2017-08-21, 14:48
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
"Ovisshet" förblir det ju tills kroppen hittas. Om den inte gör det, så kan vi inte veta om M talar sanning nu heller. Han KAN ha gömt henne i den där undervattensgrottan, eller annat gömställe uppe på land dit han kunde nå med ubåten (eller genom att ankra den och vada i land med henne medvetslös i famnen).

Ovisshet om hennes död syftade jag naturligvis på, inget annat. Alltså att det nu gått så lång tid att hon inte kan anses på något sätt vara vid liv och därför går man ut med uttalandet eftersom det med största säkerhet är sant att hon är död. Ovisshet om själva händelseförloppet kommer säkerligen alltid råda.
Senast redigerad av PhDSalander 2017-08-21 kl. 14:51.
Citera
2017-08-21, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svaagdricka
Finns det någon anledning att kolla var Madsen befann sig när Emelie Meng försvann?

Bör nog kollas. Kan man begå en sådan här sjuk handling kan man nog ha mer på sitt samvete.
Citera
2017-08-21, 14:50
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Fast Danska myndigheter HAR sökt kontinuerligt i bukten och på andra platser, bland annat med flyg. Varifrån får du idén om att man inte sökt med ljus och lykta på alla upptänkliga platser?
Det var först när hydrologiska rapporter om att strömmarna eventuellt kunde fört en kropp in på Svenskt vatten kom in som man började stämma av med Sverige och det i sig är det ju inget fel på, man måste utgå ifrån de troligaste områdena vid eftersök annars hittar man sällan det man letar efter (det finns statistiskt underlag man använder sig av för att maximera chanserna och det fungerar i 9 fall av 10).

Det är ett tämligen stort område att söka av och det är inte första gången som det försvinner folk kring sundet trots stora sökinsatser.

Tack för bra info. Det är som vanligt medias vinkling o fokus som gjort att man fått uppfattningen att de blivit passiva o endast inväntat ubåtens upptagning.
Citera
2017-08-21, 14:52
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pita55
Fy 17, jag visste att det handlade om en psykopat!! Tror verkligen inte et har varit en olycka...psykopater ser människor som ting o då är det lätt för honom att kasta henne i vattnet o sen när hans båt är på botten, så gör han tummen upp o säger att allt är ok. Skulle inte förvåna mig om hon ligger på botten med tyngder , för han vill vinna tid, så kroppen förstörs ännu mer, så orsaken inte år att fastställas Nu hoppas jag att han kommer att få ett långt straff!! Så empatilös han är...kan bara tänka på sig själv o inte en känsla för de anhöriga. Tvi vale
Psykopat-spåret har också varit min teori från start. Förutom att han inte haft några empatiska spärrar för att slänga kroppen överbord, kan vi också lägga till följande punkter till hobby-psykoanalysen:
  • PM:s beteende när han blev räddad, där han samtalade med killarna som räddade honom, visar inga spår av någon hysteri eller att han gråtit/var i chock. Han ville gå in i sig själv och tänka sa han. Skulle en normalempatisk person klara att vara så samlad när en person dött och han slängt liket överbord?
  • När han kom iland var det första han sa att han var ledsen för att ubåten förlist. Även om han bestämt sig för att ljuga om ”olyckan”, var finns empatin för offret? Jag kan inte se framför mig hur en normalempatisk person kör ihjäl någon, begraver offret och sedan har sinnesnärvaro att vara ledsen för att bilen blivit skadad.
Plus alla tidigare tecken på psykopati

Hans brist på visad empati säger mig att han av någon anledning också haft ihjäl henne.
Citera
2017-08-21, 14:52
Medlem
valleros avatar
Det blir onekligen en intressant rättegång. PM och hans försvar måste ge rimliga svar på varför han inte kallar på hjälp, dumpar kroppen och sänker ubåten. Jag kan redan förnimma hur det kommer att läggas upp - med utgångspunkt från att kroppen aldrig hittas.

En olycka ombord (hon faller/ramlar och bryter nacken eller något liknande), PM som skeppare bär ansvaret och han ser sin (rätt misslyckade) karriär som amatöringenjör rinna ut i sanden.
Han fattar beslutet att försöka fria sig själv genom att ljuga. Det var ju en olycka, varför ska han behöva se sin karriär förstöras pga av det?
Och vem vet, då olyckan kanske orsakade blodspillan så kanske han t.o.m. skulle anklagas för mord? Så han handlar i panik, dumpar kroppen och försöker frenetiskt sanera bort blodspår samtidigt som han tänker på hur han ska förklara sitt agerande.
Det går inget vidare och timmarna går. När sjöräddningshelikoptern hovrar över honom och kallar på radion så inser han att tiden har runnit ut. Han har dumpat kroppen, och han har försökt att sanera bort spår men han förstår att det inte räcker - utan tvärtom kommer det kraftigt implicera att han mördat henne. Så som en sista desperat åtgärd sänker han skeppet.
Försvaret kommer att hävda att han var svårt chockad och handlat i panik.

Han har - efter vad som framkommit - från första början hållit sig till denna historia. Han har inte en kriminell bakgrund och så vitt jag vet inte någon historia av att vara fysiskt våldsam. Han är dock känd för att vara ilsken och mycket excentrisk och har möjligen nån typ av störning.

Hittar man inte kroppen, och inga andra bevis tillkommer så kommer han inte kunna dömas för mord. Grovt vållande samt brott mot griftefriden blir domen. 7-8 år max.

Har han bara dumpat kroppen så finns ju möjligheten att den flyter upp (det borde den redan ha gjort), och då kan hela saken förändras. Men jag skulle tro att han han försåg kroppen med sänke, och ljuger om var han dumpade kroppen. Att man genom teknisk undersökning kan plotta ubåtens färd kan möjligen göra att man hittar kroppen men tiden rinner ut snabbt för att kunna bevisa att hon mördats.
Citera
2017-08-21, 14:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det blev försenat till 15.30. Kl 15.40 beslutades om lyckta dörrar. Då berättade Madsen vad han anser ha hänt. Sen tar det inte lång stund. En sådan förhandling brukar vara mellan 30 minuter och en timme. Men det är ju från fall till fall.

Tack men det var hur länge det tog jag undrade. Väldigt viktigt i sammanhanget då dansk lag är mycket uppbyggt på grundlovsförhöret. Har ett högt värde då den misstänkte talar inför rätten istället för senare i polisförhör. Vid en eventuell huvudförhandling väger grundlovsförhöret tyngre än polisförhör. Därför vid komplicerade mål brukar dessa ta tid, därav frågan på längden på häktningsförhandlingen.
Citera
2017-08-21, 14:53
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Framförallt vill jag kritiseta polisens agerande som avstod från svenskt bistånd, som inte direkt satte igång spaning i Kögebukten och som inte förrän de senaste dagarna bett om allmänhetens hjälp t ex med att rapportera strandfynd. Varför har de agerat som om hon försvunnit när de haft Madsens uppgift att han begravt henne i havet, oavsett vad hon dött av? De har ändå funnit hans uppgift så intressant att de lägger jätteresurser på att bärga och undersöka hans båt. Polisen bör sluta fred med massmedia och lämna väsentliga uppgifter till allmänhetens kännedom.
De trodde nog han ljög och att kroppen var i ubåten.
Citera
2017-08-21, 14:55
Medlem
Vad jag förstår dumpades kroppen överbord i Kögebukten där Ubåten också sänktes på fredagsmorgonen.
Men vid vilken tidpunkt efter torsdagskvällen dog Kim, vet någon det?
Citera
2017-08-21, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Det blir onekligen en intressant rättegång. PM och hans försvar måste ge rimliga svar på varför han inte kallar på hjälp, dumpar kroppen och sänker ubåten. Jag kan redan förnimma hur det kommer att läggas upp - med utgångspunkt från att kroppen aldrig hittas.

