2017-08-21, 20:27
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
De anhöriga till de båda mördade männen är inte nöjda med skadeståndet. Det står klart idag när domen i Arbogafallet kommit. Ändå menar flera anhöriga att de känner sig lättade över att straffen var strängast möjliga.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/offrens-anhoriga-missnojda-over-skadestandet

Var 14 år verkligen det strängast möjliga straffet avseende Rajabi? Kunde man inte höjt med
två år till? Nu blir det att han kommer ut efter bara 7, 8 år väl?
Den äldre man han dödat är inte bara död en viss tid utan död för evigt. Han får inte sitt liv
åter men Rajabi får sin frihet tillbaka efter bara några få år.
Den kvinna han skadat allvarligt med sina aggressiva, många knivhugg upphör förmodligen
inte att vara skadad då den friheten har återerövrats för hans vidkommande.
Hon är märkt för livet. Både fysiskt och psykiskt.

Alltså, det borde bli ett slut med daltandet med att få lindriga straff bara för att man är
21 år eller yngre vid gärningstillfället. Man anses som vuxen och myndig redan vid 18 års ålder i
detta land och har man då valt att ta livet av folk medan man fortfarande är runt 18 eller
21 så borde man rimligen också dömas som just vuxen då och inte komma i åtnjutande
av någon jäkla "ungdomsrabatt". Denna "ordning" bara befrämjar mera kriminalitet
med dödlig utgång begången av yngre förmågor. Man tar risken att mörda människor
för man vet att man kommer tämligen lindrigt undan utifall det skulle ske att man åker fast.

Sedan vore det också på hög tid att man ser till att få genomfört en radikal förändring
vad skadestånd till mordoffers anhöriga anbelangar. Det är ju rena skämtet som det ser ut nu.
50 000 kr vanligen bedömer man som rimligt att en nära anhörig ska få, det räcker tycker man.
Summan borde ligga på åtminstone 150 000. Inte för att några pengar i världen kan minska
en stor sorg och saknad och det lidande som är förbundet med detta, men i alla fall.

Nu är det alltså över. För denna gång.
Hade Möllerskan haft någon skam i kroppen så skulle hon låtit allt stanna vid vad det är nu
och avstått från något jävla överklagande och funnit sig i att hon måste betala priset
för sina vedervärdiga handlingar mot andra människor och följaktligen avtjäna det straff
som hon är dömd till utan att "spjärna emot" mera.
Inse att hon är fullständigt chanslös även vid en fortsättning i en annan rättsinstans.
Sluta upp med alla meningslösa försök att påverka genom brev till media och annan skit
hon har hållit på med. Helt enkelt ha vett att ge slaget förlorat.
Skämmas så in i helvete bör hon förstås och göra det i resten av sitt liv
men då är hon beskaffad som hon är faller tyvärr något sådant bort.
Det bekommer henne uppenbarligen inte ett dugg vad hon förorsakat för tragedier i sin
hämningslösa framfart. I sin jakt efter rikedomar på andras bekostnad.

Usch och fy för denna varelse som initierat grymma mord på några av sina närmaste.

Hur tänker hon?

Johanna Möller kommer sannolikt fortsätta att bedyra sin oskuld även om domen vinner laga kraft i Hovrätten. Jag skulle vilja veta hur hon tänker? Hur resonerar hon med sig själv? Hur kommer hon att förklara händelsen för sina barn när de besöker henne i fängelset?

Rättsligt är snart den här historien över men fallet skriver in sig i kriminalhistorien som ett av de mest besynnerliga genom tiderna. Det kommer att göras dokumentärer och säkert skrivas böcker om Johanna Möller och Mohammad Rajabi. Vi kommer att fortsätta häpnas över alla turer och detaljer i Arbogafallet.

