2017-08-21, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dartvejder
Jag är inte så påläst vad gäller elsystem i ubåtar, men generell är det ingen risk att bli elektrifierad med 12V eller 24V system.

Däremot kan det funnits inverters ombord som omvandlar 12V eller 24V från batterier till 240V AC (t.ex. för att driva vanliga 240V apparater som du har hemma) vilket är mycket farligt om det kombineras med havsvatten.

EDIT: Tydligen fanns 400V generatorer ombord, jag antar att det var en generator kopplad till dieselmotorn. Detta är livsfarlig spänning och en hazard kombinerat med havsvatten.
Man seriekopplar en bunt 24V batterier i kedjor tills man får önskad spänning. Ju kraftigare motor, desto högre spänning för att det inte skall bli så höga strömmar. Finns 400V generator så är det nog en bra antydan om vilken systemspänning man arbetade med.

Lurigt med likström är att man fastnar.
Citera
2017-08-21, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Jo, det förefaller så jo...

Men vad är motivet (ifrån polisen) i att hålla det tyst i över en vecka, även att Kim var död ?
Lugn och ro i utredningen samt förhoppning att kunna hitta KW och informera familjen om fyndet innan resten av världen får veta.
Citera
2017-08-21, 16:01
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Enligt tidningarna verkar det inte vara hans senaste uttalande utan istället polisen som nu går ut med info om vad han sa vid häktningen.

Ah, okej. Jag läste inte så jättenoga. Men om hans uttalande står sig så kan det som sagt bli knivigt för åklagaren att bevisa mord, dråp eller vållande till annans död. Det går att bli fälld på indicier men då måste åklagaren göra troligt att så skett.
Citera
2017-08-21, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scip
I så fall skulle dom ju inte lagt ner pengar och resurser på att fortsätta söka till havs så sent som i går söndagen den 21/8.
På den svenska sidan när hon eventuellt ligger i kåge bugt.
Inte bara KW man söker. Även kläder och annat som kan följa med ytströmmarna.
Citera
2017-08-21, 16:04
Medlem
Hegamons avatar
Lögner och märkliga förklaringar. Sjöbegravningar hör hemma på örlogsfartyg i strid. Jag undrar om han är frisk? Rättspsykiatrisk undersökning snarast.

Jag har skrivit tidigare Madsen beter sig som en militär. Tror sjukdom hos Madsen är förklaringen.
Citera
2017-08-21, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Det är ju mycket riktigt det som du skriver att lögnerna är synnerligen besvärande, men om det finns ett mönster i dem är väl rätt tidigt att säga. Jag menar han är ju ingen seriemördare vad vi känner till i alla fall. Inte ännu...
Nej men folk som begått brott tenderar ytterst sällan att erkänna. Den absoluta merparten av förhärdade brottslingar säger inte ett smack om vare sig det ena eller det andra och bekräftar ingenting som förhörsledaren frågar.
Nu har vi inte att göra med en sådan utan av den kategorin som tagit sig vatten över huvudet och blåljuger på ett sätt som Polisen ser rakt igenom. Även här kommer det sällan några raka erkännanden utan bara fler lögner. Lögnerna anpassas efter förhörsledarens frågor tills de har en "story" som stämmer överens (i den misstänktes medvetande) med vad Polisen lagt fram.
En kompetent förhörsledare håller på detaljer och bitar, gärna tidpunkter, som han/hon själv har teknisk bevisning eller vittnen till för att vid en senare tidpunkt pressa den misstänkte ytterligare eller för att föra utredningen framåt med parallella spår.
PM har i det här fallet gjort en klassisk lögn på den första lögnen och har under tiden i häktet hittat på en ny "sanning" som han sedan spillt ur sig, som att försöka övertyga sig själv och Polisen att han lagt korten på bordet och nu kan andas ut, kombinerat med det klassiska att han vill "samarbeta" och hjälpa Polisen.
Så är dock sällan fallet och det vet Polisen också. Problemet med den nya lögnen är att PM troligtvis kommer hålla fast vid den även om han blir motbevisad eftersom han utmålat den som "sanningen". Att det är någon slipad psykopat som sitter och leker lekar med Polisen tror jag inte ett dugg på. Det är en man med någon ASD diagnos som lyckats ta en kvinna av daga och nu försöker berätta historier om hur det inte var hans fel.
Citera
2017-08-21, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av perVers2.1
"Raketforskare" , "Ubåtskonstruktör" och nu "Begravningsentreprenör / Förlisningsmoderator"
och listan kommer att bli ännu längre..

