Citat:
Uppsåtet i JM:s mordiska handlingar är att få loss pengar, bl.a. för att kunna göra olika saker tillsammans med sina barn. - Hon har hela tiden sina barn och barnbarn i åtanke och synes se sig själv och dessa som en sammansvetsad enhet; som en klan eller maffia. - När hon försöker få JB att ställa upp och rädda henne från sexskandalen är det främst sig själv hon tänker på, men samtidigt är det genom ett familjesamarbete saken ska räddas. - Exakt samma sak ger hon uttryck för i sina små lappar med olika förslag om hur barnen kan fixa vittnen mm. - Underförstått ligger att om hon fälls till ansvar ärver hon inte och detta går också ut över barnen (samma sak gäller för lägenheten hon till sitt stora förtret inte tilläts sälja på egen hand - varpå dådet i G-liden var ett faktum).Jag har inga problem med självkännedom men det kanske JM och du har?
"Hatet flödar härinne" - vilket hat? Ingen normal människa lägger ner energi på att "hata" en person de aldrig träffat. Du kanske gör det men inte jag. Däremot ter det sig nog ganska naturligt att förakta JM:s gärningar och hur hon beter/betett sig mot sina egna barn, b.la.
Nej, jag vet inte att "en människa alltid har både en god och en ond sida". Vem säger det, är det Gud? Det är nämligen bibliska termer - "ond och god". Då kanske du tror på arvssynden också?
Jag står för det jag skrev som du svarade på. Det finns inga förmildrande omständigheter för henne.
INGET har framkommit som tyder på att hon tänker på något annat än sig själv, sina behov, sitt bästa - i slutändan - och skiter fullständigt i hur det går för andra eller hur det hon gör/gjort påverkat andra. Hon går över lik för att få det hon vill ha - pengar. Hon framstår som en empatistörd egoist med hybris - en narcissist med tydliga psykopatiska drag. Avundsjukan,lyser också igenom i det mesta.
"Hatet flödar härinne" - vilket hat? Ingen normal människa lägger ner energi på att "hata" en person de aldrig träffat. Du kanske gör det men inte jag. Däremot ter det sig nog ganska naturligt att förakta JM:s gärningar och hur hon beter/betett sig mot sina egna barn, b.la.
Nej, jag vet inte att "en människa alltid har både en god och en ond sida". Vem säger det, är det Gud? Det är nämligen bibliska termer - "ond och god". Då kanske du tror på arvssynden också?
Jag står för det jag skrev som du svarade på. Det finns inga förmildrande omständigheter för henne.
INGET har framkommit som tyder på att hon tänker på något annat än sig själv, sina behov, sitt bästa - i slutändan - och skiter fullständigt i hur det går för andra eller hur det hon gör/gjort påverkat andra. Hon går över lik för att få det hon vill ha - pengar. Hon framstår som en empatistörd egoist med hybris - en narcissist med tydliga psykopatiska drag. Avundsjukan,lyser också igenom i det mesta.
Hon skulle aldrig medvetet göra sina barn illa, utan faller snarare till föga när de ber henne om något, t.ex. pengar, barnvakt, resor, osv. - Sedan är det en helt annan sak vad hennes handlingar får för konsekvenser, inte minst på lite längre sikt. - Hon upprepar ju i mångt och mycket samma beteende som sina föräldrar: Betalar barnens räkningar mm.
Det logiska steget om man tänker sig att JM lyckats undkomma lagens långa arm hade varit att hon själv blev mördad - av något av sina egna barn som hon - på sitt sätt - försökt göra det bästa möjliga för. Dock har hon inte förstått att ge dem en ordentlig etisk kompass, och hon tycks själv heller inte ha fått någon sådan; i vart fall har den av olika skäl blivit ordentligt missvisande. - Hon förstår egentligen inte varför barnen missunnar henne en 20-årig älskare efter allt hon tycker sig ha gjort för dem...
Att JM är uppfostrad i en utpräglat ”materiell” anda är uppenbart: Utan pengar står man sig slätt; pengar måste till varje pris införskaffas; olika affärstransaktioner genomföras - på ett eller annat sätt; särskilt det senare, om det går snabbare. Samtidigt drogar hon sig med psykofarmaka och alkohol; hennes omdöme kommer med tiden oundvikligen att svikta högst betänkligt. - T.o.m. offret AM; hennes egen mor, säger att pengarna varit roten till det onda.
Citat:
Samma resonemang kan också appliceras på JM; inte heller hon har kunnat undvika att påverkas och präglas. F.ö. är också de värderingar var och en ger uttryck för ett resultat av samma sak. - Och då ska man komma ihåg att en sådan grundläggande prägling inte utförs enbart av en förälder.
Ursprungligen postat av magiciadehex
Inte ens hennes egna barn verkar finna några goda egenskaper hos sin mor - "hon är som hon är" helt enkelt. De är så vana, de har växt upp med henne och präglats av hennes beteende.
De känner helt enkelt inte till annat.
DET är sorgligt och en förmildrande omständighet för DEM.
De känner helt enkelt inte till annat.
DET är sorgligt och en förmildrande omständighet för DEM.
Citat:
Det är inte särskilt fruktbart att använda sådana luddiga begrepp som ”ond” och ”god”; man hamnar gärna i en träskmark där den egna förträffligheten egentligen är det man önskar stryka under plus att det i sakens natur ligger att man tror att de värderingar man själv har är de enda saliggörande och rätta. - En människa använder de metoder hon känner till och som hon tror ska leda till önskvärt resultat. Om hon mördar för att få pengar till sitt utsvultna barn är uppsåtet gott medan handlingssättet lätt kan betraktas som fördömbart. - Men ibland finns inga andra alternativ än att välja på två s.k. onda ting, och detta är många gånger också människans dilemma. - Den etiska och moraliska grund du nämner anser jag viktig att ta fasta på, men det gäller att också definiera begreppen. - I JM:s fall tycks hon hela tiden ha kunnat välja andra alternativ än de hon valt - men hon valde pengarna och att gå över lik. - Sina barn har hon med automatik sett som användbara verktyg; självklara hjälpredor, för att ro sina olika projekt i hamn - som enligt henne också låg i hjälpredornas direkta intresse. - Sett i ett ekonomiskt perspektiv är detta korrekt - men inte om man ser till etiken.
Ursprungligen postat av magiciadehex
Och vilken etisk och moralisk grund utgår du ifrån när du tycks finna något eventuellt gott uppsåt i JM:s mordiska gärningar eller hennes vedervärdiga manipulation och utnyttjande av sina barn?
Vari ligger det "goda" hos JM?
Vari ligger det "goda" hos JM?
Hellre än att svamla runt på ett gungfly av gott och ont utgår jag från en materiell grund; det är där det mesta börjar. - Först det materiella; sedan etiken (som även den har sitt pris). Saknar man de grundläggande moralbegreppen kan vad som helst hända - och man blir sakta men säkert fullständigt utarmad på känslor och inlevelseförmåga; kommer att värdera det mesta i pengar; allt medan värdet av andra saker i accelererande takt urholkas.
Senast redigerad av letsdoit 2017-09-25 kl. 23:08.
Senast redigerad av letsdoit 2017-09-25 kl. 23:08.