2017-08-21, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Max3x
De kan ha dykt med båten, fått problem med sina spjällventiler. Efter att varit fast på botten i några timmar kalkylerar PM med hur lång tid det tar att bli räddade, kommer fram till att han chanser fördubblas om han tar bort den andra luftförbrukaren från ekvationen. Därefter lyckas han faktiskt stänga ventilen, PM har sagt (till killarna i båten som räddade honom) att han drog av spaken till ventilen.
Med 60 mantimmar luft så skulle de två klarat sig i 30 timmar. Dvs han hade gott kunnat kämpa i 15 timmar med försök att åtgärda problemet innan han gör drastiska saker. Däremot skulle det då vara 15 timmar där både PM och KW är mer eller mindre vettskrämda - vilket inte skulle vara en bra kombination i en liten ubåt.
Citera
2017-08-21, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Förutom att båten då med dubbla dyktankar skulle ställt sig på fören eller aktern och inte sjunkit som en sten. Det räcker inte med fel på en ventil för att förklara förloppet utan alla måste vara öppna. Danska marinens experter som bistår polisen har redan konstaterat att det inte var något tekniskt fel på båten och att han sänkte båten med vilje.
Jag är lite ledsen att vi inte fått någon återrapportering från polisen under tisdagen eller senare i förra veckan.

Första rapporten på måndagen var preliminär. Det var dagen efter att man fick tillträde till ubåten. Där anger man att man inte är klara med utredningen. Sedan säger polisen att man på tisdagen blivit klar. Men ingen återkoppling om man då fastställer tidigare resultat eller ej.
Citera
2017-08-21, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goranrein
En märklig detalj är ju att polisen alltså hållit inne med uppgiften om att hon var död i 9 dygn, även för närmast anhöriga!
De har ju gått ut i media och vädjat om hjälp att hitta henne, och de har hoppats att hon skall vara vid liv.
Om de visste att hon bragts om livet kändes ju det lite märkligt.

Det måste ju vara väldigt speciella omständigheter som gör att de kan hålla inne med en sån uppgift för anhöriga.

Polisen "visste" inte, eller hur. Eller ska dom lita på uppgifter från PM och gå ut med dom, obekräftade? Nä, tänk lite!
Citera
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Flera youtubeklipp visar att ubåten är vinglig när den är vid ytan. Och det är ju ett förväntat beteende också eftersom denna ubåt inte är optimerad för användning på ytan. Vissa ubåtar optimeras just för att kunna köra fort och effektivt på ytan för att de hur som helst har för dålig prestanda för att kunna korsa världshav i undervattensläge. Gamla ubåtar från andra världskriget hade skrov som undertill påminde mycket om vanliga fartyg just för att de normalt behövde hantera långa tranportsträckor på ytan.

Denna är byggd lite mer som en droppformad, nukleärt framdriven, ubåt som kan hålla sig månader under ytan och där fokus då inte är ytläge.

För övrigt kul länk för folk som får en plötslig lust att börja designa ubåtar själv (men den fokuserar inte på vk2-designer):
https://www.ntnu.edu/documents/20587845/1266707380/2015Trondheim_SubmarineDesignLight.pdf/22f74d37-6af6-408f-8cf0-d055f7e23d4c

Jo, ett hemmabygge som sagt.
Själv skulle jag aldrig ge mig iväg med en hemmabygd ubåt.
Undrar hur många här i tråden som egentligen skulle vågat sig på att åka en hemmagjord u-båt. Kan ni räcka upp en hand?
Citera
Medlem
Eoppoyzs avatar
Finns det någon teoretisk möjlighet att hon råkade ut för en olycka som kan misstas för mord? Hon kan väl ha fastnat i maskineriet som inneburit att mycket blod kommer? I så fall kan det förklara varför han beter sig så irrationellt pga chocktillstånd. Påståenden om han är inom autismspektrat är en möjlighet. Vi inom spektrat fungerar annorlunda, även om jag håller med om att det är mycket suspekt att dumpa kroppen vid en olycka. Men jag har aldrig haft ihjäl någon, vare sig medvetet eller omedvetet, så jag kan bara föreställa mig chocken och paniken.
Citera
2017-08-21, 14:19
Medlem
Docklands avatar
En eloge till danska polisen som inte läckt något alls. Lite sporadiska offentliga uttalanden. Svensk polis borde ta efter.
Citera
2017-08-21, 14:19
Bannlyst
Citat:
Jo, pressmeddelandet innehöll "Sigtede har til politiet og i retten forklaret [...]" och det är en vecka sedan han var i rätten för häktningsförhandling.

Så detta bör ha varit den historia som polisen haft att jobba utifrån den senaste veckan.

