Citat:
Ursprungligen postat av
Massonite
Jag har under några dagars tid tittat på nautilus uppbyggnad, på många bilder kan man se med blotta ögat att kostruktionen inte är fackmannamässigt utfört. T.ex "olika långa gängstänger på ställen det bör vara lika". Tanken slår ju mig direkt att PM inte är någon ingenjör direkt, snarare en "drömmande halvdan" , detta får genast mig iallafall att tänka på just det PM själv säger : att han fått problem med någon ventil (kan man tänka sig en tryck ventil, som av händelsen att PM pressat ner ubåten på större djup än vad som var max rekommenderat? att en tryck ventil exploderat/lossnat från sitt fäste och träffat KW? och orsakat stor skada eller en tids insomnade iform av kraftig blödning med panik som resultat tills upphörande av medvetandet inträffat.
Usch !! jag vill inte försvara PM, men det kan ha gått till på detta sätt och då är det en olycka.
Naturligtvis är vållande till annans död mest korrekt och brott mot griftefriden.
Ja, jag gissar faktiskt på något sådant, M är inte mördartypen, jag tror han talar sanning om olycka. Men samtidigt en olycka av ett sådant slag att han som befälhavare, ägare och konstruktör av ubåten skulle åka dit ändå, och dessutom förlora sitt anseende.
Men visst kan man tänka sig ett scenario där hon säger "hur djupt kan den dyka?", han säger (med stolthet) "100 meter!", hon säger "kan vi inte göra det nu, bara du och jag?", han säger "jag får egentligen inte med dig ombord, och det kan vara farligt", hon säger "äh kom igen nu, lev livet lite" - och där kanske hon skakade på håret och log förföriskt, eller lyfte på kjolen till och med...