2017-09-10, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TCGI
Främre lucka, öppen: https://minfil.org/V2w0xfc4b8/Lucka.jpg
Madsen har väl hela tiden pratat om luckan i tornet dock? Den enda bild jag har sett på den är den här https://minfil.org/o7q3x5cdbc/Tornlucka_2.jpg (är den ens från UC3?). Det är svårt att avgöra vinkeln där, men den ser betydligt mer osäker ut jämfört med den främre luckan. Jag förstår ändå inte hur Madsen skulle kunna förflytta sig genom en halkning som får tornluckan att slå igen.
Citera
2017-09-10, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Vi skiter i vad du tror på, så gör nog även Christoffer Meyer!
Problemet är inte om vi tror på Christoffer Meyer. Problemet är att vi inte tror att du förstår kontext på de texter du läser.

Ta upp ubåten till ytan och det kommer inte spela någon roll hur man går fram och tillbaka inne i ubåten. Flytkraften från en så stor båt är på tok för stor för att kroppsvikt skall göra någon reell skillnad.

Ta ner ubåten och låt den sväva i vattnet, och trim kommer att påverkas tydligt av att någon promenerar runt i ubåten. Finns t ex exempel där PM ber passagerare att promenera längst bak bara föra för att demonstrera trimförändringen. Är även därför som en ubåt inte på egen hand kan behålla samma djup i vattnet - går inte att perfekt trimma den utan den kommer antingen att sakta börja stiga eller sjunka och sedan kommer det gå fortare och fortare om man inte balanserar.
Citera
2017-09-10, 17:37
Medlem
[quote=Merwinna|61741521]
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel

Det finns naturligtvis massor av människor som VILL kompromettera honom, bara för att de har varit så fruktansvärt avundsjuka på honom. Det blir alltid så när någon i något avseende lyckosam person råkar illa ut. De små människorna är genast där och hugger, när de inte har vågat göra det tidigare.

Hur vet du det? Är du personlig vän till PM.

Jag tror att PM lider av NPD (narcissistisk personlighets störning).
Sådana människor tål inte kritik eftersom att de har väldigt höga tankar om sig själv.
De är väldigt lättkränkta och för att skydda sitt eget uppblåsta ego är det den enda logiska förklaringen för dem själva att motparten bara är avundsjuka på dem och vill dem allt ont.
Avundsjuka är en känsla de känner väl eftersom de själva är väldigt avundsjuka.
De vill ju själv vara störst, bäst, vackrast, framgångsrikast osv och upplever andra människor som är framgångsrika som onda rivaler. Du har väl hört hur Anna Anka låter. Precis alla är bara avundsjuka på henne.
PM är ju intelligent till skillnad från AA. Men de lider uppenbarligen båda av samma personlighetsstörning. Men det får rättspsykiatriska utredningen utvisa
Citera
2017-09-10, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Jo men, här har vi ett ytläge:
https://asset-images.tv4play.se/VMan-P392/VMan-P3928115_TF.jpg

Här har vi ett annat:
https://img.gfx.no/2072/2072398/nautilus2.1000x562.jpg

Vad har vi för vinkel där? Och vad har luckan för vinkel?

Man kan självfallet fråga sig hur detta ytläge ser ut om någon ventil till ballasttankarna börjar krångla, något det finns massor av uppgifter om, kanske något sådant som madsen sprang akterut och skulle kolla upp? Har inte tingesten stabiliserats i ytläge så är den fortfarande lika känslig i längsled som om den vore i uläge, det är jag tämligen säker att du håller med om.
Notera att genom att välja mängd vatten i ballasttankarna så kan du få ubåten att i ytläge luta framåt och bakåt. Däremot kommer den ändå att vara stabil i det läget - vilket helt skiljer från hur ubåten beter sig om den har feltrim i uläge.
Citera
2017-09-10, 17:39
Medlem
Raketklubben 1992

https://www.youtube.com/watch?time_continue=18&v=yyqLPBkMl_g
Citera
2017-09-10, 17:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
vilket jag i sin tur inte tror på överhuvudtaget.

