2017-09-03, 12:38
Medlem
Länge sedan den frågan diskuterats i en tråd, så känner det är dags.

Många som glatt kallar sig för antifeminister, utan att verka ha eller uttrycka annan orsak till detta än att de hatar feminister, typ.

Är antifeminism ens en ideologi? dvs har de en plan/ idé kring hur samhället bör utformas?
Hur ser den i sånt fall ut?
eller är de bara en "anti" någonting annat, dvs vad än detta andra än säger så är man ANTI-!
eller ännu mer, man bestämmer/ hittar på hur detta andra ser ut/ säger/ står för och så är man ANTI-.

Dags förklara sig herrar (och gärna också damer) antifeminister.

-Vilka förändringar vill ni göra i det svenska samhället idag? Och här efterfrågar jag handfasta, reella förslag.
-Hur vill ni att ett framtida Sverige ska se ut gällande kön/ genus? Ska vi ha roller för vardera kön? och hur ska dessa i sånt fall se ut?

Jag nöjer mig med dessa 2 frågor..
Uttömmande svar vore trevligt.
Trams och skit undanbedes.
Senast redigerad av Merapi 2017-09-03 kl. 12:57.
Citera
2017-09-03, 12:47
Medlem
Trollfeeders avatar
Det finns nog gott om svar på det. Allt från manschauvinism till att man som jag inte håller med om lösningarna som feminismen förespråkar. Jag förknippar inte dagens feminism med jämställdhet, utan med könskrig och samhällsförstörelse.
Citera
2017-09-03, 12:54
Medlem
aftonblaskans avatar
Feminism är en vänsteridé som till exempel står för kvotering (50% kvinnor, 50% män) i alla positioner i samhället, tycker att världen styrs av ett "patriarkat" under vilket kvinnorna är dominerade av männen.

Antifeminister fördömer dessa idéer. Till exempel föredrar man att positioner styrs av kompetens istället för att vara 50/50. Antifeminister vill alltså ha jämställdhet utan kvotering, med målet att vårt samhälle ska drivas av kompetens, inte av vilket kön man har.

Genus"vetenskapen" är lall och står emot allt som har med bevisad vetenskap att göra. Kolla in det norska TV-programmet Hjernevask. Den alternativa faktan som denna "vetenskap" för fram är inte något som vi vill ha eftersom den är direkt fientlig mot riktig vetenskap.

Det är biologiska egenskaper som gör skillnaden mellan män och kvinnor. Man ska inte tro att man kan få bort dessa genom att indoktrinera barn i förskolan med allt "det finns inga kön"-trams. Könsroller kommer alltid finnas, och det finns inget negativt med det i vårt jämställda Sverige. Snarare är det främmande kulturer (MENA) med diskriminerande tankar kring kvinnor som vi måste bekämpa.
Senast redigerad av aftonblaskan 2017-09-03 kl. 13:00.
Citera
2017-09-03, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Det finns nog gott om svar på det. Allt från manschauvinism till att man som jag inte håller med om lösningarna som feminismen förespråkar. Jag förknippar inte dagens feminism med jämställdhet, utan med könskrig och samhällsförstörelse.

Du har alltså själv inga konkreta förslag på ändringar i dagens svenska samhälle?

Om där nu finns så gott om svar på mina frågor, så borde du ju kunna servera någon liten egen tanke? annars får man ju bara konstatera att du tillhör gruppen som är anti- allt vad någon annan än säger baserat på namnet på deras ideologi typ.
Citera
2017-09-03, 13:06
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Du har alltså själv inga konkreta förslag på ändringar i dagens svenska samhälle?

Om där nu finns så gott om svar på mina frågor, så borde du ju kunna servera någon liten egen tanke? annars får man ju bara konstatera att du tillhör gruppen som är anti- allt vad någon annan än säger baserat på namnet på deras ideologi typ.

Det jag menar med gott om svar är att det finns gott om bakgrunder för antifeminism alltså.

-Vilka förändringar vill ni göra i det svenska samhället idag? Och här efterfrågar jag handfasta, reella förslag.

