2017-08-22, 02:28
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Varför kokar du ihop storys helt utan belägg? Det du i tidigare inlägg kallar för "indicier" är något du bakar in i dina idéer med ad hoc. Du har inte torrt på fötterna i detta.

Du tycker inte att tornets dimensioner föranleder något så groteskt som att stycka, men du accepterar gladeligen din egna ännu mera groteska idé om att det i själva verket är någon sorts lustmord. Sluta skriv i tråden och arbeta på en ubåtsroman i stället. Det blir bättre än dessa pajaskonster. Jag lovar läsa boken!
Du har lov att ha dina teorier. Jag har lov att ha mina.
Du kan läsa boken om Madsen när den kommer ut, men det kommer inte vara jag som skriver den och det kommer inte vara en roman.

Vad är din teori? Att det var som Madsen säger - att det var en olycka? Hon snubblade och föll illa, och Madsen gjorde som det som alla skulle göra i hans situation - kapade av huvud, ben och armar och dumpade delarna i havet invirade i en kedja? Och sedan sänkte sin ubåt?

Eller ett överfall och mord i stundens ingivelse och sedan en styckning på det? Och sen då? Trodde han att han skulle komma undan? Eller var det en sån där tillfällig sinnesförvirring som det är så populärt att hänvisa till, men som aldrig uppstår annat än när försvarsadvokater försöker frikänna sina klienter?
Citera
2017-08-22, 02:30
Medlem
PhDSalanders avatar
[quote=cellplast|61570465]
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Eller att de bara vill påvisa att ordet inte har använts i sin normala betydelse. Rimligen borde själva pressreleasen innehållit ett explicit citat från PM om polisen verkligen ville få ut att han använt just det ordet.

Nu blev det lite fel när du citerade! Det där är Merwinnas tolkning inte min

Jag tolkade som du gör, att citationstecknen runt markerar att det är med reservation för vad ordet egentligen står för, begrava - begravning, dvs en ceremoni vilket ju blir en makaber beskrivning av att dumpa en kropp.
Citera
2017-08-22, 02:32
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
För er som fortfarande tror att styckningen gjordes av praktiska skäl för att få upp den tunga kroppen ur luckan, kommer här ett experiment ni kan göra hemma.

Leta upp en bild på en naken kvinna och studera kroppen. Föreställ dig hur mycket vikt man sparar på att kapa av benen vid knäna, armarna samt huvudet. Du kommer snabbt att inse att det rör sig om en väldigt begränsad viktbesparing. Hade det handlat om att få ner vikten så hade kroppen delats helt annorlunda.
Istället har Madsen bara gjort det svårare att fira upp kroppen ur tornluckan eftersom han nu inte längre har något huvud eller armar att fästa ett rep runt.

Nej hörrni, styckningen var del av Madsens plan från början - det är ingenting han gjorde i stundens hetta av praktiska orsaker.

Självklart försökte han få upp kroppen hel men klarar man 40 kg och inte 60, så vad ska han göra? Du är med största sannolikhet ute och cyklar. Även Madsen fattar att en ubåt är snudd på världens sämsta plats att döda någon på.

Plockar man bort det ovanliga i det här fallet (ubåten) så har vi nog ett rätt ordinärt och simpelt brott. Han orsakar hennes död efter en nekad invit eller liknande, han står med ett lik på halsen som han inte kan göra sig av med, styckningen sker eftersom han inte har något val, med en blodig ubåt har han heller inget annat val än att sänka den.

Byter man ut ubåt mot lägenhet så har vi ju ett inte allt för ovanligt scenario.
Citera
2017-08-22, 02:37
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Hade jag någon älskad som drog ut i en hemmabyggd ubåt och den är 4 timmar sen tillbaka så skulle jag sätta i laddningskabeln i telefonen och sedan börja jobba mig igenom alla telefonnummer jag kan komma på.
- sjöräddning
- polis
- ägarföretag
- ...

De två magiska orden ubåt och hembygge skulle nog sätta bra fart på både sjöräddning och polis rätt raskt. När sjöräddningen provat att ropa på radio och inte få svar så skulle de nog spinna upp sitt maskineri i ett väldigt raskt tempo.
De var i ytläge hela tiden, uppkopplade på master? Till när är intressant. Hon hade en tfn, inte han.

