2017-08-19, 17:51
Medlem
Riomios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
'

Inte så men det tar i moln och fukt nämligen.

Så det så

Så det så Räcker inte som förklaring till en radioamatör. Så det så! Men ta gärna resten av lördagskvällen till att läsa på lite om radiovågors utbredning.
http://psyksoc.com/radio/adobe-dokument/Vagutbredningsteori.pdf
Eller nej förresten gör något roligare och skit i detta.
Citera
2017-08-19, 17:58
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Lade du faktiskt någon tid på att läsa och förstå polisens pressmeddelande?

Översätter vi till svenska hamnar vi på ungefär:
"Studierna bekräftar att ubåtens förlisning påstås hänt som en avsiktlig handling."

Eller om vi försöker oss på engelska:
"The investigations confirm that the submarine's shipwreck has allegedly taken place as a deliberate act."

Det är nog två separata ord som du ignorerar/missförstår i pressreleasen
Det är obegripligt hur du kan vara så kategorisk mot andra skribenter här när du uppenbarligen inte själv har koll. Ordet angivelig kan tolkas på flera sätt - i det här sammanhanget ska det förstås som uppger - alltså att polisen uppger att orsaken är... korrekt översättning är därför:

Undersökningarna bekräftar att ubåtens förlisning uppges ha skett som resultat av en medveten handling. I svenska skulle vi inte skriva det ordet alls i det sammanhanget, så helt korrekt grammatisk översättning är därför:
Undersökningarna bekräftar att ubåtens förlisning skett som resultat av en medveten handling

Förstår att du bara kollat Google Translate för att hitta översättning (Google ger bara den, i sammanhanget, felaktiga översättning som du uppgav). Men kika här så ser du andra betydelser av ordet:
http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=angiveligt (2).
Jag kan danska och när jag läser meningen så läser jag den som att polisen uppger att... inte att de skulle vara osäkra på sin sak. I andra sammanhang kan ordet angivelig innehålla ett mått av osäkerhet, men inte när polisen uppger något.
Citera
2017-08-19, 18:09
Medlem
Jan66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riomio
Så det så Räcker inte som förklaring till en radioamatör. Så det så! Men ta gärna resten av lördagskvällen till att läsa på lite om radiovågors utbredning.

Har det framkommit någonstans vilken radioutrustning som fanns ombord?
Ingen vettig människa ger sig ut i farled med sådan intensiv trafik utan VHF Marin om man framför ett så långsamtgående fartyg. För att kunna besvara anrop från andra fartyg.
Speciellt som han inte har AIS att kommunicera med.

Seglar man i mörker så är man skyldig att använda ficklampa eller liknande för att synas om lanternor är ur funktion. (Utan lanternor får man givetvis inte alls segla i mörker).
Citera
2017-08-19, 18:14
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Om de inte använder mobilerna och lyfter upp dem ovanför tornet, utan har de kvar i fickorna, så har radiosignalerna bara fritt rakt upp, och där når de väl ingen telemast.
Testa detta: Lägg en mobiltelefon i en gryta utan lock och ställ den ute på marken med fritt fält upp mot himlen och testa om det går att ringa till den. Orkar du inte det så kan jag tipsa redan nu om att det är inga problem.
Citera
2017-08-19, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Jag tror du svamlar i nattmössan här. Polisen bedriver mig veterligen ingen egen uppfödning eller avel utan köpar in alla hundar.
http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:276535/FULLTEXT01.pdf

Jag kan naturligtvis ha fel, så du får gärna visa information där det framgår att polisen har egen hunduppfödning.

http://www.forsvarsmakten.se/sv/organisation/livgardet/hundtjanstenheten/

"FÖRSVARSMAKTENS HUNDTJÄNSTENHET
Försvarsmaktens hundtjänstenhet föder upp och tränar hundar till Försvarsmaktens insatsförband. De utbildar även hundförare och företräder Försvarsmakten i sakfrågor som gäller hundar.

Varje år föds cirka 35-40 kullar schäfervalpar. Av de hundarna ska 50 stycken hundar, väl lämpade att att arbeta som tjänstehundar, väljas ut. Foto: Paula Levänen/Försvarsmakten
Nästan alla hundar som är verksamma i insatsförband kommer från Försvarsmaktens hundtjänstenhet. Foto: Kristina Swaan/Försvarsmakten
Tjänstehundar hjälper Försvarsmaktens personal med allt från patrullering till att leta efter minor, explosiva varor, narkotika eller försvunna personer. Försvarsmaktens hundtjänstenhet, FHTE, är en del av Livgardet. De finns utanför Märsta och i Kungsängen norr om Stockholm och samt vid hundavelsstationen i Sollefteå. Enligt regeringsbeslut 2011 ska Försvarsmaktens avelsprogram även förse polisen med lämpliga tjänstehundar.

AVELN STYRS FRÅN SOLLEFTEÅ
Sedan sommaren 2005 bedriver hundavelstationen i Sollefteå egen avel med schäferhundar. Varje år föds cirka 35-40 kullar schäfervalpar. Av de hundarna ska 50 stycken hundar, väl lämpade att att arbeta som tjänstehundar, väljas ut. När valparna är runt 8-10 veckor gamla placeras de hos fodervärdar. Där stannar de tills de är ungefär ett och ett halvt år gamla.

LÄMPLIGHETSTESTET
När hundarna blivit ett och ett halvt år testas de av Försvarsmakten och polisen i en gemensam test. Testet som genomförs kallas lämplighetstest. Det kontrollerar att hunden är mentalt stabil och om den är lämpad att arbeta som tjänstehund. Varje år lämplighetstestas ungefär 200-250 hundar. Av dem är det cirka 60 stycken som går vidare.

