2017-11-20, 00:58
Medlem
qbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Förstår du fortfarande inte, att BigBang's orsak:

1. Dels är ofalsifierbar tills vidare?

och dels

2. Att inga legitima svar kan ges omkring det ofalsifierbara med hjälp av falska dikotomier?

Du lyckas formulera din kritik i betydligt färre ord och mera precist än jag

Visst är det så att "orsaken" till Big Bang, om man nu kan tala i sådana termer om nu även tiden har en början i Big Bang, är i stort sett icke falsifierbar. Dock kan jag som en liten och oviktig not nämna att det finns vissa spekulativa kosmologiska förklaringsmodeller till Big Bang som till viss del i teorin är falsifierbara och testning av deras förutsagda observationer som kan falsifiera hypotesen blir snarare en teknisk frågeställning. Men de bygger på så pass många antaganden och ganska få förutsagda observationer som kan falsifiera dem. Därför tror jag att det dröjer, om det någonsin blir så, innan någon kosmologisk förklaringsmodell blir en vältestad falsifierbar teori.

Angående kosmologiska argumentet anser jag att den fallerar som bevis för en hypotetisk guds existens eftersom gudshypotesen tills vidare inte är falsifierbar (och jag har svårt att se hur man kan formulera en transcendent gud som en falsifierbar förklaringsmodell till universums existens). Vi kan bara tills vidare spekulera i ämnet. Här tror jag dock att vi resonerar ganska lika.
Senast redigerad av qbit 2017-11-20 kl. 01:01.
Citera
2017-11-20, 07:26
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Just därför menar jag att orsaken till tiden måste vara skapad i tiden ...

Visst är det vad BB säger, och alternativ till detta är för tillfället ofalsifierbara spekulationer.

Citat:
...och samtidigt vara av "högre natur" än det fysiska.

Men är existensen av nån typ av "högre natur" inte en del av det som det efterlysas bevis för?

Så det hjälpar dig inte att presentera "höre natur" som en ad hoc-premiss.

Citat:
Vi vet att det har skett, tiden har uppkommit, och det är mer sannolikt att det finns en orsak än att det skett utan orsak. En orsak som är tillverkad i tiden där det finns kausalitet och agenter som kan skapa, är mer sannolik än en orsak från ingenstans, där tiden inte existerar, och där ingen kausalitet och inga agenter finns.

Med andra ord talar du om det observerbara kosmos som sin egen orsak.

Vart/hur kommer 'gud' in i bilden där?
Citera
2017-11-20, 07:31
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qbit
Du lyckas formulera din kritik i betydligt färre ord och mera precist än jag

Visst är det så att "orsaken" till Big Bang, om man nu kan tala i sådana termer om nu även tiden har en början i Big Bang, är i stort sett icke falsifierbar. Dock kan jag som en liten och oviktig not nämna att det finns vissa spekulativa kosmologiska förklaringsmodeller till Big Bang som till viss del i teorin är falsifierbara och testning av deras förutsagda observationer som kan falsifiera hypotesen blir snarare en teknisk frågeställning. Men de bygger på så pass många antaganden och ganska få förutsagda observationer som kan falsifiera dem. Därför tror jag att det dröjer, om det någonsin blir så, innan någon kosmologisk förklaringsmodell blir en vältestad falsifierbar teori.

Angående kosmologiska argumentet anser jag att den fallerar som bevis för en hypotetisk guds existens eftersom gudshypotesen tills vidare inte är falsifierbar (och jag har svårt att se hur man kan formulera en transcendent gud som en falsifierbar förklaringsmodell till universums existens). Vi kan bara tills vidare spekulera i ämnet. Här tror jag dock att vi resonerar ganska lika.

Japp, oavsett aningen olika formuleringer anser jag att du och jag har samma position. Och här vill jag särskild fokusera på skrumpelnubbs oförmåga till att kunne skilja mellan ad hoc-premissande och bevisföring.
Citera
2017-11-20, 08:23
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Han har gjort det, genom sitt eget ord och genom profeter, vittnen och apostlar. Men du tror inte på dem.
Inget av detta är styrkt och det är inte mitt fel att han inte är övertygande och bara agerade under en kort tid under en era och på en plats där vandringssägner var enda sättet att förmedla erfarenheter. Dessutom på ett sätt som är oskiljbart från myter och hjälteberättelser som var populära under den tiden. Ett ganska urvattnat försök för en påstått allsmäktig gud.
Citera
2017-11-20, 08:30
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pk2
Jag tror att ateister egentligen inte vill ha eller se några riktiga bevis.
Troligen uppstår den missuppfattningen eftersom teister inte verkar veta vad bevis egentligen är.

Citat:
Samtidigt tror jag att det finns troende som kan ge sådana bevis, som svårligen kan ifrågasättas.
Konstigt då att ingen troende någonsin lyckas presentera något sådant.

