2017-09-06, 11:20
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Nej för de allra flesta innebär det att om man faller så finns det någon/ något som hjälper en.
Visst. Det kräver ett skattetryck på 10% eller nåt sånt. Lägg till 10% till nödvändigheter som infrastruktur och blåljus.

20% skatt alltså.

Vad använder man övriga 25-30% till?
Citera
2017-09-06, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jeremiadlantent
Om nu mannen väljer att dumpa henne i skiten efter att de kommit överens kan väl hon göra samma sak så får socialen ombesörja fosterhem. Var det inte du som argumenterade för att det inte finns biologiska skillnader så det borde ju vara lätt... Typisk förlorarmentalitet att staten ska styra upp en dysfunktionellt kommunicerande familj. Helt ärligt, vore det dock inte mer förenligt med din ideologi att barnen fråntogs alla föräldrar så att man kan standardisera en könsneutral uppfostring från början? Det ter sig ju som det nästa logiska steg när ni märker att kvotering inte kommer att göra ett skit förutom att försämra för familjer.

ja det kan hon ju, eller hur? Och detta val hon gör i sånt fall är ju exakt lika rättfärdigt och moraliskt riktigt som det val en pappa gör då han väljer inte vara hemma med sina barn, är detta en bra lösning då att föräldrar ska ha det fria valet att välja bort ansvaret att ta hand om sina egna barn?

nej förenligt med min ideologi är att man ålägger båda föräldrarna ett ansvar att ta sina delar av både det praktiska och ekonomiska ansvaret över de barn man skaffar till världen frivilligt.
Det gynnar barn, det gynnar båda föräldrarna.
Endast i de fall där föreligger speciella skäl bör man ha rätt flytta över sitt föräldrabidrag på någon annan part. ex. sjukdom/ kriminalitet/ frånvaro.
Citera
2017-09-06, 19:51
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Absolut, men det är inte lika frekvent, och som pojke/ man har du större möjligheter vägra och komma undan. Samt att som gift man har du också större praktiska möjligheter slippa undan en fru via skilsmässa enligt juridiken oh även enligt hur ekonomin ser ut ex. i många av dessa länder.
Nej, varje gång en flicka gifter sig, gifter sig en pojke också.
Vad du tror i frågan är helt ointressant.
Fakta går alltid före dina känslor.
Vad det gäller din TS, så begriper jag inte hur den kan leva så länge som den gjort. Det finns bara ett svar som är relevant på frågan vad vill en antifiminist. Allt förutom det är deras personliga agendor eller projicering, eller utvecklingar av frågan. En antifeminist gillar inte feminismen och vill att den ska minska eller försvinna helt och hållet.
Jag byter personligen gärna ut den mot jämställdhet, men vi måste bara komma överens om vad det är. Om du tror att det är att du måste bli lika lång som jag eller lika framgångsrik som jag eller vad som helst, så har du fria händer att göra något åt din situation. Det finns ingen högre makt som dikterar sånt där utan det är upp till dig. Helt och hållet.
Citera
2017-09-06, 20:21
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
ja det kan hon ju, eller hur? Och detta val hon gör i sånt fall är ju exakt lika rättfärdigt och moraliskt riktigt som det val en pappa gör då han väljer inte vara hemma med sina barn, är detta en bra lösning då att föräldrar ska ha det fria valet att välja bort ansvaret att ta hand om sina egna barn?

nej förenligt med min ideologi är att man ålägger båda föräldrarna ett ansvar att ta sina delar av både det praktiska och ekonomiska ansvaret över de barn man skaffar till världen frivilligt.
Endast i de fall där föreligger speciella skäl bör man ha rätt flytta över sitt föräldrabidrag på någon annan part. ex. sjukdom/ kriminalitet/ frånvaro.
Förenligt med din ideologi är att staten enväldigt bestämmer vad som ska vara bäst för de enskilda familjerna helt utan en tanke på att det kanske inte stämmer vare sig med deras livssituation eller deras egen önskan .

Vad blir nästa sak som du Merapi tycker att staten ska bestämma över ??

Hur många barn vi ska ha eller vad de ska heta ??

