2017-09-04, 19:39
Medlem
Stabskaptens avatar
Mitt intryck är att förändringen är positiv. Istället för substanslöst nyhetsbloggande i barnsligt tonläge satsar man på seriös nyhetsförmedling. Den här artikeln, där Egor Putilov pressar en åklagare med kritiska frågor, är ett exempel på att man klarar av att producera god journalistik:

https://samnytt.se/ensamkommande-far-25-timmars-ungdomstjanst-efter-valdtaktsforsok-mot-tv-stjarnans-dotter/
Senast redigerad av Stabskapten 2017-09-04 kl. 19:56.
Citera
2017-09-04, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LivingOnlyOnce
Garanterat samma skräp som tidigare. Avpixlat är precis som de flesta medier som de själva kritiserar, dvs överdrivet vinklade perspektiv på nyheter som enbart talar till de redan frälsta.

Har du fakta på det hehe
Citera
2017-09-04, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Tyvärr klingar "Samhällsnytt" lika kraftigt som "Ankeborgsposten" av ngn. anledning för mig. Kunde man inte filat mer på namnet? Designen känns som ett hafsverk också.

Nåväl, innehållet är det som med tiden kommer att avgöra hur ofta jag besöker sajten.

Samhällsnytt är inte bara dumt, det är lätt att parodiera. Samhallsnytt.
Citera
2017-09-04, 23:11
Medlem
Stabskaptens avatar
Sådant här duger emellertid inte:

Citat:
I torsdags föddes prins Carl Philips och prinsessan Sofias son som fick namnet Gabriel Carl Walther. Detta fick Henrik Arnstad och Tobias Hübinette att se rött.

Författaren Arnstad menar att valet av namnet ska bero på “släktens gamla tyska nazister” och får medhåll av forskaren Hübinette som är inne på ett liknande spår. Reaktionerna på duons utspel har varit varierade.

https://samnytt.se/henrik-arnstad-och-tobias-hubinette-kungafamiljen-doper-nyfodda-efter-nazister/

Arnstad är en skojare och vänsteraktivist som beslagits med lögner hur många gånger som helst, bland annat om sina akademiska meriter. Hübinette är en kriminellt belastad vänsteraktivist med ett förflutet i AFA. Detta måste givetvis framgå när de här filurerna omnämns. Men istället presenterar Samhällsnytt Arnstad och Hübinette som "författare" respektive "forskare" utan att informera läsarna om att det är frågan om politiska aktivister långt ute på vänsterkanten.
Citera
2017-09-05, 04:06
Avslutad
Men alltså: Gamla Avpixlat-länkar omdirigeras till Samnytts startsida. Så alla texter och nyheter från Avpixlat finns inte mer?

Om så är fallet är det riktigt dåligt gjort. Avpixlat finns ju länkat på Fb hur många gånger som helst, nu riskerar de diskussionerna och trådarna att tappa i värde.

Skäms de så mycket över sin skapelse att de helt sonika har raderat allt kopplat till den? Avpixlat är/var inte direkt Frankensteins monster. Så, överdrivet och ogenomtänkt.
Senast redigerad av GenesisP 2017-09-05 kl. 04:16.
Citera
2017-09-05, 04:42
Medlem
MrBulldoggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stabskapten
Arnstad är en skojare och vänsteraktivist som beslagits med lögner hur många gånger som helst, bland annat om sina akademiska meriter. Hübinette är en kriminellt belastad vänsteraktivist med ett förflutet i AFA. Detta måste givetvis framgå när de här filurerna omnämns. Men istället presenterar Samhällsnytt Arnstad och Hübinette som "författare" respektive "forskare" utan att informera läsarna om att det är frågan om politiska aktivister långt ute på vänsterkanten.

Hur många promille av Samhällsnytts läsare tror du INTE redan är väl bekanta med herrarna Arnstad och Hübinette?

Då är det väl bättre att inte kleta epitet på stollarna, välförtjänta som de må vara, utan istället hålla en högre nivå än slaskmedia som på Tourettes-liknande vis inte kan skriva "Avpixlat" utan att lägga till "hatsajt". Faktum är att benämna dem med sina egna pompösa titlar fungerar som ett torrt häcklande, eftersom alla redan vet vilka filurer det handlar om.
Citera
2017-09-05, 08:28
Medlem
volvo 240s avatar
Jag vet inte men jag tror detta är döden för PI/Avpixlat/samhällsnytt. Både Fria Tider och Nyheter Idag har betydligt bättre och lättillgängligare material och att ha en så pass irremarkabel adress gör inte saken bätttre.

Och oavsett så kommer de fortsätta kallas för "hatsajt" av MSM.
Citera
2017-09-05, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Duke
Nog för att "Avpixlat" är ett puckat namn, men det är i alla fall slående och minnesvärt, till skillnad från det skittråkiga och skenbart seriösa "Samhällsnytt". Gissar att de vill ge ett intryck av att vara en träig och saklig nyhetssida snarare än ett gapigt och obalanserat partiorgan för SD, men jag tror inte detta blir någon succé.

Nej, namnet är dessutom förvillande likt SD:s organ Samtiden. Det blir nog många sammanblandningar. Namnet Avpixlat var tydligt och utan tvekan ett varumärke om än med en hel del bucklor.

