2017-08-26, 01:50
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MmeDupin
En intressant teori och en förklaring till att hen är så anonym fortfarande. Hen kan ju vara förvägrad att ge sig tillkänna inför pressen, av polisen, för där finns den bästa informationen. Och film/bildmaterial att analysera.

Tror nog polisen har tagit en "prat" med vederbörande alleredan, finns ju ingen orsak till att Peter skulle vara tyst om vem det är.

Sedan så kanske inte filmaren vill ge sig till känna till offentligheten, och det är ju dennes val..
Citera
2017-08-26, 01:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L-JPersson
Skall vi vara riktigt petiga så hade inte Nautilus några batterier alls.

Däremot var den utrustad med ackumulatorer.

Batterier kan bara laddas ur, tex Duracell osv. Ackumulatorer kan återladdas, tex blyackar eller lionceller i mobiltelefoner.... Eftersom jag är tekniker så är jag yrkesskadad vad gäller den typen av terminologi.
Ber ödmjukast om ursäkt för det.
Jag har samma yrkesskada men har lärt mig att i många fall försöka undvika ett antal ord. Folk brukar vara van vid att höra benämningen "bilbatteri", och blir lite ledsna om man pratar om blyackumulator, eller blysyraackumulatorer. I jobbmailen brukar de bara heta SLA - Sealed Lead Acid - eftersom man i ubåtar och inbyggnadselektronik föredrar underhållsfria gel-varianter. För säkerhets skull förvirrar det alltid eventuella ekonomer som lyckas fått sig en kopia av mailet och genast tänker Service Level Agreement
Citera
2017-08-26, 01:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av radbean
Ryggskydd krävs väl bara över 3 eller 5 meter tror jag minnas efter att ha ritat plattformar
Stämmer - kravet finns även i den länkade PDF:en.

Anledningen till att jag tog upp detta var bara för att antyda att ett par storlekar större "ubåtstorn" finns normalt att hitta vid något närliggande bostadshus. Fritt fram att känna efter hur rymligt det är och sedan visualisera hur man krymper röret och hur det då påverkar vad man kan, och inte, kan göra på ett rimligt smidigt sätt.
Citera
2017-08-26, 01:56
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Är det bara jag som upplever att Madsen spelar ett spel med polisen? Han säger sig vara positiv till att kroppen hittades, trots att det är en uppenbar katastrof för honom. Spelet handlar nog om att se hur duktiga polisen är att kunna lösa problemen. Hade han varit kannibal, hade det blivit lite Hannibal Lecter över det hela.
"Det finns två olika typer: defensivt och offensivt. Vanligast är den defensiva varianten som karaktäriseras av att den görs bara för att kunna bli av med kroppen utan att bli upptäckt. I den offensiva formen har däremot styckningen ett syfte. Då finns ofta sadistiska inslag med och är ofta en skändning i sig."
Citat expr. 2014

Vad tror ni är det här en offensiv styckning? Har han gjort den för att han hade lust till det? Det var ju inte så lyckat om det var en defensiv styckning för att gömma mordet.
Citera
2017-08-26, 01:57
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 80231
Hur tänker du? Är Kims pojkvän (flickvän?) fotograf/filmare?
Ja, om han fotat/filmat de tu så är han ju bevisligen det. Där och då iaf. Han behöver ju inte leva på det men att skjuta en intervju behöver inte vara i National Geography-klass. Det är inte så svårt.
Citera
2017-08-26, 02:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Men du får tänka på att han försökt laga en trasig ventil till ballasttankarna.
Hur fan man nu kan få för sig att göra det till havs, med vatten i tanken, när det inte är någon akut fara, och riskera att sänka båten på 30 sekunder...
Jo, om ubåten höll sig flytande känns det ju som att det hade varit väldigt smart att fortsätta ända till kaj och sedan grubblat lite mer på problemet och bästa sättet att göra reparationerna utan att riskera en dyr bärgning.