Föräldrar har ett ansvar att ta hand om sina barn men samtidigt ska man som förälder tydligen omyndigförklaras eftersom man inte har rätt att dela föräldraledigheten mellan sig utan detaljreglering från staten .
Citera
2017-09-06, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Läs vad jag skrev igen. Jag vill att det är individen som ska få avgöra på vilka premisser någon annan ska få ha sex med honom eller henne. Inte du, inte jag, inte pappa staten. Därav följer att sexköplagen bör avskaffas eftersom den förflyttar denna rätt från individen till staten. Staten tar på sig rätten att avgöra på vilka grunder du får ge samtycke till sex eller ej.

och läs igen...detta har individer all rätt till idag.
Du kan ställa dig i vilket gatuhörn som helst och sälja sex under vilka premisser du vill.
Det du inte får som individ är att köpa andra för sexuellt bruk och de tär alltså något helt annat.

Citat:
...och är det inte lite märkligt att den största självutnämnda förkämpen för jämlikhet mellan män och kvinnor (feminismen) är så tyst i den här frågan? Jag garanterar att det skrivits hundrafalt mer om manspreading än om manlig omskärelse från feministiskt håll. Varför då? Att omskärelse av små pojkar är tillåtet innebär ju inte vara en enorm kränkning av den enskilde pojkens rätt till ajälvbestämmande över sin egen kropp, men även en EXTREMT uppenbar orättvisa mellan könen. Det är svårt att tänka sig att de skulle acceptera en kvinnlig motsvarighet.

Det har nog skrivits en hel del om manlig omskärelse även från feministiskt håll.

Citat:
För tydlighets skull; nu syftar jag inte på de vanligare formerna av kvinnlig könsstympning, men vi kan väl som hypotetisk jämförelse tänka oss ett scenario där någon bara skulle vilja skära bort lite grann av deras dotters blygdläppar. Inte så mycket så att hela snippans funktion skulle vara förstörd för all framtid, men väl tillräckligt för att ändra dess utseende (till det bättre tycker mamma och pappa) och för att sänka hennes känsel under sex. Lägg därtill smärtor i samband med ingreppet och påföljande infektionsrisk. Jag tror inte att den feministiska reflexen skulle vara att rycka på axlarna åt detta. Men av någon anledning anses det ok när det görs på en pojke. Det rimmar väldigt illa med påståendet om feminism som en rörelse som värnar om både mäns och kvinnors rättigheter.

Detta finns redan, kallas "prickning" ex. och du har nog även andra varianter där man karvar lite här och var ex. klitorishuvan.
Och nej tror inte det anses "ok" bland de flesta feminister. Varför tar du detta för givet?

Citat:
Ännu ett område där din världsbild krockar med min. Säg så här; Alice Teodorescu och Sakine Madon skulle representera mig långt mycket bättre än Jonas Sjöstedt eller Anders Lindberg. Trots att jag är man. Könet saknar betydelse I samtliga fall du radar upp. Det intressanta är vilken kompetens de utvalda individerna har.

Klok inställning och krockar inte med min.

Citat:
Dina teorier om representation, där det är viktigt att snopp- och snippration matchar befolkningens antyder ju för övrigt att du anser att män och kvinnor är väldigt olika. Så olika att du tycks mena att en man inte ens kan representera en kvinna eller vice versa. Samtidigt tror du absolut inte att män och kvinnor kan ha olika preferenser när det gäller prioriteringar mellan familj och karriär. Jag får inte riktigt ihop det...

Suck nej inte väldigt olika, men helt klart med olika perspektiv på livet och olika behov i vissa områden ex. reproduktion som salldels självklart bör speglas av de som sitter vid div. maktbord.
vad är egentligen problemet med att jobba mot 50/50?
Tror du seriöst att om halva riksdagen ex. består av kvinnor så kommer nivån sjunka eller vadå?

...och strafflängden för likvärdiga brott
Avhjälps via att ta in fler kvinnor i rättsväsendet. kivnor dömer män snällare och kvinnor hårdare och andra hållet för män.
...och de sexuella valmöjligheterna
Här har du ju käpprätt fel...de som besitter flest sexuella valmöjligheter i världen är män och INTE kvinnor.
...och självmordsfrekvensen
Är det kvinors fel? eller ansvar?
...och betygen.
kvinnors fel och ansvar att pojkar inte klarar prestera bättre?
..och medellivslängden
Kvinnors fel och ansvar?
...och aborträtten
Kivnnors fel och ansvar att foster nu råkar växa i just kvinnors livmödrar och inte i mäns bukhålor?

