Citat:
Ursprungligen postat av
Caregiverfromhell
Jag är glad över att få se det här i sitt samhanhang TACK Leif var 33år 1981 det är jävligt ungt men han var speciell redan då.
Just då var han mil från att bli poppis? Med grabbarna från Fagerhult så befätste han tönt stämpeln lite långsam och halvdum.
Vem kunde tro att han skulle bli folkkär 36år senare med egna program på tv och kolumn i Expressen??
Han har verkligen lyckats att sålt sitt varumärke så alla som är 55år plus borde inse att det är aldrig för sent.
Jag gillar han i dag och boken om hans liv var ensastående.
https://www.youtube.com/watch?v=d-NseCNM_wI
Men i går 13/8 2007 skrev han att Anders Borg är en amatör när det gäller att hänga ut kuken och förolämpa folk det är nog inte så sant. (har svaårt att se att han var värre)
En som Uffe Lundell t.ex borde bli avis hans liv är tvärt om ju äldre han blivit ju mer ser man ner på honom.
Han var kung 1982.
Då var Leif helt jävla okänd om man inte läste deckarböcker.
Tyvärr är jag betydligt mer avvaktande till personen Persson. Han har använt sin professur som bas för en mycket lukrativ karriär i underhållningssvängen. Böckerna är författade på skattebetald tjänstetid ute på polisskolan i Sörentorp och mig veterligen har följaktligen de akademiska publiceringarna också uteblivit.
Det går att ha synpunkter på det moraliska i det beteendet.
Hursomhelst kan jag inte släppa tanken att en hel del i hans böcker är direkt självbiografiskt. Närmare bestämt karaktären Ewert Bäckström och då speciellt dennes mat-, krog-, och spritvanor. GW Persson har själv sagt att han super tungt halvårsvis i taget (flera flaskor vin om dagen) och hans excesser i mathållningen är väl belagda såväl av honom själv som av omgivningen.
Kan det vara sig själv han skildrar när han skriver om hur Bäckström samt och stundligen smiter från jobbet för att vräka i sig käk på krogen, supa och idka skörlevnad?
Exempelvis episoden när Bäckström ska lägga av en brakskit och skiter i byxorna av misstag bär det självupplevdas prägel. En olycka som lätt händer vid kraftig övervikt och frosseri.
Ett annat osympatisk drag är hans senkomna hämnd på Palme. GW gillar definitivt inte Palme:
https://www.youtube.com/watch?v=7B4nJ30JaaA
Han vet att det finns mer pengar att tjäna på att skriva en deckare där Palmemordet beror på en högerextrem konspiration istället för ett infall hos en vanlig stökpundare.
Kan en hämnd bli mer sublim? Nu sabbar han mordutredningen slutgiltigt bortom all räddning och tar in en massa schaber samtidigt.