Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-02, 16:11
  #4933
Medlem
-Zex-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Gör du te är det ofrånkomligt att få bitter smak. Alternativet är att bara använda "mjölken", som du får fram genom att snitta kapslarna och låta det torka. Då får du brunt klet, som du kan stoppa i tomma medicinkapslar eller "bomba" i papper.
Jag gjorde som du sa, jag tog mitt mjölkade råopium och bombade istället, nu är man lagom mjuk
Mitt te var förmodligen 96% skit och 4 % riktigt te när jag hade blandat klart, fick slå ut det
Citera
2017-10-20, 08:38
  #4934
Medlem
Jag har använt opium i fyra år snart, det är fantastiskt på alla sätt och vis..

Men alla ni som sitter här och läser, skaffa x247a frön - det är helt lönlöst att odla hen and chicks eller andra sorter från impecta, kan ni inte komma över x247a (världens starkste vallmo, tog två forskare 8 år att korsa fram den sorten, innehåller upp till 37% morfin per torkad vikt opium och blöder så pass att man får skörda opiumet när det är färskt, det är en viss teknik - man måste vara snabb för annars droppar det ner på backen) ..

Om ni inte kan få tag på sådan så införskaffa Giganteum (inte den på impecta, den turkiska som går i rosa, inte den svenska som är mörkare i färgen), tasmanian eller någon annan sort med konstaterad hyfsat innehåll av opium.

Att ödsla jord och jobb på impectas hen and chicks eller någon av de andra sorterna är totalt meningslöst, det värsta är att man inte förstår det fören man får prova riktig vallmo - när jag började dricka mitt te räckte det med ett stort huvud eller max då, drack jag mer spydde jag. x247a är minst 10 gånger starkare än GOP (Giganteum opium poppy) - finns ingen annan sort som den, tasmanian kommer inte ens i närheten.. Men tasmanian är helt klart bättre än de svenska sorterna såklart.

Men för allt i världen, ödsla inte tid på svenska frö-sorter... Speciellt inte från fröfirmorna, det är bara skit. En annan stor fördel med x247a är att den växer fortare än någon annan sort jag odlat - så pass fort att den blommar samtidigt som den perenna (orientaliska) och fortsätter man så går det ännu fortare - 60 dagar typ. Redan efter 20 centimeter visar sig blomman, den fortsätter dock sträcka på sig och växa enda tills den är runt metern.

Ha det bra gott folk, om någon vill veta mer så skriv till mig!
Citera
2017-10-20, 08:59
  #4935
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Zex-
Jag gjorde som du sa, jag tog mitt mjölkade råopium och bombade istället, nu är man lagom mjuk
Mitt te var förmodligen 96% skit och 4 % riktigt te när jag hade blandat klart, fick slå ut det


Det gjorde du helt rätt i, det är slöseri att röka opium - effekten kommer direkt och det smakar underbart (som heroin nästan) men man blir minst lika skön av att svälja opiumet och effekterna sitter i fan så mycket längre. Dessutom är det inte världens enklaste att röka råopium, man bör koka det för att det ska brinna bra. Annars får man hålla på och elda och seden smula sönder och elda igen, då får man feta bloss (använder själv en manuell vejp, en glasbubbla typ bara - opium måste hettas upp sakta och indirekt).

Trots att jag hade över 8 gram x247a opium så rökte jag inte mer än ett halvgram totalt (tänk er ett opium som innehåller typ 350 milligram morfin per gram, inte ens jag med skyhög tolerans behövde särskilt mycket - ett knappnålshuvud ungefär, inte mycket större). Och teet som jag gjorde på de mjölkade kapslarna behövde jag bara en tiondel så mycket som jag behöver av min "vanliga" vallmo (GOP)

En som saknade tolerans hittade sin dos på 40 milligram x247a opium. Så starkt är det!

Jag är ingen reklampelare för den websidan som sålde mig fröerna (kostade 460:- med tullavgifter och allt), den finns inte ens uppe nu - den går ner så fort de sålt slut och sen kommer den upp till vintern igen. Jag trodde inte på det fören jag själv fick prova odla den, jag har ändå odlat tasmanian i många år och varit nöjd. Men den strainen är inte ens jämförbar med x247a - som att jämföra den svenska Giant, hen and chicks eller paeony sorterna med äkta GOP (Turkisk jättevallmo, stora och dekorativa huvuden) - går liksom inte ens att jämföra..
Citera
2017-11-02, 10:43
  #4936
Medlem
Väldigt intressant tråd. Har läst om ämnet ett par gånger nu och är helt övertygad om att det här måste provas till våren.

Ps. vart tog stormamma vägen? Hen verkade ju väldigt insatt i det här. Ds.
Citera
2018-01-02, 23:24
  #4937
Medlem
Luness avatar
Vilka fysiska butiker i Sverige har papaver somniferum frön? Och vilket märke är mest potent?
Citera
2018-01-28, 15:25
  #4938
Medlem
Flusons avatar
Har en hel påse med Vallmo frön som kommer från schysst vallmo där jag tömt kapslarna på frön och sparat när jag gjort té. Vissa gör väl te på det med, eller sköljer av med kallt vatten och skakar i 10-15 min. Men jag har tänkt på att sätta dessa frön och skörda när det är dags.