Citat:
Men kom igen nu Merapi. Du kan väl inte på allvar mena att svenska feminister lägger ens i närheten av lika mycket energi på att öka andelen män som tilldöms enskild vårdnad (eller minska den kvinnliga) som man gör med att exempelvis diskutera mansplaining? Jag måste faktiskt säga att jag inte kan komma på ett enda exempel där en prominent feminist kämpar för att förändra processen för vårdnadstvister. Jag är inte säker på att en sådan rörelse ens existerar inom den svenska feminismen.

Tips! leta upp statisitsk svenska domstolar...där går att hitta statisitk kring just vårdnadstvister och hur de döms...tror du kommer bli förvånad.
feminister sitter lite överallt. De syns och hörs inte alltid i social media...ok?
Så tolka det itne som att vad du läser i media är ALLT vad som pågår inom feminism.

Citat:
För att förtydliga; jag påstår inte att vårdnadstvister per automatik måste vaa diskriminerande mot män bara för att de sällan vinner tvisterna. Det kan vara helt i sin ordning om det generellt sett är vanligare att männen är olämpliga föräldrar. Men den moderna feminismen förnekar ju att det könen generellt kan vara mer eller mindre lämpade för olika saker.

Är man kriminell, pedofil eller just mördad morsan så är man per definition klart olämplig som förälder ja.
och ja, den moderna feminismen förnekar att män på något sätt skulle vara olämpliga som kön att ta hand om små kottar. Du borde vara glad över detta faktum.
jag är själv mest uppfostrad av en mycket närvarande pappa. Min syn på detta är därför bergfast. Män ska ta hand om ungar, ni är funtade för uppgiften.

Citat:
Jag tror att du har rätt - men det är ju precis det här som är min poäng. 50/50 är en dålig sak att sträva efter eftersom gruppen män inte är identisk med gruppen kvinnor. Grupperna har olika styrkor och svagheter. Skillnaderna inom grupperna är stora, men på det stora hela så existerar medfödda biologiska/hormonella könsskillnader och dessa påverkar vårt beteende alldeles oavsett hur vi organiserar vårt samhälle.

ja men dessa styrkor och svagheter har liksom inget att säga i frågan: gör man någon nytta i ex. R&R.
Att män kan lyfta x kg mer i bänkpress har inte ett skit betydelse i talarstolarna.
Att kivnnor lever lite längre, inte heller.
etc. etc.

Citat:
Jag vet att jag är elak här; men vad blir den logiska parallellen till lönenivå och karriärsutveckling?
att den blir minde för kvinnor, har jag förnekat detta? Är ju ett av skälen till att föräldraledighet bör delas.

Citat:
Jag tycker precis som du i denna fråga. Men jag tycker att det är fascinerande att du inte kan vidga dina vyer och åtminstone testa ett liknande resonemang på skillnader i lönenivå och karriärsutveckling.

Som sagt...
Citera
2017-09-06, 22:27
Medlem
Jeremiadlantents avatar
Citat:

Ja, det kan hon. Att du betraktar det som moraliskt riktigt tyder ju på att du i botten står för moralrelativism, annars är det ju lite konstigt att du då tycker att det också är riktigt att ändå ålägga praktiska ansvar för frivilligt framställda barn. Alltså inte barn till våldtagna eller till män som haft sex med p-pillersljugande kvinnor. Är dessa barn din ideologis bastarder eller slänger du dig med fina ord som frivillig av annan anledning?

Det är ju inte en välstrukturerad genomtänkt ideologi som vill ålägga krav men som också står för moralrelativism. Det enda logiska med en sådan metaetisk grundinställning torde ju vara att vara ideologilöshet?

Sen vad finns det för data som talar för att en kvoterad föräldraledighet skulle gynna barn? Det är ju bara spekulationer som bygger på enbart ideologiska grundvalar. Inte tror jag att Tony, som med hjälp av det sociala på arbetet håller sig borta från alkoholen, hjälper sitt barn genom att sitta hemma och börja supa ensam. Inte heller Majsan, den transsexuella flygledaren från Kalix som lever med lätt funktionshindrade lattepappan Bosse kommer nog vara nöjd över detta. Ska vi instifta en myndighet som man skall söka dispens hos då alltså? Ju mer jag läser det du skriver, desto mer tycker jag synd om dig och din don quijote-inspirerade kamp. Jag skäms över att det fega, kuvade samhället låter sådana som dig fortsätta göra er till åtlöje och samtidigt rulla tillbaka de värderingar som vår civilisation bygger på; fakta, logik och ödmjukhet. Samtliga kvaliteter som du bespottar som patriarkat och förtryck, roten till all orättvisa. Detta är din ideologi, det ironiska är att du inte kan se det.
Senast redigerad av Jeremiadlantent 2017-09-06 kl. 22:29.
Citera
2017-09-06, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jeremiadlantent
Ja, det kan hon. Att du betraktar det som moraliskt riktigt tyder ju på att du i botten står för moralrelativism, annars är det ju lite konstigt att du då tycker att det också är riktigt att ändå ålägga praktiska ansvar för frivilligt framställda barn. Alltså inte barn till våldtagna eller till män som haft sex med p-pillersljugande kvinnor. Är dessa barn din ideologis bastarder eller slänger du dig med fina ord som frivillig av annan anledning?

