Citat:
Ursprungligen postat av
DjILY
Va???
Hint: jag talar inte juridik och även om jag så gjorde så skulle vi översätta icke uppsåtligt mord som dråp när vi talar svenska.
Min fråga är så jävla enkel att man måste vara ett komplett mähä om man inte kan svara på den: de som hävdar sexualmord/lustmord/offensiv styckning, vad är *skälen*? Hur skiljer ni på detta och på tillfälligt vredesutbrott som råkat ha ihjäl Wall? Är den frågeställningen för svårt att begripa?
Jag tror INTE att Madsen var så tokig att han ägnade sig åt lustmord eller serimord överhuvudtaget. Och han skulle som sagt inte ha varit så dum att han gjort det i denna situationen, när det var uppenbart att han var den första att bli misstänkt. Så det tycker jag vi kan avskriva helt - alla fall av planerade brott kan avskrivas helt.
Det som återstår är:
1. Han fick ett vredesutbrott och slog till henne, för att hon uppförde sig nedvärderande och hånade hans älskade ubåtar och raketer
2. Han gjorde närmanden, hon avvisade hon på ett förödmjukande sätt ("vad tror du att du är, du och jag spelar inte i samma liga, det fattar du väl själv!"), och då våldtog han henne för att visa att han kunde få henne en gång i alla fall, och i ruset av vrede och lust brydde han sig inte om följderna. Den tanken kom efteråt, och då fick han panik, dödade henne och gjorde sig av med kroppen. Alternativt att kampen blev så våldsam att hon slog huvudet i något eller att han tryckte till hennes hals eller höll för mun och näsa. För länge.
3. Hon råkade ut för en dödsolycka som var direkt kopplad till Madsens (bristande) sjömanskap och (bristande) säkerhetsrutiner på ubåten. Samma där: han får panik och undanröjer kroppen, chansar på att polisen ska tro på att hon gick av vid Refs-vad-den-nu-heter-öen.