Det behövs en hel del dumdristighet för att experimentera om man vet att ett oops betyder att ubåten sjunker. Eller alternativt så behövs det någon liter blod inne i ubåten som man har betydande behov av att försöka skölja bort.
Citera
2017-08-26, 02:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L-JPersson
Hur implimenterar man svenska arbetarskyddsregler på en danskbyggd ubåt på danskt vatten inom dansk jurisdiktion?
Det gör man inte - men man fokuserar på denna del i min postning:
Fritt fram att söka reda på lämpligt hus och börja klättra i brandstegar och notera hur mycket utrymme det finns. Om röret i ubåten är 52 cm så skall då 13 cm dras av i förhållande till utrymmet på brandstegen. Om stegen i ubåten sticker in i röret så skall ytterligare utrymme dras av.
Citera
2017-08-26, 02:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av charkoal
Ca 1 dm från handleden och nära sömmen. Detta måste vara blod. Olja är mörkare än det som syns.
Smutsig olja blir svart. Tar du däremot ren motorolja t ex så är den inte alls mörk.
Citera
2017-08-26, 02:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Passa på att zooma in på händerna också, ni som tittar på bilden. Den är rejält högupplöst. Fullt med skit under naglarna och i nagelbanden med precis rätt färg för torkat blod.

Som någon sa ser det onekligen ut som han har haft näsblod (eller att han kliat näsan med blodig hand, vilket jag tror är orsaken). Jag har relativt ofta näsblod och det brukar bloda ner mina händer också, och jag brukar se precis så där ut på såväl näsa/överläpp som fingrar (dock inte alla som han!). Skillnaden är förstås att jag råkar ut för eget blod. Men vems blod har han på nagelbanden?

Han är nog topsad på både det ena och andra stället får man tro, och i FUP räds väl saken ut¹.

Höger arm (kläderna) har något smuts på också. Jag försöker luskamma bilden på spår. Bra att den är så högupplöst.

1) Jag har frågat flera gånger i tråden, men inte sett något svar (kan missat det) om huruvida danskt rättsväsen skiljer sig när det kommer till förundersökningsprotokollet eller motsvarande? Dvs, kommer vi vid åtal får en rejält läsövning i danska eller hoppas jag på för mycket?
Kom ett svar tidigare som påstår att allmänheten inte ges tillgång till sådan information för odömd person.
Citera
2017-08-26, 02:16
Medlem
80231s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Ja, om han fotat/filmat de tu så är han ju bevisligen det. Där och då iaf. Han behöver ju inte leva på det men att skjuta en intervju behöver inte vara i National Geography-klass. Det är inte så svårt.
Nej, det är många "amatörer" som kan göra ett bra fotojobb. Vet vi att det är Kims pojkvän som var med? Jag tänker att den personen kan ha pejlat in stämningen mellan Kim och PM.
Citera
2017-08-26, 02:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Blotta tanken på att du skulle komma på tanken att påstå att jag skulle ha påstått existensen av en spindelkran är ju koko. Du är först i tråden att blanda in några spindelkranar. Just därför trådar där du kommer in inte mår bra. Du fantiserar ihop någonting och försöker sedan övertyga resten av tråden om att någon har påstått det vrickade, bara för att försöka använda det som hävert för nya idiotiska påståenden.

1. Jag spenderade 15 sekunder på en översikt över argumenteringen i frågan. 7 av 10 diskutanter håller med mig. Nej, en man behöver inga verktyg för att flytta på 60kg kropp.

2. I övrigt antar jag att ditt svamlande är någon form av symptom på bristande eller sänkt nätkredibilitet. Och ju mer du tjattrar desto lägre torde den bli.
Citera
2017-08-26, 02:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 80231
Det var ett hål som var upptaget i båtsidan för att kunna ta in saker i ubåten, vilket sedan svetsades igen. Det finns en YT-film som visar när de arbetar med att få en plåt på plats över öppningen, innan de svetsar igen hålet eller hur det nu ska uttryckas.
Jo men tanken här är att han bör ha någon rimligt bra metod att lyfta in tyngre grejer i ubåten utan att skära upp sidan på ubåten igen. En vinsch som klarar 100+ kg är så liten och lätt att det borde ha varit smidigt att ha i ubåten. Första bästa vinsch för att t ex dra upp en träeka klarar långt mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in