2017-08-21, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Jag har inte skrivit eller ens tänkt att den misstänkte ska "diktera" utredningsarbetet. Men om man söker en försvunnen och den misstänkte säger att han slängt henne i sjön i Kögebukten, då har man fan i mig skyldighet att titta efter om hon ligger där!
Här har polisen ägnat sig åt att tiga för massmedia i 9(? ) dagar, lyft ubåt, hintat åt tyskland och låtit oss tro att hon fortfarande lever. Familjen har fått efterlysa henne i media. Men vi har inte fått veta att PM för flera dagar sedan sagt att hon ligger i vattnet vid Kögebukten!!

"PM har sagt....", men är det 100% belagt? Kan polisen gå på utsaga från en misstänkt, som ändrat sig minst en gång? Du inser, svaret är NEJ, dom kunde inte gå ut med obekräftade uppgifter, eller hur?
Citera
2017-08-21, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Hittar man inte kroppen, och inga andra bevis tillkommer så kommer han inte kunna dömas för mord. Grovt vållande samt brott mot griftefriden blir domen. 7-8 år max.
Jag är inte övertygad. Folk har dömts både i Sverige och Danmark även i fall där man inte hittat vare sig brottsplatsen eller kroppen. Det kan räcka med att den försvunna personen går att knyta till MGM och att inga andra personer kan ha varit närvarande för att to BO av daga (och det finns även fall där flera MGM dömts).
Det blir intressant om rubriceringen ändras och om PM och dennes ombud då ändrar historien och slänger in ytterligare personer i förloppet. Rätten kan få mycket svårt att motbevisa att PM inte gått iland med båten någonstans och att fler personer anslutit för att sedan lämna.

Han skulle säkerligen kunna komma undan med medhjälp eller vållande om han hävdar att de skulle smuggla flyktingar eller hjälpte en segelbåt i nöd (Dead Calm, PM gillar ju film) och att han plötsligt stod ensam med en död person ombord.
Citera
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
"Ovisshet" förblir det ju tills kroppen hittas. Om den inte gör det, så kan vi inte veta om M talar sanning nu heller. Han KAN ha gömt henne i den där undervattensgrottan, eller annat gömställe uppe på land dit han kunde nå med ubåten (eller genom att ankra den och vada i land med henne medvetslös i famnen).
Du läser för många sagor
Citera
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Det blir onekligen en intressant rättegång. PM och hans försvar måste ge rimliga svar på varför han inte kallar på hjälp, dumpar kroppen och sänker ubåten. Jag kan redan förnimma hur det kommer att läggas upp - med utgångspunkt från att kroppen aldrig hittas.

En olycka ombord (hon faller/ramlar och bryter nacken eller något liknande), PM som skeppare bär ansvaret och han ser sin (rätt misslyckade) karriär som amatöringenjör rinna ut i sanden.
Han fattar beslutet att försöka fria sig själv genom att ljuga. Det var ju en olycka, varför ska han behöva se sin karriär förstöras pga av det?
Och vem vet, då olyckan kanske orsakade blodspillan så kanske han t.o.m. skulle anklagas för mord? Så han handlar i panik, dumpar kroppen och försöker frenetiskt sanera bort blodspår samtidigt som han tänker på hur han ska förklara sitt agerande.
Det går inget vidare och timmarna går. När sjöräddningshelikoptern hovrar över honom och kallar på radion så inser han att tiden har runnit ut. Han har dumpat kroppen, och han har försökt att sanera bort spår men han förstår att det inte räcker - utan tvärtom kommer det kraftigt implicera att han mördat henne. Så som en sista desperat åtgärd sänker han skeppet.
Försvaret kommer att hävda att han var svårt chockad och handlat i panik.

Han har - efter vad som framkommit - från första början hållit sig till denna historia. Han har inte en kriminell bakgrund och så vitt jag vet inte någon historia av att vara fysiskt våldsam. Han är dock känd för att vara ilsken och mycket excentrisk och har möjligen nån typ av störning.

Hittar man inte kroppen, och inga andra bevis tillkommer så kommer han inte kunna dömas för mord. Grovt vållande samt brott mot griftefriden blir domen. 7-8 år max.

Har han bara dumpat kroppen så finns ju möjligheten att den flyter upp (det borde den redan ha gjort), och då kan hela saken förändras. Men jag skulle tro att han han försåg kroppen med sänke, och ljuger om var han dumpade kroppen. Att man genom teknisk undersökning kan plotta ubåtens färd kan möjligen göra att man hittar kroppen men tiden rinner ut snabbt för att kunna bevisa att hon mördats.
Vad domstolen dömer är ju en sak. Men hans tidigare "image" av "raketforskare" och snille, hans brors uttalande om hur iskall PM är vid kris etc etc ligger honom klart i fatet. PM och alla normalt funtade människor borde begripa att man är en idiot om man beter sig så efter en olycka.
Citera
2017-08-21, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Jag tänker på att de tackade nej till första erbjudandet från svensk sida. Tyvärr har jag inte möjlighet nu att leta rätt på när Kögebukten dök upp i media men det var flera dagar efter anhållandet.
Det handlar ju snarare om att de inte behövde Svensk hjälp i själva eftersöket. Att gå mot Svenskt vatten för Danska resurser är i sig normalt sett formalia och löses direkt mellan räddningsledningarna eller till och med fartygsbefälen (flyg eller båt) och JRCC på Svensk sida.
Citera
2017-08-21, 15:04
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModerRota
Vad kan ha varit motivet att ta livet av Kim?