Men de kanske hade spelat ut sin roll i den formen i vilket fall som helst. Där fanns några som skrev rätt bra och några som var vedervärdiga. Något större redaktionellt arbete kan man ju knappast beskylla dem för men de "avpixlade" ju ibland en hel del immigrationsrelaterade nyheter vilket var bra. Fast det gör t.ex. Nyheter Idag bättre numera.

Min största behållning av Avpixlat var nog deras envetna rapporterande om bilbränder och asylboendebråk/bränder. Jag hade nog aldrig förstått hur omfattande de här problemen verkligen är om det inte varit för denna, förvisso tradiga men relevanta, rapportering.
Citera
2017-09-05, 09:32
Moderator
sm910difs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av komocka
"Samhällsnytt uppger på hemsidan att Tommy Carlsson är chefredaktör och ansvarig utgivare. Sajten har dock inte ansökt om utgivarbevis och har inte heller någon ansvarig utgivare registrerad hos Myndigheten för press, radio och tv."
Varifrån kommer det falska påståendet? Vem som helst kan enkelt verifiera att en ansökan (som fortfarande handläggs) kommit in till MPRT. Myndigheten publicerar till och med sitt ärenderegister online:
https://www.mprt.se/sv/sokverktyg/tillstand/2017/augusti/ny-ansokan---utgivningsbevis-samhallsnytt-wwwsamnyttse/

Annars är det som redan framhållits starka samtiden-vibbar över bytet. Ointressant och tillrättalagt. En rädsla att undvika kontrovers och "dålig" image starkare än viljan att nå ut och skaka om folk. Avpixlat levde tack vare, inte trots, sitt varumärke och tidigare rykte. Nu lär sidan om ett halvår vara ungefär lika het som Samtiden, "Bieler & Bylund" och annat i den genren.
Citera
2017-09-05, 10:00
Medlem
Stabskaptens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBulldogg
Hur många promille av Samhällsnytts läsare tror du INTE redan är väl bekanta med herrarna Arnstad och Hübinette?

Då är det väl bättre att inte kleta epitet på stollarna, välförtjänta som de må vara, utan istället hålla en högre nivå än slaskmedia som på Tourettes-liknande vis inte kan skriva "Avpixlat" utan att lägga till "hatsajt". Faktum är att benämna dem med sina egna pompösa titlar fungerar som ett torrt häcklande, eftersom alla redan vet vilka filurer det handlar om.

Att sakligt informera om relevanta fakta - Arnstads examensbluff, Hübinettes kriminalitet, bådas vänsteraktivism - är inte att hålla låg nivå. Det är god, informativ journalistik. Det stämmer säkert att de flesta av Samhällsnytts läsare redan känner till Arnstads och Hübinettes respektive bakgrunder, men ambitionen måste väl ändå vara att ständigt nå ut till nya skikt av befolkningen där sådan kunskap kanske inte är lika utbredd?
Citera
2017-09-05, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asdfghjklzxcvbnm
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/framlingsfientlig-sajt-hangde-ut-tonarstjejer-1

Här hängde man ut tonårstjejer på sin hemisda så dem fick ta emot dödshot. Avpixlat hängde ut deras facebook profiler och namn, Sedan fortsatte det på kommentatorsfältet där deras adresser hängdes ut.

Och vem kan glömma när avpixlat hängde ut en stackars tjej som blivit våldtagen?

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/publicerade-video-med-sexovergrepp

Och här hängde man ut en person felaktigt för terrorism.

https://nyheteridag.se/avpixlat-hangde-ut-fel-person-som-terrorist/

Avpixlat utger sig för att säga sanningen när MSM mörkar och ljuger, men faktum är att avpixlat är lika dåliga. Samma skit. Fast med annan agenda.

Japp samma skit. Men många som inte läser pga det kommer från avpixlat eller som inte skulle hänvisa till en nyhet från avpixlat kommer nu att kunna/våga hänvisa till "samhällsnytt" som ännu inte fått något "rykte". På det visat kan deras nyhet få spridning i nya kretsar. Folk är dum i huvudet och det vet man. Gäller oavsett mediekanal.
Citera
2017-09-05, 11:40
Medlem
cirkusregeringuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stabskapten
Mitt intryck är att förändringen är positiv. Istället för substanslöst nyhetsbloggande i barnsligt tonläge satsar man på seriös nyhetsförmedling. Den här artikeln, där Egor Putilov pressar en åklagare med kritiska frågor, är ett exempel på att man klarar av att producera god journalistik:

https://samnytt.se/ensamkommande-far-25-timmars-ungdomstjanst-efter-valdtaktsforsok-mot-tv-stjarnans-dotter/

Får inte riktigt hemsidan att ladda rätt på min mobil, men substanslöst nyhetsbloggande? Lugna dig med hyperbolerna, Avpixlat lever upp till sitt syfte, nämligen att avpixla etablerade mediers artiklar med alternativa perspektiv, sådana som inte är politiskt korrekta. Detta vet du själv är jag säker på. Var någon annanstans kunde du hitta information om att bränderna på asylboenden och källarmoskéer var förorsakade av asylanterna/muslimerna själva?

Den barnsliga tonen du hänvisar till antar jag är det man kallar för satir. De drar ner byxorna på journalisterna, de pekar ut att kejsaren är naken. Mycket underhållande skulle jag vilja påstå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in