2017-09-04, 09:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kanelgas
Här kan ni se launch av Nexø 1.

https://youtu.be/5mQ8bz1E6V8?t=3h19m50s
.

Det var inte den jag såg på TV, den drog iväg sidledes strax efter uppskjutning och kunde nått land, dom hade bara tur. Madsen är en vandrande katastrof som väntat på att hända, nu har det hänt, och en människa har fått sätta livet till.
Citera
2017-09-04, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Det var inte den jag såg på TV, den drog iväg sidledes strax efter uppskjutning och kunde nått land, dom hade bara tur. Madsen är en vandrande katastrof som väntat på att hända, nu har det hänt, och en människa har fått sätta livet till.

Ja Nexø 1 hade ju inte Peter Madsen något att göra med. Kan förklara varför det gick såpass bra.

Det du pratar om hade varit skoj att se och påminner väl mer om något som Peter Madsen fått stoppat fingrarna i.
Citera
2017-09-04, 09:10
Medlem
Det var dokumentären Amatörer i rymden / Amateurs in space som handlar om Madsen och hans kompanjon Kristian von Bengtson. Mycket belysande för Madsens personlighet. Visades igår på finska Yle fem. Kan kanske ses i Sverige med vpn-placering i Finland. Länkade till den tidigare, ska se om jag hittar länken igen.
Citera
2017-09-04, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Golga
Ur dokumentären framgick att hans partners tyckte att hns beteende blivit så konstigt efter skadan att de rådde honom att uppsöka läkare på nytt. Vilket han också gjorde. Visst var han konstig redan innan men nu eskalerade det,som om han tappat all förmåga till impulskontroll. De andra verkade helt ställda o Kristian von Bengtson tyckte att det hela började påminna om ett dårhus.
Jag tror faktiskt på en skada i frontalloben som fick hans ren tidigare konstiga natur att helt hämningslöst blomma ut. Mordet på KW verkar också vara utfört av nån som förlorat kontrollen och sen paniksopar igen spåren. Jag, som också gärna länkar till Emile Meng, undrar om inte ett liknande scenario kan föreligga där. Han fick syn på henne, och beslöt att få in henne i sin bil. Sen spårade det ur. Att den vita paketbilen setts vansinnesköra av och an nära hans hemtrakter tycker jag att tyder på att han inte visste vad han skulle göra av flickan/kroppen när hon väl var i bilen. Körde först åt ett håll, men ändrade sig sen och åkte åt ett annat när han märkte att han blivit sedd eller när han kom på en bättre plats att föra henne till. Nå, det här är spekulatiner. Men i fallet Wall tycker jag det är rätt klart att det handlar om en situation som eskalerat.
Problemet är ju att ingen läkare hade kunnat göra något. En skada är en skada. I vissa fall kan dessa personlighetsförändringar mildras. Och det kanske den gjort för Madsen. Han kanske var värre för ett par år sen, även om ingen människa då fick sätta livet till. Men jag vet flera som blivit otroligt aggressiva. Vad man behöver är insikt i sin skada. Inte alla har det. De ser inte själva förändringen och är därmed inte själva vakna för vad som kan hända. Jag har svårt att tro att Madsen hade insikt om sina besvär. Nu känner vi ju inte till hur Madsen var innan skadan, så det kan vara svårt att se om, och hur mycket, han förändrats. Men uppenbarligen reagerade polarna.
Citera
2017-09-04, 09:13
Medlem
https://arenan.yle.fi/1-3480395
Citera
2017-09-04, 09:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Är det i grunden en olycka så måste PM rimligen ha utfört någon riktigt, riktigt, dum aktiv handling för att orsaka denna olycka.

Det är ju exakt vad han gjort, dragit med henne ut i en amatörmässigt byggd "ubåt" som var rena dödsfällan. Normalt om man ska ut på liknande riskfyllda bravader så brukar man få skriva på ett avtal att man är helt införstådd med riskerna det innebär, och tar på sig det fulla ansvaret själv i händelse av en olycka, något sådant avtal tror jag inte Kim Wall fått skriva på, således har Madsen det fulla ansvaret för vad som händer på hans egenhändigt ihopknåpade "ubåt". Är det dessa förhållanden som betraktas som mord av åklagaren månne?
Senast redigerad av Grumpyoldfart 2017-09-04 kl. 09:19.
Citera
2017-09-04, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Problemet är ju att ingen läkare hade kunnat göra något. En skada är en skada. I vissa fall kan dessa personlighetsförändringar mildras. Och det kanske den gjort för Madsen. Han kanske var värre för ett par år sen, även om ingen människa då fick sätta livet till. Men jag vet flera som blivit otroligt aggressiva. Vad man behöver är insikt i sin skada. Inte alla har det. De ser inte själva förändringen och är därmed inte själva vakna för vad som kan hända. Jag har svårt att tro att Madsen hade insikt om sina besvär. Nu känner vi ju inte till hur Madsen var innan skadan, så det kan vara svårt att se om, och hur mycket, han förändrats. Men uppenbarligen reagerade polarna.

