2017-08-25, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Vet inte om detta varit uppe förut. Enligt SS 83 13 40 (dvs standardnorm som gäller för fasadstegar) så skall ryggskydd ha en radie på 325 mm - dvs en diameter på 65 cm. Och ryggskyddet - dvs skyddskorgen - monteras så att stegen inte inkräktar på det utrymmet.

Fritt fram att söka reda på lämpligt hus och börja klättra i brandstegar och notera hur mycket utrymme det finns. Om röret i ubåten är 52 cm så skall då 13 cm dras av i förhållande till utrymmet på brandstegen. Om stegen i ubåten sticker in i röret så skall ytterligare utrymme dras av.

Skall man rädda någon vid brand är behovet normalt att klättra nedåt. I ubåtsfallet så gäller det motsatta.

https://www.sis.se/contentassets/3a8bcc511d5d45ae9169eec23c1760d4/ss-831340.pdf
Hur implimenterar man svenska arbetarskyddsregler på en danskbyggd ubåt på danskt vatten inom dansk jurisdiktion?
Senast redigerad av L-JPersson 2017-08-25 kl. 20:57.
Citera
2017-08-25, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Det är inte alls klart. Man får vara rätt mycket till idiot för att inte inse att man behöver någon form av support ovan öppningen för att kunna baxa upp kroppen på egen hand. Sådan support finns inte på däck, men väl i tornet.

Om det bara rör sig om torson, och den inte väger mer än 25-30kg efter styckning och tömning på blod etc. kanske, kanske, PM skulle kunna klara av att lyfta upp den över huvudet och knuffa ut den genom luckan på däck, då skulle det vara att föredra. Men jag är mycket skeptisk. Jag vet hur bökigt det är att lyfta ut stora otympliga saker som väger långt under 25-30 kg bara genom förpiksluckan på min båt, med lägre höjd och större lucka. Så nej, jag tror inte han skulle klara en sådan manöver, med allt blod rinnande ner i hår, huvud över och innanför kläder, nej, knappast.

Inte för dig kanske.. men jag skulle klara det galant och då är jag ändå inte en upptränad broiler.. vad är det du inte fattar. Med vilja går allt och i detta fall pratar vi inga enorma tyngder e.t.c.
Citera
2017-08-25, 20:57
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L-JPersson
Skall vi vara riktigt petiga så hade inte Nautilus några batterier alls.

Däremot var den utrustad med ackumulatorer.

Batterier kan bara laddas ur, tex Duracell osv. Ackumulatorer kan återladdas, tex blyackar eller lionceller i mobiltelefoner.... Eftersom jag är tekniker så är jag yrkesskadad vad gäller den typen av terminologi.
Ber ödmjukast om ursäkt för det.
Du är inte bara yrkesskadad, du har helt enkelt fel. Det är helt korrekt att kalla laddningsbara batterier för batterier för de är batterier. Du har miljarder att övertala om att alla andra använder ordet batteri (och dess motsvarigheter på andra språk såsom battery, batería osv) och att du har rätt. Då säljs det inga bilbatterier och Tesla funderar inte på att bygga någon batterifabrik i Sverige.

Ska du vara språkpuritan så borde du däremot inte kalla små 1,5 V batterier för batterier då de bara består av en enda cell och ordet batteri kommer av då man satte ihop flera elektrokemiska celler i ett cellbatteri.

Ubåten har batterier, stora jäkla batterier och du får gärna kalla dem för ackumulatorer om du vill men batteri är lika rätt.
Citera
2017-08-25, 20:59
Medlem
mb20guys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Här finns en del som beskriver hans liv, studier, skolkamrater, lärare år 1986:

(FB) Svenska Kim Wall hittad död sedan danska ubåten UC3 Nautilus havererat (2017-08-11)

I boken står inte ordagrant att han blev mobbad, men litet intressant att författaren på ett ställe skriver "med en af sine kammerater" som ju kan tyda på att PM inte var så socialt begåvad bland de andra barnen

Ja jag noterade detta också även om min danska är sådäär...men känns ju inte så en raketintresserad 15 åring är skolans populäraste iallafall. Och han ser ju ut lite som en ung Bill Gates också så ja mobbad eller iallafall lite utanför. https://m.imgur.com/a/93E6O

Kanske dök han ner djupt i raketernas värld för att glömma världen utanför med en problematisk hemmiljö och få vänner. Var befann sig hans mor under den här perioden ocg hur såg deras relation ut? Kunde Madsen få plötsliga raseriutbrott? Jag får i så fall upp en bild av hat mot en mor som lämnat honom med sin far som inte tog hand om honom på ett bra sätt.
Senast redigerad av mb20guy 2017-08-25 kl. 21:08.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Kolla på denna högupplösande bild och kolla in hans näsa:

https://timedotcom.files.wordpress.com/2017/08/peter-madsen.jpg?quality=85

Där finns något som kan vara en avvärjningsskada.

(zooma in näsan så ser du bättre)
Detta skrev jag tidigare men ingen respons. Zooma in på hans högra arm och på overallen. Ser ut som blod på en punkt.
Citera
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Kolla på denna högupplösande bild och kolla in hans näsa:

https://timedotcom.files.wordpress.com/2017/08/peter-madsen.jpg?quality=85

Där finns något som kan vara en avvärjningsskada.

(zooma in näsan så ser du bättre)

På hans högra ärm (dvs vänstra på bilden), ca 10 cm från "manschett"-kanten, ser det ut som blodfläckar.

Edit; tvåa på pucken.
Citera
2017-08-25, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Ja jag har gjort det drygjävel och om du själv läser så har jag varit med från start här.

Alltså han nekar ännu till mord och menar på olycka.

Har ni någon teori på en olycka som gör att man måste stycka en kropp och slänga i havet samt sänka sin ubåt, istället för att ringa nödsamtal?

Jag skulle rent teoretiskt tänka mig något fel på ubåten leder till hennes död. För stoltheten PM känner över den här ubåten tror jag ingen annan kan förstå, och att erkänna för omvärlden att ett fel på den dödade en människa skulle nog ta hårt för honom.

Nu tror jag inte på detta men samtidigt kan jag inte säga att det inte finns minsta chans att det är så, för att PM inte är som många av oss andra har vi ju förstått.
Citera
2017-08-25, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av charkoal
Detta skrev jag tidigare men ingen respons. Zooma in på hans högra arm och på overallen. Ser ut som blod på en punkt.
Ca 1 dm från handleden och nära sömmen. Detta måste vara blod. Olja är mörkare än det som syns.
Citera
2017-08-25, 21:02
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mb20guy
Om vi nu utgår från att han trots sin ringa ålder även mördade den japanska turisten så skulle det vara intressant att veta hur han betedde sig under den perioden. Humörsvängningar etc. Finns det ingen motsvarighet för flashback i danmark där det diskuteras detta? Var han mobbad under den tiden 1986 förresten?

PM, då han var 21 år 1992: https://www.youtube.com/watch?v=yyqLPBkMl_g
Citera
2017-08-25, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schtaan
Scen 1:
Hen säger nåt som gör hen upprörd och hen börjar skrika och bråka nere i skrovet. Hon bestämmer sig för att ta sig därifrån och börjar klättra upp i tornets stege. Han är inte klar med henne och för att stoppa hennes avvikande uppå så greppar han kring hennes fot och drar till, hon tappar greppet med händerna och faller neråt och slår i hakan i ett par steg på stegen och faller brutalt ner på ubåtens golv, ett fall på ett par meter. Hon har landat blodig och medvetslös och han får paniken när hon verkar död pga hans hastiga handlande vid stegen. Hon har brutit nacken pga fallet och är stendöd. Han ser tidningsrubrikerna rulla framför sig och inser att HAN inte kan köra in med en död kvinna i sin ubåt med allt vad det kommer att innebära det är ju trots allt dödande av en annan människa, medias drev kommer bli hemskt. Nu är goda råd dyra, är ju trots allt en bra bit ut på vattnet., kan ju vara räddningen. Kroppar i havet brukar vara svårfunna. Baxar upp kroppen genom det förliga hålet och lägger det på fördäck. Sprider man ut kroppen är den mer svårfunnen. Morakniven ur verktygslådan hämtas.

Minns var ni läste det först.... ;-)

Det väl lättare att i så fall hålla sig till sanningen ön att snida sig ur den. Bullshit.. Minns och sök på vad jag skrivit istället. Där finner du svaret.
Citera
2017-08-25, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
På hans högra ärm (dvs vänstra på bilden), ca 10 cm från "manschett"-kanten, ser det ut som blodfläckar.

Edit; tvåa på pucken.
Helt klart blodboch sen högre upp borttvättat blod som är mer som en missfärgning.
Citera
2017-08-25, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av charkoal
Helt klart blodboch sen högre upp borttvättat blod som är mer som en missfärgning.

Helt klart blod? Ursäkta men vad baserar du att det säkert är blod på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in