2017-09-05, 22:08
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Om han redan konstaterat dödsfallet, så var det ju inget att vinna med att kontakta sjöräddningen längre. Då kunde han lika gärna ta en chansning och försöka rädda sig själv. Är man i chock så kan det vara normalt att tänka så. Är ju jättevanligt att bilister smiter, t.o.m. när de INTE gått ur för att kontrollera att den påkörde är bortom hjälp först. Och alla dessa bilister som gör så, är naturligtvis inte förhärdade brottslingar med en serie styckmord bakom sig...

Jo visst har du rätt i att en del smitningar förekommer då en bilist kört på en fotgängare exempelvis. Chock kan förklara vissa av de gångerna.

Men om bilisten före smitningen hade klivit ur bilen, tagit av kläderna så att kroppen blev naken, styckat personen som förolyckats för att sedan köra runt med delarna och kastat ut dem på olika ställen- skulle du hävda att det var "normalt beteende" vid chock?
Eller hade du trott att den påstådda olyckan/påkörningen varit en lögn?
Citera
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Det finns i alla fall olika då det gäller drab. En uppsåtligen och en oaktsam. Inte som oss alltså.
Uppsåtligt dödande kallas i Danmark forsaetligt manddrab eller kort drab/mord, detta är motsvarande vårt dråp/mord. Det är alltså motsvarande vårt dråp/mord som PM omhäktades för nu.

Det som i Sverige heter vållande till annans död heter i Danmark "uagtsamt drab". Men det är inte PM häktad för.
Citera
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Sen anser jag det vara lite överdrivet att man skulle sörja någon för en vilt främmande människa så att man grät. Jag tror snarare att han i så fall skulle ha gråtit över sitt egna öde. Vilket säkerligen skulle ha väckt arga känslor även här på FB..
Är det inte väldigt överdrivet också att vilja ta sitt liv för att en "främmande" eller åtminstone helt ny bekantskap dör i en olycka? Upprörd blir man förstås av att vara med om det men självmord? Lite överdramatiserat.
Märkligt sammanträffande att både han och Johanna Möller blir så trötta att de somnar just när morden pågår...
Citera
2017-09-05, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det är inte bevisat att han har styckat henne.
Vad tusan menar du då med "bevis" kan man undra... Det räcker inte för dig att rättsläkare ser att kroppen är delad med verktyg och att det är bortom all rim och reson att någon annan skulle ha gjort det?

Btw, känns som det är dags för någon tapper att göra en ny sammanfattning av fallet för trådens skull. Jag har mer eller mindre missat allt nytt från omhäktningen, så jag har en del att ta igen. Hans luck-historia och kläder-glider-av-histora har jag redan hört. Något annat som kommit fram?
Citera
2017-09-05, 22:12
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Den sitter fast i ett gångjärn på ena sidan och gångjärnet sticker bara ut några få cm från luckans kant. Här ser man då någon öppnar luckan på fördäck https://youtu.be/-1cJXa7DsrA?t=455

Tyvärr hittar jag inte någon bild eller film där man öppnar luckan i tornet men jag såg på en film från då ubåten byggdes att den luckan såg likadan ut som den på fördäck.

Men luckan på fördäck har ingen motvikt, så den kan i så fall inte vara lika den i tornet.

Och om den i tornet har en motvikt, måste luckan vara placerat förhöjt i förhållande till däcket, så att motvikten har någonstans att ta vägen när luckan öppnas.
Citera
2017-09-05, 22:13
Medlem
Sgt.Blands avatar
Vad säger du nu Hegamon när PM påstår att han har lyft ur kroppen i ett stycke ur tornluckan bunden med ett rep vid fötterna? 450 cm är höjden som kroppen ska upp.

https://www.youtube.com/watch?v=FSfMCYC2peQ

Har danska snuten kontaktat dig än för experthjälp?

Edit: Förresten, jag tycker att du ska göra en ny video med en riktig människa som väger 56 kilo. Förslagsvis så gör du det från en femmeterstrampolin över vatten bara utifall att olyckan skulle vara framme!!!
Senast redigerad av Sgt.Bland 2017-09-05 kl. 22:19.
Citera
2017-09-05, 22:15
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Jo visst har du rätt i att en del smitningar förekommer då en bilist kört på en fotgängare exempelvis. Chock kan förklara vissa av de gångerna.

Men om bilisten före smitningen hade klivit ur bilen, tagit av kläderna så att kroppen blev naken, styckat personen som förolyckats för att sedan köra runt med delarna och kastat ut dem på olika ställen- skulle du hävda att det var "normalt beteende" vid chock?
Eller hade du trott att den påstådda olyckan/påkörningen varit en lögn?

