Citat:
Ursprungligen postat av
DrSvenne
Remdrift är rätt så korkat när man ska överföra alltför mycket effekt, Om remmen börjar att slira så tar det bara ett ynka ögonblick innan remmen blir så varm att den börjar att brinna. Man kan ju inte dumpa friktionsvärmen nånstans heller.
Kuggrem löser problemet med slirande. Sedan är ju inte det här någon top-fuel dragracing-motor med behov av extrema kraftpåslag. Rem löser uppgiften, precis som våra vanliga bilmotorer har haft stor glädje av remmar i en bunt massa år.
Det man måste komma ihåg är att PM m fl inte har tillgång till kataloger att beställa (eller i vissa fall specialbeställa) sin utrustning. Man försöker hitta praktiska lösningar för små pengar. Det största felet på remdriften är inte att det är remdrift, utan att det inte finns en bur som helt kapslar in den eftersom det går att promenera hela vägen fram till den. Lysande om någon använder en kamera för att ta bilder och då backar utan att hålla koll.
Exempel på oskyddade remdriften - från passagerare som just promenerar runt med sin mobiltelefon:
https://youtu.be/GzhVjrrSuek?t=13m4s
Annan bra bild av remdriften - syns tydligt att det är kuggrem:
https://youtu.be/GzhVjrrSuek?t=19m19s
Citat:
Det är säkert en skrotpropeller som man fått ifrån något varv, det är väl rätt så lätt att mäta dess stigning och man bör kunna hitta på tabeller vid vilket varvtal där en sådan greppar optimalt.
Helt klart en möjlighet - men det räcker nog inte att titta på stigningen. För bäst resultat skulle de behöva göra full flödesanalys som tar hänsyn till hur mycket skrovet "skymmer" propellern. Alternativt smäller man dit den och far ut och kör och mäter upp hur bra den fungerar vid olika varvtal - och sedan drevar man om så elmotor och diesel för önskat varvtal.
Citat:
Men det här "pinget" är väl ett pålagt filmljud, det upphörde man väl redan med på WW1 ? möjligen att det fanns kvar för att skrämma besättningarna med. De flesta sonarer/ekolod jobbar ju med 33 kHz istället och det är inte hörbart alls.
Jag har 38 kHz ultraljudshögtalare som ger ett klart hörbart pip varje gång de slås på.
Hur som - hittar inte men finns något youtubeklipp där man tydligt hör pingljud i bakgrunden.
Citat:
Möjligen att operatören på ubåten hade ett sådant "ping" i sina lurar som var ett frekvensomvandlat "ping" för att kunna få en slags uppfattning om vad det rörde sig om för fiende, typ...
Jag har då aldrig hört något "ping" under vattnet ifrån tex någon båt med ekolod påslaget.
Javisst, men det är väl för grunt för att det ska vara någon fisk där, jag menar det är väl en dålig fiskeplats, kanske för mycket skräp och avfall på bottnen där ?
Ett riktigt mudderfartyg skulle dock kunna ta upp allt som finns på bottnen, men det blir ju asmycket material att sikta sig igenom då. Tex så kan man på det viset både leta guld, mineraler och diamanter, men det blir enormt tidskrävande.
Dock så tror jag att man kan säkert svepa bottnarna ända fram till i November, innan höstvädret sätter stopp för det. Så det är 8 veckor kvar drygt.