2017-09-04, 08:20
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Han verkar stensäker på att huvudet som bevisar mord aldrig kommer dyka upp. Vad har han gjort med det?

Det stora handelsfartyget i strömfåran, undrar jag över lite. Madsen stod på däck/i tornet alltså ytläge, så han måste sett och hört fartyget ganska länge innan han lät den komma så nära som ca 30 meter. Väntade han in det för att dumpa huvudet i rätt tid? Att det var riskabelt har Madsen inga problem med, han är ytterst riskbenägen.

Då kan jag förstå att han blev "lättad" över att torson hittades. Annars hade han inte fått samma förnöjelse eller uppnått det han eftersträvade. Att förlöjliga rättssamhället och hamna på förstasidorna i media över delar av världen. Timingen hade kunnat varit perfekt om pressen var sysselsatt med detta just när Bengtsson skulle skicka upp sin raket.

Nu blev den raketuppskjutningen förflyttad till 9 september enligt hemsidan
https://copenhagensuborbitals.com/nexo/

Allt bygger på att han ville hämnas på Bengtsson, som tidigare vid deras splittring vann allt i domstolen. Företaget och alla materiella tillgångar inkl Freja som Madsen som hämnd sänkte. Kan ha helt fel, förstås.
Att han blev lättad är ju såklart inte sant. Han vill få det att verka så för att spela oskyldig.
Menar du att han mördade Kim för att hämnas på en gammal polare?
Citera
2017-09-04, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingenkonfirmation
3 knop ≈ 1,5 m/s ≈ 5,5 km/h
Du inser väl vidden av denna fartfyllda krängning?

Nu pratar vi inte om ubåtens möjliga hastighet i undervattensläge utan hur mycket ubåten kan kränga på ytan där den är som mest instabil. Och farten framåt är inte särskilt relevant eftersom det då rör sig om hur mycket den kränger i sidled, och hur fort den kränger respektive rätar upp sig igen.

Samt att mitt svar var återkoppling på en tidigare post som funderade på krängandet och om ubåten kunde tänkas ha lagt sig på sidan.
Citera
2017-09-04, 08:23
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Jag tror inte han dumpade torson nära land eller att han ville att den skulle bli hittad. Hade han haft sådana intentioner hade han inte behövt ljuga om att han satt iland KW. Då hade det varit bättre att han redan från börjat varit öppen med att hon avlidit och att han begravt henne till sjöss.

Nej, hans målsättning var så klart att få världen att tro att han satt i land henne, och att hon sedan försvunnit, och att han inte hade något som helst med hennes "försvinnande" att göra.

Teorin håller inte heller särskilt bra med tanke på att han faktiskt riskerar att bli dömd för mord, dråp eller vållande i alla fall. Allt hänger inte bara på vilka bevis polisen får fram utan också om de indiciekedjor de kan peka på, och det börjar bli rätt besvärligt för Madsen.

Hans största problem, med de bevis vi känner till idag, är det faktum att han ljugit om att han satt iland KW och han har ljugit om att ubåten sjönk till följd av trasiga ventiler. Därtill nekar han till att ha styckat KW, vilket innebär att han måste ha sagt till Polisen att hon var i ett stycke när han begravde henne till sjöss. Att tro att man kan få en domstol att tro att någon annan skulle ha hittat kroppen, på havets botten, styckat den, åter sänkt torson i havet och gjort sig av med övriga delar, på den korta tiden, är en rejäl vanföreställning.

Till detta kommer följande
KW ska ha förolyckats ombord, varvid PM inte på något vis larmar för att få hjälp.

Istället bestämmer sig PM för att begrava KW, helt utan att informera någon, trots att han inte har något att dölja.

Han svarar under flera timmar inte på några radioanrop trots att en sjöräddningsoperation satts igång, som han inte kan ha missat höra om på VHF'en. Notera att han svarar på VHF-anrop i samma ögonblick som han inser att han är "hittad". Han berättar vid anropet ingenting om det inträffade, utan säger istället att "alla ombord är ok". Observera att han säger "alla" trots att han är ensam, och i detta läget menar att han lämnat av KW på refshaleöen kvällen innan.

PM har "erkänt" att KW miste livet ombord. Så det kan inte råda några tvivel om att ingen annan gärningsman kan vara aktuell, om man skulle finna att KW mördats, dräpts eller omkommit till följd av vållande.

Det är egentligen bara en enda sak som återstår för domstolen, att avgöra om PM har mördat, dräp eller vållat KW's död, eller om det var en olycka. Alternativt att de inte kan avgöra vilket.

Om man inte har några tekniska bevis, återstår att avgöra om indicierna är starka nog för att dra slutsatsen att PM har en skuld i KW's död. Eller om han är oskyldig.

Där vet jag vad jag tror, och jag hänvisar till indiciekedjan ovan. Ingen, jag säger INGEN, på denna planet, skulle gå till sådana ytterligheter som PM har gjort, för att en person oförskyllt omkommer ombord på ens båt, nära land, nära en storstad. Och då är inte styckningen inräknad. Lägg den ovanpå allt ovan, för ingen kan tro att någon annan, efter att PM sänkt kroppen i havet, skulle hittat den och genomfört styckningen i efterhand.

Nej, jag kan inte låta bli att tycka att indiciekedjan redan här är alldeles för stark, för att PM skall undgå ansvar för KW's död, även om inga fler bevis framkommer. Återstår att se hur "naiva" domstolen är, fast förhoppningsvis får vi aldrig se det ur ovan scenario, då jag hoppas och tror att polisen kommer ha mycket mer på fötterna, och med lite tur hittar de KW's övriga kroppsdelar. De ligger någonstans på botten av havet mellan Danmark och Sverige.

