2017-08-19, 14:08
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scriptor
Det är så märkligt att intervjun skulle göras relativt sent på kvällen. Kan det ha handlat om annat än själva ubåten - något PM sagt att han tänkt visa och dit de då skulle ta sig med ubåten?

Sen matchar ju inte klädseln på KW alls vad som skulle kännas bekvämt och lämpligt om man ska klättra omkring i en trång ubåt. Finns något för oss vanliga hemlighållet i det här.

Om PM begått ett våldsdåd har jag en mycket obehaglig känsla inom mig att det inte är första gången.

Det är mer stämningsfullt att åka båt på natten såklart. Stjärnorna. Mareld kanske (finns det där?). Lätt att smyga sig nära intill den andra...
Citera
2017-08-19, 14:10
Medlem
Jan66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1900-talet
Aha...
Du var där i mörkret och såg och hörde allt.. Fantastiskt..

Fotot i artikeln är taget när de precis hittat ubåten.

https://www.helsingordagblad.dk/2017/08/19/fortaeller-historien-foerste-gang-vi-reddede-raket-madsen-vandet/
Citera
2017-08-19, 14:12
Medlem
Dammigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max3x
Att han hade problem med någon dykventil kan jag gott tänka mig. Men isf borde han mekat under de främre däcksplåtarna.

Helt vanvettigt att använda spjällventiler till detta! Skall vara slidventiler, med stor utväxling på spindelns gänga. Detta för att likt en giljotin kunna kapa o tvinga igen ventilen om något skräp skulle fastna där.

Kan han inte få dykventilerna täta så kan han inte blåsa tankarna, vilket gör dessa ventiler mycket viktiga. Kanske har ni sett på ubåtsfilmer att en matros vevar på en stor ratt, det är reglaget för dessa ventiler.

Med dessa ventiler är båten en dödsfälla! Kolla även in länkaget o rördragningen på länken nedan, verkligen dåligt utfört.

https://ing.dk/blog/nautilus-rejse-fra-land-til-vand-de-sidste-skridt-170667

Såg en del bilder från u-båtens insida och reagerade på att det är mycket amatörmässiga rördragningar med rör och rörkopplingar som jag inte ens skulle vilja ha i mitt hus som ändå står på land. Somliga ventiler skulle jag max använda till trädgårdsslangen. Skumt att man bygger en u-båt för 100 000 tals kronor och använder biltemaventiler för viktiga funktioner.
Citera
2017-08-19, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scriptor
Det är så märkligt att intervjun skulle göras relativt sent på kvällen. Kan det ha handlat om annat än själva ubåten - något PM sagt att han tänkt visa och dit de då skulle ta sig med ubåten?

Sen matchar ju inte klädseln på KW alls vad som skulle kännas bekvämt och lämpligt om man ska klättra omkring i en trång ubåt. Finns något för oss vanliga hemlighållet i det här.

Om PM begått ett våldsdåd har jag en mycket obehaglig känsla inom mig att det inte är första gången.
Du skriver "att intervjun skulle göras relativt sent på kvällen". Innebär det att du har fakta på att själva turen verkligen var själva intervjun? Finns det publicerad information att hon inte redan hade gjort intervjun och under intervjun blev inbjuden på turen? Eller att det var planerat ett intervjutillfälle dagen därpå?
Citera
2017-08-19, 14:18
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Ett verkligt intressant uttalande:

Skulle ju kunna tolkas som att han har någon ventil som inte gör som den skall, och att han därför tänker chansa och t ex fullt cykla reglaget för dyktankarna för att se om det kan få problem-ventilen att stänga fullt. Det skulle vara så intressant att få höra den fulla historien hos polisen.

Polisen borde ju förutom första intervjun ha återkommit och önskat ställa ett antal väldigt specifika frågor till PM efter att deras dykexperter lagt lite tid på att försöka utröna hur dykfunktionaliteten rent mekaniskt är designad.

Vad som ju inte går att se på bilden av ubåten är ju om han redan innan räddningen behöver köra kompressorn och hela tiden köra in mer tryckluft i tankarna för att någon topp-ventil inte är tät.
Han gick ned och fixade en sänkning hur mycket än du vill att det inte ska vara fallet.
Citera
2017-08-19, 14:18
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Vill man hoppas att komma upp till ytan gör det inte ont att ha två ventiler ovanför varandra i ett rör i toppen på dyktank så det räcker om den ena av dem stänger för att undvika att tryckluften läcker ut ur båten. Och att man har två ventiler bredvid varandra i botten på dyktanken så det räcker om den ena öppnar för att tryckluften skall ha någonstans att kunna pressa ut vattnet ur tanken.

Helt klart en bra ide att ha två ventiler i serie! Men aldrig spjällventiler i kritiska system som detta. Antagligen har han fått tag på ventilerna billigt någonstans o förståndet räckte inte till att förutse vad som händer om det fastnar något skräp. Han är ju trots allt bara raketforskare!

Tror inte det finns några nedre ventiler i tankarna, ser inget som tyder på det någonstans...
Citera
2017-08-19, 14:27
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoofyGuy222
Har för mig att han var på rättspsyk det första när han blev häktad om jag inte minns fel.
Rättsmedicin.
Citera
2017-08-19, 14:33
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Rättsmedicin.

Jag undrar vilka prover de tog där...
Citera
2017-08-19, 14:33
Medlem
portnoys avatar
Citat:
Och han kör en del tyska citat för sina ubåts-gäster. Blir inte så vågad gissning att anta att han har ett antal ubåts- och astronaut-filmer i filmsamlingen. Han lajvar i elitklassen. Hans fru verkar lite billigare i drift - tycker om medeltidsveckor men drar inte igång något projekt att bygga ett eget Camelot.

I den längre filmen som finns inifrån med dykning, kör han ju bara en massa Dans Boot-repliker hela tiden och skämtar om hur farligt det är etc.

Hade aldrig satt min fot i den där ubåten. Inte ens vid kaj.
Citera
2017-08-19, 14:34
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dammig
Såg en del bilder från u-båtens insida och reagerade på att det är mycket amatörmässiga rördragningar med rör och rörkopplingar som jag inte ens skulle vilja ha i mitt hus som ändå står på land. Somliga ventiler skulle jag max använda till trädgårdsslangen. Skumt att man bygger en u-båt för 100 000 tals kronor och använder biltemaventiler för viktiga funktioner.

Märkligt att inte någon tidning fått upp ögonen för den undermåliga konstruktionen!
Citera
2017-08-19, 14:35
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max3x
Helt klart en bra ide att ha två ventiler i serie! Men aldrig spjällventiler i kritiska system som detta. Antagligen har han fått tag på ventilerna billigt någonstans o förståndet räckte inte till att förutse vad som händer om det fastnar något skräp. Han är ju trots allt bara raketforskare!

Tror inte det finns några nedre ventiler i tankarna, ser inget som tyder på det någonstans...

Nåja, jag kan tänka mig att även en raketforskare kan göra glädjekalkyler och tänka fatalistiskt. Om han väldigt, väldigt gärna vill få sin båt sjöklar, och inte har råd med de dyraste och bästa prylarna. Kanske har han idéer om att han är utvald, att inget ont kommer att ske för att han har makterna med sig, etc..
Citera
2017-08-19, 14:39
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag undrar vilka prover de tog där...
Hoppas de har renskrapat honom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto