2017-08-25, 17:35
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max3x
[...]
På 80 meter i Östersjön hade ingen bärgat ubåten.
Jänkarna bärgade en del av den sjunkna sovjetiska ubåten K-129 på 2700 ton från 4900 m djup i Stilla havet så det går om man vill. Se https://en.wikipedia.org/wiki/Project_Azorian
Senast redigerad av skunkjobb 2017-08-25 kl. 18:18.
Citera
2017-08-25, 17:38
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Jag har provat att lyfta 56 kg upp längs en stege med lite olika lyfttekniker. Där stålvajrarna är fästa på stolpen är det 3 meter:
https://www.youtube.com/watch?v=FSfMCYC2peQ

Jag har tidigare ansett det var lätt lyfta en lättare kropp på 50-60 kg upp genom ett ubåtstorn.

56 kg kändes betydligt tyngre än jag räknade med. Att försöka använda min egna kroppsvikt på 70 kg som motvikt till dom 56 kg för att dra upp tyngden med repet fungerade inte.

Om jag skulle varit tvungen att lyfta en 56 kg kropp genom ett ubåtstorn skulle jag övervägt stycka kroppen. Annars hade jag inte fått ut kroppen.

Vilken jävla kung du är som gör ett test och lägger upp! Bra jobbat.

Jag har inte själv testat med 56 kg, men bar en massa murbrukssäckar några helger sen och dom väger bara 20 kg, men satan vad det tar när man ska baxa in och ut dom i olika utrymmen.
Citera
2017-08-25, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fyffe
Underhållande video var det. Dock helt fel teknik. Är fortfarande övertygad att det skulle gå ganska lätt att hissa 55 kg i ett rep.
Det går rätt lätt att hissa 55 kg i ett rep. Men inte generellt, utan du ramlar in på ytterligare tilläggskrav.

Står du under och drar i repet, behöver du en roterande trissa att trä repet över, för att inte få enorm friktionskraft som bromsar fast repet - det var detta du fick se i videon där 70kg inte räckte för att både lyfta och övervinna friktionskraften. Finns inte roterande trissa så behövs i stället en runt utformad plåt som dels är blank/hal och dels har väldigt betydande radie, eftersom bromskraften beror av hur snäv radie som repet har.

Står du helt ovanför på en plattform, och har någonting att dra repet runt där du kan förändra böjradien mellan när du drar upp respektive när du vilar, så ligger du också bra till att få upp kroppen. Detta är hur traditionella rep-bromsar fungerar.

Utan möjlighet att vila så blir torn-varianten inte kul eftersom armarna blir spaghetti när de väl råkat ut för mjölksyra.

Och för främre luckan så finns då problemet med hur du undviker att dratta i vattnet eftersom ubåten börjar gunga redan vid väldigt lite sjögång och det blir snorhalt redan vid minsta vattenstänk.

I samtliga fall så får kroppen inte haka i någonstans. Och måste ha rätt vinklar på armar och ben för att gå att trä igenom röret. Som tidigare nämnt - ett kort rör är mycket lättare än ett långt rör om man klättrar igenom röret, eftersom man tillåts spreta med armar och ben ovanför eller nedanför röret. Men när det inte gäller att klättra själv utan att dra upp ett lik, så kan man inte få liket att vara snällt och dra in en arm i fall det behövs. Och uppifrån är det inte lätt att dra lite snett i repet och hoppas att man därigenom lyckas trä armen eller benet förbi.

Så teoretiskt lätt innebär inte praktiskt lätt. Eller ens praktiskt möjligt, utifrån gällande förutsättningar.

Det som skulle kunna vara trivialt utan likstelhet och med en liten vinsch eller rimlig armstyrka blir väldigt snabbt omöjligt.

Runt 33% viktreduktion enligt nedanstående länk är alltså inte att förringa. Det gör en väldig skillnad vad gäller mjölksyra, samtidigt som det inte finns så mycket som kan kroka fast.
http://www.exrx.net/Kinesiology/Segments.html
Citera
2017-08-25, 17:45
Medlem
HGs avatar
Fortfarande en fråga till alla!