Detta är vad PM berättat i grundlovsförhöret. Helt klart därför undrade jag tidigare idag hur länge häktesförhandlingen tog men ingen tycks veta?
Citera
2017-08-21, 14:20
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Finns det någon teoretisk möjlighet att hon råkade ut för en olycka som kan misstas för mord? Hon kan väl ha fastnat i maskineriet som inneburit att mycket blod kommer? I så fall kan det förklara varför han beter sig så irrationellt pga chocktillstånd. Påståenden om han är inom autismspektrat är en möjlighet. Vi inom spektrat fungerar annorlunda, även om jag håller med om att det är mycket suspekt att dumpa kroppen vid en olycka. Men jag har aldrig haft ihjäl någon, vare sig medvetet eller omedvetet, så jag kan bara föreställa mig chocken och paniken.

Det finns väl inget annat är teoretiska möjligheter innan vi vet mer? Om vi får reda på mer ö.h.t.
Citera
2017-08-21, 14:22
Medlem
Olycka?

Haha. Troligt.......
Citera
2017-08-21, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
"... iklädd blus och kjol på ubåtsuppdrag, glatt flinande när PM nästan lägger armarna om henne i tornet, speciaiserad på journalistik om bl.a. sexuella identiteter."
(klassisk diskussion)

Fast självklart är det PMs fel till 100% om "sex-scenariot" är riktigt. Men det gäller ändå att ta hand om sig själv. Det omdömet måste en frilansande journalist ha. Att ha rätt hjälper inte KW nu. (Ungefär som att säga att terrorister är idioter som använder sjuka metoder. Det är rätt i sig. Men man måste också göra allt för att undvika att bli attackerad av sjuka idioter.)

Men va f-n har hennes klädsel med etta att göra. Kollade förut o såg bilder av henne med kjol o leggings o tydligen gillade hon att ha kjol! Kvinnor ska väl för 17 kunna ha kjol utan att männen tror att de är ute efter sex!? Leende får man också ha trots att man är kvinna.
Citera
2017-08-21, 14:25
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goranrein
En märklig detalj är ju att polisen alltså hållit inne med uppgiften om att hon var död i 9 dygn, även för närmast anhöriga!
De har ju gått ut i media och vädjat om hjälp att hitta henne, och de har hoppats att hon skall vara vid liv.
Om de visste att hon bragts om livet kändes ju det lite märkligt.

Det måste ju vara väldigt speciella omständigheter som gör att de kan hålla inne med en sån uppgift för anhöriga.
Framförallt vill jag kritiseta polisens agerande som avstod från svenskt bistånd, som inte direkt satte igång spaning i Kögebukten och som inte förrän de senaste dagarna bett om allmänhetens hjälp t ex med att rapportera strandfynd. Varför har de agerat som om hon försvunnit när de haft Madsens uppgift att han begravt henne i havet, oavsett vad hon dött av? De har ändå funnit hans uppgift så intressant att de lägger jätteresurser på att bärga och undersöka hans båt. Polisen bör sluta fred med massmedia och lämna väsentliga uppgifter till allmänhetens kännedom.
Citera
2017-08-21, 14:25
Medlem
Citat:
Du pratar nu om PM:s första historia. Men i detta fall pratar vi om den andra varianten som PM berättat för polisen - om den är sann eller ej. Och vad den skulle ha behövt innehålla för att betraktas som sann. Dvs den variant vi inte ens har fått höra, mer än just den lilla delmängden att han påstår det skett en olycka och att han dumpat kroppen. Det blir ju rätt svårt att påstå att historia nummer två är lögn om vi inte får höra den i sin helhet. Samt får veta vilken bevisning det finns som stödjer och/eller motbevisar den.

Vi vet inte ens hur PM ställer sig till sänkningen av ubåten i hans andra version av händelseförloppet.
Det är de uppenbara lögnerna och tidsramarna i den första berättelsen som gör att allt annat han säger angående en olycka framstår som lögn. Om det varit en olycka så måste den ha skett redan på torsdagskvällen (eftersom det var planerat att färden bara skulle vara någon timme eller så) och då faller alla andra förklaringar då båten återfanns flera timmars färdväg söderut och att han dumpat kroppen i bukten.
Hade han sagt att han dumpat kroppen i området där de senast sågs så skulle tidsramarna möjligen kunna överensstämma men så är inte fallet.
Sen tillkommer faktum att han ljög om varför båten sjönk och att den tekniska undersökningens resultat om att han sänkt den med vilje kablades ut, INTE att PM erkänt att han sänkt båten. Dvs om han i det läget redan hade ändrat berättelsen om varför båten sjönk skulle formuleringen kring den tekniska utredningens resultat inte påstås stå i konflikt med hans utsaga.
Det hela tyder på att PM ändrar sin berättelse när han konfronteras med bevis eller solida påståenden och att han gjort så mer än en gång, bit för bit och det i sin tur är symptomatiskt inte för olyckor utan för brott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in