2017-08-30, 15:49
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartskägg
Men om argumenten bara är trams av typen "not even wrong" är det ju svårt att komma med motargument.

Men "not even wrong" är en retorisk figur som används av någon som helt urskiljningslöst utgår från att sitt eget filosofiska perspektiv är det enda rätta.

Det vore skillnad om det var i vetenskapsforumet. Ni måste fatta det. Det är inte naturvetenskap det här handlar om. Det är filosofi och regligion.

Man ska absolut motargumentera, men då ska det vara just argument och inte påståenden om att "jag har rätt du har fel".
Det är precis lika illa som att säga "Det står i Bibeln alltså är det sanning"
Citera
2017-08-30, 15:59
Medlem
526s avatar
Du argumenterar med giltiga motargument. Synd att inte fler gör det.
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Men han påstod ju inte att det behövs energi för att skapa rörelse. Han påstod att "ett tillstånd inte ändrar sig om inte en kraft påverkar det", vilket är ett felaktigt påstående, som jag påpekade ovan.
Man kan ju se det som en fråga om semantik. Dvs ordval. Är betydelsen helt olika "ett föremål behöver en utomstående kraft för att bryta viloläget?

Citat:
Och ett påstående om att det i alla andra fall behövs en orsak är ett tveksamt påstående. Slump kräver ingen orsak, vilket innebär att påståendet om "att det i alla andra fall behövs en orsak" skulle vara ett påstående som samtidigt säger att slump inte finns, vilket är något som vore intressant att se belägg för.
Hur vet du att slump inte behöver en orsak? Slump är att att vi inte kan beräkna slutresultatet. Det är inte samma som att det kan röra sig utan utomstående kraft som tillförs.

Tex en pendels rörelser är slumpmässig men den behöver kraft för att röra sig.
Sen kan man diskutera om det finns slump överhuvudtaget. Även om partikels position innan vågen kollapsar inte går att bestämma så är det en fråga om att vi har bristande information. Detta är mitt påstående dock. Jag vill påstå att det vi inte kan bestämma positionen för att det går utanför vår tids.rum dimension.
Citera
2017-08-30, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Då får man diskutera logiken i premisserna
Ja, det har påpekats flera ggr att logiken brister där...
Citera
2017-08-30, 16:11
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Är premisserna för det pseudo-logiska postulat "Intelligent Design" logiska?

Citat:
Du når inte ens upp till nivån "pseudo" i din logik.

Det är inte så svårt att demonstrera, att postulatet "Intelligent Design" är pseudo-logisk.

Detta postulat opererar ju helt tydligt med en postulerat existens av nån typ av transcendent eller bortom-händelseshorisonten spekulativ-semantisk "logik", som ytterligare ofta kombineras med falska dikotomier.
Citera
2017-08-30, 16:14
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Ja, det har påpekats flera ggr att logiken brister där...
Du menar att du tycker det är ologiskt.
Citera
2017-08-30, 16:21
Medlem
Citat:
Du menar att du tycker det är ologiskt.
Ja, för med samma logik kan jag komma på andra alternativ. Då är det ologiskt att inga andra alternativ finns, d.v.s. än en evig allsmäktig skapare.
Citera
2017-08-30, 16:27
Medlem
526s avatar
Citat:
Ja, för med samma logik kan jag komma på andra alternativ. Då är det ologiskt att inga andra alternativ finns, d.v.s. än en evig allsmäktig skapare.
Då är det bra att man förklarar hur man menar. Viktig är att det är en bra diskussions.
Citera
2017-08-30, 16:27
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:

Retorisk fråga följer.

Självklart men om man använder påståendet att det är ologiskt att en allsmäktig evig skapare finns, för att påstå att en allsmäktig evig skapare inte finns eller något annat, utan vidare resonemang , vad är det då ?

En falsk dikotomi !
Senast redigerad av Eurypterida 2017-08-30 kl. 16:37.
Citera
2017-08-30, 16:41
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Då är det bra att man förklarar hur man menar.

1017 gånger förklara det samma?

I en totalt statisk och repetitiv diskussion, som bara upprepar det samma om och om igen utan minsta utveckling av argumentationen?
Citera
2017-08-30, 16:45
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida

Det är som en dragkamp med ett rep där mitten på repet är fastknutet i ett gammalt träd. Ingen av er kommer lyckas dra tillräckligt starkt för att välta trädet och ni klarar det inte ens om ni drar åt samma håll.

Så är det !
Citera
2017-08-30, 16:51
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det är som en dragkamp med ett rep där mitten på repet är fastknutet i ett gammalt träd. Ingen av er kommer lyckas dra tillräckligt starkt för att välta trädet och ni klarar det inte ens om ni drar åt samma håll.

Citat:
Så är det !

Naturligvis är det så ... i en diskussion, som för det mesta börjar om från rutan étt.
Citera
2017-08-30, 17:01
Medlem
Citat:
Retorisk fråga följer.

Självklart men om man använder påståendet att det är ologiskt att en allsmäktig evig skapare finns, för att påstå att en allsmäktig evig skapare inte finns eller något annat, utan vidare resonemang , vad är det då ?

En falsk dikotomi !
Jag använder inte logiken så. Jag tar fram en massa olika förslag. Det blir ingen dikotomi öht.
Och jag "erkänner" att jag hittar på. Det är alltså inte förslag som jag tror på. Men det spelar ju ingen roll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in