2017-08-28, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Det är kanske likartat förhållningssätt som en del journalister har till sin story, inte särskilt ovanligt? Många journalister eller författare skulle inte vara likgiltiga för en sträng redaktör som "slaktar" delar av texten.

Jag förstår att ubåtar (och raketer) var PM:s "babyn". På samma sätt som böcker är en författares babyn. Men.

Det låter ändå inte helt hundra när PM funderar på vad en utbåt anser om det faktum att han hade byggt en ny ubåt. Enligt PM kan det inte kännas kul att inte vara "drottningen" längre.

Vet ej om detta är hans humor. Men faktum är ändå att han GRÄT vid båda gångerna dvs. när han begravde sin första ubåt (sänkte den med vilje) och när han pratade om sin andra ubåt, efter att Nautilus redan existerade.

När man pratar om döda ting som om de hade tankeverksamhet och känslor - då känns det lite konstigt för en vanlig dödlig..
Citera
2017-08-28, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Grov felanalys, som jag ser det. En olycka, följd av kaos och dråp, har hög sannolikhet. Ren olycka, följd av panik hos PM, lägre sannolikhet, men fullt möjlig!

Vi är överens om låg sannolikhet för mord.
Ingen olycka. Dråp i ögonblickets ingivelse. Kanske kan kallas olycka i Madsens hjärna. Tror jag.
Citera
2017-08-28, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
En för honom okänd kvinna som ensam passagerare, inte säkert.

Det tror jag inte heller. Jag tror tvärtom att detta var ett unikt tillfälle för PM.
Citera
2017-08-28, 23:12
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Tror du blandar ihop intelligent och förnuftig.

En förnuftig person jämnställer inte en skadad människa med ett trafikskadat vilt, och väljer att avliva för att minska lidande.

En intelligent, men mindre förnuftig, människa kan däremot göra en del märkliga bedömningar.

Totalt oberoende av PM:s intelligens, så är det ju redan klarlagt att ett antal märkliga beslut tagits i den där ubåten. Vi kan bara spekulera i varför de tagits - men tagits har de gjort. Oberoende hur detta startade så blev inte KW styckad utan föregående beslut. Om det sedan skedde i chock eller ej blir då ytterligare en fråga vi kanske aldrig får det verkliga svaret på.
Jag har ju inte använt de orden du anser att jag blandar ihop och dessutom är intelligent synonymt med förnuftig.
Jag säger fortfarande att han är galen men inte dum i huvudet.
Citera
2017-08-28, 23:13
Medlem
trngws avatar
Är det någon som vet om det framkommit några detaljer kring hur ubåten sänktes? Han behövde ju inte ha sönder någonting alls för att sänka den, det är ju bara att fylla ballasttankarna så att hon börjar "dyka", och lämna luckan i tornet öppen så kommer hon att vattenfyllas och "sjunka".
Citera
2017-08-28, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Ja ett sexuellt motiv är mitt nummer ett helt klart.
Baserat på vad? Festande med prostituerade?
Citat:
Att PM skulle ha slagit ihjäl KW för att de "kom ihop sig" verkar ju jäkligt långsökt.
Långsökt varför? Vi vet att han gör just det med folk, och att det kan flyga verktyg då. Speciellt journalister. Vi verkar samtidigt ha noll vittnen som talar om olämpligt sexuellt beteende, bara om "syndiga" fester (vilket jag inte missunnar någon).

Jag är bara nyfiken på vilken betydelse folk sätter bakom skrivelser som "helt klart", "det sannolika är" eller "jag är övertygad om", följt av något som i bästa fall iaf inte är uteslutet.

Beläggen är inget smörgåsbord, du måste ta hänsyn till allt du vet om fallet innan du bygger en idé, och dylika idéer bör inte framläggas med någon större säkerhet.

Citat:
Sen håller jag inte alls med GW om att PM kommer att erkänna gradvis.
Håller med? Det är ingen åsikt, utan GWs a priori-kännedom. Han kan visa sig ha fel, men då är saken avgjord. Alltså inte "håller inte med" utan "delar inte den uppfattningen". Frågan är vad du har för belägg för din uppfattning? Rätt kan du ju ha, jag påstår inte att sexualmotivet är stolligt (till skillnad från trollinläggen från vissa andra), men varför denna "säkerhet" som av allt att döma är baserad på magkänsla eller vill-att-det-ska-förhålla-sig-så-scenario?

Citat:
Jag tror inte PM kommer att erkänna nånting överhuvudtaget. PM erkänner ju inte ens griftefridsbrott och sist advokaten uttalade sig så ville ju PM bli släppt omedelbart. PM kommer ALDRIG på tusen år erkänna att han har mördat KW. Den enda svensk jag kommer på som har erkänt nåt liknande är Anders Eklund. Men där var bevisen oerhört starka samt att AE är en pajas. PM kommer ju naturligtvis aldrig att tala sanning om vad som hänt utan kommer att hävda "olycka" och "begravning" ända in i döden. På kort sikt finns det bara moralisk vinst att göra för honom och då väljer han att ljuga istället förståts.
Observera vad jag inte säger i detta inlägg. Du kan mycket väl ha alla rätt, dina idéer är knappast stolliga eller uteslutna, men jag vågar påstå att GW nog känner till fler fall än du.
Citera
2017-08-28, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Golga
De kom nog inte ihop sig om ngt, det var lustmord. Jag tror han mördade Emilie Meng också, och då är saken klar. I kväll upptäckte jag att Madsens bror bor i Skelskör, då man kör vidare genom Korsör (där Emilie försvann). Just på de vägarna siktades den vita pickupen som liknar Madsens, som senare vände och åkte tillbaka mot Köpenhamn via Borup, där liket dumpades. I Boruptrakten bor även folk med det fätt ovanliga namnet Langkjaer, så Madsen kan ha en koppling dit. Fan, jag vill ha fast honom. Sluta fokusera på vad som hände och inte hände i ubåten och börja reda ut ALLA tänkbara kopplingar till Emiliemordet. Ser man på det rent geografiskt så finns hur många kopplingar som helst.