Säkert avhandlat, men hur skulle hon ta sig till pojkvännen från hamn?
Citera
2017-08-22, 02:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Nu blev det lite fel när du citerade! Det där är Merwinnas tolkning inte min

Jag tolkade som du gör, att citationstecknen runt markerar att det är med reservation för vad ordet egentligen står för, begrava - begravning, dvs en ceremoni vilket ju blir en makaber beskrivning av att dumpa en kropp.
Korrigerat - såg inte att första raden innehöll två quote-start direkt på varandra.
Citera
2017-08-22, 02:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Eller att de bara vill påvisa att ordet inte har använts i sin normala betydelse. Rimligen borde själva pressreleasen innehållit ett explicit citat från PM om polisen verkligen ville få ut att han använt just det ordet.

Håller med. Men såg intervju med PM:s advokat och hon valde ordet begravt (fast på dansk). Det kan ju tyda på att det kommer från PM; hon skall ju företräda hans hållning. Eller så är det för att det låter lite 'bättre', mildare än att säga dumpat, hivat över bord etc.

Språkligt så blir det ju lite knepigt att uttrycka det adekvat när det handlar om ett dåd ute på havet. En GM som gräver ner sitt offer begraver offret, en GM som släpar undan sitt offer placerar/lämnar/gömmer etc offret i ett buskage, i en bod etc. Eller så får offret bara kvarbli på plats.
Det känns lite svårare att hitta rätt ord när en kropp läggs i vattnet.
Citera
2017-08-22, 02:45
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Håller med. Men såg intervju med PM:s advokat och hon valde ordet begravt (fast på dansk). Det kan ju tyda på att det kommer från PM; hon skall ju företräda hans hållning. Eller så är det för att det låter lite 'bättre', mildare än att säga dumpat, hivat över bord etc.

Språkligt så blir det ju lite knepigt att uttrycka det adekvat när det handlar om ett dåd ute på havet. En GM som gräver ner sitt offer begraver offret, en GM som släpar undan sitt offer placerar/lämnar/gömmer etc offret i ett buskage, i en bod etc. Eller så får offret bara kvarbli på plats.
Det känns lite svårare att hitta rätt ord när en kropp läggs i vattnet.

Dumpa, slänga? Men språkförbistringar stökar ju lite här
Citera
2017-08-22, 02:56
Medlem
Oddballs avatar
Det som vore intressant att få svar på (men som vi kanske aldrig får) är:

1. Varför dödade han KW överhuvudtaget?
2. Varför styckade han kroppen istället för att få det att se ut som en olyckshändelse? Eller bara lät den vara och hivade den överbord som den var med alla kroppsdelar intakta och på plats?

Med det man vet hittills så börjar det kännas som att PM är färdig för sinnessjukhuset.
Citera
2017-08-22, 03:02
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Det som vore intressant att få svar på (men som vi kanske aldrig får) är:

1. Varför dödade han KW överhuvudtaget?
2. Varför styckade han kroppen istället för att få det att se ut som en olyckshändelse? Eller bara lät den vara och hivade den överbord som den var med alla kroppsdelar intakta och på plats?

Med det man vet hittills så börjar det kännas som att PM är färdig för sinnessjukhuset.

Fast vi vet inte om det är Kim än.
Citera
2017-08-22, 03:07
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Fast vi vet inte om det är Kim än.

Tja, PM har ju själv medgett att han gav henne en "sjöbegravning" - men sen om det betydde att han hivade i delarna i omgångar eller en intakt kropp har han väl inte uttalat sig om. Men oavsett så är hon död och frågan kring VARFÖR är och förblir väldigt aktuell och intressant.
Citera
2017-08-22, 03:12
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Tja, PM har ju själv medgett att han gav henne en "sjöbegravning" - men sen om det betydde att han hivade i delarna i omgångar eller en intakt kropp har han väl inte uttalat sig om. Men oavsett så är hon död och frågan kring VARFÖR är och förblir väldigt aktuell och intressant.

Han chansade och chansade fel.
Citera
2017-08-22, 03:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie

Byter man ut ubåt mot lägenhet så har vi ju ett inte allt för ovanligt scenario.

Dessa två personer i denna ubåt träffas ju under andra förhållanden, inom sina yrken. Det är inte ett par som är sambos eller några som träffas i en lägenhet en sen kväll efter något dejtande etc. Så det här är ett lite ovanligt scenario trots allt. Eller åtminstone ett annorlunda scenario jämfört med många lägenhetsdraman.

Den tidigare positiva bilden av denne kufiska ubåtskapten har dock suddats ut helt vid det här laget. Så mycket konstigheter som det tycks ha varit under denna färd och som vid det här laget framkommit. Han är en jävla klåpare.

Väldigt tråkigt att man som svensk inte ska kunna åka till Danmark i nåt jobbrelaterat syfte utan att behöva riskera sitt liv. Det är inte första gången som såna problem uppstår. Jag ska inte utveckla detta resonemang vidare dock, för då blir det "hets mot folkgrupp".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in