2017-08-26, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Jovisst, men det räcker liksom inte. Om han har mördat förr, varför var han så in i bäng fumlig denna gång? Han kunde ha gjort klart för alla att resan ska pågå till efterföljande dag. Eller, jobba så snabbat att ingen hinner fatta misstankar. Han hade kunnat ta med vettigare fästanordningar för sänkena på hennes kropp, han borde veta hur utförlig man måste vara när man gör hål i bålen, för att liket inte ska flyta upp. Han hade kunnat ta med ordentliga rengöringsmedel och borstar för händerna, mer ombyten, klorin, silvertejp och fan vet vad.

Polisen kommer naturligtvis kolla upp dylikt om det finns minsta lilla förnuft i idén att han mördat förr. Men bara för att ett styckmord har skett "i närheten" så kan du inte bara anta att det är PM bakom. Mer konkret än så måste du vara.

Jeg har på følelsen av at han har drept før, jeg har sett på videoen der hans første ord til pressen kom etter forliset og drapet og mannen ser helt uberørt ut.
Man må være psykopat for å være uberørt etter hva han har gjort, og antageligvis så er det ikke første gangen.
Citera
2017-08-26, 01:14
Medlem
trueforgoods avatar
Raket-Madsen är en seriemördare. Jag är övertygad.
Citera
2017-08-26, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Nej men jag menar att 36 år mellan gångerna är lång tid. Och jo, jag tror det är ovanligt med 15 åriga styckmördare. Men man ska tydligen inte bli förvånad över någonting när det gäller RaketMadsen

Det er uvanlig med 46 årige stykkmordere også.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Perfekt bild. Normalt skulle jag gissat på olja, med tanke på hans hobby. Blir däremot så väldigt svårt att inte fokusera på blod i detta fall.

Tack och lov behöver inte polisen gissa.
Det är säkert levrat blod runt nagelbanden. Kanske därför han blev häktad på direkten innan de hittat henne. Polisen fattade att hon var död redan. Såret på näsan är säkert också en avvärjningskada från Kim. Lätt att kolla med filmaren om han hade detta sår innan avfärd.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Eeehm. Visst. Ett klart bevis på att en man inte på något vis kan flytta 56kg upp för en stege. Or not.
Det är inte det som behöver bevisas. Det räcker att visa att det är rimligt att PM kan gjort bedömningen att det är för svårt. Det är ju trots allt PM som befunnit sig i ubåten.
Citera
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 80231
Vem är fotografen som var med Kim innan hon följde med PM ombord tro?

Jag gissar på pojkvännen.
Citera
2017-08-26, 01:16
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Vore intressant att få veta var ni fann stöd för att han inte hade någon sådan rätt.
Jag säger inte att han hade det, jag tycker inte att han borde ha det, jag undrar bara var regelverket finns som säger att han inte hade det.

Sjölagen är relativt tunn i ärendet men tar upp vissa regler som gäller NÄR någon begravs till sjöss, underförstått alltså att det är tillåtet, åtminstone under de förutsättningar som nämns i Sjölagen.

Så, var finns mer regler kring detta?

Sedan var det iofs rätten att "hantera en död kropp", som saken gällde, även om jag påpekade att en befälhavare under vissa förutsättningar har rätt att genomföra en begravning, och följaktligen alltså har rätten att "hantera en död kropp".

Med tillstånd av myndigheter och när man underrättat anhöriga så kan man få tillstånd. Alltså du verkar missa att han var ute med en fritidsbåt, samma regler gäller ifall du skulle åka ut och ro med en liten båt och din polare får hjärtattack eller något annat. Känner du att du skulle ha rätt att sänka människan i havet som begravning då? utan att meddela någon
Citera
2017-08-26, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trueforgood
Raket-Madsen är en seriemördare. Jag är övertygad.
Och seriemördare vill väl förr eller senare åka dit. De orkar inte till slut leva med sig själva. Verkligheten kommer ikapp dem.
Citera
2017-08-26, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MmeDupin
Och seriemördare vill väl förr eller senare åka dit. De orkar inte till slut leva med sig själva. Verkligheten kommer ikapp dem.

Noen er predatorer som får kick av å drepe
Citera
Medlem
80231s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3x3
Jeg har på følelsen av at han har drept før, jeg har sett på videoen der hans første ord til pressen kom etter forliset og drapet og mannen ser helt uberørt ut.
Man må være psykopat for å være uberørt etter hva han har gjort, og antageligvis så er det ikke første gangen.
Jag är inte någon psykiatriker, men jag kan bara hålla med om att hans lugna uppträdande där och då är uppseendeväckande.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ScroogeDog
Problemet då är väl dels att ubåten enligt uppgift inte gick längre ned än 35-40m, dels att det där inte varit lika självklart att han blivit räddad (som han då behövt bli på riktigt) samt att han troligtvis ändå haft spår kvar på sig som orsakat misstanke (försvunnen person i kombi med sår i ansikte och på händer på den som sist sett offret gör oftast polisen misstänkta).

