2012-05-15, 21:15
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knutte_Ninja
Han är fan bra skön ibland. Nu undrar jag hur det gått med hans Cold Case grupp som skulle lösa åtminstone tvåsiffrigt med mord. Givet mediaskuggan så undrar jag om det kanske inte gått allls, någon som vet?
Jag tror att fallet med den mördade 77-åringen Nils Bergman 2002 hör till gruppen. Där har man en misstänkt nu.

https://www.flashback.org/t1866819
Citat:
Ett tio år gammalt mordfall kan vara på väg att lösas. En 44-årig kvinna har gripits skäligen misstänkt för mordet på en 77-årig pensionär i Skärholmen i november 2002, uppger flera medier. Mannen var på väg hem när han höggs ner på en gångstig.
Citat:
Det tio år gamla fallet togs upp igen sedan preskriptionstiden på grova våldsbrott togs bort, berättar kommissarie Hans Strindlund som leder Söderortspolisens cold case-grupp.
http://svt.se/2.22620/1.2797522/gripen_for_tio_ar_gammalt_mord

I övrigt är det tunt.
Senast redigerad av Sven-Gustaf 2012-05-15 kl. 21:19.
Citera
2012-05-15, 21:26
Medlem
Knutte_Ninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Jag tror att fallet med den mördade 77-åringen Nils Bergman 2002 hör till gruppen. Där har man en misstänkt nu.

https://www.flashback.org/t1866819

http://svt.se/2.22620/1.2797522/gripen_for_tio_ar_gammalt_mord

I övrigt är det tunt.

Men hanterades det av "GW-gruppen" (om uttrycket ursäkta) eller var det en vanlig cold case utredning? Sen förstår jag inte sambandet mellan preskriptionen på mord och 10 år i det du citerade. Var de rädda att det var att bedöma som vållande till annans död eller grov misshandel?
Senast redigerad av Knutte_Ninja 2012-05-15 kl. 21:29.
Citera
2012-05-15, 22:24
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knutte_Ninja
Men hanterades det av "GW-gruppen" (om uttrycket ursäkta) eller var det en vanlig cold case utredning? Sen förstår jag inte sambandet mellan preskriptionen på mord och 10 år i det du citerade. Var de rädda att det var att bedöma som vållande till annans död eller grov misshandel?
Enligt nedanlänkade var det GW:s och hans grupps uppgift att gå igenom alla olösta mordfall de senaste 25 åren och plocka ut de som det var "meningsfullt att jobba vidare med", därefter skicka dessa vidare till ansvarigt distrikt.

http://arkiv.mitti.se:4711/2010/28/bromma/MIBR-20100713-A-005-A.pdf

77-åringen var det ju ingen brådska med ur den synvinkeln, men det är det ju följaktligen inte med något av brotten. De preskriberas aldrig.
Citera
2012-05-22, 02:35
Medlem
Grandiosos avatar
Piratenpriset till Leif GW Persson

Citat:
Det är det finaste pris jag har fått, sa författaren och kriminologen direkt efter tillkännagivandet.
Leif GW Persson var på gott humör när han under måndagsförmiddagen presenterades som årets mottagare av Piratenpriset.
- Jag är stolt, glad och hedrad över att få detta pris, säger han efter att han klivit ner från trappen till det pumphus i skånska Vollsjö, som sedan sex år tillbaka är platsen för tillkännagivandet..

Citat:
Under sitt tal kunde Leif GW Persson inte hålla sig från att dela ut en känga till Björn Ranelid, som tidigare ska ha anklagat juryn för fascism då han själv ännu inte tilldelats priset.
- Att jag får det nu måste han ju uppfatta som en dolkstöt. Jag får väl kanske ringa och trösta honom, säger Leif GW Persson efteråt.
TT Spektra: Vad jobbar du på nu?
- Nu håller jag på med en vanlig brottsskröna med historiska rötter. Den är inte så blodig, utan handlar om andra saker och är förhoppningsvis lite underhållande.