Givet det jag vet nu, tycker jag han borde dömas för mord, men tänker att dråp väl egentligen är det rimliga, men tror att det i så fall riskerar bli "bara" vållande, just pga avsaknad av bevis och det bara är indiciekedjan det hänger på.
Instämmer i allt. De har omfattande teknisk bevisning. Det låter i alla fall hoppingivande.
Citera
2017-09-04, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
DET låter logiskt! En frontallobsskada ger ofta personlighetsförändringar. Jag har haft kontakt med anhöriga som inte känner igen sina makar efter en olycklig skada. Och är det bara tre år sen Madsen skadades så är det mycket möjligt att ingen har sett den grava förändringen.
Undrar om en färsk huvudskada skulle kunna vara anledningen till att han blivit så mycket rundare på bara några år. Mycket har hänt som påverkat hans utseende de senaste 5 åren.
Citera
2017-09-04, 08:33
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Undrar om en färsk huvudskada skulle kunna vara anledningen till att han blivit så mycket rundare på bara några år. Mycket har hänt som påverkat hans utseende de senaste 5 åren.

Åren närmast efter 40 är väl de åren, då de flesta går från ett ungdomligt till ett medelåldrigt utseende? Ämnesomsättningen och hormonproduktionen går ner (dock inte så tvärbrant för en man som för en kvinna i de åren förstås), och det är lätt att börja lägga på sig fett. M är dessutom absolut inte tjock, han är snarare normal nu.
Citera
2017-09-04, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Att han pratar om en förbannelse behöver inte innebära att han har "psykotiska drag" . Han kan helt enkelt avsett att han anser att han är otursdrabbad eller liknande.

Jag undrar vidare vad du avser med "psykotiska drag", du uttrycker dig som att det är konstaterat att han har någon psykiatrisk diagnos som innefattar psykos bland symptomen? Fast det låter som att du avser ett karaktärsdrag likt temperamentsfull, pedantisk, slarvig etc?
Nej det är inte konstaterat. Funderar bara över hans veeklighetsuppfattning. Kanske inte direkt psykotiskt men på något vis snedvriden i sitt förhållande med livet.
Citera
2017-09-04, 08:40
Medlem
Ur dokumentären framgick att hans partners tyckte att hns beteende blivit så konstigt efter skadan att de rådde honom att uppsöka läkare på nytt. Vilket han också gjorde. Visst var han konstig redan innan men nu eskalerade det,som om han tappat all förmåga till impulskontroll. De andra verkade helt ställda o Kristian von Bengtson tyckte att det hela började påminna om ett dårhus.
Jag tror faktiskt på en skada i frontalloben som fick hans ren tidigare konstiga natur att helt hämningslöst blomma ut. Mordet på KW verkar också vara utfört av nån som förlorat kontrollen och sen paniksopar igen spåren. Jag, som också gärna länkar till Emile Meng, undrar om inte ett liknande scenario kan föreligga där. Han fick syn på henne, och beslöt att få in henne i sin bil. Sen spårade det ur. Att den vita paketbilen setts vansinnesköra av och an nära hans hemtrakter tycker jag att tyder på att han inte visste vad han skulle göra av flickan/kroppen när hon väl var i bilen. Körde först åt ett håll, men ändrade sig sen och åkte åt ett annat när han märkte att han blivit sedd eller när han kom på en bättre plats att föra henne till. Nå, det här är spekulatiner. Men i fallet Wall tycker jag det är rätt klart att det handlar om en situation som eskalerat.
Citera
2017-09-04, 08:45
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Det har jag också tänkt på! Men vissa åldras snabbare än andra. Det är ju dock vanligt att människor lägger på sig i den åldern.
De lär nog undersöka hjärnan.
Citera
2017-09-04, 08:46
Medlem
Citat:
Nja. Efter 40 förändras mycket i kroppen. Ämnesomsättningen bl a. Håller man inte aktivt efter det så blir man lite rundare .
Citera
2017-09-04, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greyhoundbus
Nej det är inte konstaterat. Funderar bara över hans veeklighetsuppfattning. Kanske inte direkt psykotiskt men på något vis snedvriden i sitt förhållande med livet.

Nä psykotisk tror jag nästan vi kan avfärda helt. Men att han inte var helt normal på andra sätt är fullt möjligt. Narcissistisk? Ja nästan garanterat. Psykopatisk? Ja, kanske. Psykotisk? Ser ingenting egentligen som skulle tyda på det i nuläget.
Citera
2017-09-04, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Instämmer i allt. De har omfattande teknisk bevisning. Det låter i alla fall hoppingivande.

Men också vid dråp är det inte troligt att en styckar kroppen. Mord behöver ju inte vara planlagt långt innan utan kan uppstå och det är det som är det troligaste. Men kust pga att han klarar att stycka någon så tror jag att han mördat förut.
Citera
2017-09-04, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Golga
Ur dokumentären framgick att hans partners tyckte att hns beteende blivit så konstigt efter skadan att de rådde honom att uppsöka läkare på nytt. Vilket han också gjorde. Visst var han konstig redan innan men nu eskalerade det,som om han tappat all förmåga till impulskontroll. De andra verkade helt ställda o Kristian von Bengtson tyckte att det hela började påminna om ett dårhus.
Jag tror faktiskt på en skada i frontalloben som fick hans ren tidigare konstiga natur att helt hämningslöst blomma ut. Mordet på KW verkar också vara utfört av nån som förlorat kontrollen och sen paniksopar igen spåren.

Hejsan. Detta låter mycket intressant. Var såg du detta? Ber om ursäkt om det redan länkats. På förhand tack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in