2017-08-30, 15:14
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
1. Vad angår postulatet "Intelligent Design" räcker det med att påpeka, att det byggar på pseudo-logik.
Nej, det räcker inte. Det är bara din egna arroganta attityd som dessutom är emot forumreglerna. Det är inte ok att tramsa och spy ur sig saker

Citat:
2. Och mera allmänt räcker det med att efterlysa att dom som presenterar postulat tar sin egen bevisbörda för dessa postulat.
Nej eftersom det är motiverat med ett logiskt sammanhang ska det bemötas med ett annat logiskt sammanhang.

Citat:
Jag står inte med ett formellt krav om motbevisning.

Citat:
Tvärtom är jag mycket kritisk till "arguments from authority". (Att använda konsensus-semantiska ordboks-definitioner är en annan sak.)
Ingens ska behöva dina preferenser till ordböcker. Det är inte du som avgör vad som är rätt ordval.
Citera
2017-08-30, 15:20
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Anser du att det måste finnas en evig allsmäktig skapare? Och att det omöjligt kan finnas andra alternativ?
Det är en annan fråga.
Vad jag menar är att att man ska argumentera i sak när man diskuterar. Dvs motsäger man ett resonemang ska man förklara varför det är fel enligt sin egen åsikt. Att bara säga "Du har fel, du är dum" är att trolla, provocera och tramsa.
Citera
2017-08-30, 15:25
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Vad angår postulatet "Intelligent Design" räcker det med att påpeka, att det byggar på pseudo-logik.

Citat:
Ursprungligen postat av 526
Nej, det räcker inte.

Den som vill stanna kvar i ändlösa upprepninger av exakt samma missonsmanuals-klyschor kan naturligvis göra det ... och får så samma bemötande som tidigare i komprimerat form. Vilket i detta fall alltså är: Pseudo-logik.

Citat:
Nej eftersom det är motiverat med ett logiskt sammanhang ska det bemötas med ett annat logiskt sammanhang.

Japp, och den logiska kommentar till postulatet "Intelligent Design" är: "Intelligent Design" är icke-logisk (pseudo-logisk).

Citat:
Det är inte du som avgör vad som är rätt ordval.

Korrekt. Det avgör ordböckerna.
Citera
2017-08-30, 15:25
Medlem
Citat:
Det är en annan fråga.
Vad jag menar är att att man ska argumentera i sak när man diskuterar. Dvs motsäger man ett resonemang ska man förklara varför det är fel enligt sin egen åsikt. Att bara säga "Du har fel, du är dum" är att trolla, provocera och tramsa.
Kanske det. Jag brukar nöja mig med att be om bevis/belägg. Jag anser mig inte behöva motbevisa påståenden. Att jag inte har ett svar betyder inte att någon annans påstående är rätt. Det verkar vissa ha stora problem med att förstå.
Jag tror inte på alla påståenden i världen som jag inte kan motbevisa.
Citera
2017-08-30, 15:28
Medlem
526s avatar
Citat:
Den som vill stanna kvar i ändlösa upprepninger av exakt samma missonsmanuals-klyschor kan naturligvis göra det ... och får så samma bemötande som tidigare i komprimerat form. Vilket i detta fall alltså är: Pseudo-logik.

Japp, och den logiska kommentar till postulatet "Intelligent Design" är: "Intelligent Design" är icke-logisk (pseudo-logisk).
Nej. Du ska bemöta argumenten med förklarade motargument.
Att säga "du har fel" är inte ett giltigt argument. Det är provokation och trams.

Citat:
Korrekt. Det avgör ordböckerna.
Nej, ingen ska inte tala om för andra vad de ska använda för vokabulär.
Citera
2017-08-30, 15:33
Medlem
526s avatar
Citat:
Kanske det. Jag brukar nöja mig med att be om bevis/belägg. Jag anser mig inte behöva motbevisa påståenden. Att jag inte har ett svar betyder inte att någon annans påstående är rätt. Det verkar vissa ha stora problem med att förstå.
Jag tror inte på alla påståenden i världen som jag inte kan motbevisa.
Problemet är att du (och andra) försöker använda naturvetenskapliga bevismetoder på filosofiska resonemang. Det är två olika områden.

Om den typen av retorik hade använts genom historien hade det inte funnits någon filosofi överhuvudet taget. Inklusive naturvetenskaplig empirism, som även den i sig själv är just en filosofi.
Det rätta är att använda logisk resonemang. Så har man gjort i alla tider.
Citera
2017-08-30, 15:36
Medlem
Citat:
Problemet är att du (och andra) försöker använda naturvetenskapliga bevismetoder på filosofiska resonemang. Det är två olika områden.

Om den typen av retorik hade använts genom historien hade det inte funnits någon filosofi överhuvudet taget. Inklusive naturvetenskaplig empirism, som även den i sig själv är just en filosofi.
Det rätta är att använda logisk resonemang. Så har man gjort i alla tider.
Fast i detta fall fungerar bara logiken om jag köper vissa premisser (evig, allsmäktig, existerar utanför tid och rum, o.s.v.).
Citera
2017-08-30, 15:38
Medlem
526s avatar
Citat:
Fast i detta fall fungerar bara logiken om jag köper vissa premisser (evig, allsmäktig, existerar utanför tid och rum, o.s.v.).
Då får man diskutera logiken i premisserna
Citera
2017-08-30, 15:41
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Då får man diskutera logiken i premisserna

Precis. Är premisserna för det pseudo-logiska postulat "Intelligent Design" logiska?
Citera
2017-08-30, 15:42
Medlem
Svartskäggs avatar
Citat:
Nej. Du ska bemöta argumenten med förklarade motargument.
Men om argumenten bara är trams av typen "not even wrong" är det ju svårt att komma med motargument.
Citera
2017-08-30, 15:44
Medlem
526s avatar
Citat:
Precis. Är premisserna för det pseudo-logiska postulat "Intelligent Design" logiska?
Du når inte ens upp till nivån "pseudo" i din logik. Du har ingen logik. Du kan inte argumentera. Du kan bara nervärdera andra.
Citera
2017-08-30, 15:45
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Så otroligt arrogant.
Det här är en tråd där sånt diskuteras.
När du påstår något ska du förklara varför.

Och det var inte det som han påstod.
Påståendet var att eftersom det i alla andra fall behövs en orsak så behövs det i detta fall också samt att det behövs energi för att skapa rörelse.
Vilket är helt logiskt.

Men han påstod ju inte att det behövs energi för att skapa rörelse. Han påstod att "ett tillstånd inte ändrar sig om inte en kraft påverkar det", vilket är ett felaktigt påstående, som jag påpekade ovan.

Och ett påstående om att det i alla andra fall behövs en orsak är ett tveksamt påstående. Slump kräver ingen orsak, vilket innebär att påståendet om "att det i alla andra fall behövs en orsak" skulle vara ett påstående som samtidigt säger att slump inte finns, vilket är något som vore intressant att se belägg för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in