2017-08-30, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Då är det bra att man förklarar hur man menar. Viktig är att det är en bra diskussions.
Det enda jag menar är att jag kan komma på liknande anledningar som en evig allsmäktig skapare.
Men det är ju inte några anledningar som jag tror på.
Citera
2017-08-30, 18:01
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Du argumenterar med giltiga motargument. Synd att inte fler gör det. Man kan ju se det som en fråga om semantik. Dvs ordval. Är betydelsen helt olika "ett föremål behöver en utomstående kraft för att bryta viloläget?
Det är stor skillnad på enbart ett föremål i en bestämd situation (vila eller rätlinjig likformig rörelse) och vilken situation som helst.
Citat:
Hur vet du att slump inte behöver en orsak? Slump är att att vi inte kan beräkna slutresultatet. Det är inte samma som att det kan röra sig utan utomstående kraft som tillförs.

Tex en pendels rörelser är slumpmässig men den behöver kraft för att röra sig.
Sen kan man diskutera om det finns slump överhuvudtaget. Även om partikels position innan vågen kollapsar inte går att bestämma så är det en fråga om att vi har bristande information. Detta är mitt påstående dock. Jag vill påstå att det vi inte kan bestämma positionen för att det går utanför vår tids.rum dimension.
Sedan när är en pendels rörelse slumpmässig?
Citera
2017-08-30, 18:14
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Det är stor skillnad på enbart ett föremål i en bestämd situation (vila eller rätlinjig likformig rörelse) och vilken situation som helst.
I vilka situationer kan föremål röra sig utan yttre kraft?

Citat:
Sedan när är en pendels rörelse slumpmässig?
Det finns ett ord för detta. Kommer inte ihåg just nu. Men principen är den samma som att släppa en gummiboll i en trumma. Även om man släpper exakt lika så blir rörelsemönstret olika. Samma med en pendel. Tänk att man har en penna längs ner på en spetsig pendel som hänger i en lina. Släpper man den fritt så ritar den olika mönster varje gång.
Citera
2017-08-30, 18:55
Medlem
Smesos avatar
Citat:

Du blandar ihop. Det är inte att föremål behöver en yttre kraft för att röra sig som är problemet. Problemet är att överföra denna lag på alla andra situationer och påstå att alla ändringar av tillstånd kräver en yttre kraft. Det var det som jag invände mot.

Citat:
Det finns ett ord för detta. Kommer inte ihåg just nu. Men principen är den samma som att släppa en gummiboll i en trumma. Även om man släpper exakt lika så blir rörelsemönstret olika. Samma med en pendel. Tänk att man har en penna längs ner på en spetsig pendel som hänger i en lina. Släpper man den fritt så ritar den olika mönster varje gång.

Nu har du ändrat pendeln.
Pendeln i sig är en regelbunden rörelse och det mönster som en pendelpenna ritar i sand är symmetriskt och inte slumpmässigt om pennan är ordentligt fastsurrad. Men hänger man en lös penna i änden så är pennans rörelser mer slumpmässiga och styrs av olika motstånd i sanden, men det har då inte längre enbart med en pendelrörelse att göra. En pendelrörelse är strikt regelbunden om inga yttre krafter verkar på den. Det som gör att en pendel ritar intressanta mönster i sand är att pendeln påverkas av jordens rotation, vilket man kan se på att mönstret alltid ändras i samma riktning och inte kan fås att plötsligt ändra rotationsriktning. Man kan få pendeln att tillfälligt pendla moturs om man släpper den lite snett i början, men den återgår med tiden till en medurs rotation i rörelsen (såvida pendeln inte befinner sig på södra halvklotet då rotationen är tvärtom – eller på ekvatorn, där pendeln inte ändrar riktning, utan fortsätter rätlinjigt hela tiden, ju närmare ekvatorn, desto mindre inverkan på pendelrörelsens rotation).
Citera
2017-08-30, 19:01
Medlem
526s avatar
Citat:
Du blandar ihop. Det är inte att föremål behöver en yttre kraft för att röra sig som är problemet. Problemet är att överföra denna lag på alla andra situationer och påstå att alla ändringar av tillstånd kräver en yttre kraft. Det var det som jag invände mot.
Kan du ge några exempel på situationer där det går att ändra tillstånd och skapa rörelse utan yttre kraft.

Citat:
Nu har du ändrat pendeln.
Pendeln i sig är en regelbunden rörelse och det mönster som en pendelpenna ritar i sand är symmetriskt och inte slumpmässigt om pennan är ordentligt fastsurrad. Men hänger man en lös penna i änden så är pennans rörelser mer slumpmässiga och styrs av olika motstånd i sanden, men det har då inte längre enbart med en pendelrörelse att göra. En pendelrörelse är strikt regelbunden om inga yttre krafter verkar på den. Det som gör att en pendel ritar intressanta mönster i sand är att pendeln påverkas av jordens rotation, vilket man kan se på att mönstret alltid ändras i samma riktning och inte kan fås att plötsligt ändra rotationsriktning. Man kan få pendeln att tillfälligt pendla moturs om man släpper den lite snett i början, men den återgår med tiden till en medurs rotation i rörelsen (såvida pendeln inte befinner sig på södra halvklotet då rotationen är tvärtom – eller på ekvatorn, där pendeln inte ändrar riktning, utan fortsätter rätlinjigt hela tiden, ju närmare ekvatorn, desto mindre inverkan på pendelrörelsens rotation).
Ja pendel var ett dåligt pedagogiskt exempel på slumpmässiga mönster. Gummibollen är bättre.

Men det du pratar om . antar jag . . är Foucaultpendeln. Mycket intressant fenomen i övrigt.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Foucaultpendel
Citera
2017-08-30, 19:21
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Jag använder inte logiken så. Jag tar fram en massa olika förslag. Det blir ingen dikotomi öht.
Och jag "erkänner" att jag hittar på. Det är alltså inte förslag som jag tror på. Men det spelar ju ingen roll.

Nej men resonemanget har varit så och det är löjligt och dumt. Belägg för att jorden är rund betyder inte att jorden inte är platt för jorden kan vara både rund och platt, som en pannkaka.
Jorden kan däremot inte vara platt och en glob.

Utgår man ifrån att ett falskt påstående är sant kan man använda det påståendet till att bevisa vad som helst och det är på den nivån dessa diskussioner är.

-Gud är allsmäktig och evig för jag vet det.
-Pseudo-logik för jag vet det .

Båda påståendena är lika dumma och båda betyder, jag vet att jag vet för jag vet det.
Senast redigerad av Eurypterida 2017-08-30 kl. 19:52.
Citera
2017-08-30, 20:26
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Kan du ge några exempel på situationer där det går att ändra tillstånd och skapa rörelse utan yttre kraft.

Nej. Problemet är ju att det påstående jag invände mot överförde en specifik rörelseregel till att gälla alla situationer, även situationer som inte inkluderade någon rörelse.

Citat:
Ursprungligen postat av demotrams
Det är ett axiom att ett tillstånd inte ändrar sig om inte en kraft påverkar det. Detta är matematiskt och logiskt och går inte att motargumentera. Det finns inte en händelse, process, fenomen på jorden som kommer till existens utan orsak, dvs en kraft som påverkar det.

Jag gav ett motexempel på det när jag nämnde sönderdelningen av C14, som är en ändring av tillstånd utan inverkan av yttre kraft som påverkar det, eller någon rörelse heller, för den delen.
Citera
2017-08-30, 22:11
Medlem
526s avatar
Citat:
Nej. Problemet är ju att det påstående jag invände mot överförde en specifik rörelseregel till att gälla alla situationer, även situationer som inte inkluderade någon rörelse.

Jag gav ett motexempel på det när jag nämnde sönderdelningen av C14, som är en ändring av tillstånd utan inverkan av yttre kraft som påverkar det, eller någon rörelse heller, för den delen.
C14 söderfallet är de-excitation av kraft. Dvs kraften övergår från ett tillstånd till ett annat. Det sker överallt på partikelnivå, och på makronivå också. Allt är en ständigt pågående omvandling av energitillstånd.
Bara för att laddningen tillkommit för länge sedan betyder inte att den inte kommit någonstans i från.
Citera
2017-08-30, 23:01
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

När kan nån 'gud' vara dynamisk (d.v.s. skapa) utan yttra kraft?
Citera
2017-08-30, 23:18
Medlem
Smesos avatar
Citat:
C14 söderfallet är de-excitation av kraft. Dvs kraften övergår från ett tillstånd till ett annat. Det sker överallt på partikelnivå, och på makronivå också. Allt är en ständigt pågående omvandling av energitillstånd.
Bara för att laddningen tillkommit för länge sedan betyder inte att den inte kommit någonstans i från.

Det vet jag. Jag påpekade bara med det exemplet hur felaktigt det ursprungliga påståendet var.
Citera
2017-08-30, 23:22
Medlem
526s avatar
Citat:
Det vet jag. Jag påpekade bara med det exemplet hur felaktigt det ursprungliga påståendet var.
Fast det är ju inte felaktigt? Det behövs alltid kraft som lösgör/ändrar form, för att något ska "hända".
(Nu vet jag iofs inte vad det ursprungliga påståendet var, men jag menar att det behövs något som påverkar något med en kraft för att ändra tillstånd.)
Citera
2017-08-31, 00:12
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Fast det är ju inte felaktigt? Det behövs alltid kraft som lösgör/ändrar form, för att något ska "hända".
(Nu vet jag iofs inte vad det ursprungliga påståendet var, men jag menar att det behövs något som påverkar något med en kraft för att ändra tillstånd.)

Påståendet var att det krävdes en extern kraft för att ändra ett tillstånd, och då hänvisades till Newtons regel. Det var det påståendet som jag visade var en felaktig hänvisning.

Tillstånd kan ändras genom att energi tillförs, visst, men det kan lika gärna handla om att energi antingen enbart omvandlas eller att energi avges. Ingen yttre kraft behöver vara inblandad i omvandlingen från ett tillstånd till ett annat (vilket var ursprungspåståendet) som i sin tur låg till grund för påståendet att det alltså måste finnas en allsmäktig skapare (hur nu det egentligen skulle hänga ihop).

Det faktum att den kraft som lösgörs vid ett sönderfall måste ha tillförts vid något annat tillfälle som en kraft eller annan energiform inkluderas inte i den nämnda regeln, vilket gör att slutsatsen att en extern kraft måste orsaka alla ändringar av tillstånd blir felaktig. Många ändringar av tillstånd orsakas av värme, ljus eller annan form av energi. Det inkluderas inte i den hänvisade formeln, så den kan inte vara korrekt som grund för det fortsatta resonemanget.

Blev det tydligare nu?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in