Jag har verkligen svårt att få det att PM är en lustmördare. Det måste hänt något alldeles egendomligt.
My best guess:
KW har stått nära PM i tornet, lett och varit charmig, och PM som enligt uppgift har bristande sociala antenner, har tolkat detta som något mer än bara vanlig medmänsklig charm.

Tror att han närmat sig KW med någon form av sexuell invit (fysisk eller verbal), varpå KW sagt ifrån på skarpen, och hotat med polis. PM har insett att en rättegång om sexuellt ofredande skulle slå sönder hans äktenskap och ubåts/raketprojekt (ingen skulle vilja jobba med en dömd sexförbrytare) och han har inte sett någon annan utväg än att slå ihjäl KW. Har sett andra tecken på reducerad empatisk förmåga hos PM vilket gör att själva mordet/dråpet och dumpandet av kroppen inte skulle vara någon större barriär för honom.
Citera
2017-08-21, 15:05
Medlem
[Wizard]s avatar
Citat:

Jag har verkligen svårt att få det att PM är en lustmördare. Det måste hänt något alldeles egendomligt.

Är det inte ett olycksfall (vilket jag betvivlar) så är det inte långsökt att gissa att hon ställde lite för jobbiga frågor/påståenden som han absolut inte ville skulle publiceras i Wired! Han har ju lite turer bakom sig med konflikter och tjafs, och ägarskapet på ubåten har det ju bråkats om många gånger innan ubåtsföreningen valde att kliva åt sidan för att slippa eländet, och det är ju inte svårt att gissa att hon redan innan hade talat med många av dessa personerna när hon samlade in bakgrundsfakta?

Han har redan visat med sina handlingar att han är en smula instabil och pressa en sådan människa i ett trängt utrymme - ute på havet helt utan insyn eller möjlighet att komma undan, ja då är risken stor att det blir som det blev.

Att det skulle vara ett planerat mord, eller att han mördade henne för att fylla något begär tror jag inte alls på, men vi får väl se vad som sipprar fram till slut - om det blir något slut på detta?

Edit: Jag tror denna konflikten sker när de står i tornet och att det därför är så "lätt" att dumpa henne överbord.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valyth
Vad jag förstår dumpades kroppen överbord i Kögebukten där Ubåten också sänktes på fredagsmorgonen.
Men vid vilken tidpunkt efter torsdagskvällen dog Kim, vet någon det?

Hittills är det väl bara uppgifter från PM, man måste hantera den med hänsyn till att den förmodligen är obelagd.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Med 60 mantimmar luft så skulle de två klarat sig i 30 timmar. Dvs han hade gott kunnat kämpa i 15 timmar med försök att åtgärda problemet innan han gör drastiska saker. Däremot skulle det då vara 15 timmar där både PM och KW är mer eller mindre vettskrämda - vilket inte skulle vara en bra kombination i en liten ubåt.

Du som är insatt i ubåtar. Det fanns tydligen ingen dykar-sluss. Men fanns det ändå någon som helst möjlighet att göra en fri uppstigning, om de blivit fast på havets botten? Det var ju inte så djupt överlag, har läst siffran sju meter här i tråden (om de inte råkat sjunka just i något djuphål, då).
Citera
2017-08-21, 15:06
Medlem
Rutinerad-Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
My best guess:
KW har stått nära PM i tornet, lett och varit charmig, och PM som enligt uppgift har bristande sociala antenner, har tolkat detta som något mer än bara vanlig medmänsklig charm.

Tror att han närmat sig KW med någon form av sexuell invit (fysisk eller verbal), varpå KW sagt ifrån på skarpen, och hotat med polis. PM har insett att en rättegång om sexuellt ofredande skulle slå sönder hans äktenskap och ubåts/raketprojekt (ingen skulle vilja jobba med en dömd sexförbrytare) och han har inte sett någon annan utväg än att slå ihjäl KW. Har sett andra tecken på reducerad empatisk förmåga hos PM vilket gör att själva mordet/dråpet och dumpandet av kroppen inte skulle vara någon större barriär för honom.

Ok så mördare är bättre tänkte han då alltså.
Citera
2017-08-21, 15:06
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Polisen "visste" inte, eller hur. Eller ska dom lita på uppgifter från PM och gå ut med dom, obekräftade? Nä, tänk lite!

Dom vet ju fortfarande inte.
Citera
2017-08-21, 15:07
Avstängd
Onan-erarens avatar
Citat:

Jag tror samma sak, hade hon som journalist tagit reda på saker hon inte borde vetat å Madsen fick reda på att hon visste av nån anledning även om hon inte sa något själv? Han visste att hon visste men hon visste inte att han visste att hon visste. Snurrigt jag vet men teorier är snurriga tills sanningen kommer fram, å den kan vara enkel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in