För många i Johanna Möllers liv är domen i tingsrätten en form av avslut. Men lidandet kommer att fortsätta. Här finns små barn som nu förlorat sin mamma, pappa och morfar. Här finns en fru som förlorat sin livskamrat och har en dotter som är dömd för mordet. Här finns sannolikt personer som har förlorat sin tillit till andra människor och som kommer att få jobba livet ut för att kunna lita på folk igen.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/analys-johanna-moller-ar-en-gata

PS: Om drygt en halvtimme kommer allas våran farbror Persson att ta upp ett annat
mycket uppmärksammat mordfall på TV4 där vi också hade en figur som var duktig på att få
någon annan att mörda åt sig. Vi snackar alltså Knutbyfallet. Lika ruggigt där som här
får man väl lov att säga.
Senast redigerad av Grandioso 2017-08-21 kl. 20:52.
Citera
2017-08-21, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Det är riktigt galet med den vansinniga frenesin JM uppvisat med sitt brevskrivande.
Som om inte breven till tingsrätten, Aftonbladet och Kaj Linna var nog så fick vi också veta att hon skrivit instruktioner, direktiv osv till advokaten efter varje rättegångsdag.
Och så 1000-sidors-brevet...
Allt detta i försök att styra upp, rodda, få sin vilja fram, övertyga, manipulera, ljuga och skylla ifrån sig.

Om man tänker på hur otroligt extremt intensivt allt detta blir - för att rädda sitt eget skinn, så kan man få en liten hint av hur hon tidigare i livet tagit sig an problem som ska fixas för egen vinnings skull.
Det är säkert inte många som orkat ens att stå emot, det blir liksom bara för mycket av allting.
Tänker t.ex på hennes pappa och alla pengar hon hela tiden "behövde".

Det är som att det inte finns i hennes värld att hon inte skulle få sin vilja fram.

Precis! Den begåvning hon tycks besitta kan verka unik för den som inte känner till de vanliga personlighetsstörningarna. Hennes sätt att uppträda ju i stället mycket typiskt för hur störda personer uppträder. De kan känna stark oförrätt där vanligt folk kan bearbeta och förstå problemet ur ett bredare perspektiv. Personer som fungerar normalt kan resonera och ifrågasätta sina val. Man kan förvånas över bristen på empati, men detta är ju extremt vanligt och många enkla lägenhetsbråk och tumultartade förhållanden bär exakt dessa kännetecken. Att bli fokuserad på sin egen problematik och råna banker är ju som vi vet inte alls ovanligt. Det är ju rätt sällan som den typen av brottslingar är helt ok i sin vardag. De flesta lever ju resten sina liv i tumult och drama.

Angående förmågan att övertala/påverka andra är flera av de kända personlighetsstörningarna mycket intrikata överlevnadsproblem som genomsyrar hela personligheten. Hos en störd person är personligheten väldigt "naken" och sårbar, men det betyder också att den är där ute med en intensitet som vanligt folk varken har råd att exponera eller ens kan exponera om de får uppgiften.

Deras person är som en planet utan ozonlager och är med dem får man hela deras liv rakt in i sitt eget. Psykologer som arbetar med sådan problematik riskerar alltid att bli manipulerade och indragna i besvärande och vilseledande kringelkrokar. De har ofta egna stödgrupper för att inte dras in i overklighet och tappa fokus.

Störda personer behöver inte engagera sig eller motivera sig själva. De drivs av sin inre oro och tappar inte tråden och lugnar inte ner sig efter ett samtal och en kopp kaffe.

Arbogafallet kan inte finnas utan personlighetsstörning.
Senast redigerad av tofo 2017-08-21 kl. 20:41.
Citera
2017-08-21, 20:34
Medlem
Bewitcheds avatar
Gick in å spåna hennes FB och jag säger bara......https://youtu.be/ZxSV12-ntzI
Citera
2017-08-21, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Enligt Expressen är domen på 152 sidor. Någon som fått den?
Jag fick den 8 minuter över 11. Den här servicen har alltid fungerat förnämligt. (Någon har redan lagt ut den, ser jag). För stor för Fånen (25 MB), så läsandet fick vänta.
Citera
2017-08-21, 20:41
Medlem
Bewitcheds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Jag fick den 8 minuter över 11. Den här servicen har alltid fungerat förnämligt. (Någon har redan lagt ut den, ser jag). För stor för Fånen (25 MB), så läsandet fick vänta.

Eller gå in på mord.nu så finns den upplagd att läsa
Citera
2017-08-21, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Precis!

"Sedan 2006 beslutar Örebro tingsrätt om livstidsdömda fångar ska få sitt straff tidsbestämt. Tingsrätten får efter ansökan, som får göras först sedan tio års fängelse avtjänats, omvandla livstidsstraffet till minst 18 års fängelse. "

Källa: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Livstids_fängelse_i_Sverige
Rent teoretiskt skulle hon kunna vara ute efter 12 år minus häktningstiden. Jag förutsätter, att det sker en rimlig bedömning av lämpligheten i att släppa ut henne.