Jag kan tänka mig att man i det läget även kan lassa in kroppen i bakluckan och begrava den någonstans. Kanske stycka den för att ytterligare sprida bevisen. För att polisen inte ska hitta några spår av ens bil eller en själv (man har ju kollat att personen är död, kanske försökt ge första hjälpen) på kroppen, och för att polisen inte ska veta exakt var och när personen dog och börja leta efter bilar som var ute och körde den vägen den natten. (Obs man är inte lika med jag, jag har inte ens körkort så det kommer aldrig att hända.)
Citera
2017-09-05, 22:16
Medlem
M.Cadys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Han distansierar sig från sina handlingar genom att prata om sig i tredje person.

Huvudet på spiken. Han står inte ut med sitt innersta ego.
Citera
2017-09-05, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Nej, det där stämmer inte. Du tänker kanske på rörelsemängden, men gravitationen finns där fortfarande.
Jo gravitationen påverkar hur fort luckan själv accelererar - är den perfekt balanserad blir det aldrig någon acceleration från luckans massa utan enbart från den som öppnar/stänger. Så motvikten minskar givetvis topp-farten på luckan om den bara försöker stänga sig själv. Men om man själv öppnar/stänger luckan och väljer hur snabbt man försöker göra det, så blir det bara hastiget och massa som avgör hur hårt den slår i huvudet - motvikten kommer inte att minska massan som slår i huvudet.

Jag tolkade en del av PM:s historia som att KW sträckt sig efter handtag på insidan luckan i tron att det var ett handtag att hålla i sig i. Och att hon därefter släppt med andra handen och lagt en hel del av egen kroppsvikt på att dra ner luckan.

Jag är osäker på om detta är före eller efter att de byggde om luckan - artikeln är 2017-08-26 men det säger ju ingenting om när fotot togs - jag tror att detta är ursprungliga designen.
http://www.spiegel.de/fotostrecke/so-sieht-es-im-u-boot-uc3-nautilus-aus-fotostrecke-151601-12.html
Citera
Medlem
Grandiosos avatar
Ja, bara det nu inte går och blir ett jäkla ledsamt Mats Alm-fall av det här eländet.
I frånvaro av någon säkerställd dödsorsak blir man nödgade att låta den uppenbart
personlighetsstörda dansken slippa undan med en dom för ett griftefridsbrott.
Det vore verkligen illa men tyvärr så finns det väl en viss risk för att det kan sluta på
det viset även om det är en hel del som skiljer åt mellan dessa två fall.
Styckningen framför allt. Den är minst sagt bestickande för danskens vidkommande.

Han borde nog ha medgett den för i och med att han nu så kategoriskt förnekar att han
gjort sig skyldig till en sån och det är fullständigt uteslutet att offret styckats
av någon annan än honom, så blir det övriga han påstår, att Kim Wall dog
genom en olyckshändelse, så ifrågasättbart som det någonsin kan bli.
Hans trovärdighet kunde varit bättre om man säger så.

Hur många av dem som idag tog del av vad som framkom vid häktningsförhandlingen
svalde vad Madsen berättade? Att det var en tragisk olycka som ändade den unga
begåvade svenska journalistens liv?
De torde vara lätträknade, de som gick på hans story, gissas det här.

Med all sannolikhet mördades Kim Wall och det är väl då förmodligen sexrelaterat.
Men aldrig lär dansken tillstå nåt sånt dessvärre.
Han är nog som de flesta andra gärningsmän, för feg för att stå för vad han gjort.

Peter Madsen udspurgt om S/M- og kvælningssex
http://ekstrabladet.dk/112/peter-madsen-udspurgt-om-sm-og-kvaelningssex/6808796

Här är slutligen ett klipp med Kim Wall på en av sina reportageresor:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/unika-bilder-se-kim-wall-pa-reportageresa
Senast redigerad av Grandioso 2017-09-05 kl. 22:27.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Är det inte väldigt överdrivet också att vilja ta sitt liv för att en "främmande" eller åtminstone helt ny bekantskap dör i en olycka? Upprörd blir man förstås av att vara med om det men självmord? Lite överdramatiserat.
Märkligt sammanträffande att både han och Johanna Möller blir så trötta att de somnar just när morden pågår...

Det var ju för att han insåg att hans liv som Raket-Madsen skulle vara slut, ÄVEN om det "bara" var en olycka. Det sa han ju själv idag, att han gör mycket farliga saker och blir anklagad för att göra mycket farliga saker, och när en person så verkligen dör på en av hans skapelser så skulle hans specialtillstånd från myndigheterna försvinna.
Citera
2017-09-05, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Men luckan på fördäck har ingen motvikt, så den kan i så fall inte vara lika den i tornet.

Och om den i tornet har en motvikt, måste luckan vara placerat förhöjt i förhållande till däcket, så att motvikten har någonstans att ta vägen när luckan öppnas.
Precis - som jag läst det så är det bara tornluckan som byggts om med motvikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in