Citat:
Jag tycker att det finns så mycket som talar för att Gud
finns, att det borde redan vara uppenbart att kristendomen inte är rappakalja.
Nämn en enda sak som håller för skärskådning.
Citat:
Vilken idiot som helst borde förstå att det med Jesus inte är skitsnack.
Man kan vara oense om detaljerna, men att han funnits borde ju stå ganska klart för alla vid
det här läget.
Att det fanns någon som kallades den smorde som skapade ofog för Romerska staten och blev avrättad tror jag är det enda som går att styrka. Alla berättelser om fiskmagi och liknande är högst tvivelaktiga och nedtecknades närmare hundra år efter hans död, gott om tid för myter att skapas och inga direkta samtida vittnesmål. Ärligt talat är det mycket bristfällig information.
Citat:
Alla som inte åtminstonde har hört talas om Jesus Kristus, betraktar jag som en imbecill.
Tro det eller ej, men jag har träffat på en sån stackars människa. Det enda jag tänkte om snubben
är att han måste vara en idiot.
Det är få som förnekar att det fanns en Jude som kallades Kristus som hade följare på den angivna tiden. Efter det återstår det för Kristna att ta fram belägg för påståendena.
Citera
2017-11-20, 08:32
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
I den kontext som vi i "diskussionen" befinner oss, så gäller utgångspunkten; "Orsaken till den kosmiska begynnelsen är skapad i tiden". Detta implicerar att det finns en skapare. Gud.
Det är bara du som vägrar släppa dina presuppositioner i ett desperat försök att bevara något du tror dig ha bevisat.
Citera
2017-11-20, 08:40
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pk2
Jag kanske ska förklara min position lite.

Kristendomens historia i sig BORDE räcka som ett bevis för att det med Gud inte bara är snack. Kan jag tycka.
Inte kan så många människor som är troende ha fel. Det är väl uppåt en 80% av världens befolkning
som tror på den Abrahamiske guden.
Andra religioner har varit förhärskande förut och även de i majoritet. Var det bevis för att tidigare religioner var baserade på sanning och ett bevis för deras trovärdighet?

Ad populum, vet du vad det innebär? Det handlar om att en idé inte bevisas bara för att många tror på den.
Citera
2017-11-20, 08:52
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrockande
Om man frågar om Gud existerar så existerar denne.

Existerar Heffalumpen?

Menar du som idé eller koncept är detta värdelöst.
Citera
2017-11-20, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Existerar Heffalumpen?

Menar du som idé eller koncept är detta värdelöst.

Det är väl just som ide’ det är frågan om i såfall.
Citera
2017-11-20, 09:00
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Det är din åsikt. Själv tycker jag premisserna till argumentet är mer rationella än deras negation. (1)
För att du självrationaliserar baserat på din egen ignorans (att inte veta/förstå saker är inte avsett som ad-hom, bara konstaterande).
Citat:
Orsaken som är skapad och som övergår tiden har jag aldrig påstått att det är han själv, det kanske räcker med det som han skapat, men det vet jag inte.
Mer regression och flyttande av målstolparna. Du vet inte för det du pratar om är inte evidensbaserat.
Citat:
Om orsaken är skapad i tiden och övergår tiden så är det ETT skeende som är en fullkomlig förklaring,
Igen med absoluta påståenden av övernaturlig natur. Det leder till att man måste ha magi för att lösa problemet. Här visar det sig i att du måste lägga till något i tiden som övergår tiden. Demonstrera att detta sker i vår verklighet.
Citat:
finns ingen ändlös regression i det.
Jodå. I ditt hypotetiska exempel börjar tiden, i tiden skapas någonting som börjar tiden. Länken är sluten och sker om och om igen.
Citat:
Inga övernaturliga entiteter är åberopade heller, endast en människa, och vi vet ju att människor existerar.Se. (1)
Inte människor som skapar tiden, vad vi vet. Du ger människan övernaturliga egenskaper utan belägg eller evidens.
Citat:
Sonen ÄR Herren, Gud är EN person.
Det löser sig, bara man tror på dogma och vandringssägner nedskrivna för tusentals år sedan? Obevisade texter är obevisade texter.
Citera
2017-11-20, 09:01
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrockande
Det är väl just som ide’ det är frågan om i såfall.

Jag tror inte att någon bestrider att konceptet eller idén "Gud" existerar. Annars hade man inte diskuterat den. Det är liksom en grundkriterie för att få vara med och diskutera.
Citera
2017-11-20, 09:07
Medlem
Då kan man säga att just det konceptet är Gud och vi lägger in olika saker i detta begrepp. Det var iallafall min tanke.

Det borde inte vara mer vetenskapligt att ta ut andra mer kända fenomen och försöka omgestalta dessa till att antingen vara Gud eller inte Gud.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in