Tjusigt CV,, o vilka visitkort!

"Olycka" jo hejsan,, -ja utom för Kim då, för henne blev mötet med Peter en stor olycka.

Skulle vilja veta varför han "begravde" både sin och hennes telefon

Tror att polisen har bådas telefoner och att det i dem finns bevis för att det är en "olycka".
Citera
2017-08-21, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Du missar viktiga definitioner. Om förhörsledare hört och bandat att PM sagt att han slängt henne i sjön....ja då är det 100% bevisat ATT HAN SAGT DET.
Vi normala vet att det kan vara lögn. Vi måste ändå säkerställa OM det är lögn. Det kan vara sant.
Polisen hade mycket väl kunnat delge massmedia att PM i förhör sagt att Kim var död.

Och, vad hade massmedia gjort då? Frågat, hur dog hon etc., polisen hade fått ägna sig mer åt journalister än åt brottsutredningen. Men, jag är ingen polis, men om jag var det, och i ledande ställning, hade jag beordrat att inget läcker ut. Den enda gång det skulle vara relevant, var om polisen kunde få in någon ny info vid läckage, men knappast i detta fall.

Och, inte minst, vad säger dom till de anhöriga, ge mer detaljer från PM's berättelse? Att det är så, kanske, då ska alltså de anhöriga få leva med en utsaga från den häktade? Det fanns en anledning till lycka dörrar och ingen info till pressen, fatta!!!
Citera
2017-08-21, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Ubåten hade renoverats och detta var jungfrufärden. Visste man och Pm hur den i praktiken skulle bete sig i vattnet? Hade man testkört den innan?
Nej ubåten har varit ute tidigare under 2017. Detta var ej jungfrutur för rev. 2.
Citera
2017-08-21, 16:10
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
När polisen går ut med att det var en olycka kan vi vara säkra på att de vet en hel del om KW som vi inte vet. Kan vara sjukdom och eller droger. Som någon påpekade tidigt i tråden ser hon inte helt frisk ut.
Hon och Madsen kan ha varit bekanta sedan länge.
Rent teoretisk skulle det kunna vara så att hon bett Madsen att begrava henne till sjöss av anledningar som vi inte vet men som polisen vet.
Konstigare saker har skett.

Polisen påstår inte att det var en olycka. PM hävdar det i förhör, polisen förmedlar PM:s påstående.

Förvanska inte sanningen.
Citera
2017-08-21, 16:11
Medlem
Citat:
Tror att polisen har bådas telefoner och att det i dem finns bevis för att det är en "olycka".
Det är ingen "olycka". Den enda som sagt något om en "olycka" är PM och dennes juridiska ombud. Polisen har bara sagt – Vi tror att han talar sanning när han säger att hon dött i ubåten (enl Köpenhamnspolisens presstalesman Steen Hansen via TT). Dvs de påstår att de tror att PM talar sanning om att KW dött i båten, inte att det handlar om en olycka. Hade de haft mer kött på benen hade han suttit häktad för Mord/Dråp men rubriceringen kan nog ändras till det när det blir dags för åtal.
Citera
2017-08-21, 16:11
Medlem
PsychoChillers avatar
Citat:
När polisen går ut med att det var en olycka kan vi vara säkra på att de vet en hel del om KW som vi inte vet. Kan vara sjukdom och eller droger. Som någon påpekade tidigt i tråden ser hon inte helt frisk ut.
Hon och Madsen kan ha varit bekanta sedan länge.
Rent teoretisk skulle det kunna vara så att hon bett Madsen att begrava henne till sjöss av anledningar som vi inte vet men som polisen vet.
Konstigare saker har skett.

Har polisen gått ut med att det var en olycka? Jag har läst expressen på jobbet och där står det:

Citat:
Enligt Peter Madsen dog Kim Wall efter en olycka på ubåten.

och

Citat:
Vi tror han talar sanning när han säger att hon dött i ubåten, säger Köpenhamnspolisens presstalesman Steen Hansen till Kvällsposten.

För mig låter det som att polisen medvetet undviker att lägga någon värdering i sanningshalten gällande Madsens förklaring.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in