Vi kan ju börja med att ha fler poliser och befogenheter för dessa att ingripa så att vi får en fungerande rättsstat igen, och så att kvinnor kan gå utanför dörren utan att behöva känna oro att bli överfallna.

-Hur vill ni att ett framtida Sverige ska se ut gällande kön/ genus? Ska vi ha roller för vardera kön? och hur ska dessa i sånt fall se ut?

Jag skulle vilja att man inte tvingar fram varken att man ska följa stereotyper för vem som jobbar med vad, eller tvinga fram att bryta dom för att allt ska vara 50/50. Vem säger att det ska vara så? Vi är inte likadana. Det är inte konstigt om vi inte vill samma saker. Låt folk välja, låt saker ha sin gång.
Citera
2017-09-03, 13:11
Medlem
Pansarveckets avatar
Jag har ett förslag på vad de skulle vilja vara eller åstadkomma. Det står liksom i själva namnet.
De vill inte ha ett gynocentriskt samhälle utan ett jämställt och jämlikt samhälle.
För att uppnå det måste feminismen bort och män, kvinnor och barn ges lika rättigheter, möjligheter och ha en likhet inför lagen.

Vi står på ett sluttande plan där många far illa. De mår dåligt och flera självskadar sig, till och med tar livet av sig för att de inte passar in. Vi har ett psykiskt störd-PRIDE i full blom och i stället för att ge dem vård paraderar vi med dem, visar upp dem för att tjäna pengar på dem och deras olycka.
Det är trendigt att vara könsdysforisk och må dåligt. Det är hippt att komma ut med "jag har blivit våldtagen". Man får uppmärksamhet och medkänsla och det duger åt dem, fast man måste gå igenom "våldtäkten" gång på gång för var och en som vill lyssna.

Pojkar låser in sig i källaren hos mamma och spelar spel varje ledig tid på dygnet.
De nöjer sig med porr för den har aldrig sagt nej.

På din andra fråga skulle jag vilja säga att varken du eller jag har något val. Det finns ingen i hela världen som har makten att bestämma hur "alla" ska bete sig mot alla andra. De lagar vi har i våra samhällen finns där av en anledning och vi har fullt upp med att försöka lagföra de brott som sker idag. Könsroller händer för att vi lever och umgås. Varje egen tolkning av det naturliga i det är en lögn eller en högst subjektiv tolkning som inte duger åt någon annan än för den personen som gjort den. Och den är dessutom nästan alltid mer eller mindre fel även för den då världen runt omkring förändras hela tiden.
Senast redigerad av Pansarvecket 2017-09-03 kl. 13:14.
Citera
2017-09-03, 13:11
Medlem
Tycker feminister är jobbiga o klagar på allt, trots att dom turligt nog lever i ett av världens mest jämställda länder.
Jag är neutral och är nöjd med Sverige som det är.
Citera
2017-09-03, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aftonblaskan
Feminism är en vänsteridé som till exempel står för kvotering (50% kvinnor, 50% män) i alla positioner i samhället, tycker att världen styrs av ett "patriarkat" under vilket kvinnorna är dominerade av männen.

Antifeminister fördömer dessa idéer. Till exempel föredrar man att positioner styrs av kompetens istället för att vara 50/50. Antifeminister vill alltså ha jämställdhet utan kvotering, med målet att vårt samhälle ska drivas av kompetens, inte av vilket kön man har.

Genus"vetenskapen" är lall och står emot allt som har med bevisad vetenskap att göra. Kolla in det norska TV-programmet Hjernevask. Den alternativa faktan som denna "vetenskap" för fram är inte något som vi vill ha eftersom den är direkt fientlig mot riktig vetenskap.

Det är biologiska egenskaper som gör skillnaden mellan män och kvinnor. Man ska inte tro att man kan få bort dessa genom att indoktrinera barn i förskolan med allt "det finns inga kön"-trams. Könsroller kommer alltid finnas, och det finns inget negativt med det i vårt jämställda Sverige. Snarare är det främmande kulturer (MENA) med diskriminerande tankar kring kvinnor som vi måste bekämpa.