Arbetsrelationer är oftast mer professionella och ger sällan en tydlig fingervisning om skillnader mellan olika kulturer (annat än arbetskulturer). Jag bodde i Danmark och levde med danskar i 3 år - min uppfattning är att det är förvånansvärt stora skillnader mellan gemene dansk och gemene svensk med tanke på den geografiska och historiska närheten
Ubåten är dimensionerad för 400 meters djup. Man har själv satt begränsningen att inte gå djupare än 100 meter. Däremot är det ont om djupt vatten i närheten så de verkar aldrig ha provat att gå djupare än 30-40 meter.

Ju djupare vatten, desto lättare blir ubåten att köra eftersom de dels inte behöver vara lika exakta med dykdjupet och dels inte behöver vara lika exakta med navigeringen - förutsatt då att det djupa vattnet inte bara är en djupare kanal.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Så vitt jag vet är den japanska Soryu-klassen den första stora militära ubåtstyp som använder Li-jon-batterier (och det är bara enligt rykten, inte officiellt och kanske inte tillverkat ännu), annars är det än idag bly/syrabatterier som gäller i den branschen.

Li-jon-batterier kan väl inte säkras helt emot brand, givet att de har så hög energitäthet som de har. Och en brand inne i en ubåt blir ju ingen höjdare kan jag tro. Bly/syra-batterier är väl däremot inte lika benägna att kollapsa i bränder.

Förr för länge sedan så hade man öppna celler vilket skapade en stor risk för klorgas ifall saltvatten skulle tränga in i cellerna. Och det hände ju en del olyckor med dessa.. PbO2 oxiderade NaCl till Cl2 (klorgas).

Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Fast här är det ju tandremmar och sådana slirar inte. 150 kW är inga problem med en tandrem och så stark är ingen av motorerna. Ett mycket bra val av transmission för ändamålet skulle jag säga.

Jo fast överföringseffekten av en rem vilken som helst är beroende av varvtalet, eller typ periferihastigheten i meter/sek, För en motorcykel går det väl bra, för bakhjulets varvtal är rätt högt, plus att det finns god kylning.
Skulle varvtalet istället vara lågt men effekten hög, så dras ju remmen av, den brister.

Så det skulle nog inte vara någon lösning för ryssarnas Typhoon-ubåtar, typ..

Men jag håller helt med att remdrift är nog en bra kompromiss ändå, eftersom man måste ju kunna skifta mellan elmotor och dieselmotorn.

Citat:
Ursprungligen postat av 80231
Hon fotade nog själv, om hon nu behövde fota. Det finns mängder av arkivbilder på Madsen och ubåten.

Det skulle ju vara spännande om kameran hittades, om PM förstört den så kan ju minnet finnas kvar ändå i den. Det verkar ju som att PM handlat i svår affekt eftersom han sänkte ubåten så som han gjorde. Och inte tvättade sig noggrant. Om PM var uppjagad så kan han ju glömt att förstöra kameran utan bara slängt i den i drickat...

Citat:
Ursprungligen postat av outback4
Känns svårt ta in tankar som att det kanske bara gick nån timme,eller ens det från mordet till styckningen av kroppen,det känns extremt ovanligt att prata normalt med en person man aldrig träffat och en stund senare har huvudet kapats, extremt ovanligt av en dansk mediakändis i vart fall, kannibaler i nya Guinea kanske gör så men det är en annan livsstil i den världen.

Detta är den andra svenska kvinnan som råkat ut för detta detta året, Zaida Catalan i Kongo råkade ju också illa ut

Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Majoriteten män kan inte leva med sig själva efter att de "monterat isär" kvinnor, så jag tror inte att PM kommer att bli stilbildande.

Här finns ju en spännande dansk man till i SydAfrika, som styckat kvinnor:
http://www.dailymail.co.uk/news/article-3243094/South-African-police-discover-21-pieces-female-genitalia-Danish-man-s-FREEZER-drugged-wife-mutilated -her.html

Kanske är det en trend, jag vet inte, Om denne är dansk eller "dansk" har jag ingen aning om, analogt med svenska PK-Medias definition av "svensk" eller svensk, mörka kläder osv...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in