http://www.svd.se/kultur/piratenpriset-till-leif-gw-persson_7216861.svd
Citera
2012-05-22, 08:28
Medlem
densistasovjets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Piratenpriset till Leif GW Persson

http://www.svd.se/kultur/piratenpriset-till-leif-gw-persson_7216861.svd

Fattas bara utmärkelsen årets Svensk så är medaljerna fulltaliga. Fattar inte att han fortfarande lyfts upp på en piedestal. Han om någon är ju synonym med förfallet inom polisen. Under hans period som professor ( S-märkt titel ) så har ju hela organisationen förfallit till kanske den sämsta i hela Europa, samtidigt som deras egen professor suttit antingen på pass i skogen, supit hejdlöst, skrivit en bok eller medverkat i ett TV program. Inga vetenskapliga artiklar, inga doktorander, inga djuplodande analyser.
Citera
2012-05-22, 10:21
Medlem
Sgt-Hartmanns avatar
Det är skitsnack, Leffe har skrivit en hel del och när han inte gjort det har det snarare handlat om att han inte tilldelats medel. Sluta med att blåsa liv i den där skrönan.
Citera
2012-05-22, 12:35
Medlem
densistasovjets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt-Hartmann
Det är skitsnack, Leffe har skrivit en hel del och när han inte gjort det har det snarare handlat om att han inte tilldelats medel. Sluta med att blåsa liv i den där skrönan.

Tjja hur involverad har han varit i den nu stundande omorganisationen av polisen? Den största på 40 år. Inte mycket och det enda han bigragit med och rätta mig gärna om jag har fel, är att kritisera Carin Götblad nu i EFTERHAND när hon avgått. Verkligheten är att alla 21 polismyndigheter haft 800 olika IT system , vilket nog överensstämmer ganska bra med Leif GW's vinsamling.
Citera
2012-05-27, 15:56
Medlem
Fettsprutans avatar
GW pank?
Eller klarar han inte att få ut kontoutdrag på datorn?

Hur som, han stod länge o studerade bankomatens pappersremsa....
Felparkerad, naturligtvis!
Citera
2012-05-27, 16:14
Medlem
Uncle Dukes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsprutan
GW pank?
Eller klarar han inte att få ut kontoutdrag på datorn?

Hur som, han stod länge o studerade bankomatens pappersremsa....
Felparkerad, naturligtvis!

Professorn är nog rikare än någonsin. Bortsett från bokintäkter har han ju ganska nyligen sålt filmrättigheter för en herrans massa pengar.
Citera
2012-05-27, 20:48
Medlem
Albertus.Pictors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Duke
Professorn är nog rikare än någonsin. Bortsett från bokintäkter har han ju ganska nyligen sålt filmrättigheter för en herrans massa pengar.

Professorn är en hjälte, bortsett från att han i sina memoarer inte avslöjar vilka höga politiker och statstjänstemän som knullade Doris Hopps horor och var taskiga mot dem.

I övrigt är han en av få som vågar leverera sanningar om tingens tillstånd. All respekt för professorn!
Citera
2012-05-27, 22:00
Medlem
Fettsprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Duke

...men det gör det desto märkligare att den gode professorn står som ett annat socialfall, tidigt en Söndagmorgon, och försöker tyda bankomatens saldoremsa?

Han borde rimligen ha lejt folk för att kontrollera om ersättning för böcker o filmrättigheter kommit in på kontot?

Eller vill han ha koll på vad "professorskan" kostat på sig under Lördagen?
Varför då inte använda någon elektronisk banktjänst?

Han såg inte helt fräsch ut, visste man inte vem det var, som dom två Tyska turisterna i kön, så skulle man ta honom för en A-lagare som stulit en ny Volvo....
Citera
2012-05-27, 22:05
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsprutan
...men det gör det desto märkligare att den gode professorn står som ett annat socialfall, tidigt en Söndagmorgon, och försöker tyda bankomatens saldoremsa?

Han borde rimligen ha lejt folk för att kontrollera om ersättning för böcker o filmrättigheter kommit in på kontot?

Eller vill han ha koll på vad "professorskan" kostat på sig under Lördagen?
Varför då inte använda någon elektronisk banktjänst?

Han såg inte helt fräsch ut, visste man inte vem det var, som dom två Tyska turisterna i kön, så skulle man ta honom för en A-lagare som stulit en ny Volvo....

Han är väl inne på festarperioden och skulle kolla upp vad han sysslat med igår?
Glasögonen var inte med så det gäller att kunna tyda tecknen på saldokvittot genom att kisa lite.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in