Det verkar så konstigt att han skulle mördat kvinnan, som om han inte skulle bli misstänkt efter att vara den sista som setts med henne, och i en ubåt!
Om han nu ville döda henne av nån anledning så
kunde han ju fått intervjun till att ske under en skogspromenad eller nått, nån plats där det inte blir lika uppenbart att han är den sista som träffat henne.
Jag tror det här har varit en "olycka" från början, som blev ett mord.
Jag vet inget om ubåtar men såhär tänker jag det kan ha gått till (eller är det tekniskt omöjligt?)
De är ute med ubåten och står där uppe tillsammans, trevligt... Så kommer han på att han ska ner och fixa med nått nere i ubåten, hon står kvar där uppe sålänge och tittar på solnedgången. Väl nere i ubåten faller han in i sina vanliga rutiner, sånt som han brukar göra när han är själv där. Går i egna tankar och glömmer av att hon står där uppe. Så förbereder han sig och dyker. En stund senare kommer han på det, visstja journalisten!!

och då är det försent. I panik stressar han fram ett beslut att försöka få det till en ren olycka eller rentav att det aldrig hänt, att han släppt av henne på kajen.