Hur tror du att detta har utspelat sig då? Finns ju inga självklarheter i det här ärendet, även den korrekta versionen, om vi någonsin får veta den, är tvungen att vara långsökt, även den.
Citera
2017-09-10, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tasksaft
Madsen har väl hela tiden pratat om luckan i tornet dock? Den enda bild jag har sett på den är den här https://minfil.org/o7q3x5cdbc/Tornlucka_2.jpg (är den ens från UC3?). Det är svårt att avgöra vinkeln där, men den ser betydligt mer osäker ut jämfört med den främre luckan. Jag förstår ändå inte hur Madsen skulle kunna förflytta sig genom en halkning som får tornluckan att slå igen.
Vinkeln är tillräcklig för att inte falla igen av sig själv om inte ubåten kör i megastorm eller liknande. Behövs att någon drar i luckan för att fälla den. Glöm inte att luckan är kupig - så vikten från kupan ligger ytterligare längre bak än den tyngdpunkt du får från en platt lucka i samma vinkel. Det krävs omöjligt felplacerade motvikter för att luckan på egen hand skall stänga sig från den där vinkeln.

Och eftersom Grumpy tycker om att vara just det. Har man gått upp till ytan med så extremt mycket vatten i bakre ballasttanken att ubåten statiskt står med nosen i vädret så tror jag inte en normal person skulle klättra upp och öppna luckan. Bättre att trycka i mer luft i bakre tanken och vänta på att ubåten ligger någorlunda plant.
Citera
2017-09-10, 17:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det finns faktiskt en film på Youtube (det var den från Nautilus' jungfrufärd), då M hade med sig ett TV-team i båten. När båten inte sjönk jämnt utan med aktern först, så sa han ju åt kameramännen att komma till honom i fören för att väga upp. Så det stämmer faktiskt.

Precis, med tanke på krånglande ventil till ballasttankarna så kan det vara så att han aldrig nådde stabilt ytläge när han gick upp. Och det är inte mycket till vinkel bakåt som krävs för att luckan som står nästan rakt upp, ska smälla igen. Och om man kollar fotografier, så har den en tendens att ligga lågt med just aktern.
Citera
2017-09-10, 18:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Nej, det räcker gott med de uttalanden jag kommenterade, de talar för sig själva, i väldigt hög grad. Om du inte förstår det, så säger det en hel del om dig också, måste jag tyvärr konstatera.

Källa: Information från de som varit med och byggt ubåten samt bilder från tidningsartiklar. All information finns länkad här i tråden. Det är bara för dig att läsa!
Försök att sätta dig in lite vad som faktiskt hänt, den information som faktiskt finns, och grundläggande fysik, så kommer du att förstå mycket bättre allting kring detta fall.

Källa Tack!

Kan du presentera dina beräkningar? Det går bra att posta dessa här, tack på förhand.
Citera
2017-09-10, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TCGI
Främre lucka, öppen: https://minfil.org/V2w0xfc4b8/Lucka.jpg

Den där luckan kan omöjligt stänga sig själv av några krängningar.
Citera
2017-09-10, 18:05
Medlem
[quote=ottoplommon|61745098]
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna

Hur vet du det? Är du personlig vän till PM.

Jag tror att PM lider av NPD (narcissistisk personlighets störning).
Sådana människor tål inte kritik eftersom att de har väldigt höga tankar om sig själv.
De är väldigt lättkränkta och för att skydda sitt eget uppblåsta ego är det den enda logiska förklaringen för dem själva att motparten bara är avundsjuka på dem och vill dem allt ont.
Avundsjuka är en känsla de känner väl eftersom de själva är väldigt avundsjuka.
De vill ju själv vara störst, bäst, vackrast, framgångsrikast osv och upplever andra människor som är framgångsrika som onda rivaler. Du har väl hört hur Anna Anka låter. Precis alla är bara avundsjuka på henne.
PM är ju intelligent till skillnad från AA. Men de lider uppenbarligen båda av samma personlighetsstörning. Men det får rättspsykiatriska utredningen utvisa

Förlåt Kejsarinnan... Jag råkade citera fel inlägg. Mitt svar svar till Merwinna (vilket jag borde kunnat räkna ut....) ber om ursäkt för mitt misstag.
Citera
2017-09-10, 18:08
Medlem
Massor med trasiga citat senaste dygnet...

Varje gång någon citerar en post med trasigt citat så kommer nya postningen också att ha felaktigt citat och peka ut fel person. Titta igenom att det bara finns en (1) quote-start på första raden. Radera den extra quote-taggen så kedjan av trasiga citat äntligen kan brytas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in