Hur länge håller frön? Ska man förvara dom i någon speciell miljö så att de går att gro? Och när är det bäst att sätta dom? Kan man ha dom i kruka inomhus så att de får sol på sig och sedan transplantera ut dom i skogen eller andra folkskygga områden när de vuxit till sig lite, och samt när solen lyser starkare? Vallmo plantan är väl ändå en riktigt tuff planta som klarar de mesta miljöer?

Hejs
__________________
Senast redigerad av Fluson 2018-01-28 kl. 15:28.
Citera
2018-02-15, 12:24
  #4939
Medlem
Flusons avatar
Har nu planterat en liten mängd av mina vallmo frön och det ska bli spännande att se om de börjar gro. Tveksamt, men testar bara för skojs skull. Cirka 10 små plastkrukor med dräneringshål, varje innehållande 2-4 frön.

Ställt dom vid fönsterkarmen bara, har nämligen en polare som odlar samma sort från samma kapslar och de växer på för fullt vid hans fönsterkarm. Ska bli kul och se ifall några börjar poppa upp, kan återkomma med en uppdatering om de tar sig.

Fred ut
Citera
2018-03-26, 15:38
  #4940
Medlem
CrilleKexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E14
Papaver somniferum, färgen spelar ingen roll men välj inte The Giant.
Varför fungerar inte The Giant?
Citera
2018-04-14, 15:46
  #4941
Medlem
Tropexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrilleKex
Varför fungerar inte The Giant?

Stora blommor/kapslar, men blir antingen dålig (liten) skörd opium eller dålig kvalité (låg procent morfin) på skörden... något av dom alternativen.
Citera
2018-04-22, 14:41
  #4942
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SaintCosme
Akta er för Tasmanska då de odlas för läkemedelsindustrin, inte för opium utan för massor av annat , t.ex magnecyl.

Massor av människor har dött av denna växt! Googla så får ni upplysning. Akta er som FAN för Tasmaniskt skit!

Eh Magnesyl ?! Magnesyl tillverkas av Acetylsalicylsyra Framställs främst av Salix släktet och inte av opioider.

Opium poppies have been grown in Australia's island state of Tasmania since the 1970s, making up more than 40% of the world's legal opiates. It is one of the few places in the world where growing opium poppies is legal.

Frön stulna från farmakologiska odlingar är betydligt bättre än fröbutikernas.
Har själv odlat "Brittish Pharma" opium som det var ett helsikes drag i jämfört med andra sorter.
Nu är det ett tag sedan men har en del kapslar kvar och en del bevarade frön. Har även en del äkta Tasmanian och rena "Papaver somniferum" som skall sättas framöver.

Det finns flera sorter ute på nätet som kommer från läkemedels bolagens odlingar enkla att stjäla för de som bor i närheten och en kapsel innehåller hundratals frön..Odlar man för fröerna så kan man sälja frön helt lagligt från dessa sorter även i Sverige. Man vet ju inte om användaren strör dem på formfranskan innan gräddning eller odlar upp blommorna fören praktfull trädgård eller för att få en omgång eterneller till hösten.
Citera
2018-05-09, 19:46
  #4943
Medlem
Dåligt drag i denna tråd. Hur går det med odlingarna? Jag testar detta för första året och har dränkt hela samhället i frön - min trädgård, kommunens rabatter, dikeskanter, skogen och i kanten på nån åker. I Juli räknar jag med en sällan skådan prakt häromkring och att kort därefter kunna ståta med titeln som innehavare av både flashbacks största blomsterarrangemang och dito största kuk

Då jag är ny i branschen behöver jag hjälp med att identifiera denna bild.

http://www.bilddump.se/bilder/201805...129.38.215.jpg

Är det P.somniferum? Har haft dessa blommor varje vår i trägården och denna har hunnit längre än de jag själv planterat i vår. Kan den tidigare husägaren (gammal tant) ha varit hooked på vallmote? Tycker bladen ser "spetsigare" ut än de bilder jag sett på nätet. Nån sorts vallmo tror jag det är även om den uppenbarligen behöver ytterligare en tid att växa?
Citera
2018-05-09, 20:09
  #4944
Medlem
FelGuds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bushbuck
Dåligt drag i denna tråd. Hur går det med odlingarna? Jag testar detta för första året och har dränkt hela samhället i frön - min trädgård, kommunens rabatter, dikeskanter, skogen och i kanten på nån åker. I Juli räknar jag med en sällan skådan prakt häromkring och att kort därefter kunna ståta med titeln som innehavare av både flashbacks största blomsterarrangemang och dito största kuk

Då jag är ny i branschen behöver jag hjälp med att identifiera denna bild.

http://www.bilddump.se/bilder/201805...129.38.215.jpg

Är det P.somniferum? Har haft dessa blommor varje vår i trägården och denna har hunnit längre än de jag själv planterat i vår. Kan den tidigare husägaren (gammal tant) ha varit hooked på vallmote? Tycker bladen ser "spetsigare" ut än de bilder jag sett på nätet. Nån sorts vallmo tror jag det är även om den uppenbarligen behöver ytterligare en tid att växa?
Nej det där är inte ens vallmo släktet
__________________
Senast redigerad av FelGud 2018-05-09 kl. 20:12.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback