dig, han tänkte konstiga tankar typ nu stryper jag hen, men han kunde bärga sig och inser att det är onormalt
Men så tänker väl många, typ på en balkong nu hoppar jag ut, men gör det aldrig
Citera
2017-08-25, 18:04
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Fortfarande en fråga till alla!

Vad gjorde Wall på ubåten?

Vad skulle hon skriva för reportage?

Vilken media institution hade beställt hennes intervju??

Enligt de uppgifter vi har från MSM. Vi har inga andra uppgifter vad jag vet då närstående inte lämnat någon information vad jag vet.

1. I egenskap av journalist och som ett led i arbetet att skriva en artikel.
2. Tror inte detta är klarlagt till 100%. Jag tycker denna fråga är superrelevant och möjligtvis nyckeln.
till vad som hänt beroende på vad svaret är.
3. Jag har läst Wired någonstans i tråden, men vet inte vilken källan är gällande det.
Citera
2017-08-25, 18:09
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Detta ^^

Det är genetiskt, har jag alltid sagt, sen att personer med svåra förhållanden hemma ofta visar sig bli mördare av något slag är inte konstigt.
De har växt upp under misär många gånger.
Det finns dock en massa psykopatiska seriemördare där ute som inte haft en problematisk uppväxt så att det finns folk som tror att det har med barndomen att göra är bara patetiskt, det är en lätt sak att skylla på.

Alla har vi psykopatiska drag, driftiga personer med en massa järn i elden är inte sällan psykopater, det är bevisat flera gånger om. Det som är lite synd är att ordet "psykopat" ofta förknippas med ondska.
Jag skulle inte bli förvånad om PM får en diagnos, hans person stämmer rätt så bra in (av det jag sett och läst) på en typisk psykopat, som antagligen/mest troligt gått över gränsen.

* Högt poäng på IQ-testet
* Ljuger/manipulativ
* Driftig
* Impulsiv

Ja, som sagt, det är inte få människor som stämmer in på detta, däremot är det väldigt få som går över gränsen. Just hög IQ rimmar väl med det manipulativa dessutom. Dock är det långt ifrån alla kända seriemördande psykopater som har ett IQ över 125.
Ofta ser psykopaten sig som bättre än sina medmänniskor.
Onda psykopater är de som uppmärksamhet, majoriteten övertrasserar inte.
Jag tror att du blandat ihop psykopati med något annat? Kanske någon diagnos, såsom Aspberger?

Dessvärre finns det inte jättemycket forskning på fungerande psykopater (icke-kriminella) då en del av personligheten är avsaknad av insikt/förståelse för sitt handikapp - dessa söker alltså inte hjälp eftersom de anser sig vara helt normala. I stort sett alla studier på psykopati har gjorts på fångar i fängelser, och därför är en del av definitionen av psykopati att personen ska vara multikriminell och ha börjat med kriminalitet tidigt i livet.

Men av den forskning som finns, är det inte mycket som tyder på att psykopater i skola och arbetsliv för samhället framåt - psykopaterna gillar inte att arbeta och manipulerar istället andra att göra jobbet för dem. Dessutom skapar deras strävan efter egen makt och kontroll som regel friktion och stora problem med kollegor, chefer och underordnade. Psykopaten snärjer sina offer med falska känsloyttringar och lurar normalempatiska människor att ljuga, stjäla eller begå andra omoraliska handlingar - och detta håller psykopaten sedan emot sitt offer för att få den att göra som den vill ("om du berättar för chefen om XXXX så kommer jag avslöja att du YYYY").

Också i hemmet manipulerar de sina partners, barn och släkt, och det är som regel väldigt mycket problem och depression hos människor i psykopatens närhet - normalt sett utan att folk kan härleda problemet. Den generella regeln är att om du stöter på en psykopat i arbetslivet.
Citera
2017-08-25, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Inte i Sverige men hur är det i Danmark?

Frågan är lite komplicerad, men något förenklat förekommer psykopati eller psykopatisk personlighetsstörning inte som diagnoser inom standarden ICD (International Classification of Diseases) utan inordnas under antisocial personlighetsstörning och dissocial personlighetsstörning (vilket betraktas som samma sak i Sverige).

