2017-08-24, 10:35
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Men PM:s historia hade ändå stämt - om han säger att han släppt av henne kl 22.30 på kvällen så hade ju givetvis någon tagit henne där i hamnen och sedan utfört dådet vid samma tidpunkt som vi nu vet att PM gjorde det.

PM hade säkerligen tagits in för förhör, men sannolikt släppts när polisen inte haft något sätt att binda honom vid brottet. Han hade säkert gått helt fri.. om inte polisen gjort en riktigt ordentlig genomgång av hans ubåt och hittat blodspår.

PM trodde nog han var en person "höjd över alla misstankar", och därav kunna gå fri med en ganska haltande historia. I verkligheten är nog PM, i polisens ögon en ganska suspekt figur.
Citera
2017-08-24, 10:40
Medlem
Orsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Orsaken till det stora pådraget har att göra med att en ubåt befarades vara försvunnen och ha sjunkit. Så sjöräddningen etc var inkopplad.

Orsaken till att man uppmärksammade att ubåten försvunnit var just att KW inte kommit hem och PM gick inte att få tag i.
Jodå, jag vet det. Frågan det handlade om var varför polisen omedelbart blev misstänksam mot PM.
Citera
2017-08-24, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Men PM:s historia hade ändå stämt - om han säger att han släppt av henne kl 22.30 på kvällen så hade ju givetvis någon tagit henne där i hamnen och sedan utfört dådet vid samma tidpunkt som vi nu vet att PM gjorde det.

PM hade säkerligen tagits in för förhör, men sannolikt släppts när polisen inte haft något sätt att binda honom vid brottet. Han hade säkert gått helt fri.. om inte polisen gjort en riktigt ordentlig genomgång av hans ubåt och hittat blodspår.

Han sänkte ju ubåten i samma ögonblick som de hittade honom. Bara det i sig är skäl nog att hålla kvar honom.
Citera
2017-08-24, 10:42
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pita55
han som äger ubåten vill inte ha tillbaka den. Finns de som tror att han är ägaren, men han äger 0 andelar.

Det där förstod jag inte ett dugg av!

RML äger båten, norrmannens holdingbolag äger 75% av RML. Vem som äger de återstående 25% vet vi inte, eller vet vi det?
Citera
2017-08-24, 10:47
Medlem
Hydrangeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScroogeDog
Du kan absolut ha rätt men det 'känsliga' kan även handla om att han berättat att hon styckats. I dagsläget vet vi ju inte vad han har sagt till polisen om sjöbegravningen, även om även jag lutar åt att det nog snarare handlar om att han påstår att de haft sex (hur nu olyckan kom in i det sammanhanget)

Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Svårt att tänka mig något som kan vara mer kränkande än att man delats i bitar och kastats i havet? Helt kan jag inte släppa tanken på könskorrigerad...

Sant!
Men just ordvalet "utpekande mot Kim Wall". Ordet utpekade refererar jag till anklagelse, påstående, som personen i detta fallet inte kan försvara eller förklara. Hade det enbart handlat om styckningen eller tillvägagångssättet av den dödliga utgången så tänker jag att man uttrycker sig mer med "viss information", eller "kränkande uppgifter". Förstår ni hur jag menar? Kanske hakar upp mig på en detalj men åklagare är ju vansinnigt duktiga och utbildade på i hur man uttrycker sig.

Just "utpekande" kan handla dels om sex (hon hade ju ändå en sambo), någonting mer abnormalt, men det kan även handla om politisk ställning eller dylikt. I och med att ingen kan bekräfta det PM påstår.
Citera
2017-08-24, 10:52
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orsa
Jodå, jag vet det. Frågan det handlade om var varför polisen omedelbart blev misstänksam mot PM.

Skulle tro det beror på följande:

- KW skulle vara tillbaka kl 22-23.
- Ubåten upptäcktes först kl 10 dagen därpå. Alltså runt 10 timmar efteråt.
- Ubåten sjönk direkt när PM påträffades.
- Var var då KW? Hon fanns ju ingenstans.
- Fanns hon i ubåten?
- PM påstod direkt att han släppt av henne kl 22.30. Men hon hade ju inte kommit hem. Varför?

Många märkligheter, många frågor - så jag förstår polisen reagerade direkt när PM återfanns.
Citera
2017-08-24, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Nåja mannen har en IQ på 149 så det talar för sig själv att han är ett geni i grund och botten.
Att han tur i ett IQ test eller två är inte samma sak som att vara ett geni, vad tycker du han har gjort som är verkligt genialiskt?
Citera
2017-08-24, 10:54
Medlem
Jan-Cogos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crawly
Jag kan bara inte släppa att polisen var på bollen direkt. Ingen tvekan. Polisen var säkra på att han mördat henne direkt. Trots att det inte fanns en kropp eller något officiellt vid det tillfället. Det leder mig att tro att dom har information vi saknar.
Ja. Polisen är på honom direkt.

