Citat:
Ursprungligen postat av
TaxenSixten
Jag har ju inte använt de orden du anser att jag blandar ihop och dessutom är intelligent synonymt med förnuftig.
Jag säger fortfarande att han är galen men inte dum i huvudet.
Jag har aldrig påstått att du använt specifika ord - bara att du blandar ihop två olika koncept och förväntar dig att PM måste ta förnuftiga beslut bara för att han är intelligent.
Min postning gäller alltså två olika koncept som visserligen delvis touchar varandra. Intelligent är inte ekvivalent med förnuftig - i så fall skulle vi inte kunna ha konceptet "mad genious" t ex.
Du kan t ex ha snusförnuftiga personer som inte alls är särskilt intelligena.
Att vara förnuftig är mer relaterat till att vara vis, dvs lärd.
Är "räknereglerna" dåliga, hjälper det inte att ha stor intelligens och alltså kunna räkna fort och exakt.
da Vinci var enormt intelligent. Trots det kan jag t ex debattera det förnuftiga med hans flygande konstruktioner - inte för att jag kan matcha da Vinci intelligensmässigt utan för att jag har tillgång till kunnande som inte var känt på hans tid.
En förnuftig person förstår att använda regler - även om den förnuftige kanske inte är intelligent nog att kunna härleda reglerna.
Summa summarum - PM har tagit ett antal mindre förnuftiga beslut. Och hög intelligens är inte någon magisk spärr som förhindrar detta. PM är lärd inom ett antal tekniska områden. Hans räkneregler är däremot bristfälliga inom vissa andra områden - som t ex social interaktion.