Det är ju inte en välstrukturerad genomtänkt ideologi som vill ålägga krav men som också står för moralrelativism. Det enda logiska med en sådan metaetisk grundinställning torde ju vara att vara ideologilöshet?

Sen vad finns det för data som talar för att en kvoterad föräldraledighet skulle gynna barn? Det är ju bara spekulationer som bygger på enbart ideologiska grundvalar. Inte tror jag att Tony, som med hjälp av det sociala på arbetet håller sig borta från alkoholen, hjälper sitt barn genom att sitta hemma och börja supa ensam. Inte heller Majsan, den transsexuella flygledaren från Kalix som lever med lätt funktionshindrade lattepappan Bosse kommer nog vara nöjd över detta. Ska vi instifta en myndighet som man skall söka dispens hos då alltså? Ju mer jag läser det du skriver, desto mer tycker jag synd om dig och din don quijote-inspirerade kamp. Jag skäms över att det fega, kuvade samhället låter sådana som dig fortsätta göra er till åtlöje och samtidigt rulla tillbaka de värderingar som vår civilisation bygger på; fakta, logik och ödmjukhet. Samtliga kvaliteter som du bespottar som patriarkat och förtryck, roten till all orättvisa. Detta är din ideologi, det ironiska är att du inte kan se det.

Jag tycker inte det är moraliskt riktigt....vilket torde framgå.
Jag anser det LIKA moraliskt riktigt eller oriktigt med detta beslut för henne som för honom.

Finns starka fördelar för barn ha en nära relation till båda föräldrarna och inte bara en.
Citera
2017-09-06, 22:56
Medlem
Jeremiadlantents avatar
Citat:
Jag anser det LIKA moraliskt riktigt eller oriktigt med detta beslut för henne som för honom.

Finns starka fördelar för barn ha en nära relation till båda föräldrarna och inte bara en.

Jag tror att du missade poängen något. Vänd nu Rosinante om och försök att läsa om det hela än en gång,

Varför bara två föräldrar då? Låter ju som en cis-normativ sanning. Varför inte 5 föräldrar? Oavsett om nu det du säger stämmer eller inte (vilket jag såklart håller med om avseende föräldrars affektion som viktig för barnet) så finns det ju inget belägg för att den relationen byggs bäst genom statlig kvotering. Det handlar inte om barnets bästa. Det handlar om klassisk vänsteriver att kuva folk efter den som vet bäst. En kämpe för äkta jämnställdhet hade litat till att om möjligheterna finns så kommer varje människa fram till den bästa lösningen. Dagens feminism är inte intresserad av jämnställdhet, den är istället maktfullkomligt, arealistisk och auktoritär. Gör dig själv en tjänst och försök särskåda vad din ideologi står för och varför.
Citera
2017-09-06, 23:04
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:

Och barnets relation till sina föräldrar bildas förstås endast under de månader man är föräldraledig eftersom du och dina gelikar vill bestämma i detalj över hur folk ska leva sina liv med hänvisning till detta ???

HUR blir exempelvis den hårt arbetande egenföretagaren Pers relation till sitt barn bättre av att mamma Marie måste gå ut och jobba flera månader tidigare eftersom någon idiot har kvoterat bort flera månader av föräldraledigheten som Per med sitt företags överlevnad för ögonen inte kan ta ut eftersom han isåfall förlorar sin framtida försörjning ?
Citera
2017-09-07, 01:04
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
och läs igen...detta har individer all rätt till idag.
Du kan ställa dig i vilket gatuhörn som helst och sälja sex under vilka premisser du vill.
Det du inte får som individ är att köpa andra för sexuellt bruk och de tär alltså något helt annat.