Som redan uppmärksammats i tråden har han ju själv i en intervju pratat om att göra en "spektakulær kriminel happening".
https://www.sondagsavisen.dk/underholdning/kendte/2014-12-11-peter-vil-skyde-sig-selv-ud-i-rummet/

Om han själv pratar om sin fantasi att skapa ett spektakulärt kriminellt drama under en intervju med en journalist, vad har han då inte sagt privat till de i sin bekantskapskrets?
Han har helt säkert släppt små pusselbitar om sina fantasier. Små pusselbitar som han mått så jäkla bra av att få släppa. Lättat på trycket lite. Känt sig så jäkla smart.

Sen hjälper det nog inte PM att han under årens gång skaffat sig en hel del fiender. Som en gång var hans vänner. Som både sett och hört ett och annat. De lär inte tveka att kontakta polisen om något mystiskt händer.
Senast redigerad av Jan-Cogo 2017-08-24 kl. 10:59.
Citera
2017-08-24, 10:54
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max3x
Det där förstod jag inte ett dugg av!

RML äger båten, norrmannens holdingbolag äger 75% av RML. Vem som äger de återstående 25% vet vi inte, eller vet vi det?

Jag tror det är två olika han som det pratas om. Första han är miljonären. Andra han är PM.

Översättning: Många tror att PM äger utbåten, men det är en miljonär som gör det. Miljonären vill inte ha tillbaka ubåten.
Citera
2017-08-24, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Tror du ganska snart skulle åka på problem om du provade bygga en ubåt. Hållfasthet, flytkraft, tyngdpunktcentrum, lyftkraftcentrum, ... Allt det där sköter inte sig självt.

Argumentet "gammal teknik" är förledande eftersom det låter så förnuftigt utan att för den skull faktiskt vara sant. Man har byggt broar i många hundra år. Gemene man klarar av att få ihop en fastubru men hur många klarar av att bygga en landsvägs- eller tågbro? Och trots att tekniken är gammal händer det nu och då att gjutformar rasar, eller att färdiga broar blir avstängda för att man upptäckt designproblem. Om du undrar så är det för att man inte bara kan ta en gammal ritning och duplicera - varje tillfälle kräver att man gör en anpassad design, komplett med anpassade beräkningar.

Världen har så stort behov av ingenjörer just för att även om man bygger någonting ungefär likadant som någon annan redan gjort så krävs likförbenat en massa arbete av någon som förstår hur det hela fungerar. Världen har byggt förstärkare i massor med år - hur många kan designa och bygga en om man inte tillåts köpa en färdig förstärkarmodul och bara löda in strömmatning, insignal och utsignal?
Alltså om jag vore uppfinnare eller ingenjör så skulle jag själv inte bygga något som redan finns och dessutom i en sämre version. Känns ju väldigt onödigt. Men som sagt med tillräckligt med tid och resurser så kan i princip vilka som helst få till en mer eller mindre lyckad U-båt.
Citera
2017-08-24, 11:00
Medlem
elgecys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TantLinn
Att han inte bryter ihop beror på att han har nån typ av aspberger/autism, det förstår man ju tydligt om man läser vad hansnärmaste säger om han.
Att han dödat henne beror nog på att hon troligen fick panik när båten gick ner, och han kan inte förhålla sig till sånt då han inte förstår sig på känslor och inte kan hantera det. Han försökte säkert tysta henne och ju mer han försökte ju mer panik fick hon så tillslut dunkade han hennes huvud eller så mot nåt för att få henne tyst och då dog hon. Min teori...

Vilka typer av autism och asperger finns det? Samt skulle du säga att det är signifikant för alla typer att inte "förstå sig på" känslor?
Citera
2017-08-24, 11:00
Medlem
Z.O.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Nåja mannen har en IQ på 149 så det talar för sig själv att han är ett geni i grund och botten.
Det hade varit intressant att få veta ursprungskällan till ditt påstående? Kommer påståendet från PM själv?

Varför kallas han för uppfinnare, vad har han uppfunnit?

Han kallas för raketingenjör men han har ingen ingenjörsutbildning och har inte fått iväg mågon raket.

Ubåten byggdes av 20-30 personer i team, de hade dessutom sponsring. Alla övergav teamet när PM blev jobbig och bråkade med allt och alla.

Mannens förmågor är överhypade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in