Citat:
Ursprungligen postat av
kejsarinnakanel
Men om det nu inte går att fälla honom för mer än brott mot griftefriden vore det kanske önskvärt att man fann honom psyksjuk så att man kan erbjuda honom livslång vård på sluten avdelning.
Givet det vi vet idag så råder det ingen tvekan om att det minsta han kommer att bli dömd för är grovt vållande till annans död.
Det kommer av några olika saker, framförallt hans roll som befälhavare ombord som renderar honom ett mycket stort ansvar för alla ombordvarandes säkerhet, därtill det faktum att han höll i luckan när han föll och därigenom bidrog till att den for igen, antingen aktivt eller passivt. Om det krävdes att han skulle hålla i den för att KW skulle kunna komma upp utan att få den i huvudet, så faller det tillbaka på hans roll som befälhavare att det som hände inte ska kunna hända. Om han drog med sig luckan i fallet, ja, då är det ovanstående förvärrat.
Detta gå givet att man accepterar PM's förklaring som trolig eller i alla fall möjligt, vilket man lär göra om man inte dömer honom för mord.
Jag har dock svårt att se att det sagda ska kunna ha inträffat rent praktiskt. Det är enkel fysik, både vad gäller utseende på båten, PM's möjligheter att stå och hålla i luckan när KW klättar upp så som han säger att han gjort, trots det MYCKET begränsade utrymmet där han i så fall måste ha stått böjd rakt över luckan där KW ska komma upp, under den "stång" som går tvärs över tornet just där. Lägg till detta de fantasivågor som krävs för att ubåten ska gunga så mycket att luckan slår igen av sig själv.
Vad sedan åklagare och polis presenterar och vad domstolen dömer, det är väl tyvärr som så ofta ett lotteri.
Men, därtill, ska läggas alla andra bevis som kommer att presenteras.
Nej, jag tror nog att det är bra nära en mord-dom på PM, och det beror i mångt och mycket på hans egen glappiga käft. Om man får säga så. Dock är jag övertygad om att det är den rätta domen.