2017-08-10, 20:38
Medlem
magiciadehexs avatar
Det är riktigt galet med den vansinniga frenesin JM uppvisat med sitt brevskrivande.
Som om inte breven till tingsrätten, Aftonbladet och Kaj Linna var nog så fick vi också veta att hon skrivit instruktioner, direktiv osv till advokaten efter varje rättegångsdag.
Och så 1000-sidors-brevet...
Allt detta i försök att styra upp, rodda, få sin vilja fram, övertyga, manipulera, ljuga och skylla ifrån sig.

Om man tänker på hur otroligt extremt intensivt allt detta blir - för att rädda sitt eget skinn, så kan man få en liten hint av hur hon tidigare i livet tagit sig an problem som ska fixas för egen vinnings skull.
Det är säkert inte många som orkat ens att stå emot, det blir liksom bara för mycket av allting.
Tänker t.ex på hennes pappa och alla pengar hon hela tiden "behövde".

Det är som att det inte finns i hennes värld att hon inte skulle få sin vilja fram.
Citera
2017-08-10, 20:46
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Nu gällde ju mitt inlägg enbart misshandeln av de två grabbarna.

När det gäller mordet är det mer osäkert hur ansvaret ska fördelas. Mer komplext. Kanske är det så att GM varit i livet om inte MR tagit det och kanske var han inte helt passiv vad gäller initiativtagandet? Mot bakgrund av hans diagnos är det långtifrån uteslutet. Minns deras viskande inför AG innan de for iväg för sin "surprise visit".

Samtidigt är det hennes föräldrar det gäller och ansvaret faller naturligtvis mycket tyngre på henne. Finns flera skäl till det; hon hade barn att ansvara för, en bättre social position och nog fanns det en beroendeställning. Med mera.

Vore likväl inte ovillig att dela ut två livstidsstraff här.

Tillsammans var de, som develi uttycker det, en dödlig kombo.

Ber om ursäkt för mitt förbiseende, det kan ju se korkat ut. Tack för att du tog det på rätt sätt.

En dödlig kombo definitivt – men han är fortfarande bara 20 bast vid tillfället, enligt de papper som man valt att acceptera.

Solglittret dammade av yngsjömörderskan i ett tidigare skede här, som häpnade över att bara hon, inte sonen, efter många turer var den som hamnade under bilan. Beroendeställning är ett stort ansvar.
Citera
2017-08-10, 21:00
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ok. Förstod inte att han skulle klassas som stackare. För övrigt är det väl inte många mördare som verkar fatta sitt bästa.
Nästintill 21 år och han har antisocial personlighetsstörning, som inkluderar bl.a empatistörning, manipulativ förmåga, låg impulskontroll, vrede, ingen ånger eller känsla för skuld. Sett till grov kriminalitet är det väldigt illa med andra ord.
"sannolikt var tänkt till att tas av daga" vore väl inte långsökt med tanke på hennes framfart. Han själv funderade på att hugga kniven i henne nån dag senare.

MR förstod ju uppenbarligen "hennes bästa", då kan man tycka att han borde förstått sitt eget istället.

Det finns grader även i helvetet: det är en sak om man dräper ngn för att man tjänar på det (om man inte åker dit), en annan att man inte själv tjänar på det, utan någon annan, som man därmed hamnar under knivseggen hos, antingen genom deras hållhake eller genom ens egen död, om man antyder att man skulle tjalla. Att mörda på uppdrag på det sättet MR gjorde är inåthelvitte korkat. För det måste han sitta lite extra i mitt tycke.

Om det är den insikten som gör att han står över henne med kniven så kan man följa hans tankebana. Hur ta sig ut knipan?

GM eller AM hade aldrig attackerats utan JM. Finns ingen chans som jag ser det. Men jag kan n-vis inte svära på att han ngn gång gjort något liknande i hopp om att komma över stålar -- jag kan inte bedöma honom så väl.

Nu har han en chans att "nollställa" sitt liv och börja om på ny kula. Ironiskt nog (om man väljer att se på bestraffning på det sättet) så hade nog hans odds varit sämre om han inte begått mordet. Det är ingen uppmaning till att ta till kniven... Det finns andra vägar trots allt.
Citera
2017-08-10, 21:11
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
MR förstod ju uppenbarligen "hennes bästa", då kan man tycka att han borde förstått sitt eget istället.

