2017-08-20, 11:47
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varjverumxx
Vill du ha bevis, är då inte Guds nertecknade ord bevis?

Kan vi ta bibelns postulerade sanning på tråden "Är bibeln sann"?
Citera
2017-08-20, 11:50
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varjverumxx
Är det Guds ord Bibeln du syftar på fär du väl läsa Werner Kellers bok som skulle heta "bibeln hade fel" men fick titeln "Men Bibeln hade rätt", du får göra som han, forska.

Tala för dig själv istället för att komme med intetsägande auktoritets-hänvisninger.
Citera
2017-08-22, 18:23
Medlem
Frågan är hur mycket man vågar att ta upp i en sådan här tråd utan att det blir härdsmälta i
ateist-leden.
Jag anser att det finns rätt klara "bevis" för att Gud finns och att kristendomen
är sann.
Senast redigerad av pk2 2017-08-22 kl. 18:28.
Citera
2017-08-22, 19:07
Medlem
inneskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pk2
Frågan är hur mycket man vågar att ta upp i en sådan här tråd utan att det blir härdsmälta i
ateist-leden.
Jag anser att det finns rätt klara "bevis" för att Gud finns och att kristendomen
är sann.

Är inte det lättaste att bara presentera bevisen?
Citera
2017-08-22, 19:11
Medlem
Smesos avatar
Citat:
ateist-leden.
är sann.

Bra, då har du kommit till rätt tråd.
Och bevisen är?
Citera
2017-08-22, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av innesko
Är inte det lättaste att bara presentera bevisen?

Det är inte någon liten eller trivial sak att bevisa att Gud finns, det kanske har kommit fram i mina
tidigare inlägg att jag tycker att det kan vara lite FÖR mycket att BEVISA att Gud finns.
Även om jag tycker att många saker pekar på att Gud finns. Sanningen, om det finns en
sanning, kan vara tung att bära.
Citera
2017-08-22, 19:45
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Det är inte någon liten eller trivial sak att bevisa att Gud finns, det kanske har kommit fram i mina
tidigare inlägg att jag tycker att det kan vara lite FÖR mycket att BEVISA att Gud finns.
Även om jag tycker att många saker pekar på att Gud finns. Sanningen, om det finns en
sanning, kan vara tung att bära.

Jag kan inte annat än önska dig lycka till. Det lär behövas. Jag har en fråga .

Varför bevisa något som är så svårt att bevisa istället för att tro på din tro ?
Citera
2017-08-22, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Jag kan inte annat än önska dig lycka till. Det lär behövas. Jag har en fråga .

Varför bevisa något som är så svårt att bevisa istället för att tro på din tro ?

Men, jag säger ju att jag tycker att bevisa att Gud finns inte är en så enkel sak att göra även om
jag tycker mig känna till ett flertal "bevis" för att Gud finns. Nåväl, min tro bygger inte bara på
bibeln utan också på personliga upplevelser. Och vidare tror jag att de saker som jag hört andra
troende berätta, inte är några fantasier. Men nog om det, jag kanske senare får ta upp en mycket stark
"indikation" på att det där med Gud inte bara är rappakalja.
Senast redigerad av pk2 2017-08-22 kl. 20:05.
Citera
2017-08-22, 20:22
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Men, jag säger ju att jag tycker att bevisa att Gud finns inte är en så enkel sak att göra även om
jag tycker mig känna till ett flertal "bevis" för att Gud finns. Nåväl, min tro bygger inte bara på
bibeln utan också på personliga upplevelser. Och vidare tror jag att de saker som jag hört andra
troende berätta, inte är några fantasier. Men nog om det, jag kanske senare får ta upp en mycket stark
"indikation" på att det där med Gud inte bara är rappakalja.

Jag förstår att du tror du har bevis för din tro. Så långt är vi överens men du missförstod min fråga.

Varför bevisa något som är så svårt att bevisa ?
Citera
2017-08-22, 20:26
Medlem
inneskos avatar
Citat:

Man kanske bryr sig om om det man tror på är sant eller inte.
Citera
2017-08-22, 20:29
Medlem
Citat:
Jag förstår att du tror du har bevis för din tro. Så långt är vi överens men du missförstod min fråga.

Om jag förstår dig rätt nu, så kanske en icke-troende kan svara på det bättre, det är nämligen
ateister som avkräver de troende att de ska bevisa saker och ting. Fast jag tycker att det
kan vara kul att visa vad man har att komma med.
Citera
2017-08-22, 20:40
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Om jag förstår dig rätt nu, så kanske en icke-troende kan svara på det bättre, det är nämligen
ateister som avkräver de troende att de ska bevisa saker och ting. Fast jag tycker att det
kan vara kul att visa vad man har att komma med.

De har samma problem för de kan inte bevisa att dina gudar inte finns.

Det är som en dragkamp med ett rep där mitten på repet är fastknutet i ett gammalt träd. Ingen av er kommer lyckas dra tillräckligt starkt för att välta trädet och ni klarar det inte ens om ni drar åt samma håll.

Jag kan svara för mig själv men jag frågade dig . För skojs skull alltså.
Bra anledning trots allt !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in