2017-08-21, 11:57
Medlem
DyslexiKungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ox86
Har du nått exempel på någon som blivit dönd till livstid och sedan varit ute efter 5-6 år?

//ox

Nej det har jag inte, men man brukar ju höra lite om 2/3 eller så, men då är det väl när det blir ett tidsbestämt straff.Så livstid är ju alla fall närmare 20 år..

mvh/
Citera
2017-08-21, 11:59
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mimur
Bra citat från domen: "tro- värdigheten hos Johanna Möller är extremt låg och att Johanna Möllers uppgifter
i stort sett saknar bevisvärde."

Fin den!

"De har inga bevis" –
inte du heller! 😄
Citera
2017-08-21, 12:00
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmygarBerit
Det är väl först efter 10 år man kan ansöka om tidsbestämt straff?

Precis!

"Sedan 2006 beslutar Örebro tingsrätt om livstidsdömda fångar ska få sitt straff tidsbestämt. Tingsrätten får efter ansökan, som får göras först sedan tio års fängelse avtjänats, omvandla livstidsstraffet till minst 18 års fängelse. "

Källa: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Livstids_fängelse_i_Sverige
Citera
2017-08-21, 12:02
Medlem
Mimurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DyslexiKungen
Nej det har jag inte, men man brukar ju höra lite om 2/3 eller så, men då är det väl när det blir ett tidsbestämt straff.Så livstid är ju alla fall närmare 20 år..

mvh/
Jag har för mig att man får ansöka om tidsbestämt straff först efter 18 år. Sedan blir det väl några år till om hennes ansökan godkänns. Mattias Fli(n)k fick väl sitta några år efter att hans ansökan godkändes, men han har ju visat djup ånger och skött sig exemplariskt. Jag är inte helt säker på att så kommer vara fallet när det gäller JM...

Edit: ser uppgifter om att det skulle vara efter 10 års avtjänade i förra inlägget
Citera
2017-08-21, 12:03
Medlem
Citat:
Skadestånden får hon betala ur egen ficka iom kvarstad

//ox
Ovanligt med morddömda som betalar skadestånden med egna pengar. Inte för att det spelar stor roll med tanke på vad hon kommer att kosta oss skattebetalare framöver, men ändå.
Känner lättnad över att paret inte kommer att vistas bland oss andra.
Citera
2017-08-21, 12:04
Avslutad
"42-åringens ex: ”Aldrig varit med om så sjuka saker”"
Vad är det för sjuka saker tro?
Citera
2017-08-21, 12:05
Medlem
DyslexiKungens avatar
Citat:
Jag har för mig att man får ansöka om tidsbestämt straff först efter 18 år. Sedan blir det väl några år till om hennes ansökan godkänns. Mattias Fli(n)k fick väl sitta några år efter att hans ansökan godkändes, men han har ju visat djup ånger och skött sig exemplariskt. Jag är inte helt säker på att så kommer vara fallet när det gäller JM...

Tack, så är det nog.Då hinner hon tänka över sina brott i lugn och ro nu.Detta var ju de bästa som kunde hända nu efter alla dessa månader av väntan.

mvh/
Citera
2017-08-21, 12:06
Medlem
Citat:
Njaaaee, de hade kunnat döma honom till max 18 år eftersom han "bara" var 20 år och 7 månader gammal när han begick mordet. Sedan fick han väl lite "rabatt" för att han också dömdes till utvisning. Men 14 år tycker jag är lite väl billigt. Jag är enig med dig i att hoppas på suicid inom kort. Han har i alla fall visat lite samvete, så....

Njahaja, jag har fattat det som att 14 år var max. Har man inte fyllt 21 vid brottet så är generellt 10 år max. Men om fängelse i längre tid och livstid finns med i skalan för brottet så kan 14 år utdömas.
Har kollat på BrB 29:7, st 2 och tolkar det så. Men reserverar mig för att ev missförstått nåt.🤔
Citera
2017-08-21, 12:07
Medlem
Citat:
Njaaaee, de hade kunnat döma honom till max 18 år eftersom han "bara" var 20 år och 7 månader gammal när han begick mordet. Sedan fick han väl lite "rabatt" för att han också dömdes till utvisning. Men 14 år tycker jag är lite väl billigt. Jag är enig med dig i att hoppas på suicid inom kort. Han har i alla fall visat lite samvete, så....
Samvetet kan användas på många sätt ...
Nu får han den vård och omsorg han borde fått från dag ett som flykting (om inte annat så av eller tack vare Johanna)
Han kommer ut när han är vid pass 30, har utnyttjat sin tid väl, läst sig till något yrke som är gångbart i hemlandet, får en stabil inkomst i ett stabilt Afghanistan (det senare tror jag inte på iofs) lär mores till ungdomarna där och åldras som en vis man?
Citera
2017-08-21, 12:08
Medlem
Mimurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Njahaja, jag har fattat det som att 14 år var max. Har man inte fyllt 21 vid brottet så är generellt 10 år max. Men om fängelse i längre tid och livstid finns med i skalan för brottet så kan 14 år utdömas.
Har kollat på BrB 29:7, st 2 och tolkar det så. Men reserverar mig för att ev missförstått nåt.🤔
Jahaja! Ser man på! Bra att du angav källan!
Citera
2017-08-21, 12:13
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Skadestånden får hon betala ur egen ficka iom kvarstad

//ox
Skadestånden är en sak, kostnaden för advokater en annan.
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
Ovanligt med morddömda som betalar skadestånden med egna pengar. Inte för att det spelar stor roll med tanke på vad hon kommer att kosta oss skattebetalare framöver, men ändå.
Känner lättnad över att paret inte kommer att vistas bland oss andra.
Det är ovanligt med morddömda som får flera miljoner i aktieutdelning medan de sitter häktade.
Det är ovanligt med morddömda som så öppet försöker använda sina pengar för att köpa falska alibin med mera.
Lagen ger möjlighet till att lägga en del av kostnaden på henne, varför gör man inte det?
Citera
2017-08-21, 12:13
Medlem
Ur domen;

DBl, JB och JJ har delgetts misstanke om delaktighet i mord på Aki Paasila. Enligt vad åklagaren har upplyst pågår de förundersökningarna alltjämt.

Precis som det ska vara... det blir intressant framöver också
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in