2017-08-25, 23:22
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Jag är inte insatt i vilka tillstånd som behövs för att hantera döda kroppar, visste inte ens att det krävdes särskilt tillstånd. Jag trodde det räckte att anses "behörig".
Hur får man ett sådant tillstånd?

Observera att lagen (svensk lag) uttryckligen medger befälhavare ombord att utföra begravning till sjöss, under vissa förutsättningar.

Den diskussionen har vi redan haft i tråden. Han hade ingen som helst rätt att begrava människor till sjöss.
Citera
2017-08-25, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Var säger att kvinnan måste vara styckad, kan inte kroppen blivit skändad av något djur?
Jag tror att bensaxen är utrotad på dessa breddgrader, så inte alltför troligt att det varit något djur inblandat.
Citera
2017-08-25, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RumpNietzsche
Tja, jag menade ju inte att han var helt dum i huvudet som sagt, han har säkert en IQ en liten bit över genomsnittet, men jag kan bara inte se att han verkar så särskilt unikt överintelligent i övrigt.
Precis som världen inte är enbart svart eller vit utan har en hel bunt gråskalor så är inte PM ett geni.

Han lever där någonstans mellan alldagligt medel-intelligent och geni. Och eftersom det inte ens går att exakt mäta intelligens även om det nu finns IQ-tester, så blir det därför upp till var och en och fundera exakt hur mycket mer intelligent han är än snittet - eller exakt hur mycket mindre intelligent han är jämfört med genier.
Citera
2017-08-25, 23:29
Medlem
Max3xs avatar
Några till fotosamlingar jag hittat.

Half Machine: https://www.flickr.com/groups/halfmachine/pool/

UC3 Nautilus: https://www.flickr.com/photos/tags/UC3%20Nautilus/page1
Citera
2017-08-25, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kingston.heter.jag
Kort video när de utför ett dyk i hamnen. Här framgår som jag ser det via monitorerna i ubåten att viss sikt finns. Det verkar inte vara en helt "blind" ubåt som det några gånger sagts i tråden.

https://www.youtube.com/watch?v=JZX6BHMAf4w
Den har ett antal kameror i sin snorkel, som i vissa situationer går att använda.
Citera
2017-08-25, 23:33
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModerRota
Det är en enormt stor risk att han tar livet av sig.

Hans tid i denna värld är nu över och han kan lyckligt luta sig tillbaka och ge sin själ till vad än avgrund han en gång kom ifrån.

Jag tror precis tvärtom, att han inte kommer att försöka ta livet av sig.

Däremot är han nog en typ som har "svårt att sitta stilla", han behöver att sysselsätta sin hjärna med något. Tror han kommer att läsa mycket i fängelset, och planera.., ett framtida flyktförsök.
Citera
2017-08-25, 23:34
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Hehe, vilken spännande diskussion denna tråd blev, Årets tråd alla gånger - Jag har faktiskt för mig att i äldre ubåtslitteratur så används uteslutande ackumulator begreppet om de stora bly-syra ackumulatorerna/batterierna som avser framdrivningen med elmotor vid undervattensgång. Dagens teknik är väl väldigt avancerad med att man håller koll på strömuttaget ur varje grupp, och att man försöker balansera lasten på varje grupp. Dels så kan man tex ta 10 minuter ur ena gruppen för att växla och ta 10 minuter ur en annan grupp, på så vis kan man hålla koll på bla värmestegringen i cellerna.
Så vitt jag vet är den japanska Soryu-klassen den första stora militära ubåtstyp som använder Li-jon-batterier (och det är bara enligt rykten, inte officiellt och kanske inte tillverkat ännu), annars är det än idag bly/syrabatterier som gäller i den branschen.

Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Remdrift är rätt så korkat när man ska överföra alltför mycket effekt, Om remmen börjar att slira så tar det bara ett ynka ögonblick innan remmen blir så varm att den börjar att brinna. Man kan ju inte dumpa friktionsvärmen nånstans heller.
Fast här är det ju tandremmar och sådana slirar inte. 150 kW är inga problem med en tandrem och så stark är ingen av motorerna. Ett mycket bra val av transmission för ändamålet skulle jag säga.
Citera
2017-08-25, 23:37
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScroogeDog
Har besvarats hundratals gånger redan i denna tråd.

Hon var där för att göra personporträtt av PM som hon hoppades sälja (i egenskap av frilansare) till Wired magazine.

Förlåt för min fråga!
Citera
2017-08-25, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av euyw738
PM hade redan planerat utföra det spektakulära brottet sedan länge. Han hade verktyg med sig för att utföra det. Verktyg som annars inte behövda finnas ombord. KW var redan dödsdömd på den sista bild vi ser henne på.

T.ex vad för verktyg menar du?
Citera
2017-08-25, 23:39
Medlem
80231s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount

Däremot är han nog en typ som har "svårt att sitta stilla", han behöver att sysselsätta sin hjärna med något. Tror han kommer att läsa mycket i fängelset, och planera.., ett framtida flyktförsök.
Japp! Stark inre dialog kan det kallas. Om han inte har något att sysselsätta tankarna med, annat än den situation han befinner sig i (en cell), så kommer det att snurra på i överfart till slut.

Han vill ha problem/situationer att lösa.
Citera
2017-08-25, 23:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount

Tar han inte livet av sig så gör han väl något annat stort, typ skapar en rymdstationslik miljö på kåken eller nått. Men inte ett simpel rymning.
Citera
2017-08-25, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Logisk tankevurpa där. Att du anser dig se en lösning är totalt irrelevant eftersom det enda som räknas är om PM själv ansåg sig se en lösning. Extra intressant att du tycker luckan inte ser liten ut. Tror inte så många andra håller med.
Jag har ju länkat en bild på luckan där han står. Hans armar vilar på öppningen som fortsätter runt honom med god marginal. Man ser tydligt hur pass stor luckan är. Det är inget titthål direkt. Borde inte vara några större problem att få upp en kvinna på 56 kg genomi den luckan. Länk https://ing.dk/sites/ing/files/images/48734.jpg
Senast redigerad av Singoallaa 2017-08-25 kl. 23:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in