Alltid roligt att höra dina resonemang Merapi.
Om det är individens rätt att avgöra på vilka premisser någon annan ska få ha sex med honom eller henne så innebär det väl också att jag får bestämma om någon ska få ha sex med mig i utbyte mot betalning eller inte, dvs mina premisser. Om du säger att individer har rätt att välja under vilka premisser som dom ska ha sex så måste du också erkänna premissen att ha sex mot betalning. Du kan inte både ha kakan och äta den.

Citat:
Suck nej inte väldigt olika, men helt klart med olika perspektiv på livet och olika behov i vissa områden ex. reproduktion som salldels självklart bör speglas av de som sitter vid div. maktbord.
vad är egentligen problemet med att jobba mot 50/50?
Tror du seriöst att om halva riksdagen ex. består av kvinnor så kommer nivån sjunka eller vadå?

"Olika perspektiv på livet och olika behov i vissa områden" Du säger alltså att män och kvinnor är så pass olika att vi måste ha manliga och kvinnliga representanter för kvinno och mansgöra? För annars går det ju inte? En man kan ju absolut inte komma med synpunkter på någonting som är kvinnodominerat och en kvinna kan ju absolut inte kommentera karlagöra!

Problemet är inte 50/50 i sig självt, problemet är att staten anser sig ha rätt att tvinga fram ett lika utfall mellan grupper istället för att låta utfallet bli som det blir när människor får göra fria val. Alla kommunistledare har haft samma grundfilosofi som du, dvs att en grupp har mer än den andra och då måste man sudda ut den skillnaden med alla till buds stående medel eftersom man anser att skillnaden per automatik är ett resultat av en orättvisa. Resultatet blir att man istället skapar långt mer orättvisa än tidigare.

Citat:
Tips! leta upp statisitsk svenska domstolar...där går att hitta statisitk kring just vårdnadstvister och hur de döms...tror du kommer bli förvånad.
feminister sitter lite överallt. De syns och hörs inte alltid i social media...ok?
Så tolka det itne som att vad du läser i media är ALLT vad som pågår inom feminism.

Precis, dom sitter lite överallt. Till männens fördärv. Inte en chans i helvetet att jag skulle vilja ha en feminist som ska döma i en vårdnadstvist.

Citat:
Är man kriminell, pedofil eller just mördad morsan så är man per definition klart olämplig som förälder ja.
och ja, den moderna feminismen förnekar att män på något sätt skulle vara olämpliga som kön att ta hand om små kottar. Du borde vara glad över detta faktum.
jag är själv mest uppfostrad av en mycket närvarande pappa. Min syn på detta är därför bergfast. Män ska ta hand om ungar, ni är funtade för uppgiften.

Mm, för det är ju bara när en man är kriminell, pedofil eller mördat morsan som han förvägras tillgång till sina barn, eller hur? GTFO
Citera
2017-09-07, 02:12
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Oroa dig inte, det kommer inte gå igenom. Det är snarare ett desperat krok de slänger ut för att försöka vända i motvinden.
Jag bryr mig inte att det troligen inte kommer att gå igenom.
Det är tankegodset och människorna bakom det som äcklar mig.
Citera
2017-09-07, 06:31
Moderator
pewpews avatar
Citat:
Borde det verkligen vara ett fritt val att välja att inte ta hand om sin egen unge?
Borde inte det valet i sånt fall heta: skaffa inga barn från början?
Så för att man jobbar så tar man inte hand om sitt eget barn menar du? Då är jag en hemskt dålig mamma som lät pappan ta ut all föräldraledighet förrutom en månad då?

Du kanske inte förstår att ibland väljer man en förälder att vara hemma för att det är just bäst för barnet och för att det ska få som mest tid med båda sina föräldrar? Jag kan jobba hemma och jag kan jobba flexibla tider. Min man hade fått pendla och inte kunnat jobba hemma. Det hade inneburit att han var borta 11 timmar om dagen medans jag kunde jobba när lilleman sov, på kvällar osv vilket minimerade min borta tid från honom.

Summa summarum är att han har haft tillgång till båda föräldrarna nästan hela tiden. Men då tycker du alltså det vore bättre att vi tog bort en förälder 11 timmar om dagen halva tiden istället?

Du förstår inte att man som föräldrar ofta väljer det som är bäst för helheten?

Citat:

Absolut. Men det är något som varje familj måste få besluta om själv. Dvs hur man bäst bygger upp de banden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in