Vad gjorde Wall på ubåten?

Vad skulle hon skriva för reportage?

Vilken media institution hade beställt hennes intervju??
Citera
2017-08-25, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Max3x
Jag skrev Östersjön, i Öresund finns inga sådana djup! Det kostar o tar tid att få fram resurserna. Vore verkligen inte ekonomiskt försvarbart för en misstanke om att han inte släppt av KW i Köpenhamn.

Problemet då är väl dels att ubåten enligt uppgift inte gick längre ned än 35-40m, dels att det där inte varit lika självklart att han blivit räddad (som han då behövt bli på riktigt) samt att han troligtvis ändå haft spår kvar på sig som orsakat misstanke (försvunnen person i kombi med sår i ansikte och på händer på den som sist sett offret gör oftast polisen misstänkta).

Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Jag har arbetat i många år med danska kollegor, både i Danamark och i Sverige och min erfarenhet är att skillnaden mellan danskar och svenskar är mikroskopisk, oavsett vilket område det rör sig om. Däremot finns det många, hårt inpräntade idéer, att sådan är en dansk och sådan är en svensk.

Arbetsrelationer är oftast mer professionella och ger sällan en tydlig fingervisning om skillnader mellan olika kulturer (annat än arbetskulturer). Jag bodde i Danmark och levde med danskar i 3 år - min uppfattning är att det är förvånansvärt stora skillnader mellan gemene dansk och gemene svensk med tanke på den geografiska och historiska närheten
Citera
2017-08-25, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG

Har besvarats hundratals gånger redan i denna tråd.

Hon var där för att göra personporträtt av PM som hon hoppades sälja (i egenskap av frilansare) till Wired magazine.
Citera
2017-08-25, 17:49
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Jag har arbetat i många år med danska kollegor, både i Danamark och i Sverige och min erfarenhet är att skillnaden mellan danskar och svenskar är mikroskopisk, oavsett vilket område det rör sig om. Däremot finns det många, hårt inpräntade idéer, att sådan är en dansk och sådan är en svensk.

Men vi kan inte komma ifrån att i Danmark är det tillåtet att köpa sex. I Sverige har vi en morallag som säger att du får sälja sex men att det är straffbart att köpa, politiska partier markerar tydligt mot prostitution - och har du en hög position tvingas du avgå vid sexköp. Så definitivt en skillnad på sex.
Citera
2017-08-25, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG

Som freelance-journalist skriver man väl ofta reportage för att sedan erbjuda tänkbara "spekulanter". Råkar du befinna dig i Nepal när det blir jordbävning där kan du sälja väldigt bra - ibland går det troligen inte så bra.
Citera
2017-08-25, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ScroogeDog
Har besvarats hundratals gånger redan i denna tråd.

Hon var där för att göra personporträtt av PM som hon hoppades sälja (i egenskap av frilansare) till Wired magazine.

Weired Magazine kanske
Går det att återskapa hennes intervju
Slängde han i den utrustningen?
Citera
2017-08-25, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RumpNietzsche
Tja, jag menade ju inte att han var helt dum i huvudet som sagt, han har säkert en IQ en liten bit över genomsnittet, men jag kan bara inte se att han verkar så särskilt unikt överintelligent i övrigt.

Vad sägs t.ex om att INTE styckmörda en person medan man är instängd i en ubåt, som fått stor medial uppmärksamhet, på grunt vatten som bara gör 6 knop och inte kan ta sig till djupare/friare vatten inom rimlig tid, en person som tillika är journalist och har vinkat till publik och media vid avfärden och har anhöriga som vet att hon bara skulle vara ute ett par timmar.

Jag vet inte men det skulle ju kunna framstå som en lite mer intelligent lösning att utöva sina styckmordsfantasier under lite mer optimala omständigheter än så.

Och om det verkligen var något slags olycka och Kim ramlade och slog i huvudet eller nåt, så kan det ju också tyckas vara en lite mer intelligent lösning att bara ringa 112 och berätta ärligt vad som hänt, och inte eskalera situationen genom att hacka upp kroppen i smådelar och slänga den i sjön.

Jag vet inte, jag bara spånar lite.

Självklart det har du alldeles rätt i. Därför så bör mordet ha utförts för att mörka nåt han själv åsamkat henne. T ex våldtäkt, kraftigt slag mot huvudet etc.
Citera
2017-08-25, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Såsom jag förstått begreppet sociopat, så användes detta under en period för att markera att man då trodde att det handlade om att personen formats av sociala faktorer, exempelvis vidriga hemförhållanden.

De allra flesta psykopaterna (som man studerat) har haft fruktansvärda hemförhållanden, där de växt upp under misshandel och negligering, och det ligger nära till hands att tro att de utvecklat sina hemska personligheter som resultat av det de utsatts för under sin uppväxt. Dock har det varit svårt att empiriskt belägga sambandet, eftersom många människor som hade lika hemska hemförhållanden aldrig utvecklade de karaktäristiska psykopatiska egenskaperna, utan istället blev normalempatiska. Samtidigt fanns det många personer som hade haft en trygg och fin uppväxtmiljö som ändå utvecklade dessa egenskaperna, och därför har all sentida forskning som jag läst inom området, återgått till att fokusera på den genetiska betydelsen. Därför används heller inte längre begreppet sociopati, utan hellre det ursprungliga begreppet psykopati.

Tvillingstudier har tydligt visat att psykopati är genetiskt - de personer som utvecklat psykopati har inte gjort det på grund av att de haft hemska hemförhållanden, utan de har haft hemska hemförhållanden eftersom de haft en eller flera föräldrar som också varit psykopater (som de sedan själva ärvt sina gener från).

I den litteratur jag läst om psykopati tycks det i stort sett finnas en konsensus att psykopati är genetisk, men man tycker sig kunna se att fina hemförhållanden under barndomen kan lindra hur psykopatin uttrycks i vuxen ålder. Alltså - psykopater kan vara mer eller mindre elaka beroende på hur uppväxten varit.

Detta ^^

Det är genetiskt, har jag alltid sagt, sen att personer med svåra förhållanden hemma ofta visar sig bli mördare av något slag är inte konstigt.
De har växt upp under misär många gånger.
Det finns dock en massa psykopatiska seriemördare där ute som inte haft en problematisk uppväxt så att det finns folk som tror att det har med barndomen att göra är bara patetiskt, det är en lätt sak att skylla på.

Alla har vi psykopatiska drag, driftiga personer med en massa järn i elden är inte sällan psykopater, det är bevisat flera gånger om. Det som är lite synd är att ordet "psykopat" ofta förknippas med ondska.
Jag skulle inte bli förvånad om PM får en diagnos, hans person stämmer rätt så bra in (av det jag sett och läst) på en typisk psykopat, som antagligen/mest troligt gått över gränsen.

* Högt poäng på IQ-testet
* Ljuger/manipulativ
* Driftig
* Impulsiv

Ja, som sagt, det är inte få människor som stämmer in på detta, däremot är det väldigt få som går över gränsen. Just hög IQ rimmar väl med det manipulativa dessutom. Dock är det långt ifrån alla kända seriemördande psykopater som har ett IQ över 125.
Ofta ser psykopaten sig som bättre än sina medmänniskor.
Onda psykopater är de som uppmärksamhet, majoriteten övertrasserar inte.
Citera
2017-08-25, 17:55
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av radbean
En professorn förra veckan sa han var psykopat men tack vare god uppfostran och bra hemförhållanden triggar det aldrig igång
Så fungerar det inte.. psykopatin är där - personen saknar empati för andra människor och har alla de andra egenskaperna som kännetecknar en psykopat. Det ligger i generna och kan inte ändras.

Men psykopater som håller sig inom samhällets ramar kallas "pro-social psycopaths" (vet inte den svenska benämningen). De anpassar sig till samhällets spelregler och lär sig att bete sig på ett sådant sätt att de fungerar tillsammans med andra människor, men de fejkar fortfarande känslor för andra människor och har lika lite känslomässiga problem att skära halsen av en annan person som vilken som helst psykopat.

http://m.wikihow.com/Spot-a-Pro-Social-Psychopath
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in