Feminism är knappast endast någon "vänsteridé".
Är liberalerna "vänster"? du har feminism hos liberaler.

Och har vi idag praktiskt kvotering 50/50 "i alla positioner i samhället"?
Och är detta ens något som svenska feminister gått ut och lagt som förslag?
vad tycker du styr välden idag? patrikrat (dvs att män dominerar på de flesta positioner av makt eller matriarkat (att kvinnor gör det) Vad tycker du ligger närmast verkligheten i världen?

Ok, detta kan jag ju hålla med om, men nu har vi en värld där män styr det mesta, är antifeminsiternas svar på detta faktum då att bara män kan inneha kompetens? eller vad är ditt svar på att det förhåller sig så? Och VAD vill du göra åt detta i sånt fall?

Vad är ditt bevis för att genusvetenskap går emot "allt vad bevisad vetenskap står för"?
Är ett norsk TV program skapad för snart 10 år sen av 2 norska komiker ett bevis för ditt påstående tycker du? Är detta TV-program ett "vetenskapligt" bevis för att genusvetenskap i sin helhet är ovetenskapligt?

Vad är "alternativ fakta"? Fakta är väl fakta, eller?

Var indoktineras barn i att det inte finns kön? På toaletterna?
Det man tar upp i skolorna är GENUS inte biologiskt kön.
( här verkar det ju snarare som du har enorma brister i just genusvetenskap, är nte just du ett exempel på att det behövs mer genusvetenskap?)

det finns således inget negativt med att ex. vara den part som går hemma tar 100% ansvar för barn och hem, utan betalning ( klassiskt kvinnoroll) Om där inte finns något negativt i att bära denna roll...varför kan inte du då åta dig den?

Vidare kan du förklara exakt det biologiska i kvinnor som gör att endast hon är lämplig: tvätta, laga mat, duka, städa, diska, plocka strumpor och ta hand om barn?
Var exakt i kvinnors genom sitter dessa gener?
Senast redigerad av Merapi 2017-09-03 kl. 13:21.
Citera
2017-09-03, 13:16
Medlem
Citat:
Det jag menar med gott om svar är att det finns gott om bakgrunder för antifeminism alltså.

Vi kan ju börja med att ha fler poliser och befogenheter för dessa att ingripa så att vi får en fungerande rättsstat igen, och så att kvinnor kan gå utanför dörren utan att behöva känna oro att bli överfallna.

Detta är ju S i gång att genomföra....och S är ett feministiskt parti som har en feminisitsk regering.

Citat:

Jag skulle vilja att man inte tvingar fram varken att man ska följa stereotyper för vem som jobbar med vad, eller tvinga fram att bryta dom för att allt ska vara 50/50. Vem säger att det ska vara så? Vi är inte likadana. Det är inte konstigt om vi inte vill samma saker. Låt folk välja, låt saker ha sin gång.

Det var ju ett gott förslag, vi är helt eniga i detta; inte tvinga människor in i förutbestämda roller.
Och detta är ju ren klassisk feministiskt mål.
Senast redigerad av Merapi 2017-09-03 kl. 13:18.
Citera
2017-09-03, 13:19
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:

Detta är ju S i gång att genomföra....och S är ett feministiskt parti som har en feminisitsk regering.

Too little, too late. Det räcker inte med att sträcka fram en lite större påste pengar och tro att strukturella problem ska lösa sig. Det behövs fler poliser, högre polislöner, kompetent ledarskap, bättre verktyg i lagens verktygslåda. Det S gör handlar inte om feminism, det är valfläsk för att det är valår. Det är bättre än inget men inte tillräckligt och det handlar inte om att dom har tagit problemen på tillräckligt stort allvar.

Citat:
Det var ju ett gott förslag, vi är helt eniga i detta; inte tvinga människor in i förutbestämda roller.
Och detta är ju ren klassisk feministiskt mål.

Så varför vill man då göra dumheter som kvotering och annan ren ondska?
Citera
2017-09-03, 13:24
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Länge sedan den frågan diskuterats i en tråd, så känner det är dags.

Många som glatt kallar sig för antifeminister, utan att verka ha eller uttrycka annan orsak till detta än att de hatar feminister, typ.

Är antifeminism ens en ideologi? dvs har de en plan/ idé kring hur samhället bör utformas?
Hur ser den i sånt fall ut?
eller är de bara en "anti" någonting annat, dvs vad än detta andra än säger så är man ANTI-!
eller ännu mer, man bestämmer/ hittar på hur detta andra ser ut/ säger/ står för och så är man ANTI-.

Dags förklara sig herrar (och gärna också damer) antifeminister.

Jag nöjer mig med dessa 2 frågor..
Uttömmande svar vore trevligt.
Trams och skit undanbedes.

Nej, "antifeminism" är ingen ideologi. Det är bara ett uttryck för att man inte håller med om den feministiska ideologin. Det finns ingen plan/idé om hur samhället "bör se ut" annat än uppfattningen om att dagens feministiska rörelse skadar samhället.

Man kan dra en parallell till antirasism. Det är inte heller någon ideologi i sig utan en motståndsrörelse mot rasismen i samhället. Det går inte att söga hur antirasister vill att samhället ska se ut annat än att de vill se ett samhälle med så lite rasism som möjligt.

Personligen bryr jag mig faktiskt inte så mycket om kön och könsroller. Jag tycker att var och en bör få leva sitt liv efter eget huvud och att alla vuxna bör betraktas som autonoma individer med eget ansvar över sina liv. Jag anser att den moderna feminismen strävar efter anda mål än dessa och därför motsätter jag mig den.

Jag tror vidare att män och kvinnor generellt sett är lite olika ur ett biologiskt perspektiv och att detta är den huvudsakliga förklaringen till att vi söker oss till olika yrken och prioriterar annorlunda mellan karriär och familj. Ger man män och kvinnor samma möjligheter kommer inte utfallet att bli 50/50. Det är helt ok. Stirrar man sig blind på utfallet (vilket moderna feminister gör) kanske man uppfattar detta som orättvisa. Jag menar att det är mer orättvist att försöka styra utfallet mot 50/50 genom exempelvis kvotering eller andra insatser för att främja det "underrepresenterade" könets karriärmöjligheter, än att helt enkelt acceptera ett olikt utfall. Eller för den delen genom att försöka styra arbetsdelningen inom familjer.

Skillnaden mellan min egen och feministers världsbild är helt enkelt för stor för att jag ska känna mig bekväm med att de flyttar fram sina positioner och utövar makt, antingen direkt eller indirekt. Därför är jag antifeminist.
Citera
2017-09-03, 13:30
Medlem
Citat:
Too little, too late. Det räcker inte med att sträcka fram en lite större påste pengar och tro att strukturella problem ska lösa sig. Det behövs fler poliser, högre polislöner, kompetent ledarskap, bättre verktyg i lagens verktygslåda. Det S gör handlar inte om feminism, det är valfläsk för att det är valår. Det är bättre än inget men inte tillräckligt och det handlar inte om att dom har tagit problemen på tillräckligt stort allvar.

Må så vara..men dina önskemål: fler poliser, högre polislöner, kompetent ledarskap kräver ju just en större penningapåse.
Gällande: "bättre verktyg i lagens verktygslåda" så får du nog precisera dig lite mer.

Ditt "antifeministiska" förslag var fler poliser....
Tydligen är detta inte specifikt antifeministiskt eftersom feminister pysslar med just detta nu, eller hur?

Så försök igen. Ge mig förlag på antifeministisk politik du vill se.

Citat:
Så varför vill man då göra dumheter som kvotering och annan ren ondska?

personligen så tycker jag inte att den kvotering man gjort har varit speciellt dumt.
Utan det har gjort så fler kivnnor har kommit in på div. positioner i samhället.
Och du har en del forskning som påvisar att nej, detta har iINTE lett till lägre kompetens, utan faktiskt motsatsen.
med andra otd så har där pågått en dold kvotering innan...och den motverkas bäst med en laglig kvotering som när tiden är inne, kan tas bort då folk just börjar välja efter kompetensen och INTE efter kön.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in