2017-08-23, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Max3x
Om de 38 kubiken vatten stämmer så måste båten väga betydligt mer än vi trott! Jag tror faktiskt de pumpade vattnet rakt ut på kajen, ingen har mätt volymen!

Pumpar brukar ha en rudimentär mätare som anger vilket arbete de utfört -

Polisen har inte de 38000 litrarna i en stor tank - utan man har förmodligen tagit säg en 10 olika prover av vattnet - där varje prov är kanske 1 liter. Så nog har snuten minst 10 liter av vattnet att analysera.

Själva det stelnade blodet har man nog hittat lite överallt i själva kabinen efter att man tömt på vatten -
Citera
2017-08-23, 14:30
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
JAG hade inte sett honom som farlig. Men jag skulle å andra sidan inte satt mig i en konservburk what so ever. Om jag inte haft sällskap med nån jag känner. Att tro att det är farligt och "jag kanske råkar illa ut" och risken finns att bli dödad - den tanken finns ju inte. Sånt händer ju bara inte. Framförallt inte när folk vet var hon är. Och med vem hon är med. En nationell kändis.

Nej, jag själv såg det verkligen inte komma.

Vittnesmålet från de sista som såg dem tyder på att hon anade. För hon blev väldigt glad när de dök upp, men sa ingenting. Någonting anade hon inte stämde.
Citera
2017-08-23, 14:31
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanelgas
Intressant att vi drog upp Elon Musk i princip samtidigt. Jag tycker det är slående hur likartad situationen är, enda skillnaden är att Elon Musk har mycket pengar, primärt efter att ha sålt PayPal och sedan lyckats betydligt bättre rent finansiellt (även om mycket är extremt subventionerat/finansierat av ren hype). Två karismatiska individer med extremt höga ambitionsnivåer som gillar att prata om massa idéer utan att egentligen precisera eller förklara på ett övertygande sätt varför det skulle vara realistisk. Båda i ett enormt beroendeförhållande till betydligt mer kompetenta medarbetare, fast gillar att skapa en bild av att det är de själva som är genierna bakom allt, även om båda relativt tydligt vare sig är hyperintelligenta eller hyperkompetenta (något man kan upptäcka genom att lyssna mycket i detalj vad de är de säger).

Musk är ingen vidare jämförelse, Hans Reisers är ett bättre exempel. Han skrev ett banbrytande filsystem ReiserFS https://en.wikipedia.org/wiki/ReiserFS sedan mördade han sin fru.
https://en.wikipedia.org/wiki/Hans_Reiser
Citera
2017-08-23, 14:31
Medlem
Kung-Caligulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Elon Musk, seriöst? En halvtokig Dansk skrotnisse utan formell utbildning för det han sysslar med och som byggt prylar på hobbynivå jämfört med en innovatör med examina både i fysik och ekonomi och som dessutom doktorerat inom materialteknik och byggt upp ett miljardimperium som byggt raketer som inte bara åkt ut i rymden utan landat själva. Revolutionerat elbilsmarknaden och framförallt, trumvirvel, inte är en socialt udda kuf.

Du får sklija på att bygga själv och betala andra att bygga....
Citera
2017-08-23, 14:32
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaoshiFreigeist
Du ligger helt fel. Hon skrev också om humanistiska ämnen av allmänt intresse. Idi amins kulturella och psykologiska arv i Uganda eller feminism på kuba. Hon kunde absolut ha planerat att skriva en kritisk artikel om PM vilket skulle ge motivet till mordet.

Nu var detta svar till någon annan, så du har fel själv i att jag "ligger fel". Det blir fel när man tar meningar och svar ur sin kontext! Synd att inte du uppfattade att jag tror som du.

Jag har själv läst samma/liknande universitetsämnen som KW, ämnenas teorier och metoder.

Jag tycker att hennes artiklar är jättebra och var kanske lite en början på en ny journalistisk stil, i varje fall i lilla Svedala, och jag vill absolut inte kritisera henne.

Men den undersökande metoden hon använt (genusvetenskap) lämnar ofta en slags dålig eftersmak hos intervjuobjektet, och ligger som en mörk skugga över personen/erna i artiklarna, i.e. skuggan blir tydligare och mörkare ju närmare artikelns slut man kommer. Det är inget som står skrivet svart på vitt, det är en känsla man får när man läser.

Men det är en vedertagen metod, men det finns etiska förbud i Sverige mot vissa delar av metoden.

Jag orkade bara inte förtydliga detta här i tråden , väldigt få vill eller kan ta det till sig.

Oavsett är det fruktansvärt det hon råkade ut för och jag lider med hennes familj. Min egna 30-åriga dotter dog för ca ett år sedan, tomheten är enorm.

Vila i frid Kim!
Citera
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Vet man med säkerhet att det inte var fler personer ombord under kvällen?