Det finns grader även i helvetet: det är en sak om man dräper ngn för att man tjänar på det (om man inte åker dit), en annan att man inte själv tjänar på det, utan någon annan, som man därmed hamnar under knivseggen hos, antingen genom deras hållhake eller genom ens egen död, om man antyder att man skulle tjalla. Att mörda på uppdrag på det sättet MR gjorde är inåthelvitte korkat. För det måste han sitta lite extra i mitt tycke.

Om det är den insikten som gör att han står över henne med kniven så kan man följa hans tankebana. Hur ta sig ut knipan?

GM eller AM hade aldrig attackerats utan JM. Finns ingen chans som jag ser det. Men jag kan n-vis inte svära på att han ngn gång gjort något liknande i hopp om att komma över stålar -- jag kan inte bedöma honom så väl.

Nu har han en chans att "nollställa" sitt liv och börja om på ny kula. Ironiskt nog (om man väljer att se på bestraffning på det sättet) så hade nog hans odds varit sämre om han inte begått mordet. Det är ingen uppmaning till att ta till kniven... Det finns andra vägar trots allt.
Självklart lotsade hon honom dit och självklart är det iscensatt av henne. Han tackade dock ja till det strategiska beställningsmordet.
Chans att nollställa sitt liv är om han blir drogfri. Personlighetssstörda mördare ställer jag mig dock ytterst tveksam till. Är det tråkigt att sitta inne kan det väl i sig vara avskräckande. Lagen i sig skiter han i.
Citera
2017-08-10, 21:13
Medlem
Citat:
... Oavsett om MR vore fullblodspsykopat poängmässigt så förminskar det inte hennes skuld för fem öre. Hon iscensätter, hon planerar och ställer och styr blodtörstig som hon är.
Hans diagnos säger dock en hel del om hans kapacitet.
Och medhjälpare, inte att förglömma ! Skjutsat, allra minst visat vägen för, MR till och från Granliden, försett honom med vapen, gett detaljanvisningar om platsen och lokalen samt om offren och tillvägagångssättet, misstänkt låst upp/skaffat nyckel, hjälpt till att undanskaffa bevis, inledningsvis täckt upp med lögner. Troligen har hon behövt mana på och "stödja" honom. Han hade inte kunnat göra det utan hennes medverkan. Troligen hade inte hon kunnat det ensam heller. De är kandidater för dokumentärserierna Wicked Attraction och Killer Couples.
Citera
2017-08-10, 21:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Ja, en perfekt "match in hell" om du frågar mig, två stycken med antisocial personlighetsstörning som försöker lura skjortan av varandra, ingen av de två verkar ju lita på den andre utan försöker hela tiden se till att det egna övertaget finns.

Bandinspelningen (om den finns) är ju ett klockrent exempel på den misstänksamhet som frodas dem emellan, ett riktigt rart förhållande verkar det som.

Citat:
... Oavsett om MR vore fullblodspsykopat poängmässigt så förminskar det inte hennes skuld för fem öre. Hon iscensätter, hon planerar och ställer och styr blodtörstig som hon är.
Hans diagnos säger dock en hel del om hans kapacitet.

Spännande när era åsikter går isär men frågan är vad det har att göra med fallet, en slags RPU-frossa tynger eran syn på saken som på inget sätt är nya ideér utan rostig skåpsmat sett till det juridiska. MR och JM skall dömas för sina gärningar men vore det inte bättre att se på bevisningen ur RPU-linsen för de efterblivna och appropå RPU så kan man undra varför MR inte fick sin efter erkännandet, klura på det.
Citera
2017-08-10, 21:14
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Straffmyndighetsålder är 15 år......då kan man dömas...