En olycka ombord (hon faller/ramlar och bryter nacken eller något liknande), PM som skeppare bär ansvaret och han ser sin (rätt misslyckade) karriär som amatöringenjör rinna ut i sanden.
Han fattar beslutet att försöka fria sig själv genom att ljuga. Det var ju en olycka, varför ska han behöva se sin karriär förstöras pga av det?
Och vem vet, då olyckan kanske orsakade blodspillan så kanske han t.o.m. skulle anklagas för mord? Så han handlar i panik, dumpar kroppen och försöker frenetiskt sanera bort blodspår samtidigt som han tänker på hur han ska förklara sitt agerande.
Det går inget vidare och timmarna går. När sjöräddningshelikoptern hovrar över honom och kallar på radion så inser han att tiden har runnit ut. Han har dumpat kroppen, och han har försökt att sanera bort spår men han förstår att det inte räcker - utan tvärtom kommer det kraftigt implicera att han mördat henne. Så som en sista desperat åtgärd sänker han skeppet.
Försvaret kommer att hävda att han var svårt chockad och handlat i panik.

Han har - efter vad som framkommit - från första början hållit sig till denna historia. Han har inte en kriminell bakgrund och så vitt jag vet inte någon historia av att vara fysiskt våldsam. Han är dock känd för att vara ilsken och mycket excentrisk och har möjligen nån typ av störning.

Hittar man inte kroppen, och inga andra bevis tillkommer så kommer han inte kunna dömas för mord. Grovt vållande samt brott mot griftefriden blir domen. 7-8 år max.

Har han bara dumpat kroppen så finns ju möjligheten att den flyter upp (det borde den redan ha gjort), och då kan hela saken förändras. Men jag skulle tro att han han försåg kroppen med sänke, och ljuger om var han dumpade kroppen. Att man genom teknisk undersökning kan plotta ubåtens färd kan möjligen göra att man hittar kroppen men tiden rinner ut snabbt för att kunna bevisa att hon mördats.
Jag är helt inne på ditt spår också.
Citera
2017-08-21, 14:56
Medlem
ModerRotas avatar
Vad kan ha varit motivet att ta livet av Kim?

Jag har verkligen svårt att få det att PM är en lustmördare. Det måste hänt något alldeles egendomligt.
Citera
2017-08-21, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valyth
Vad jag förstår dumpades kroppen överbord i Kögebukten där Ubåten också sänktes på fredagsmorgonen.
Men vid vilken tidpunkt efter torsdagskvällen dog Kim, vet någon det?

Med tanke på att de bara skulle vara ute i ett par timmar så borde Kim avlidit innan 22.30. (Min högst egna beräkning). Han sågs vid midnatt i övervattensläge (utan tända lyktor/lanternor) av ett fartyg som höll på att krocka med honom pga bristande ljus från ubåten.
Citera
2017-08-21, 14:59
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Fast Danska myndigheter HAR sökt kontinuerligt i bukten och på andra platser, bland annat med flyg. Varifrån får du idén om att man inte sökt med ljus och lykta på alla upptänkliga platser?
Det var först när hydrologiska rapporter om att strömmarna eventuellt kunde fört en kropp in på Svenskt vatten kom in som man började stämma av med Sverige och det i sig är det ju inget fel på, man måste utgå ifrån de troligaste områdena vid eftersök annars hittar man sällan det man letar efter (det finns statistiskt underlag man använder sig av för att maximera chanserna och det fungerar i 9 fall av 10).

Det är ett tämligen stort område att söka av och det är inte första gången som det försvinner folk kring sundet trots stora sökinsatser.
Har han sänkt kroppen någonstans så spelar det ju dessutom ingen roll hur mycket man söker av, men sökt har man gjort ändå.
Jag tänker på att de tackade nej till första erbjudandet från svensk sida. Tyvärr har jag inte möjlighet nu att leta rätt på när Kögebukten dök upp i media men det var flera dagar efter anhållandet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in