2017-08-24, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluis
Du skrev "defensiv" styckning - och låtsades som om det var ett kriminologiskt begrepp
Haha, Ne det gjorde jag inte. Det har nämnts tidigare "offensiv eller defensiv" styckning så jag antog att det var dom termerna folk i tråden använde.

Men ok, jag kan använda transport styckning
Citera
Medlem
trngws avatar
Spekulationerna om att PM skulle ha styckat kroppen för att undgå att dömas för grovt dråp tycker jag är way off. Det skulle innebära att KW dött ombord av en olyckshändelse, och att PM därefter skulle ha insett inte bara att han sannolikt åker dit för dråp, utan för grovt dråp. Han ska inte bara veta om att det ger upp till åtta års fängelse utan han ska också dra slutsatsen att det är en sådan dom han med stor risk får. Sedan ska han dra komma fram till att han kommer att komma undan lindrigare genom att stycka kroppen och göra sig av med den, och verkligen vara övertygad om att sannolikheten att den inte hittas och att han kommer gå helt fri är betydligt större än att skulle undgå dömas för grovt dråp. Därtill ska han också helt undgå att inse, eller totalt bortse ifrån, att han riskerar betraktas som en bestialisk mördare om lögnerna, styckningen m.m. uppdagas.

Ställer man detta mot alternativa tänkbara scenarier, så måste jag säga att ovanstående är bland det mest långsökta jag kan tänka mig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eafr
Undrar lite varför man skulle välja att stycka bort så många kroppsdelar om man inte gillade det? Själv tänker jag mig att man vill ha kvar huvudet och eller armar för att lyfta i om inte annat. Är ju benen som väger. Tänker mig att man drar upp kroppen med rep genom att linda under och runt armar eller runt huvud. att ta den över axeln upp genom någon trång lucka är nog bra svårt.

Jag tror också att det fanns en lustmoment i själva stympandes. För som du säger fanns det ingen anledning att kapa av huvudet för att kunna "transportera kroppen".

Han kanske helt enkelt stympade henne levande?

Om han är riktigt sjuk (JA det är han) så kanske han berättade för henne i förväg vad han ämnade att göra och sen njöt för fullt när han såg skräcken i hennes ögon och hörde skriket - mycket väl vetandes att hon inte hade något hopp om hjälp. Han var alltså den "allsmäktige".
Citera
2017-08-24, 20:04
Medlem
Kung-Caligulas avatar
Har muppen inte öppnat sin käft än?
Citera
2017-08-24, 20:04
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max3x
Det nya fyndet får mig att tro att mötet med lastfartyget skedde nordöst om Saltholmen. Som ni säkert vet har två positioner för mötet rapporterats i media.

PM har sedan på sin färd söderut, öster om Saltholmen, slängt ut kroppsdelarna efterhand.

Längst ner i artikeln finns det en karta utifrån hur man trott ubåten rört sig.

http://www.dr.dk/nyheder/indland/drabschef-kim-walls-lig-skulle-blive-paa-havbunden
Citera
2017-08-24, 20:05
Medlem
Karln är en kallblodig mördare.
Klart som korvspa det är mord.
Vid en ev olycka så larmar man och rör inte kroppen.Han hanmande i chock eller vart så rädd att han inte visste vad han skulle göra Bullshit säger jag vilken normal människa hade börjat styckat kroppen istället för att larma och låta kroppen ligga kvar om det nu vore en olycka?
Karln har ljugit hela tiden.
Styckad och sänkt med vikter av metal ja det var ju en fin begravning och olycka.
Undra bara vad den sjuke mannen gjorde med henne egentligen.

Nån som vet när han vart tagen? Kan han ha dumpat sina blodiga kläder på land?
Eller har han kastat dom i havet oxå?
Citera
2017-08-24, 20:05
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimma7
Spelar inte så stor roll om det är en olycka eller mord enligt mig. PM har handlat som obeahgligt psykfall i vilket fall som helst. En person som inte har något bland friska människor att göra.

För anhöriga spelar det säkert en jättestor roll. Liksom för rättsväsendet.