Du menar med "Svensk myndighetsålder", livstidsstraff, antar jag...
Det är MR som diskuteras relaterat till livstid.
Citera
2017-08-10, 21:20
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsFold
Spännande när era åsikter går isär men frågan är vad det har att göra med fallet, en slags RPU-frossa tynger eran syn på saken som på inget sätt är nya ideér utan rostig skåpsmat sett till det juridiska. MR och JM skall dömas för sina gärningar men vore det inte bättre att se på bevisningen ur RPU-linsen för de efterblivna och appropå RPU så kan man undra varför MR inte fick sin efter erkännandet, klura på det.
Åsikterna går inte isär, du tycks återigen har problem med läsförståelsen.
¤ JM är en slug, manipulativ, iscensättande hynda.
¤ Hon valde ut MR, hon såg hans potential - killer skills.
¤ Att han har potential vet vi nu via RPU med tanke på aktuell diagnos.
¤ Hon ville ha honom att mörda sina föräldrar och han gick med på dådet.

De är med andra ord match making in Hell.

¤ JM och MR ska dömas för jävligt hårt pga försvårande omständigheter utifrån mord/mordförsök på paret Möller. Tyvärr kommer hans ålder ge honom rabatt.
Citera
2017-08-10, 21:20
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:

Kanske MR har trampat runt i ett minfält ända sen födseln - ja, sen generationer tillbaka möjligen.
Plötsligt händer det....
Nu "råkade" ju han träffa på JM - själva apteraren... det blev som det blev. Han skulle ha klivit åt sidan, långt tidigare. Livets stig är allt bra smal....
Han ska "i vart fall" sitta inlåst hos "kriminalvården" tills dess han sonat sina brott och blivit en bättre människa ( ).
Citera
2017-08-10, 21:28
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Självklart lotsade hon honom dit och självklart är det iscensatt av henne. Han tackade dock ja till det strategiska beställningsmordet.
Chans att nollställa sitt liv är om han blir drogfri. Personlighetssstörda mördare ställer jag mig dock ytterst tveksam till. Är det tråkigt att sitta inne kan det väl i sig vara avskräckande. Lagen i sig skiter han i.

Vad som är vad i huvet på MR lär väl förhoppningsvis visa sig. Och för ett sånt avgörande är han på precis rätt ställe.

Det är därför han är där.

Huvet är ett märkligt ting.

Han kommer få kämpa, det kan gå eller så går det inte.

Typ var femte-sjätte manlig 18-19-åring i riket skulle ha kunnat komma farligt nära hans sits i JM:s kärvänliga sällskap. Åtminstone om man kunnat trolla bort deras förflutna och deras kulturella alfabetism för några månader. Och fått dem under JM på ngt sätt, vilket kanske är den svåraste biten.

Klart han är unik, men samtidigt inte helt ovanlig så sett. Det är alla hans omständigheter men fr.a. JM som gör honom unik.
Citera
2017-08-10, 21:29
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Och medhjälpare, inte att förglömma ! Skjutsat, allra minst visat vägen för, MR till och från Granliden, försett honom med vapen, gett detaljanvisningar om platsen och lokalen samt om offren och tillvägagångssättet, misstänkt låst upp/skaffat nyckel, hjälpt till att undanskaffa bevis, inledningsvis täckt upp med lögner. Troligen har hon behövt mana på och "stödja" honom. Han hade inte kunnat göra det utan hennes medverkan. Troligen hade inte hon kunnat det ensam heller. De är kandidater för dokumentärserierna Wicked Attraction och Killer Couples.

Ja.
Citera
2017-08-10, 21:30
Medlem
develis avatar
Citat:
Vad som är vad i huvet på MR lär väl förhoppningsvis visa sig. Och för ett sånt avgörande är han på precis rätt ställe.

Det är därför han är där.

Huvet är ett märkligt ting.

Han kommer få kämpa, det kan gå eller så går det inte.

Typ var femte-sjätte manlig 18-19-åring i riket skulle ha kunnat komma farligt nära hans sits i JM:s kärvänliga sällskap. Åtminstone om man kunnat trolla bort deras förflutna och deras kulturella alfabetism för några månader. Och fått dem under JM på ngt sätt, vilket kanske är den svåraste biten.

Klart han är unik, men samtidigt inte helt ovanlig så sett. Det är alla hans omständigheter men fr.a. JM som gör honom unik.
"Typ var femte-sjätte manlig 18-19-åring" har inte diagnosen antisocial personlighetsstörning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in