Jag håller med, märkligt att inte fler intresserar sig för denna kopplingen!! Varför skriver inte media om detta som de gör om japanskan.

Det vore väl naivt att tro att alla offer skulle sluta med styckning bara för att några gör det. Det är nog situationen som styr hur en mördare gömmer sina offer.

Hade Emilie tyngder på kroppen?
Citera
2017-08-28, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Ja, precis. "Olyckan" PM refererar till kan vara olyckan där han råkade ha ihjäl henne i ett kort vredesutbrott. Denna gång träffad verktyget kanske något vitalt, etc...

Jag förundras över folks förmåga att hitta på egna idéer, deklarera att de är trovärdiga, ergo de ska tros på. Sexuellt motiv är ju en sådan idé, och det är väl ändå den rimligaste av alla "idéer" förutom det vi vet: hon är styckad, han har ett humör. Transor, tredje personer ombord eller snodda lik från rättsmedicin, etc, är givetvis idiotidéer gripna ur luften med noll stöd. Ändå har folk mage att säga "det är lika troligt som"...

Precis. Grovt vållande till annans död genom att han har kastat en skiftnyckel i tinningen på KW - utan att mena att träffa henne överhuvudtaget.

I paniken att ha råkat döda honom kommer han på idén att göra sig av med kroppen, men inser ganska snart att det inte går utan att stycka den. Vid det läget har han kanske redan "skadat kroppen" ytterligare så pass att det inte längre är aktuellt att kontakta sjöräddningen. Ingen skulle ha trott honom ifall han hävdade att det handlade om en olycka.

Detta är en snäll variant. Den som jag själv tror på är avsiktligt dödande och luststyckande .
Citera
2017-08-28, 23:18
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Jag förstår att ubåtar (och raketer) var PM:s "babyn". På samma sätt som böcker är en författares babyn. Men.

Det låter ändå inte helt hundra när PM funderar på vad en utbåt anser om det faktum att han hade byggt en ny ubåt. Enligt PM kan det inte kännas kul att inte vara "drottningen" längre.

Vet ej om detta är hans humor. Men faktum är ändå att han GRÄT vid båda gångerna dvs. när han begravde sin första ubåt (sänkte den med vilje) och när han pratade om sin andra ubåt, efter att Nautilus redan existerade.

När man pratar om döda ting som om de hade tankeverksamhet och känslor - då känns det lite konstigt för en vanlig dödlig..

Jo det så klart men det är väl npgot antal entusiaster som håller på med ett intresse som de låter sig uppslukas av som ser sin skapelse som "besjälad", men inte i verklig bemärkelse. Utan snarare att det handlar om att de själva kommer uppleva saknad eller något genom att göra sig av med föremålet genom att tvingas förstöra det, sälja det eller något. Veteranbilar, båtar eller vad det må gälla. Jag tror inte han själv tror att föremålet känner något inför det utan antagligt att han är medveten om att det är hans eget vemod just det handlar om.
Citera
2017-08-28, 23:22
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Jag har då sannerligen inte sett några uppgifter från några mejl? Var har du läst uppgifter från mejlen nånstans? Att de har befunnit sig vid ubåten tidgare än 19.00 är däremot uppgifter som har cirkulerat. Om de skulle ses vid ubåten 19.00 så pekar det ju starkt mot att turen inte var planerad ändå eftersom att det är för sent att ge sig iväg. Men var har du sett mejlen?
Jag har läst mejlet dessutom och om du googlar mejlkontakt eller mejlkorrespondens mellan dessa så står det att läsa om i bland annat Kvällsposten. Men själva mejlet hittar jag inte.

Kommer ihåg att Madsen svarade "självklart ordnar vi det, du är hjärtligt välkommen"
Citera
2017-08-28, 23:22
Medlem
Jag tror inte polisen gått ut med info om tyngder - inte heller om hon var på- eller avkläddeller ens vad dödsorsaken var.
Misstänker att polisen tror att det var nånsom kände henne och därför inte gör kopplingen.
De har också låst sigvid tanken på att det måste ha varit en vit Hyundai fast paketbilsspåret är mycket intressantare.
Citera
2017-08-28, 23:25
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Sannolikheten för att det är mord är låg.
Sannolikheten för att det är en olycka är ännu lägre.
Sannolikheten för att det är dråp är hög som en skyskrapa.

Sannolikheten att KW skulle omkommit ombord på ubåten av en olycka, är mindre än epsilon.
Sannolikheten att PM skulle ha dräpt henne är noll, eftersom det kräver ett uppsåtligt dödande med förmildrande omständigheter, och ett sådant ombord på ubåten där han är befälhavare med allt vad det innebär, är otänkbart.
Sannolikheten att PM ouppsåtligen vållat hennes död, t.ex. genom oaktsamhet, är mindre än epsilon.
Således är sannolikheten att PM har mördat henne högre än en skyskrapa.

Allt detta givet kända omständigheter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in