Godkända hundar placeras inom Försvarsmakten eller polisen. Försäljning till annan myndighet, nation kan förekomma."

Mer info om avelsprogrammet finns här

http://www.forsvarsmakten.se/siteassets/3-organisation-forband/livgardet/hundtjanst/fm-avelsprogram-arsrapport-2015-bilaga-1.pdf
Senast redigerad av Remark 2017-08-19 kl. 18:23.
Citera
2017-08-19, 18:21
Medlem
Riomios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jan66
Har det framkommit någonstans vilken radioutrustning som fanns ombord?
Ingen vettig människa ger sig ut i farled med sådan intensiv trafik utan VHF Marin om man framför ett så långsamtgående fartyg. För att kunna besvara anrop från andra fartyg.
Speciellt som han inte har AIS att kommunicera med.

Seglar man i mörker så är man skyldig att använda ficklampa eller liknande för att synas om lanternor är ur funktion. (Utan lanternor får man givetvis inte alls segla i mörker).

Jag har seglat i 50 år i dessa farvatten, och det är skrattretande att läsa om hur landkrabborna sitter och torrseglar vid datorn. Hur farligt det är att segla utan lanternor och hur de fantiserar om var det går och inte går att gå iland.
Om alla andra har lanternor och du själv är utan så får du naturligtvis hålla lite bättre utkik men värre än så är det inte. Att det sen inte är varken lagligt eller rekommendabelt är en annan sak.
Det är klart att man har en VHF ombord, det är ju där allting händer när det förekommer yrkestrafik och inte i "nallen" som vissa tycks tro. Ursäkta att jag tar i men ibland blir det bara för mycket flum.
Citera
2017-08-19, 18:22
Medlem
Jan66s avatar
Ekstrabladet idag:

"Vidnet Rasmus Ejlers har fortalt, at Kim Wall tog billeder af ham og hans søn med en rosa eller lyserød iPhone, og Peter Madsen fortalte, at hans telefon lå på havets bunds, da han blev bjærget fra ubåden fredag formidd.."

Återstår att se om bilder under seglingen kan ha laddats upp i "moln" så de kan hittas, inkl koordinater.

http://ekstrabladet.dk/112/ubaadsmysteriet-mobiltelefoner-kan-hjaelpe-politiet/6784145
Citera
2017-08-19, 18:23
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nåja, jag kan tänka mig att även en raketforskare kan göra glädjekalkyler och tänka fatalistiskt. Om han väldigt, väldigt gärna vill få sin båt sjöklar, och inte har råd med de dyraste och bästa prylarna. Kanske har han idéer om att han är utvald, att inget ont kommer att ske för att han har makterna med sig, etc..
Observera att Madsen varken är forskare eller uppfinnare. Han är en självlärd mekaniker som är med i en hobbygrupp som gemensamt byggt en ubåt genom att läsa på internet. Han är också med i en annan hobbygrupp som läser på nätet om raketer och bygger sådana. Bilden av sig själv som uppfinnare/forskare/guds gåva till mänskligheten har han skapat själv genom att synas och höras i media och självmant ta på sig äran för gruppernas gemensamma arbete med ubåt/raket.

Hans beteende visar att han har en grandios självbild. Tecken på denna bild av sig själv som bättre än andra har vi också sett tidigare när han uttryckt att han kan begå ett brott och lura polisen.
Citera
2017-08-19, 18:25
Medlem
Citat:
Jag har seglat i 50 år i dessa farvatten, och det är skrattretande att läsa om hur landkrabborna sitter och torrseglar vid datorn. Hur farligt det är att segla utan lanternor och hur de fantiserar om var det går och inte går att gå iland.
Om alla andra har lanternor och du själv är utan så får du naturligtvis hålla lite bättre utkik men värre än så är det inte. Att det sen inte är varken lagligt eller rekommendabelt är en annan sak.
Det är klart att man har en VHF ombord, det är ju där allting händer när det förekommer yrkestrafik och inte i "nallen" som vissa tycks tro. Ursäkta att jag tar i men ibland blir det bara för mycket flum.
Eksakt! Så hvorfor krysset PM 30 meter foran fraktefartøyet? Han må jo ha sett det på lang lang avstand.
Citera
2017-08-19, 18:27
Medlem
Jan66s avatar
Citat:

Jag undrar bara eftersom det verkar vara mycket som brister i hans sjömanskap i övrigt om man ska döma av artiklarna.

PS
Tog mitt radiocert 1977 och seglade 21 år i Flottan
Citera
2017-08-19, 18:30
Avstängd
448s avatar
Citat:

Nänä och dessutom bryts en del åt sidorna
när radiovågorna passerar öppningen....
Citera
2017-08-19, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jan66
Ekstrabladet idag:

"Vidnet Rasmus Ejlers har fortalt, at Kim Wall tog billeder af ham og hans søn med en rosa eller lyserød iPhone, og Peter Madsen fortalte, at hans telefon lå på havets bunds, da han blev bjærget fra ubåden fredag formidd.."

Återstår att se om bilder under seglingen kan ha laddats upp i "moln" så de kan hittas, inkl koordinater.

http://ekstrabladet.dk/112/ubaadsmysteriet-mobiltelefoner-kan-hjaelpe-politiet/6784145
Det har jag inte sett förut att han påstår att hans telefon ligger på havets botten. Undrar vad han har sagt om hur den hamnade där. Var det en olyckshändelse eller med avsikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in