2017-08-24, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Det har sagts flera gånger i tråden och jag har trott på det, men som vanligt med det danska språket är det uppenbarligen någon som inte klarat av att översätta danska som tolkat det helt fel. Så jag tar tilllbaka det påståendet.

Inkompetenta och okunniga svenska journalister - vilken överraskning. Creme de la creme klarar inte en enkel dansk översättning - som vilken skåning som helst klarar.
Citera
2017-08-24, 12:40
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
En propeller är ett mekaniskt verktyg

Kan ju spolas ur någorlunda, men om det varit blowjob så är det svårare och då kanske det var anledningen till att han dumpa henne, hon dog av att ha slagit i skallen under eller efter ett blowjob, och då förstod han skulle ställa han i en svår sits även om det var en olyckshändelse. Nä han är nog rökt.

Polisen har gått ut med att kroppen medvetet styckats, dvs inte skadats av t ex propeller.
Citera
2017-08-24, 12:41
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluis
Inkompetenta och okunniga svenska journalister - vilken överraskning. Creme de la creme klarar inte en enkel dansk översättning - som vilken skåning som helst klarar.

Jag tror det var någon i tråden som gjorde en hemsnickrad översättning och misslyckades.
Citera
2017-08-24, 12:42
Medlem
ModerRotas avatar
Citat:
Jag tror det var någon i tråden som gjorde en hemsnickrad översättning och misslyckades.

Du menar att en trådsanning på Flashback hittade sin väg ut i stora nyhetsblaskor?
Citera
2017-08-24, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Han säger sig vara oskyldig till mord/dråp/vållande.

Har aldrig sett han neka eller ens blivit åtalad för brott mot griftefriden. Vilket en styckning är. Eller att ens begrava henne på eget bevåg, styckad eller inte är kanske också ett brott mot samma lag.

Det kan ju vara så att PM insett att de skulle hitta spår i båten från brottet och därmed kan han ju eventuellt ha medgivit att han styckat kroppen (eftersom det då skulle förklara eventuellt blod).
Men då måste man samtidigt anta att han isf skulle erkänt det bara för att dölja själva brottet (som i sin tur lämnat spår som han vill bortförklara med styckningen).

Nu vet vi ju inte vad han sagt och inte men det är svårt att se några andra förklaringar till att han skulle medgivit till någon styckning om det inte är för att dölja andra spår. Tex kan han ju ha passat på när han styckat kroppen och kleta in någon maskindetalj (remhjul till dieseln) med blod för att försöka styrka påståendet om en olycka.
Citera
2017-08-24, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluis
Måste ju finnas svenska journalister med dansk språkkunskap. Just detta ärende är ju viktigt att kunna få till rätt. Inte minst med respekt för Kim. Sydsvenska Dagbladet har dock lyckats få till det mesta rätt. Så det blir nog där jag kommer hämta min kunskap från fortsättningsvis.
Citera
2017-08-24, 12:44
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModerRota
Du menar att en trådsanning på Flashback hittade sin väg ut i stora nyhetsblaskor?

Det är jag som är otydlig. Någon skrev i den här tråden att denne någon hört/läst att det inte fanns främmande DNA på kroppen. Men när jag läser i tråden vad som skrivits senare så har personen tolkat det danska språket på ett icke korrekt sätt.
Citera
2017-08-24, 12:45
Medlem
Agent.Provocateurs avatar
Åklagaren vill ändra på brottsreduceringen nu.

http://www.bt.dk/krimi/nyt-i-ubaadsmysteriet-anklager-kraever-raket-madsen-faengslet-for-drab
Citera
2017-08-24, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agent.Provocateur

http://www.bt.dk/krimi/nyt-i-ubaadsmysteriet-anklager-kraever-raket-madsen-faengslet-for-drab

Dvs Dråp på Danska (Dråp/Mord på Svenska då danskarna inte gör den distinktionen i rätten) samt brott mot griftefriden.
Citera
2017-08-24, 12:49
Medlem
Agent.Provocateurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Dvs Dråp på Danska (Dråp/Mord på Svenska då danskarna inte gör den distinktionen i rätten) samt brott mot griftefriden.

Ja, och att han ska genomgå en psykiatrisk undersökning.
Citera
2017-08-24, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agent.Provocateur

"Anklagemyndigheden vil under retsmødet kræve ham varetægtsfængslet for manddrab"

"manddrap" är det samma som det det vi i sverige kallar för "mord" juridiskt sett.

Det var väntat att Staten skulle ändra rubriceringen - nästan självklart.
Citera
2017-08-24, 12:50
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Det har sagts flera gånger i tråden och jag har trott på det, men som vanligt med det danska språket är det uppenbarligen någon som inte klarat av att översätta danska som tolkat det helt fel. Så jag tar tilllbaka det påståendet.

Ja, jag begriper inte hur det kan bli så mycket fel. Har de svenska tidningarna ingen självrespekt? Jag brukar läsa Kvällsposten, men när det är något från Danmark går jag över till Ekstrabladet, för Kvällsposten översätter bara Ekstrabladets danska artiklar - fast med X antal felöversättningar samt censur av alla uppgifter om gärningsmännens ursprung om detta är utländskt, med mera sådant...

Så här tror jag: rättsläkarna prioriterade att ta reda om det var Kim Wall överhuvudtaget, och nu när de vet det så fortsätter de obduktionen med alla tänkbara undersökningar och tester.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in