Orsaken var inte politisk korrekthet utan osämja om kriterierna och metoderna för att bedöma och mäta psykopati. Psykologen Robert Hare har dock i stort lyckats lösa detta problem. Alla psykologer är i vanlig ordning inte ense, men inom kriminologi är hans skala och metoder att betrakta som vedertagna.
Senast redigerad av Stefan S 2017-08-25 kl. 18:17.
Citera
2017-08-25, 18:14
Medlem
Kim har "skändats" efter sin död (Möllers uttryck). Madsen kommer aldrig kunna krångla ur sig det här.
Citera
2017-08-25, 18:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Normala naglar för alla mekare, om det så handlar om bilar, ubåtar eller annan random maskin.

Säger inte att det inte finns något där, men jag ser inget onormalt.

Är själv mekaniker, bl.a.. och jag kan säga direkt att när man ser ut sådär runt nagelbanden, då har man typ begravt händerna i något. Om man tappar en skruv i oljan vid oljebyte och fiskar upp den med handen, då ser man ut sådär kring nagelbanden även efter att man tvättat sig. Man blir inte sådär skitig enbart av att skruva. I detta fall kan det mycket väl vara blod han begravt händerna i, någon form av vätska är det iaf som torkat kring nagelbanden.
Citera
2017-08-25, 18:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Men vi kan inte komma ifrån att i Danmark är det tillåtet att köpa sex. I Sverige har vi en morallag som säger att du får sälja sex men att det är straffbart att köpa, politiska partier markerar tydligt mot prostitution - och har du en hög position tvingas du avgå vid sexköp. Så definitivt en skillnad på sex.
Hur funkar det att ge bort sex som gåva i Sverige och ta emot sex som gåva?
Pengarna kan handla om rengöringskostnader efter givandet av gåvorna...

Hur går det, har de hittat fler delar...
Tror att fiskarna mumsat en del, även om vi inte har pirayor så måste nordiska fiska också bli hungriga. Men skallen tror jag måste ha åkt ner i dyn och dolts, och hur kom det sig att polisen letar efter nylonstrumpor stayup & strumpbyxor, de måste väl ändå sitta på kroppsdelarna eller, då är det lättare att fylla på med sänken. Om inte så förs väl såna grejer lätt iväg med strömmen. Viktigare är att leta delar, så kan de inte hyra in nån bottentrålare, vet inte om man får det för miljön men då får de upp det mesta från botten.
Citera
2017-08-25, 18:21
Medlem
Kläderna ligger väl på botten på samma sätt som det var meningen att kroppen skulle göra. Har du dom ingen ubåt med ljus som kan se på botten. Annars kan dom väl låna nån ...
Citera
2017-08-25, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Jag tror att du blandat ihop psykopati med något annat? Kanske någon diagnos, såsom Aspberger?

Dessvärre finns det inte jättemycket forskning på fungerande psykopater (icke-kriminella) då en del av personligheten är avsaknad av insikt/förståelse för sitt handikapp - dessa söker alltså inte hjälp eftersom de anser sig vara helt normala. I stort sett alla studier på psykopati har gjorts på fångar i fängelser, och därför är en del av definitionen av psykopati att personen ska vara multikriminell och ha börjat med kriminalitet tidigt i livet.

Men av den forskning som finns, är det inte mycket som tyder på att psykopater i skola och arbetsliv för samhället framåt - psykopaterna gillar inte att arbeta och manipulerar istället andra att göra jobbet för dem. Dessutom skapar deras strävan efter egen makt och kontroll som regel friktion och stora problem med kollegor, chefer och underordnade. Psykopaten snärjer sina offer med falska känsloyttringar och lurar normalempatiska människor att ljuga, stjäla eller begå andra omoraliska handlingar - och detta håller psykopaten sedan emot sitt offer för att få den att göra som den vill ("om du berättar för chefen om XXXX så kommer jag avslöja att du YYYY").

Också i hemmet manipulerar de sina partners, barn och släkt, och det är som regel väldigt mycket problem och depression hos människor i psykopatens närhet - normalt sett utan att folk kan härleda problemet. Den generella regeln är att om du stöter på en psykopat i arbetslivet.

Förstår att du tror på Asberger, men nej. Eller jo, det finns vissa likheter, men ändå nej.
Det du förklarar känns mer narcissistiskt. De båda är dock väldigt lika och svåra att skilja åt.

Studier visar att 1 av 5 högt uppsatta (inom arbetsmarknaden) är psykopater.
https://www.forbes.com/sites/victorlipman/2013/04/25/the-disturbing-link-between-psychopathy-and-leadership/#1c7d993b4104

Jag tror att PM är åt psykopat-hållet, känns verkligen så.
Senast redigerad av chrisemil 2017-08-25 kl. 18:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in