2017-08-25, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oelek
Har han gjort styckningen själv då? Vet vi det med säkerhet?

Nej, det vet vi inte med 100% säkerhet. Men det är ytterst osannolikt att någon fler än PM och KW var ombord på ubåten och då är det PM som hamnar i fokus.

Edit: ...och han har ju erkänt att han "begravt henne" till havs. Det skulle ju i så fall innebära att om det inte var PM som styckade kroppen så var det "gubben i lådan" och när gubben i lådan var färdig så tog PM vid med begravning till havs. Har extremt svårt att tro på det scenariot...

Citat:
Vet dom tex hur ubåten rört sig?

Jag har sett uppgifter att polisen och danska sjöfartsverket ska ha plottat kursen men är osäker på om det är en komplett plottning eller om den har luckor. Men, med information även från militära källor (vilket jag kan tänka mig redan lämnats via lämpliga kanaler) är sannolikheten god att få ihop en hyfsat komplett bild över var han befunnit sig. Detta kan komma att kompletteras av information från mobilmaster m.m.

Citat:
Har man hittat blod på PM?

Inte sett uppgifter om det, men de har nog gjort en ganska grundlig kroppskontroll på honom. Det lär visa sig ganska snart.

Citat:
Eller har han sänkt kläderna i havet som han hade på sig om det nu är han som styckat?

Mycket troligt.
Senast redigerad av TheKeymaker 2017-08-25 kl. 10:03.
Citera
2017-08-25, 09:59
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Det är vida känt att dom som styckar börjar med huvudet för att avpersonifiera.

Sedan väger ett huvud mycket. Och utan aktiva nackmuskler flänger huvudet överallt vid hantering.
Är det???
Citera
2017-08-25, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Du har rätt. Men är inte uppstigningen riskabel? Hur mycket ser han?
Vid uppstigningen ser han ingenting - men däremot så förmedlas ljud bra. Så han väljer att stiga upp när det är tyst och inga fartygsmotorer, sonar etc hörs.
Citera
2017-08-25, 10:02
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Men HUR kan PM neka till brott mot griftefriden, menar han att någon annan styckat? Får ta tillbaka vad jag nog tidigare skrev om hans advokat; att hon var rutinerad etc, i detta läge 'måste' väl en kompetent advokat kunna förklara läget för klienten, vad man 'bör' erkänna och inte.
Eller så är han helt förlorad i sitt ego och tror sig kunna komma undan helt?
Vad ska man tro egentligen?🤔

Det är enklaste strategin att hålla juridiskt sett. Försvaret har lagt ribban och den handlar om att utgå från det Madsen hävdar, det var en olycka och han har "begravt henne i havet". Dvs han anser sig oskyldig till att medvetet dödat Kim. Nekandet till brottet mot griftefriden handlar väl om att han inte erkänt någon styckning. Jag kan inte tolka det på annat sätt än att det inte funnits dna från honom på torson och därför finns utrymme fortfarande att neka till styckning.
Försvarets strategi kommer nog fortsatt vara att förneka häktningsgrunderna så länge som det går.

Vid rättegången sen kommer åklagaren punkt för punkt lägga fram sin bevisning och då kommer försvaret vara tvunget att argumentera emot. Inte förrän då kan Madsens nekande komma att slås sönder o saker kan hända i form av medgivanden osv.
Tills dess tror jag knappast inte han kommer medge eller tillstå något, finns ingen anledning för honom rent juridiskt.
Han kommer bli tvungen att anpassa sig efter åklagarens framställan, och det är inte aktuellt förrän vid rättegången att gå in i denna process.
Citera
2017-08-25, 10:03
Medlem
HeroesSilencios avatar
[quote=Picasso2|61600845]
Citat:
Ursäkta, är du helt tappad? Var har du fått ifrån att han är seriemördare? Det har du ju inte minsta aning om. Att du tycker och tror är en sak, men du kan väl för fan inte komma med såna påståenden?

Inte speciellt tappad, baserar allt på hur han agerat i denna tragiska historia. Hans olika versioner oh lögner, att han fortfarande nekar trots det uppenbara. Kräver ingen Nobelpristagare för att komma till samma slutsats som min. Det är Mitt personliga antagande och åsikt, han har gjort det förut med tanke på hans iskalla handlande och dessutom agerande när man senare får besked om att han styckat och mördat Kim. OM det hade varit en olycka så hade det varit bäst att tillkalla Polis omgående och hålla sig till sanningen. Det här är planerat och han hade inte räknat med att dom sökte efter Kim så snabbt. Han har gjort det förr till 100%, det är jag helt säker på. Men återigen, det är en högst personlig åsikt.
Citera
2017-08-25, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frekventflygare
Det verkar inte alls som att du förstod vad som menades. 85% på en olycka med icke-dödlig utgång som föranledde ett mord. Då kvarstår 14.5% på mord utan en olycka innan.

Tanken är väl att olyckan var svår men inte dödlig och att Madsen då blev rädd för vad som skulle kunna hända nu och valde fel väg, för att uttrycka det milt.