Citerar mig själv ovan.
Kan tänka mig att om/när Madsen går igenom rättspsykiatrisk undersökning så kommer hans journaler gås igenom. Beroende på var skadan sitter (troligen frontalloben med tanke på att han blivit konstig) så finns risk att detta är förmildrande omständigheter. "Han kunde inte hjälpa det". En skicklig advokat kan göra mycket av det.
Citera
2017-09-04, 09:22
Medlem
Jo, om det handlar om en skada är det hela ju bara väldigt, väldigt tragiskt. Främst för offret/offren förstås, men också för Madsen själv och alla omkring honom. Han verkar ju inte genomond och känslokall, utan tvärtom som en känslig, passionerad och framför allt väldigt intelligent person, som hade haft mycket att ge om inte hans skalle överhettats och löpt amok. Jag är rädd att det är det som hänt och att han själv aldrig riktigt kommer att kunn ta in att han är skyldig.
Citera
2017-09-04, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2

Jag anser att denna hypotesen är den mest intressanta av de som uppkommit i tråden den sista veckan. Det finns ju dock ganska tydliga tecken på att Madsen var mycket konstig och riskbenägen redan i 2008 (tog med massa journalister i ubåten vid första provdyket osv, vad säger det om hans respekt för andras säkerhet t.ex.), men att denna skadan kan ha förvärrat en redan existerande olämplig benägenhet i hans personlighet vilket gjort att tidigare nästan icke-existerande symptom nu kom till ytan.
Citera
2017-09-04, 09:25
Medlem
Fast nåja, f-n vet. Nu vill jag ju inte börja försvara honom heller. Men dokumentären var ganska skakande. Och det som skedde i den var ckså skakande för alla parter, det märktes.
Citera
2017-09-04, 09:26
Medlem
Ur Sydsvenskan idag:

Fakta
Andra uppmärksammade fall av brott mot griftefrid
Falun 2009: En 32-årig kvinna försvinner en vecka innan sin bröllopsdag. En och en halv månad senare avslöjar kvinnans sambo var hennes döda kropp finns i skogen. Han åtalas för mord, men döms för brott mot griftefriden. Åklagaren kunde inte styrka var och hur kvinnan dog. Kroppen var i så dåligt skick att någon dödsorsak inte kunde fastställas.
Skövde 2003: En 25-åring åtalas för bland annat mord sedan en 55-årig man försvunnit efter en bilfärd. Hovrätten dömer enbart för brott mot griftefrid. Högsta domstolen friar mannen helt.
Enköping 2002: En 36-årig man döms till för brott mot griftefrid för att ha dumpat sin döda hustrus kropp i ett skogsområde utanför Enköping. Mannen åtalades även för mord, men friades på den punkten av både hovrätt och tingsrätt.
Nacka 1997: En 39-årig man frikänns för mordet på sin sambo. Kvinnan hittades styckad i minst 100 delar i Sigtunatrakten under sommaren 1996. Mannen dömdes till två års fängelse för brott mot griftefrid i både tingsrätt och hovrätt. Tre unga män som utfört styckningen dömdes till två års fängelse.
Stockholm 1984: Mordet på 27-åriga Catrine da Costa är ett av de mest uppmärksammade i svensk rättshistoria. Två män, kända som obducenten och allmänläkaren, åtalades för mord. De frikändes, men tingsrätten skrev i domen att de hade styckat kroppen – detta brott mot griftefriden var då preskriberat.
Citera
2017-09-04, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Golga
Fast nåja, f-n vet. Nu vill jag ju inte börja försvara honom heller. Men dokumentären var ganska skakande. Och det som skedde i den var ckså skakande för alla parter, det märktes.
Jag lyckas inte se dokumentären
"Går inte att se utomlands" får jag bara upp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in