Citat:
Ursprungligen postat av
cellplast
Du har kanske 30-50 postningar där du säger att PM saknar empati - samtidigt finns det en hel bunt personer som känner PM som säger att han har en hel massa empati.
Jag får lite svårt att bestämma mig vad jag skall tro. Du som gissar om en person du inte träffat måste ju rimligen vara mer trovärdig än personer som känt PM i 10-tals år...
Jag gissar givetvis bara baserat på vad jag läser om PM, precis på samma sätt som att hans vänner gissar att han har verklig, och inte spelad, empati (psykopater är fruktansvärt bra på att spela empatiska).
Jag läste upp mig på psykopati för flera år sedan efter att ha haft en tidigare kollega vars beteende orsakade fruktansvärt mycket lidande på företaget där jag arbetade. Men genom att ljuga folk rakt i ögonen, förfalska dokumentation och radera mail, lyckades det alltid bli andra som fick ta fallet efter att han gjort något hemskt. Exempelvis tog han ut 50 000kr på firmakortet och på något manipulativt sätt fick en kollega att ta på sig ansvaret för uttaget. När han senare konfronterades så blånekade han och den andre fick gå.
Blev bekant med den horribla personlighetstypen då och har nu läst så mycket att jag numera kan lukta mig till en psykopat på kilometers avstånd (det var därför jag intresserade mig för just detta fallet från början). Flera diskuterar diagnoser såsom ADHD och annat, men detta är i min bok tal om klockren psykopati - en 39-poängare i PCL-R (standardtestet för psykopater).