Ja ungefär precis. Men du flippade procenten, sa ju tvärtom, att det var 85% för ett mord utan en tidigare olycka.
Citera
2017-08-25, 10:06
Medlem
[quote=HeroesSilencio|61600936]
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2

Inte speciellt tappad, baserar allt på hur han agerat i denna tragiska historia. Hans olika versioner oh lögner, att han fortfarande nekar trots det uppenbara. Kräver ingen Nobelpristagare för att komma till samma slutsats som min. Det är Mitt personliga antagande och åsikt, han har gjort det förut med tanke på hans iskalla handlande och dessutom agerande när man senare får besked om att han styckat och mördat Kim. OM det hade varit en olycka så hade det varit bäst att tillkalla Polis omgående och hålla sig till sanningen. Det här är planerat och han hade inte räknat med att dom sökte efter Kim så snabbt. Han har gjort det förr till 100%, det är jag helt säker på. Men återigen, det är en högst personlig åsikt.
Skulle nog säga att det är ett relativt vanligt beteende, läs om tidigare styckmord där mördaren varit "debutan" kan du se liknande beteende.
Citera
2017-08-25, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kanelgas
Ja ungefär precis. Men du flippade procenten, sa ju tvärtom, att det var 85% för ett mord utan en tidigare olycka.

Jag missade det ack så viktiga ordet "inte" i din text Så ja, tvärtom mot vad jag sa.
Citera
2017-08-25, 10:09
Medlem
HeroesSilencios avatar
[quote=uttsi|61600951]
Citat:
Ursprungligen postat av HeroesSilencio
Skulle nog säga att det är ett relativt vanligt beteende, läs om tidigare styckmord där mördaren varit "debutan" kan du se liknande beteende.

Ja någon gång är ju alltid den första, kanske även denna gång. Men det är inte första gången PM mördar!! Den saken är säker..
Citera
2017-08-25, 10:10
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeroesSilencio
Fullkomligt iskall människa, först framstår han som ingenting speciellt har hänt när man ser bilder och filmer när han är åter på land och kommunicerar med Polisen. Han säger bara att en kvinna var med ombord som heter Kim och att han har släppt iland henne. Efter det så skrattar han mot kameran och ger tummen upp som att ingenting har hänt alls. Man skall vara medveten om att han där och då visste vad han gjort mot henne, ändå så drar han igång ett pärlband med lögner a la Arboga kvinnan. Erkänner sedan att en olycka har skett men inte att hon är styckad i småbitar och utspridd i havet.
Jag är helt övertygad om beträffande hans beteende att det är inte första gången han mördat och styckat en människa, han har mördat förr och det är en handling för PM som är kopplad sexuell drift för han. Jag skulle tro att han går igång på att våldta sina offer, sätta skräck, notera offrets panik och livskamp för att sedan slå ihjäl henne med mycket kraftigt våld. Tror inte på strypning alls, det är mycket svårare än man tror. Jag tror han har krossat skallen kraftigt och sedan tagit beslutet att stycka henne. Detta är något han gjort förut och är bekant med hur man gör med tanke på hans iskalla beteende när han är tagen av Polisen, sannolikt i Danmark men också internationellt. Jag är säker på att Polisen samkör nu alla olösta fall med mördade kvinnor i landet och tillsammans med utländska Polismyndigheter.

Annat än livstid är ett skämt för Danmarks värsta seriemördare genom tiderna.

Jag håller med i det mesta.

Några saker som jag noterade när jag gick igenom allt igen:

1. När reportern frågor honom om kvinnan som var ombord, blir han nästan lite irriterad och säger att hon hette Kim, det var allt han visste. Sedan poängterar han (helt opåkallat) att han inte brukar göra bakgrundskontroller på varje journalist som vill prata med honom.

Jag tycker detta verkar vara ett sätt att distansiera sig från det faktum att han troligtvis gjort just research på henne och vad hon skulle skriva om.

2. Enligt den danska polisen efterlyser man nu KW's kläder. En orange tröja, en svart-vit kjol och ett par vita skor.

Är inte detta lite märkligt? Vem har på sig en kjol(!) av alla plagg när man ska ut på en ubåt? Jag tänker inte enbart på det faktum att man ska klättra upp och ner för stegar, utan allmänt, olja, metall, hav, blåst, fukt osv.
Kan det vara så att PM sagt att det skulle finnas extra overaller nere i ubåten; kanske tagit med så hon skulle kunna byta om till dessa?

Känns som att vi kanske snöar in oss på detaljer, men det saknas så många pusselbitar i detta.
Citera
2017-08-25, 10:11
Medlem
HeroesSilencios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uttsi

Ja någon gång är ju alltid den första, kanske även denna gång. Men det är inte första gången PM mördar!! Den saken är säker..
Citera
2017-08-25, 10:11
Medlem
Läste i tråden att han kan fortsätta neka ända in i slutet och det försvårar utredningen...men frågan är,
kan man verkligen neka ett brott hur som helst? alltså att aldrig redogöra för vad man gjorde den natten etc? Kan man bara neka liksom eller finns det någon plikt mot att han måste ha alibi och att han _måste_ redogöra för exakt vad han gjort under hela den dagen?

Hur går sånt till?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in