2017-08-30, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Hur stor är den chansen egentligen..?

Om han hävdar olycka och får någon form av "erkännande" tills hans eventuella förklaring om "black out" (som han säkert kan söka stöd i med "tummen upp", "allt är bra", "alla mår bra" kommentarer). Då blir det väl ändå upp till polisen att bevisa det är mord alternativt dråp eller att det finns motiv som gör att det känns trovärdigare än "olycka".

Man var väl precis lika säkra vid fallet med Linda Chen, men i brist på bevis så kan inte våra rättssamhällen bevisat något.

Vi är nog ganska många som hoppas på det, tror dock att det tyvärr slutar med typ blod i ubåten men att man inte hittar något redskap som använts. Sorgligt som fan för oavsett händelseförlopp så styckar man inte en annan människa och dumpar i havet. Allmänheten och KWs familj förtjänar att han gjort sitt i det fria livet.
Man kan utesluta någon annan gärningsman tex, det är till stor nackdel för honom. (Om vi bortser från spökhistorier)

Att han ljuger från början om att han släppt av henne.

Att han styckat henne efter en olycka.

Skulle vilja påstå att mer talar för att han dödat henne än att en olycka skett. Och som sagts tidigare, behövs inte konkreta bevis. Utan rimligt tvivel kan han dömmas och det är nog inte helt osannolikt i detta fall.

Största jobbet kommer nog åklagare få göra indet här fallet. Hen måste påvisa att inget annat än mord är rimligt.
Senast redigerad av uttsi 2017-08-30 kl. 17:29.
Citera
2017-08-30, 17:32
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Indiciemål är inte ovanligt. Bevisföring kontra dålig trovärdighet. Frågan är hur långt dansk rätt går.
Jag har kollat upp detta lite. Dansk rätt ligger mycket nära den svenska i våldsbrott. Man kan dömas för mord i Danmark utan kropp också så indicier duger bra. Och "utom rimligt tvivel" heter det i Danmark också. PM är rökt och kommer åka på mord enligt min åsikt iaf.
Citera
2017-08-30, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uttsi
Man kan utesluta någon annan gärningsman tex, det är till stor nackdel för honom. (Om vi bortser från spökhistorier)

Skulle vilja påstå att mer talar för att han dödat henne än att en olycka skett. Och som sagts tidigare, behövs inte konkreta bevis. Utan rimligt tvivel kan han dömmas och det är nog inte helt osannolikt i detta fall.

Största jobbet kommer nog åklagare få göra indet här fallet. Hen måste påvisa att inget annat än mord är rimligt.

ja, han tog en bra advokat som arbetat som åklagare tidigare o hon vet ju exakt vad hon ska leta efter. Hur kunde han hitta henne? Undrar jag.!
Citera
2017-08-30, 17:35
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uttsi

Han är ensam med henne på båten, och de har hittat blidspår från Kim. Om det är en olycka så är ju inte han någon som har rätt att dödförklara någon. Man får väl se vad bevisning i övrigt som finns. Jag skulle kunna köpa en sjöbegravning ifall de varit på ett fartyg långt till sjöss var ingen hjälp kan fås i rimlig tid. Men här var de väl närpå simavstånd från två stora städer med modern teknisk kapacitet hos räddningstjänst.
I svensk rätt har ju funnits fall där folk dömts utan kropp (om det funnits bevis som visar ett mkt våldsamt händelseförlopp och detta på något sätt kunnat kopplas till den misstänkte).
Citera
2017-08-30, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Även blinda hönor hittar korn ibland..😄 Om vi börjar med frågeställningen: vad ville KW fråga honom om, då skulle svaret kunna ha med vampyrtrenden att göra med tanke på att hon skrivit om det tidigare. Vi söker motivet som får PM att mörda. Frågor till vampyrer kring deras blodtörst och vem de druckit från senast, kan nog bli farliga? Kanske.
Du menar något i stil med att PM ville skriva lite mer om vampyrer och därför bestämde sig PM för att mörda henne? Och det är ett "motiv"?

Tja, det är nog inte precis min tankegång eller hur jag skulle uttrycka mig men everything goes här verkar det som. Enorma mängder flak får man för minsta lilla vetenskaplighet.

Btw, jag tror att man måste skilja på vampyrer i popkulturell mening i form av maskerader och fester och folk som lider av porfyri eller hemofili. Folk som inte är sjuka dricker inte gärna blod, det orsakar illamående, är obehagligt i halsen och smakar rätt äckligt. Det vet alla som haft rikligt näsblod någon gång (kanske inte illamåendet, jag vet inte hur mycket man måste konsumera för det).
Citera
2017-08-30, 17:37
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pita55
ja, han tog en bra advokat som arbetat som åklagare tidigare o hon vet ju exakt vad hon ska leta efter. Hur kunde han hitta henne? Undrar jag.!
Jag undrar detta också. PM valde henne men hur i hela fridens namn vet PM vem en helt ny advokat är? Och advokaten vill inte avslöja varför PM valde henne. Det måste ju finnas en koppling mellan advokaten och PM tycker man. Hon har ju bara varit advokat i ett år och har väl haft några pundare som klienter förmodligen, typ ringa narkotikabrott och snatteri. Varför skulle PM välja en helt grön advokat???

"Bad om hende som advokat
Peter Madsen efterspurgte personligt Betina Hald Engmark som sin forsvarsadvokat. Hvorfor han valgte hende, vil hun dog ikke ud med.

- Det bliver mellem ham og jeg, siger hun."

Något verkar ju skumt med den här advokaten!
Senast redigerad av Sgt.Bland 2017-08-30 kl. 17:45.
Citera
2017-08-30, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Såg att han till och med kan komma att sättas på fri fot.
Madsen berättade tidigt för polisen om Kim Walls död http://www.aftonbladet.se/a/o07oK
I nästa vecka bestäms om han ska sitta kvar i häktet eller sättas på fri fot.
Second that. Vad nog de flesta gissade, det var därför han så omgående blev häktad. Liiite svårt att få in styckningen där, i "olyckan".
Citera
2017-08-30, 17:45
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Du menar något i stil med att PM ville skriva lite mer om vampyrer och därför bestämde sig PM för att mörda henne? Och det är ett "motiv"?

Tja, det är nog inte precis min tankegång eller hur jag skulle uttrycka mig men everything goes här verkar det som. Enorma mängder flak får man för minsta lilla vetenskaplighet.

Btw, jag tror att man måste skilja på vampyrer i popkulturell mening i form av maskerader och fester och folk som lider av porfyri eller hemofili. Folk som inte är sjuka dricker inte gärna blod, det orsakar illamående, är obehagligt i halsen och smakar rätt äckligt. Det vet alla som haft rikligt näsblod någon gång (kanske inte illamåendet, jag vet inte hur mycket man måste konsumera för det).

Säg inte det, periodvis slukar jag litteratur om vissa historiska perioder, på medeltiden i Frankrike var ett väldigt populärt godis till barn just sockerbitar som man dränkt i blod vid slakt. Jag har haft rikligt näsblod ett par gånger och har inte någon minnesbild att det smakar så äckligt. Men inte så gott att jag skulle enkom dricka det, och inte från någon annan. Smakar inte mycket annat än järntabletter.
Citera
2017-08-30, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Jag undrar detta också. PM valde henne men hur i hela fridens namn vet PM vem en helt ny advokat är? Och advokaten vill inte avslöja varför PM valde henne. Det måste ju finnas en koppling mellan advokaten och PM tycker man. Hon har ju bara varit advokat i ett år och har väl haft några pundare som klienter förmodligen, typ ringa narkotikabrott och snatteri. Varför skulle PM välja en helt grön advokat???

Eller hur, jag tycker som att han visste vem hon var o skulle han nån gång komma i trubbel,så skulle han be henne om hjälp. Väldigt konstigt att han ber en fd åklagare ta hans fall ?? underligt är det!
Citera
2017-08-30, 17:55
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY

Jag tror själv ingenting om vampyrteorin den är lite onödigt långsökt. Men det var ett försök att pröva tankegångarna som jori9900 sitter med.
Här handlar det om nått överklassnöje att kosta på sig en äkta bloddryck. Kim har skrivit något om detta tidigare. Om någon är så knäpp att göra sånt, så är Madsen en kandidat. Kanske var det ämnet hon ville intervjua honom om. Kanske är ett sådant ämne hett nog att hon hamnar i en situation hon inte tar sig ur. Och kanske Madsen ser det som motiv för mord. Men motiv är också ett nöje för överklassen, enligt GW. Vi kanske aldrig kommer att förstå hans motiv. Det kan ju handla om hur månen stog i förhållande till Jupiter eller nått.....
Citera
2017-08-30, 17:57
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Låter också logiskt.
Förra ubåten han sänkte så gjorde de sig av med allt som var miljöfarligt på båten. Inte denna gång. Så det blir väl ett miljöbrott då kan tänka. Och bärgningsavgift.
Blir spännande detta . Och man lär sig mycket i tråden här - så länge man slipper alla konspirationsteorier .
Gjorde ett tillägg som jag inte ser nu. Googla bärgarlön så står där allt om detta.
Citera
2017-08-30, 17:59
Bannlyst
Citat:
Nej. Det var av allmänintresse. Men släpper man alla analyssvar som de ska bygga att åtal på så blir det ju konstigt. För övrigt är det inte ens säkert att analyserna är klara. Och ev blod under naglarna tar tid att dna-testa.
En förundersökning är inte offentlig, det vet väl t o m du?

Analyssvar på dna är oftast bara en par dar men däremot kan handläggningstiden dra ut på tiden av andra skäl t ex omtagningar men här fick man svaren tidigt. Fallet är säkert prioriterat, givetvis har också svaren under PMs naglar kommit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in