Däremot håller jag med om att PM framstår som ett bestialiskt monster, oavsett om det var en olycka eller mord. Han blir bara ett ännu större bestialiskt monster om det var mord. Ett ganska mycket större bestialiskt monster faktiskt.
Citera
2017-08-24, 20:06
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Spekulationerna om att PM skulle ha styckat kroppen för att undgå att dömas för grovt dråp tycker jag är way off. Det skulle innebära att KW dött ombord av en olyckshändelse, och att PM därefter skulle ha insett inte bara att han sannolikt åker dit för dråp, utan för grovt dråp. Han ska inte bara veta om att det ger upp till åtta års fängelse utan han ska också dra slutsatsen att det är en sådan dom han med stor risk får. Sedan ska han dra komma fram till att han kommer att komma undan lindrigare genom att stycka kroppen och göra sig av med den, och verkligen vara övertygad om att sannolikheten att den inte hittas och att han kommer gå helt fri är betydligt större än att skulle undgå dömas för grovt dråp. Därtill ska han också helt undgå att inse, eller totalt bortse ifrån, att han riskerar betraktas som en bestialisk mördare om lögnerna, styckningen m.m. uppdagas.

Ställer man detta mot alternativa tänkbara scenarier, så måste jag säga att ovanstående är bland det mest långsökta jag kan tänka mig.

Håller helt med dig. Han styckade kroppen och dumpade den för att han försökte slippa åka dit för mord på livstid.
Citera
2017-08-24, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Ja, givet att de båda kan stå sida vid sida så är sannolikt utrymmet för uppstigning tillräckligt stort för att lotsa ut en kropp genom ...

Styckningen handlar inte om "för liten öppning" och "nödvändighet" ...
Det kanske är tid att räta ut denna sak. Hålet ner i ubåten motsvarar inte storleken på tornet. Tornet är ett däck, med en rörpassage ner. Denna passage är 58 cm i diameter (åtminstone på smalaste partiet) och inhyser även en stege som man använder och får samsas med när man ska upp/ner.

Så, de bilder vi har där två eller tre personer står på tornet, så står de på ett däck. Detta däck har säkert något fint namn på ubåtiska, men låt oss kalla det för "torndäcket" eller bryggan, för jag antar att det också tjänar som brygga.

En rimlig tolkning av att han tog längre tid på sig än utsatt (så även om Kim inte hade börjat saknas, så skulle ubåten snart vara saknad) är att han behövde tid för både det ena och det andra. Att samla sig, att lyfta ut kroppen, att stycka den osv. Han kan ju för allt vi vet försökt få upp kroppen i timmar innan han bestämde sig för att stycka.

Vet vet vi förstås inte, men det är plausibelt att det finns svårigheter (som vi kanske inte ens tänker på) att få upp en kropp ur denna ubåt.
Senast redigerad av DjILY 2017-08-24 kl. 20:35.
Citera
2017-08-24, 20:07
Medlem
Drozds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DAEN
Och snälla ni som tror att kroppen styckat sig själv eller genom överkörning av en båt med propeller: NEJ. Han har styckat kroppen. Hallå!? Jag önskar liksom alla er att det var ett misstag, men det är det inte. Kroppen har styckats och det av en människa, och PM har själv vidgått att han slängt henne i havet efter hennes död. Fatta det här: Torson är punkterad över magsäcken för att den inte ska flyta upp av gaser. Alla armar, ben och huvudet är borta. Propeller? Nej. Madsen har gjort detta.

Plus att en rättsläkare lätt kan se om en kropp styckats av ett vasst verktyg (typ kniv) eller slagits i bitar av en fartygspropeller vars "egg" är flera centimeter bred.
Citera
2017-08-24, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
För anhöriga spelar det säkert en jättestor roll. Liksom för rättsväsendet.

Däremot håller jag med om att PM framstår som ett bestialiskt monster, oavsett om det var en olycka eller mord. Han blir bara ett ännu större bestialiskt monster om det var mord. Ett ganska mycket större bestialiskt monster faktiskt.

Det man kan diskutera är om det brann till inne i båten eller om det var planerat från första början? Olycka tycker jag känns långsökt, då ställer man inte till det för sig på det sättet som han har gjort.
Citera
2017-08-24, 20:10
Medlem
HotBrunettes avatar
Tror han förgrep sig sexuellt på henne. Sen spåra allt ur
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in