Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-17, 03:46
  #4921
Medlem
Jessigirlies avatar
Måste man torka? Jag käkade helt enkelt upp 9 såna bollar när löven lossnade, men tycker inte det blev så värst konstigt i knoppen? Lite skum blev jag men inget mer.
Kam jag bara dra upp plantorna nu efter jag klippt bort bollarna o hacka rötterna o göra te ist kanske?
Hur många rötter ska man ta egentligen o måste dom oxå torkas innan eller går det med färska?
😊
Citera
2017-08-22, 19:40
  #4922
Medlem
Jessigirlies avatar
LÄNKTEXT

Naturligtvis kommer jag kasta dessa knoppar så det blir nya fina blommor att titta på nästa år, men hade detta räckt för någon att finhacka o göra te på om tanken skulle vara ett opiatrus?
😊 tacksam för svar
Citera
2017-08-22, 21:53
  #4923
Medlem
Frans-Jaegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jessigirlie
LÄNKTEXT

Naturligtvis kommer jag kasta dessa knoppar så det blir nya fina blommor att titta på nästa år, men hade detta räckt för någon att finhacka o göra te på om tanken skulle vara ett opiatrus?
😊 tacksam för svar

Troligtvis. Jag hade bara en planta med ca 5 kapslar, ganska små då den bara växte ca 6 veckor.

Jag tog kapslarna, 10cm av stammen och den lilla roten. Klippte ner i mixer och mixa med vatten, sedan koka upp sörjan och låta den dra i det varma vattnet (sluta koka efter ca 1 minut) en stund. Sedan kyla kastrullen i vattenbad och slutligen sila/pressa ur te:et genom tyg. I med lite socker och drick, blev en litet behagligt rus några timmar.

Jag har alltid gjort te´på färska plantor, har aldrig torkat dom först.
Citera
2017-08-22, 22:30
  #4924
Medlem
Krickerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frans-Jaeger
Troligtvis. Jag hade bara en planta med ca 5 kapslar, ganska små då den bara växte ca 6 veckor.

Jag tog kapslarna, 10cm av stammen och den lilla roten. Klippte ner i mixer och mixa med vatten, sedan koka upp sörjan och låta den dra i det varma vattnet (sluta koka efter ca 1 minut) en stund. Sedan kyla kastrullen i vattenbad och slutligen sila/pressa ur te:et genom tyg. I med lite socker och drick, blev en litet behagligt rus några timmar.

Jag har alltid gjort te´på färska plantor, har aldrig torkat dom först.
Jag gjorde något liknande men kände inte någonting.
Citera
2017-08-22, 22:31
  #4925
Medlem
Jessigirlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frans-Jaeger
Troligtvis. Jag hade bara en planta med ca 5 kapslar, ganska små då den bara växte ca 6 veckor.

Jag tog kapslarna, 10cm av stammen och den lilla roten. Klippte ner i mixer och mixa med vatten, sedan koka upp sörjan och låta den dra i det varma vattnet (sluta koka efter ca 1 minut) en stund. Sedan kyla kastrullen i vattenbad och slutligen sila/pressa ur te:et genom tyg. I med lite socker och drick, blev en litet behagligt rus några timmar.

Jag har alltid gjort te´på färska plantor, har aldrig torkat dom först.
Finns ju dom som inte orkar göra massa te o bara tuggar det som en häst..Men verkar inte funka,eller så kanske dessa är resistenta mot såna saker då?😦
Eller det kanske måste kokas ändå då?
Hmm....
Citera
2017-08-22, 22:36
  #4926
Medlem
smellyproofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krickert
Jag gjorde något liknande men kände inte någonting.
5 kapslar låter lite. Testa mixa 20-30 st istället. Drick inte allt på en gång, lär dig känna styrkan först.
Citera
2017-08-24, 22:22
  #4927
Medlem
Frans-Jaegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jessigirlie
Finns ju dom som inte orkar göra massa te o bara tuggar det som en häst..Men verkar inte funka,eller så kanske dessa är resistenta mot såna saker då?😦
Eller det kanske måste kokas ändå då?
Hmm....

Måste ju inte kokas men att göra så drar ut all det goa och löser det i vatten för snabb och enkel upptagning.
Citera
2017-08-26, 01:34
  #4928
Medlem
Jessigirlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frans-Jaeger
Måste ju inte kokas men att göra så drar ut all det goa och löser det i vatten för snabb och enkel upptagning.
Då måste det vara fel på kompisens blommor..Funkar varken som te eller tuggas. .hörde jag😊
Citera
2017-08-26, 09:55
  #4929
Medlem
Frans-Jaegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jessigirlie
Då måste det vara fel på kompisens blommor..Funkar varken som te eller tuggas. .hörde jag😊

Gör så att ca 2 veckor efter att bladen fällts och kapseln växt sig större och fått en frostig lyster, så tar du en någorlunda grov nål och sticker 4-5 hål i kapseln på ovansidan. Vitsen är att saften ska blöda in i kapseln.
Efter ca 1 vecka sticker du 4-5 hål igen, och en vecka senare tar du kapseln och 10cm stjälk + roten till te´.

Skördar du kapslarna innan dom är frostiga (för tidigt) så är det inte så mycket balsam för själen i dom.
Citera
2017-08-26, 18:53
  #4930
Medlem
Jessigirlies avatar
[quote=Frans-Jaeger|61610358]Gör så att ca 2 veckor efter att bladen fällts och kapseln växt sig större och fått en frostig lyster, så tar du en någorlunda grov nål och sticker 4-5 hål i kapseln på ovansidan. Vitsen är att saften ska blöda in i kapseln.
Efter ca 1 vecka sticker du 4-5 hål igen, och en vecka senare tar du kapseln och 10cm stjälk + roten till te´.

Skördar du kapslarna innan dom är frostiga (för tidigt) så är det inte så mycket balsam för själen i dom.[/QUOTE
Ahaa kanske därför då. Har tagit direkt när bladen falite. . 😊 Tack för svar
Citera
2017-10-02, 14:03
  #4931
Medlem
-Zex-s avatar
Det smakar så jävla illa Har blandat ut med en massa funlight, citronextract, socker, vanilj och det smakar fortfarande piss av det. Har ni några tips?
Vet att frågor likt denna säkert varit uppe en miljon gånger redan, men orkar inte bläddra igenom alla svar.. Vill ju dricka mitt te nu!
Citera
2017-10-02, 16:06
  #4932
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Zex-
Det smakar så jävla illa Har blandat ut med en massa funlight, citronextract, socker, vanilj och det smakar fortfarande piss av det. Har ni några tips?
Vet att frågor likt denna säkert varit uppe en miljon gånger redan, men orkar inte bläddra igenom alla svar.. Vill ju dricka mitt te nu!

Gör du te är det ofrånkomligt att få bitter smak. Alternativet är att bara använda "mjölken", som du får fram genom att snitta kapslarna och låta det torka. Då får du brunt klet, som du kan stoppa i tomma medicinkapslar eller "bomba" i papper.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback