2017-08-28, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Jag har ju inte använt de orden du anser att jag blandar ihop och dessutom är intelligent synonymt med förnuftig.
Jag säger fortfarande att han är galen men inte dum i huvudet.

Och jag gissar som du att han dels är intelligent (matematisk-logisk), men pga personlighetsstörningen/störningarna och ev. mentalsjukdom kan han inte se verkligheten som vi andra gör. Hans ev. narcissism gör att han tror sig stå över lagen och andras intelligens. Därför tror han att han kan ljuga utan att åka fast - trots beviset.

Jag kan tänka mig att den här sortens beteende KAN ha legat bakom uteslutningen av hans första raketklubb. Dvs. att han envist hävdade något som alla andra visste inte vara sant.
Citera
2017-08-28, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Precis. Grovt vållande till annans död genom att han har kastat en skiftnyckel i tinningen på KW - utan att mena att träffa henne överhuvudtaget.

I paniken att ha råkat döda honom kommer han på idén att göra sig av med kroppen, men inser ganska snart att det inte går utan att stycka den. Vid det läget har han kanske redan "skadat kroppen" ytterligare så pass att det inte längre är aktuellt att kontakta sjöräddningen. Ingen skulle ha trott honom ifall han hävdade att det handlade om en olycka.

Detta är en snäll variant. Den som jag själv tror på är avsiktligt dödande och luststyckande .
Ja, jo, den är väl "snäll" på så vis att det inte handlar om planlagt mord, men å andra sidan är det ju så här "det brukar gå till". Att idén är snäll är alltså inte väsentligt, utan att den är enkel och stämmer med vad vi vet.

Avsiktligt dödande och "luststyckning" kan inte uteslutas, men det har inte "sannolikhetens prägel" för att parafrasera GW. För det första har inget läckt till press om att det skulle vara något konstigt med bålen, och stympningen förefaller vara i enlighet med defensiv styckning. För det andra visste ett antal personer om resan, varpå planerat mord då är sällsynt korkat, speciellt efter att han blivit "random-fotograferad" från en båt, utan att han avbryter. För det tredje är han lite väl gammal för att debutera med lustmord, vilket gör att lustmordshypotesen kan kräva "seriemördare" som ad hoc, varpå sannolikheten sjunker ytterligare. För det fjärde har teknikerna säkrat gott om spår i ubåten och inga uppgifter finns på att han skulle ha exempelvis klorin eller speciella mordattiraljer ombord. Ingen verkar känna till något om olämpligt, bara ovanligt, sexuellt beteende. Planeringen verkar grundligt korkad om sådan finnes. Däremot stämmer det bra med impulsmord/dråp.
Citera
2017-08-28, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Jo det så klart men det är väl npgot antal entusiaster som håller på med ett intresse som de låter sig uppslukas av som ser sin skapelse som "besjälad", men inte i verklig bemärkelse. Utan snarare att det handlar om att de själva kommer uppleva saknad eller något genom att göra sig av med föremålet genom att tvingas förstöra det, sälja det eller något. Veteranbilar, båtar eller vad det må gälla. Jag tror inte han själv tror att föremålet känner något inför det utan antagligt att han är medveten om att det är hans eget vemod just det handlar om.

Men att han GRÅTER över dem. Ingen har hittills kunnat berätta att han skulle ha gråtit över en människa (kraschade relationer, vänskapförhållanden som har tagit abrupt slut, släktingar som han inte ha träffat..).
Citera
2017-08-28, 23:29
Medlem
trngws avatar
Citat:
Precis. Grovt vållande till annans död genom att han har kastat en skiftnyckel i tinningen på KW - utan att mena att träffa henne överhuvudtaget.

I paniken att ha råkat döda honom kommer han på idén att göra sig av med kroppen, men inser ganska snart att det inte går utan att stycka den. Vid det läget har han kanske redan "skadat kroppen" ytterligare så pass att det inte längre är aktuellt att kontakta sjöräddningen. Ingen skulle ha trott honom ifall han hävdade att det handlade om en olycka.

Detta är en snäll variant. Den som jag själv tror på är avsiktligt dödande och luststyckande .

Det är då inte vållande, utan dråp eller mord med ett likgiltighetsuppsåt. Jag skulle säga mord givet övriga omständigheter.
Citera
2017-08-28, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Men fotografen var ju inte med på ubåten.......
Kanske han som lämnats av vid resturangen
Citera
2017-08-28, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Sannolikheten att KW skulle omkommit ombord på ubåten av en olycka, är mindre än epsilon.
Sannolikheten att PM skulle ha dräpt henne är noll, eftersom det kräver ett uppsåtligt dödande med förmildrande omständigheter, och ett sådant ombord på ubåten där han är befälhavare med allt vad det innebär, är otänkbart.
Sannolikheten att PM ouppsåtligen vållat hennes död, t.ex. genom oaktsamhet, är mindre än epsilon.
Således är sannolikheten att PM har mördat henne högre än en skyskrapa.

Allt detta givet kända omständigheter.
När du börjar slänga dig med epsilon så förutsätter det att du har faktiska siffror baserade på vad vi vet om fallet. A priori har du ju fel, eftersom det går många olyckor på dråp och många dråp på mord.

Det är jävla mycket "säkert" och "övertygad" och "otänkbart" från många här, men inga belägg, inga data. Däremot går det att slänga sig med termer tydligen. Vet du ens vad epsilon är inom statistik och förstår du var som krävs för att en sannolikhet ska vara noll?
Citera
2017-08-28, 23:33
Medlem
Citat:
Polisen verkar ju rota i gamla kvinnomord, så svårt att tro att de jobbar efter olycksteorin. Men de kanske också dött av armbrott
Källa till det? (Förutom, förstås, att du med all sannolikhet har rätt, för andra olösta mord jobbas det så klart med, och kan man koppla ihop två så gör man)
Citera
2017-08-28, 23:36
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Och jag gissar som du att han dels är intelligent (matematisk-logisk), men pga personlighetsstörningen/störningarna och ev. mentalsjukdom kan han inte se verkligheten som vi andra gör. Hans ev. narcissism gör att han tror sig stå över lagen och andras intelligens. Därför tror han att han kan ljuga utan att åka fast - trots beviset.

Jag kan tänka mig att den här sortens beteende KAN ha legat bakom uteslutningen av hans första raketklubb. Dvs. att han envist hävdade något som alla andra visste inte vara sant.
Tror inte han har förmågan att behärska sig på något plan när han går igång på något, det gjorde att det gick som det gick.
Citera
2017-08-28, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Är det någon som vet om det framkommit några detaljer kring hur ubåten sänktes? Han behövde ju inte ha sönder någonting alls för att sänka den, det är ju bara att fylla ballasttankarna så att hon börjar "dyka", och lämna luckan i tornet öppen så kommer hon att vattenfyllas och "sjunka".
Nope, men du har säkert rätt i hur det gått till. Polisen kunde ju rätt snabbt konstatera att den sänktes med flit, så det måste antingen vara ren manövrering eller skador av typen "någon har slagit med skiftnyckel här med flit".

Någon bottenlucka som vissa vimsar med i tråden existerar ju inte.
Citera
2017-08-28, 23:39
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Källa till det? (Förutom, förstås, att du med all sannolikhet har rätt, för andra olösta mord jobbas det så klart med, och kan man koppla ihop två så gör man)
Jag kan inte annat än relatera till att jag googlat det mesta som skrivits om fallet. Vet inte varför det inte funkar för mig att länka.
Får be något snille om hjälp.
Citera
2017-08-28, 23:41
Medlem
Citat:
Jag har ju inte använt de orden du anser att jag blandar ihop och dessutom är intelligent synonymt med förnuftig.
Jag säger fortfarande att han är galen men inte dum i huvudet.
Jag har aldrig påstått att du använt specifika ord - bara att du blandar ihop två olika koncept och förväntar dig att PM måste ta förnuftiga beslut bara för att han är intelligent.

Min postning gäller alltså två olika koncept som visserligen delvis touchar varandra. Intelligent är inte ekvivalent med förnuftig - i så fall skulle vi inte kunna ha konceptet "mad genious" t ex.

Du kan t ex ha snusförnuftiga personer som inte alls är särskilt intelligena.

Att vara förnuftig är mer relaterat till att vara vis, dvs lärd.

Är "räknereglerna" dåliga, hjälper det inte att ha stor intelligens och alltså kunna räkna fort och exakt.

da Vinci var enormt intelligent. Trots det kan jag t ex debattera det förnuftiga med hans flygande konstruktioner - inte för att jag kan matcha da Vinci intelligensmässigt utan för att jag har tillgång till kunnande som inte var känt på hans tid.

En förnuftig person förstår att använda regler - även om den förnuftige kanske inte är intelligent nog att kunna härleda reglerna.

Summa summarum - PM har tagit ett antal mindre förnuftiga beslut. Och hög intelligens är inte någon magisk spärr som förhindrar detta. PM är lärd inom ett antal tekniska områden. Hans räkneregler är däremot bristfälliga inom vissa andra områden - som t ex social interaktion.
Citera
2017-08-28, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/jG3Lo/vittnen-en-tredje-person-filmade-kim-wall-och-peter-madsen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in