Man har sett honom och henne i tornet. Men det kan väl ha funnits fler nere i u-båten? Eller?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Skillanden är att Musk på riktigt är både intelligent och extremt kompetent. Jag har läst boken om honom, och där framgår tydligt att han inte har ens antydan till psykopatiska drag.
Madsen är en uppfinnar-wannabe som knappt lyckats med någonting i sitt snart 50-åriga liv och har genomskådats av hans kollegor för länge sedan. Han försökte för en liten tid sedan skicka upp en liten hemmabygd raket som plumsade i vattnet direkt efteråt och åker runt och mördar folk på en ubåt som han stulit av en ubåtsförening.

Musks rymdraketer förser ISS med förnödenheter på regelbunden basis. Han driver ett bilföretag som spottar ur sig över 50 000 bilar per år och håller nu på att bygga tunnelborrningsmaskiner och supersnabbtåg i vakuum-tunnlar (Hyperloop).

Helt riktigt, men början på projektet Falcon 1 var väl inte så lyckad.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Falcon_1
Citera
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbequeken
Det var ikke meningen, at den dræbte journalist Kim Isabel Walls krop skulle flyde op til overfladen af havet og skylle i land. Derfor var der på liget "fæstnet metal", der skulle sikre, at kroppen blev på havets bund.

Han fortæller også, at der er fundet blod fra Kim Wall ombord på ubåden Nautilus.

- Det ser ud som om, der er skader på torsoen, som er et forsøg på at sikre, at luft og gasser skulle slippe ud, så kroppen ikke skal drev op til overfladen, siger han og tilføjer, at ligeledes var "fæstnet metal" på torsoen.

http://www.dr.dk/nyheder/indland/drabschef-kim-walls-lig-skulle-blive-paa-havbunden

Hon var alltså styckad, uppsprättad och nertyngd med vikter för inte komma upp till ytan.

Det gör fan inte en normal människa ens om det hänt en olycka.

Raket Madsen är nog rätt rökt nu.
Fy fan vad sjukt. Totalt rubbat. Det räcker alltså inte för PM att hugga av huvud och lemmar. Nä, han väljer att köra någon form av somalisk knivhuggning på torson också. Undrar hur sargad torson faktiskt är. Tio hugg? 20? 100?

Finns det något danskt forum där man kan läsa vad vanliga danskar har för synpunkter på utvecklingen i fallet?
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Vet man med säkerhet att det inte var fler personer ombord under kvällen?

Man har sett honom och henne i tornet. Men det kan väl ha funnits fler nere i u-båten? Eller?
Det har inte förekommit några sådana uppgifter så det förefaller vara uteslutet.
Citera
2017-08-23, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluis
Pumpar brukar ha en rudimentär mätare som anger vilket arbete de utfört -

Polisen har inte de 38000 litrarna i en stor tank - utan man har förmodligen tagit säg en 10 olika prover av vattnet - där varje prov är kanske 1 liter. Så nog har snuten minst 10 liter av vattnet att analysera.

Själva det stelnade blodet har man nog hittat lite överallt i själva kabinen efter att man tömt på vatten -
Det handlar ju om beräkningar också. Läser man lite fysik och matematik så är det inte så himla svårt att veta hur mycket vatten som ryms i ubåten om den är full med vatten inne i kabinen (eller vad tusan det heter - hytten?). Men att pumpar har en räknare känns ju fullt logiskt.
Citera
2017-08-23, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dolme
Jag tror det kommer visa sig att PM har en starkt narcissistisk personlighetsstörning. Han trodde säkert så hårt på sin egen förmåga efter många år av jubel och upphöjande i TV och tidningar, att han aldrig skulle åka dit för det här. Gömma en kropp och röja undan spåren är väl ingen match för en så kompetent raketingenjör. Så jävla äckligt. Hoppas det kommer fram exakt vad psykopat-Peter har gjort.

Röja undan spåren?

Fasttorkat blod i u-båten och en torso som nästan spolades upp på land. Ett dåd utfört av en jubelidiot.

Madsen känns mer och mer som en stor bluff.
Citera
2017-08-23, 14:37
Medlem
Orsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max3x
Om de 38 kubiken vatten stämmer så måste båten väga betydligt mer än vi trott! Jag tror faktiskt de pumpade vattnet rakt ut på kajen, ingen har mätt volymen!
Ubåten har sagts väga ca 40 ton, det stämmer i så fall bra med 38 kbm luftvolym (Archimedes, du vet).
Dock var det mycket att lyfta med vatten ombord.
Citera
2017-08-23, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orsa
Ubåten har sagts väga ca 40 ton, det stämmer i så fall bra med 38 kbm luftvolym (Archimedes, du vet).
Dock var det mycket att lyfta med vatten ombord.
Nä, den väger "över 30 ton" och jag har hört siffran 33 ton.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in