2017-08-24, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Jodå, ta bort ubåt från historien och att det är en dansk rikskändis så följer det samma visa som de flesta andra dylika fall. Det är inte den första kvinnostackare som mördas och styckas med en gärningsman som sitter hos polisen och försöker ljuga sig fri.
Jo, men nu är det en ubåt med och en framgångsrik person med mycket att förlora osv. Hans självsäkra reaktion under häktning är också märklig ja. Men visst lutar det åt att han dödat henne helt klart. Men alla teorier bör i varje fall lyftas och avvisas.
Citera
2017-08-24, 13:15
Medlem
Om PM lade så mycket tid på torson lär ju armar/ben och huvud aldrig hittas, han kan ha lagt dom i en ihop knuten säck med tyngder.

Det är som att leta efter en nål i en höstack, för han lär knappat kastat ur kroppsdelarna ut i havet.
Citera
2017-08-24, 13:18
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TantLinn
http://www.vg.no/spesial/2017/ubaatmysteriet-i-danmark/

Vet inte om nån postat denna länk redan, tyckte den va intressant....

Intressant.

Det står där att ett handelsfartyg ser ubåten i månskenet runt klockan 00.00 (den dag som Kim Wall gick ombord). Alla lampor i ubåten är nedsläckta.

Det tyder på att Peter Madsen inte vill bli sedd vid denna tidpunkt. Vilket tyder på att Kim Wall är mördad/dräpt vid det här laget. Och eventuellt pågår det en styckningsoperation ombord just då.

Citat:
TORSDAG KL. 00:00

Observasjon i natten

Så blir det natt, torsdag beveger seg over til fredag, og den neste observasjonen av «Nautilus UC3» blir gjort – denne gang mellom København og øya Saltholm, nordvest for Øresundsbroen.

Et stort handelsfartøy på vei sørover er svært nær med å krasje med ubåten, som på dette tidspunktet har slukket alle lys.

Takket være måneskinnet unngår skipet kollisjon med bare 30 meters klaring.
Citera
2017-08-24, 13:18
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Nu vet jag inte om hela den här detaljen avhandlats tidigare, men diskussionen om de främre trimplanen har en minst sagt besynnerlig riktning.

Det hela verkar handla om huruvida dessa fälls upp manuellt eller inte. Av de uppgifter som framgår känns det som ett korrekt antagande att dykplanen faktiskt fälls upp respektive ned manuellt.

Det jag inte får ihop är antagandet att båten INTE dykt enbart baserat på att de främre trimplanen var i uppfällt läge när båten lämnade hamnen med KW ombord. Och bevisligen var dessa i uppfällt läge när ubåten sjönk.

Frågan man ställer sig är då hur svårt det skulle vara för Madsen att fälla ned trimplanen för att dyka, och sedan fälla upp dem igen (i synnerhet som han sannolikt var på väg in i hamn)?
Citera
2017-08-24, 13:19
Medlem
Flying.Swines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Dvs Dråp på Danska (Dråp/Mord på Svenska då danskarna inte gör den distinktionen i rätten) samt brott mot griftefriden.
Det är märkligt att Sverige börjat göra en sådan skillnad mellan dråp och mord, för säger vi "dräpa" så tänker de flesta inte på dråp. Åtminstone inte min generation, nittiotalisterna kanske gör det, vad vet jag.
Citera
2017-08-24, 13:21
Medlem
[quote=hansomvet|61592770]Om PM lade så mycket tid på torson lär ju armar/ben och huvud aldrig hittas, han kan ha lagt dom i en ihop knuten säck med tyngder.

Det är som att leta efter en nål i en höstack, för han lär knappat kastat ur kroppsdelarna ut i havet.[/QUOTE]
Och varför inte det?
Citera
2017-08-24, 13:22
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stecare
Och hur ställer du dig till att tyngder och skador på kroppen tyder på att PM försökt förhindra kroppen att någonsin hittas?

Han var dessutom inte så långt bort att han skulle ha kunna kalla på hjälp i händelse av motorhaveri. Det kanske tagit en timma max innan någon kommit till undsättning. Så jävla fort börjar inte ett lik lukta. När folk dör på ålderdomshem kan man utan problem vänta flera timmar om anhöriga vill komma förbi och ta farväl innan de skickas till bårhus.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-08-24 kl. 13:30.
Citera
2017-08-24, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flying.Swine
Det är märkligt att Sverige börjat göra en sådan skillnad mellan dråp och mord, för säger vi "dräpa" så tänker de flesta inte på dråp. Åtminstone inte min generation, nittiotalisterna kanske gör det, vad vet jag.
Förr var dråp ett dödande i hastigt mod. Mord var överlagt. Men det är ändrat och nu har vi (jag i alla fall) svårt att hänga med i de där rubriceringarna.
Citera
2017-08-24, 13:23
Medlem
Citat:
Nä precis och även någon som "dräpt" en annan människa brukar ju i allmänhetens medvetande kallas för Mördare. Distinktionen i Sverige är ju om dråpet/mordet varit överlagt eller inte, eller om det funnits tid för överläggning. Det enda som krävs för endera är ju att åklagaren kan bevisa uppsåt eller likgiltighet.
Citera
2017-08-24, 13:24
Medlem
micro113s avatar
PM verkar ju ha varit lite knäpp redan 2015 .. Här är SMS där han svamlar om att det vilar en förbannelse över ubåten och att förbannelsen är han själv..

http://uc3nautilus.dk/wp-content/uploads/2015/03/Et-studium-i-modstridende-udmeldinger_b.pdf
Citera
2017-08-24, 13:25
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:

Fast min far sade dräpa ganska neutralt. Det kunde han avse en ren olycka... "en sådan man kan råka dräpa sig eller någon annan om man har otur och det blir fel på den" (sagt om att gasspis var vanligare förr).
Citera
2017-08-24, 13:26
Medlem
"Har ni hittat hennes telefon?
– Jag vill inte diskutera förundersökningen nu, säger Jens Møller Jensen"

Kan man tolka det så att den faktiskt låg i ubåten, den är i beslag och undersöks? Annars hade kanske ett enkelt nej räckt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in