Jag såg förresten i domen, att de flesta av oss kan bedömas vara överintelligenta. ?. Ja, JM beskrivs som en intelligent kvinna.
Citera
2017-08-21, 20:45
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
En del av allt AH fått hantera!

Ha ha ha. Tack! Ja herregud. Och Någon praktikant på helix (Edit: ja elelr hos domstolen, vilket det nu var i just detta fallet ...) tar sitt arbete på fullaste allvar.

Men det var inte detta som var det problematiska, va?

Eller är det underförstått och klart för alla att detta lappskrivande synes uppenbart genomtänkt i syfte att skjuta ifrån sig skulden, och inte något som på något sätt indikerar att hon inte minns tilldragelsen eller att hon tror sig kunna ha gjort det i ett anfall av vansinne.
Senast redigerad av Lonnrot 2017-08-21 kl. 20:53.
Citera
2017-08-21, 20:46
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bewitched
Sa ju det..... jag trodde på riktigt att jag blivit knäpp

Men var det det som var problemet du hade?
Citera
2017-08-21, 20:51
Medlem
Bewitcheds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Men var det det som var problemet du hade?

Va? Ja jag läste stycket iaf 5 gånger och till slut var jag tvungen att be kollegan läsa och hon fullkomligt bröt ihop .... jag tätt därefter... va i självaste är det som står egentligen. Inget undranpå att folk ba .... jajajajaja va tyst! Vi gör som du vill... ba va tyst!
Citera
2017-08-21, 20:55
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Tror som du, dessa djävlar i kvinnohamn kan nog föra sig väl i de flesta situationer, ytliga och charmiga som de tycks vara vid en första anblick, troligen lätta att få kontakt med men inget större djup vid närmare bekntskap.

Johanna har nog levt högt på dessa egenskaper och den verkliga terrorn har hon riktat mot sina närstående, det syns ju i alla fall på de två som fortfarande stödjer henne.

By the way, du får nog kolla din inkorg, verkar lite överfull.
Hon gör den klassiska isoleringen om det så är Aki eller barnen. En slags spindelkokong. Hon påminner om en blandning mellan Glen Close (Fatal Attraction) och den där galna människan i Lida (Stephen King).
Taaack för tips/länk till min privata forskning gällande galna-tant-sjukan, uppskattas.
Citera
2017-08-21, 20:56
Bannlyst
Är det bara jag som sett att hon är rent ut sagt asful magen ser ut som ett paket som någon på 4år knutit ihop.

Brösten är pumpande med silicon och gjort på snabbköp.
Mig hade hon inte ens fått betala Taxi för 200spänn för en resa till mig seriöst.
Jag har mött fulare och snyggare brudar men när ögonen är så tomma så tänker man problem.

Jag känner mig fri att säga sanningen nu jag har aldrig varit ihop med en så ung tjej som henne
men jag har ungar som är över 25år. Jag kände en brud som var lika dålig ingen ville ha henne inte ens knarkarna som gick på sprutor.
Man jag riktar mig in på det hon är mest noga med hur hon framställer sig själv.

I princip så kunde vi setts på krogen 2008 I Falun, Gävle,Arboga eller i Borlänge jag hade gått förbi
Tjejen är inte fin alls. Det är väl väldigt avslöjande hon fick bara Arab barn till sist.

I bland så måste man vara ful för att förstå dom fula.

En sak till så fruktansvärd sjuk som hon är .
Jag har levt i 55år hon är lika sjuk som Tyskan som slog ihjäl 2 bebisar i Arboga 2008.

Arboga har ingen bra statisik när det gäller mord.

(FB) Arbogamorden del 1

Detta hände NYSS för mig 2008 På den tiden så fick man se obduktionsbilder på barn under 3år.

Allt fanns på Nätet.
Citera
2017-08-21, 20:57
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bewitched
Va? Ja jag läste stycket iaf 5 gånger och till slut var jag tvungen att be kollegan läsa och hon fullkomligt bröt ihop .... jag tätt därefter... va i självaste är det som står egentligen. Inget undranpå att folk ba .... jajajajaja va tyst! Vi gör som du vill... ba va tyst!

Okej jag fattar. Du fick ett annat svar på vägen och jag fick intrycket att det var några ssk tekniska formuleringar som var problemet. Inte utmattningssyndrom.

De försöker väl vara grundliga.

Många lappar blir det....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in